2021-01-03, 10:58
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Min retoriska fråga gällde om liberalismen - som lyfter den enskildes frihet - samtidigt har sitt fokus på den enskilda människans omfattande skyldigheter.

Klassisk liberalism är inte samma sak som "Liberalism UPA" (Utan Personligt Ansvar)

Detta med total ansvarsfrihet är det som förstör politiken. Inte liberalism i sig.
Att tolka liberalism som total ansvarsfrihet är att göra det enkel för sig.

Gör din plikt – kräv din rätt! i den ordningen kan också appliceras på liberalismen.
Citera
2021-01-03, 12:38
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det fetade. Det är här allting går snett. Inom offentligheten finns ett systemfel som gör att verksamhetscheferna, tillsynsmyndigheterna och de rättsvårdande myndigheterna kan agera egenmäktigt och lagstridigt. Makten ligger därmed hos ett relativt litet antal tjänstemän som verkar i symbios med sina likar inom politiken och medierna. Dessa människor skapar ett informellt system som sätter det formella systemet ur spel. På så sätt kan mångkultur och annat tvingas fram.

Det finns en motreaktion också. Se här inom ett annat område:

"Marknadsstödet som går till de mest kommersiella filmerna kommer 2020 bara att ges till kvinnor om inte fler kvinnliga filmskapare får chansen, säger Anna Serner.

Det var på det stora #MeToo-seminariet inne i Festivalpalatset i Cannes som Filminstitutets VD Anna Serner kom med sitt hot till filmbranschen. Och hon kallade det också själv för ett hot."

https://sverigesradio.se/artikel/6951802

Och resultatet:

"Sveriges biografägareförbund, SBF, skräder inte orden när de nu släpper siffror om förra årets biobesök. ”Skakande låga siffror för svensk film” och ”svensk film befinner sig i en kris” är några av formuleringarna i pressmeddelandet som skickats ut till svensk press."
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...sikalens-succe

Henrik Jönssons Intervju med Åkesson i you-tube har över 500 000 visningar och således mer än svt:s min sanning. När folk väljer att titta på mainstreammedia så är det vinterstudion, På spåret eller mästerkocken, alltså svenskvänliga program. Ser vi till Ungas filmtittande så har studier gjorts som visar att unga uppfattar dialogerna som onaturliga inom svensk film. Man väljer aktivt bort svensk film eftersom det är för mycket klichéer.

Förutom white flight är snart hälften av alla skolor privata. Privata aktörer tar också över kommunala boenden för äldre, psykiskt sjuka och funktionsnedsatta. Skulle vara svårt att bedriva en feministisk inriktning med mångfaldsfrågor och vegetabilisk kost i dessa verksamheter eftersom då skulle man inte få några kunder.

Detta pekar på att managerismens systemtrogna vetabästmänniskor får allt färre och mindre områden att påverka.
Citera
2021-01-03, 13:43
Medlem
Någon Karin Rebas skriver en ledare i GP på temat Ska jag offra mitt barn för integrationen?

Analysen går snett väldigt tidigt.

Citat:
Många gillar*att omges av en viss kulturell, språklig och social mångfald men vill samtidigt själva vara en del av en trygg majoritet. Redan på 1970-talet visade ekonomen och Nobelpristagaren Thomas Schelling att även mycket svaga preferenser för en likartad omgivning i förlängningen kan ge extremt segregerade områden.

Det där är en grotesk vanföreställning som bara visar på att föreställningen om mångkulturen är en skrivbordsprojekt utan verklighetsförankring. Tanken att alla "egentligen" gillar mångkultur per definition bara den är i lagom doser.

Nedan uppvisas en häpnadsväckande brist på samhällsförståelse.

Citat:
Här finns en lucka i den offentliga debatten där segregationsforskarna gärna skulle kunna få ta större plats. Var finns de goda exemplen? Vilka faktorer skulle kunna få väletablerade invandrare att stanna kvar i områdena som nu väljs bort och den svenska medelklassen att vända åter?

Ja du Karin, var finns de goda exemplen på den tulipanros som du efterfrågar? Kan det möjligtvis vara så att det inte finns några sådana exempel överhuvudtaget? För att den svenska medelklassen ska "vända åter" till områden som nu är att betrakta som förlorade måste det grundläggande problem som gjorde att den svenska medelklassen en gång flyttade därifrån först ha lösts. Där har du den enda faktor som behövs i ekvationen.

https://www.gp.se/ledare/ska-jag-off...nen-1.38687368
Citera
2021-01-03, 14:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Någon Karin Rebas skriver en ledare i GP på temat Ska jag offra mitt barn för integrationen?

Analysen går snett väldigt tidigt.

Det där är en grotesk vanföreställning som bara visar på att föreställningen om mångkulturen är en skrivbordsprojekt utan verklighetsförankring. Tanken att alla "egentligen" gillar mångkultur per definition bara den är i lagom doser.

Nedan uppvisas en häpnadsväckande brist på samhällsförståelse.

