Någon Karin Rebas skriver en ledare i GP på temat Ska jag offra mitt barn för integrationen?
Analysen går snett väldigt tidigt.
Citat:
Många gillar*att omges av en viss kulturell, språklig och social mångfald men vill samtidigt själva vara en del av en trygg majoritet. Redan på 1970-talet visade ekonomen och Nobelpristagaren Thomas Schelling att även mycket svaga preferenser för en likartad omgivning i förlängningen kan ge extremt segregerade områden.
Det där är en grotesk vanföreställning som bara visar på att föreställningen om mångkulturen är en skrivbordsprojekt utan verklighetsförankring. Tanken att alla "egentligen" gillar mångkultur per definition bara den är i lagom doser.
Nedan uppvisas en häpnadsväckande brist på samhällsförståelse.
Citat:
Här finns en lucka i den offentliga debatten där segregationsforskarna gärna skulle kunna få ta större plats. Var finns de goda exemplen? Vilka faktorer skulle kunna få väletablerade invandrare att stanna kvar i områdena som nu väljs bort och den svenska medelklassen att vända åter?
Ja du Karin, var finns de goda exemplen på den tulipanros som du efterfrågar? Kan det möjligtvis vara så att det inte finns några sådana exempel överhuvudtaget? För att den svenska medelklassen ska "vända åter" till områden som nu är att betrakta som förlorade måste det grundläggande problem som gjorde att den svenska medelklassen en gång flyttade därifrån först ha lösts. Där har du den enda faktor som behövs i ekvationen.
https://www.gp.se/ledare/ska-jag-off...nen-1.38687368