2020-12-14, 19:16
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Tack, nu kanske jag lyckas göra något annat än att sura och gå runt i cirklar som Joakim von Anka denna måndag.
Mycket Hedi Fried och Svante Weiler 😃
Citera
2020-12-14, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett illustrativt exempel på hur det ser ut inom liberalmoderaterna. Det här är ett parti som famlat i blindo sedan 1985. Den nyliberala vågen i slutet på 80- och i början på 90-talet var dock en ynnest jämfört med senare direkt folkfientliga villfarelser. Företagare i all ära — jag säger inte att du har fel, men det som är beklämmande är att man tar entreprenörsandan + profithungern med sig in i kommunpolitiken. Däri ligger skillnaden mellan forna tiders proffspolitiker och dagens företagare i politikerkostym. Det är bl.a. därför det handlas med kontrakt i tid och otid. — för att inte tala om utförsäljningarna. Detta naturligtvis en reaktion på socialdemokratisk politik med kooperativt ägande, förstatligande och statlig drift av tidigare privat verksamhet. I detta avseende är den långa socialdemokratiska hegemonin en olycka — särskilt i det att den bröts abrupt och borgerligheten löpte amok på ett sätt som inte anstår högerpolitiker tillsatta att förvalta det som tillhör folket. Man bör aldrig förlåta regeringarna Bildt och Reinfeldt för allt de ställt till med.
Företag har alltid fått kontrakt från stat, kommun och landsting. Vad som är "nytt" eller snarare härstammar från 1980-talet är att det offentliga skall dela ut kontrakt för sakens skull. Det är delvis ideologiskt motiverat men också motiverat av att särintressen vill tjäna pengar på staten. En del tjänster som köps inte är lämpliga men många gånger handlar det om kasta pengar på en extern aktör.

Det verkliga slöseriet av skattemedel på kommunal-nivå kommer inte från outsourcing men på grund av dåliga politiska prioriteringar. Vems fel är det? Det är en mix av ideologiskt motiverade tjänstemän (de är en cancer på byråkratin - och jag borde veta...), ointresserade och djupt okunniga fritidspolitiker och karriärpolitiker som hoppas att få en plats på riksdagslistan och är villiga att göra nästan vad som helst. De här problemen finns i alla partier inklusive Sverigedemokraterna.

Om man verkligen vill komma åt slöseriet i kommunerna bör man återinföra en meritokrati och ansvarsutkrävande igen. Inför antagningsprov till kommunala tjänster i byråkratin och se till så att personer som skriver en massa värdelösa tjänsteutlåtanden också får stå till svars för dem. Det skulle få människor att tänka till ett par gånger.

Sverige var mer framgångsrikt när vi hade den grå tjänstemannen - men sådana är inte omtyckta. Det är som ämneskunniga lärare. Staten vill ha HBTQ-certifierade pedagoger som administrerar grupparbeten istället för katederundervisning och som ägnar hälften av sin arbetstid åt intriger och mobbing i lärarrummet. I byråkratin slipper man i alla fall intrigerna men inkompetensen och kunskapsföraktet finns ju där. Detta har jag svårast för - motståndet mot kunskap, bristen på professionalitet, avsaknad av analysförmåga och nyfikenhet samt någon form av vuxet närmande till jobb. Det finns förvånade många barn i byråkratin. Akademin och skolsvängen är dock ännu värre och då menar jag inte studenterna och ungarna. De flesta håller en låg profil för att behålla jobbet idag. Det är trist för Sverige förtjänar bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
DN har en betalväggsartikel om att det är dags att sluta önska varandra god jul och istället säga god helg.

Jag begriper inte riktigt vem som blir kränkt av att hänvisa till asatron? Kan inte finnas många som associerar julen till midvinterblot och känner sig kränkta av det för att de tillber nån/några andra gud(-ar)?

https://www.dn.se/insidan/darfor-ar-...t-for-god-jul/
Dagens Nyheter är en hemsk tidning.
Citera
2020-12-14, 19:51
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Företag har alltid fått kontrakt från stat, kommun och landsting. Vad som är "nytt" eller snarare härstammar från 1980-talet är att det offentliga skall dela ut kontrakt för sakens skull. Det är delvis ideologiskt motiverat men också motiverat av att särintressen vill tjäna pengar på staten. En del tjänster som köps inte är lämpliga men många gånger handlar det om kasta pengar på en extern aktör.

Det verkliga slöseriet av skattemedel på kommunal-nivå kommer inte från outsourcing men på grund av dåliga politiska prioriteringar. Vems fel är det? Det är en mix av ideologiskt motiverade tjänstemän (de är en cancer på byråkratin - och jag borde veta...), ointresserade och djupt okunniga fritidspolitiker och karriärpolitiker som hoppas att få en plats på riksdagslistan och är villiga att göra nästan vad som helst. De här problemen finns i alla partier inklusive Sverigedemokraterna.

Om man verkligen vill komma åt slöseriet i kommunerna bör man återinföra en meritokrati och ansvarsutkrävande igen. Inför antagningsprov till kommunala tjänster i byråkratin och se till så att personer som skriver en massa värdelösa tjänsteutlåtanden också får stå till svars för dem. Det skulle få människor att tänka till ett par gånger.