Ja du Karin, var finns de goda exemplen på den tulipanros som du efterfrågar? Kan det möjligtvis vara så att det inte finns några sådana exempel överhuvudtaget? För att den svenska medelklassen ska "vända åter" till områden som nu är att betrakta som förlorade måste det grundläggande problem som gjorde att den svenska medelklassen en gång flyttade därifrån först ha lösts. Där har du den enda faktor som behövs i ekvationen.

https://www.gp.se/ledare/ska-jag-off...nen-1.38687368

Svenskan har ett litet ordförråd. Det finns ett adjektiv, som man verkligen saknar.
disingenuous

not candid or sincere, typically by pretending that one knows less about something than one really does
Känner inte till Karin Rebas.. men jag undrar, om hon är disingenuous. Ty hon svarar ju (ett inlindat) nej på frågan i rubriken: "Ska jag offra mitt barn för integrationen?"

Citat:
Att bromsa segregationen kräver lösningar som den breda medelklassen går med på. ...

Vad friskoleköerna och flyttmönstren från Göteborgs centrum till kranskommunernas villamattor visar är att många är beredda att åka kors och tvärs över staden och belåna sig upp till taknocken för att ge barnen en god uppväxtmiljö. Det är en kraft ingen politiker har råd att ignorera.

I den här frågan kan det bli en kraftmätning mellan de invandringsansvariga partierna och medelklassen.

Kommunalrådet Andreas Schönström i Malmö framför i en intervju i Bulletin:

"Ingen kan tro att man kan flytta ifrån problemen. Det är ingen som kommer undan.

Det kommer att svida.
"

Citerar mig själv:

Citat:
Nu skärps angreppen på Svensson. Det verkar som de invandringsansvariga partierna har inlett ett slag mot skolan och förskolan. Alla svenska barn ska tvingas att tjänstgöra i skolan som som integrationsinstrument - LÄS vara slagpåsar och kuddflickor. "Det är ingen som kommer undan."

Karlskoga:

"För att segregationen ska motverkas kommer föräldrar inte längre få välja förskola till sina barn i Karlskoga kommun."

https://www.varldenidag.se/nyheter/f...8giuvV8VmNyRQ/

Filipstad:

"Det handlar bland annat om Strandvägsskolan, där mer än hälften av barnen idag har annat modersmål än svenska. I den nya organisationen ska alla barn från förskola till årskurs tre i tätorten gå här från höstterminen 2021, enligt ett beslut som den politiska ledningen tagit. Det är ett försök att bryta segregationen i skolan."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ning-om-skolan

Det här är en fråga, där Svenssonföräldrarna är starkt emot.

Länkar till två långa artiklar av Lars Åberg i ämnet i Bulletin:

Barnen sätts på skolbussen när integrationen inte fungerar

Malmös nya bostadspolicy – byggare tvingas kvotera
Citera
2021-01-03, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty

[ ... ]

Vad Schelling illustrerade var ju att ett samhälle, i vilket människor föredrog ett litet inslag av främlingar framför ett utan främlingar, utvecklades mot att bli helsegregerat trots att detta alltså inte var önskvärt (Micromotives and Macrobehavior). Utfallet blir sub-optimalt på samma sätt som i The Tradegy of the Commons, som nämndes nyligen i tråden. Mångkultur i låg dos kan jag också tycka är trevligt, men som Schelling visar är lågdos-mångkultur ingen stabil jämvikt.
Citera
2021-01-03, 16:09
Medlem
Citat:
Svenskan har ett litet ordförråd. Det finns ett adjektiv, som man verkligen saknar.
disingenuous

not candid or sincere, typically by pretending that one knows less about something than one really does
Känner inte till Karin Rebas.. men jag undrar, om hon är disingenuous. Ty hon svarar ju (ett inlindat) nej på frågan i rubriken: "Ska jag offra mitt barn för integrationen?"

I den här frågan kan det bli en kraftmätning mellan de invandringsansvariga partierna och medelklassen.

Kommunalrådet Andreas Schönström i Malmö framför i en intervju i Bulletin:

"Ingen kan tro att man kan flytta ifrån problemen. Det är ingen som kommer undan.

Det kommer att svida.
"

Citerar mig själv:

Länkar till två långa artiklar av Lars Åberg i ämnet i Bulletin:

Barnen sätts på skolbussen när integrationen inte fungerar

Malmös nya bostadspolicy – byggare tvingas kvotera

Förljugen.

Noterade för övrigt en Bulletin-text där det intressanta ordet svenskfödd användes i samband med rånoffer och där trådens påpekande av tankefiguren "det värsta är att rånoffren kanske blir rasister" reproducerades, som det kan finnas anledning att återkomma till.
Citera
2021-01-03, 17:00
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Förljugen.

Noterade för övrigt en Bulletin-text där det intressanta ordet svenskfödd användes i samband med rånoffer och där trådens påpekande av tankefiguren "det värsta är att rånoffren kanske blir rasister" reproducerades, som det kan finnas anledning att återkomma till.

Bulletin ställer sig i artikeln faktiskt entydigt på de "svenskfödda" offrens sida. Du är mer eller mindre medvetet otydlig här och vill få Flashbackläsare att tro att det är Bulletin som tycker att "det värsta är att rånoffren kanske blir rasister". Så är det alltså inte. Bulletins Carolin Dahlman angriper V:s Linda Snecker för att Linda Snecker tycker att just det är det värsta med de här brotten.

https://bulletin.nu/kronikorer/all/s...n-rasismradsla
Citera
2021-01-03, 17:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Bulletin ställer sig i artikeln faktiskt entydigt på de "svenskfödda" offrens sida. Du är mer eller mindre medvetet otydlig här och vill få Flashbackläsare att tro att det är Bulletin som tycker att "det värsta är att rånoffren kanske blir rasister". Så är det alltså inte. Bulletins Carolin Dahlman angriper V:s Linda Snecker för att Linda Snecker tycker att just det är det värsta med de här brotten.

Men brasklappen kommer sist:
Förnekelse av fakta – som Linda Westerlund Snecker (V) ägnar sig åt – är däremot farlig. Den lämnar potentiella offer oskyddade. Den förstärker otryggheten hos våra barn. Den ökar dessutom sannolikt rasismen.
Vi minns ju att Carolin Dahlman "vägrade kyssa Sverigedemokrater" en gång i tiden. Så jag tror hon delar Leijonborgs önskan om att stänga ute SD från samarbete.
Citera
2021-01-03, 17:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Det är väl snarare så att Bulletin fegar ur och skriver "svenskfödd" istället för att våga skriva "svenskar" när det ska definieras offer för dessa rån. En "svenskfödd" som har två föräldrar från ett afrikanskt land blir inte rånad på sin telefon och sina kläder. Därför är det fegt och svagt av Bulletin att inte våga skriva det som Linda Snecker avser. Linda menar svenskar - eftersom att Lindas definition på "bli rasist" bara kan drabba vita svenska ungdomar.

Om en "svenskfödd" med afrikanska föräldrar skulle bli rasist, åt vilket håll skulle den rasismen riktas?
Citera
2021-01-03, 17:13
Medlem
Citat:

Jag skriver att trådens påpekande av tankefiguren reproduceras och att ordet svenskfödd används. Det får du till att jag försöker missleda? Eller ens är negativ till texten?

Edit: OK, jag tror jag förstår vad som hände: Ordet "förljugen" var alltså ett svar på Mejis fråga om ett svenskt ord för "disingeniuos", varför jag också skrev "för övrigt" i nästa mening. Du misstörstod?
Senast redigerad av oyto 2021-01-03 kl. 17:18.
Citera
2021-01-03, 17:25
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men brasklappen kommer sist:
Förnekelse av fakta – som Linda Westerlund Snecker (V) ägnar sig åt – är däremot farlig. Den lämnar potentiella offer oskyddade. Den förstärker otryggheten hos våra barn. Den ökar dessutom sannolikt rasismen.
Vi minns ju att Carolin Dahlman "vägrade kyssa Sverigedemokrater" en gång i tiden. Så jag tror hon delar Leijonborgs önskan om att stänga ute SD från samarbete.

Ja det är klart att rasismen ökar om invandrare misshandlar och förnedrar svenska barn. Den rasismen eller misstänksamheten mot invandrare snarare är fullt motiverad. Rasismen är inte önskvärd tycker Carolin Dahlman. Nej rasism är aldrig önskvärd. Det tycker ingen. Men den kan uppstå. Sedan är vi många som har ungdomssynder. Jag vill inte gå in på mina. Men man kan bli klokare med åren. Den som är utan ungdomssynder kastar första stenen. Du har ingen aning om vad Carolin Dahlman tycker idag om SD-samarbete. Jag tror hon är med i den nya högerallianbsen M-KD som tar stöd av SD. Det är mer rimligt att tänka sig. Eller vad tror du?
Citera
2021-01-03, 17:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ja det är klart att rasismen ökar om invandrare misshandlar och förnedrar svenska barn. Den rasismen eller misstänksamheten mot invandrare snarare är fullt motiverad. Rasismen är inte önskvärd tycker Carolin Dahlman. Nej rasism är aldrig önskvärd. Det tycker ingen. Men den kan uppstå. Sedan är vi många som har ungdomssynder. Jag vill inte gå in på mina. Men man kan bli klokare med åren. Den som är utan ungdomssynder kastar första stenen. Du har ingen aning om vad Carolin Dahlman tycker idag om SD-samarbete. Jag tror hon är med i den nya högerallianbsen M-KD som tar stöd av SD. Det är mer rimligt att tänka sig. Eller vad tror du?
Jag vet faktiskt inte. Att dom plockade in Leijonborg känns väldigt skumt om nu Bulletin skulle på allvar förespråka SD-samarbete.
För Leijonborg förespråkar senast nu i dagarna att SD måste hållas ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in