Sverige var mer framgångsrikt när vi hade den grå tjänstemannen - men sådana är inte omtyckta. Det är som ämneskunniga lärare. Staten vill ha HBTQ-certifierade pedagoger som administrerar grupparbeten istället för katederundervisning och som ägnar hälften av sin arbetstid åt intriger och mobbing i lärarrummet. I byråkratin slipper man i alla fall intrigerna men inkompetensen och kunskapsföraktet finns ju där. Detta har jag svårast för - motståndet mot kunskap, bristen på professionalitet, avsaknad av analysförmåga och nyfikenhet samt någon form av vuxet närmande till jobb. Det finns förvånade många barn i byråkratin. Akademin och skolsvängen är dock ännu värre och då menar jag inte studenterna och ungarna. De flesta håller en låg profil för att behålla jobbet idag. Det är trist för Sverige förtjänar bättre.

Dagens Nyheter är en hemsk tidning.
Bra inlägg. Jag delar dina erfarenheter.

Visst är det som du skriver, apropå kontrakten — man omvandlar offentliga medel (skattepengar!) till vinster i fickorna på privata aktörer. Viktigt att detta inte fortsätter och sammanblandningen av offentligt och privat blir normerande. Viktigt att granska asylindustrin, skolan som industri och allt annat som lokala pampar med bingo på upphandlingsbrickan berikar sig på. En mycket negativ utveckling med allt på entreprenad.

Kan i övrigt bara stämma in i dina betraktelser från förvaltningen. Lekstuga.
Citera
2020-12-14, 19:53
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
DN har en betalväggsartikel om att det är dags att sluta önska varandra god jul och istället säga god helg.

Jag begriper inte riktigt vem som blir kränkt av att hänvisa till asatron? Kan inte finnas många som associerar julen till midvinterblot och känner sig kränkta av det för att de tillber nån/några andra gud(-ar)?

https://www.dn.se/insidan/darfor-ar-...t-for-god-jul/

Förvånar mig inte att detta kommer från just DN. Tänkte ta upp detta ämne tidigare då jag i växande omfattning senaste åren, i synnerhet i år, noterat hur man försöker introducera ”Happy Holiday” istället för ”Marry Christmas” i den anglosaxiska världen. Har viss insyn i reklambranschen och har noterat trenderna inom grafisk design osv. och har sett hur denna trend vuxit. Speciellt inför denna jul är det bara ”Happy Holiday” som gäller avseende trycksaker inför julen. Och rasblandade par, naturligtvis.

En del i avkristnadet av Västvärlden. Det ska vara inkluderande.

Edit. Även om de i artikeln försöker få det till att det är artigare att önska ”God Helg”, vilket iof funkar, så är det knappast av omtanke om de svenska traditionerna som DN nu försöker vägleda svenskarna till ”rätt” val av ord, det är ren illvilja och ondska.
Senast redigerad av McAz 2020-12-14 kl. 20:02.
Citera
2020-12-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett illustrativt exempel på hur det ser ut inom liberalmoderaterna. Det här är ett parti som famlat i blindo sedan 1985. Den nyliberala vågen i slutet på 80- och i början på 90-talet var dock en ynnest jämfört med senare direkt folkfientliga villfarelser.
Företagare i all ära — jag säger inte att du har fel, men det som är beklämmande är att man tar entreprenörsandan + profithungern med sig in i kommunpolitiken.

Däri ligger skillnaden mellan forna tiders proffspolitiker och dagens företagare i politikerkostym. Det är bl.a. därför det handlas med kontrakt i tid och otid. — för att inte tala om utförsäljningarna. Detta naturligtvis en reaktion på socialdemokratisk politik med kooperativt ägande, förstatligande och statlig drift av tidigare privat verksamhet.

I detta avseende är den långa socialdemokratiska hegemonin en olycka — särskilt i det att den bröts abrupt och borgerligheten löpte amok på ett sätt som inte anstår högerpolitiker tillsatta att förvalta det som tillhör folket.
Man bör aldrig förlåta regeringarna Bildt och Reinfeldt för allt de ställt till med.

Vi får backa tillbaka till början av 1990 talet och kärnan i det Liberala Imperiet. Sovjetimperiet var besegrat. Då uppstod något som senare kommit att kallas the "Washington Consensus". Kärnan i Wasington Consesus var det som blev de centrala i den kommersiella delen av Imperiets politik.

- Avregleringar
- Frihandel och öppna gränser
- Privatiseringar av offentlig verksamhet och egendom

Gör världen säker för det globala kapitalet (Imperiebaserat naturligtvis) med andra ord.

I en vasallstat som Sverige så är Moderaterna djupt impregnerade av tankar som att privat drift av offentlig verksamhet alltid är att föredra. Offentlig verksamhet ska drivas som bolag enligt "New Public Management" skolan.

Vill du lura en moderat så rita upp ett diagram. Så länge kurvan går upp snett från origo mot höger så uppfattas det som något positivt. Spelar ingen roll om det är antalet skolplatser, bidragstagare, löpmeter avloppsledningar eller gruppvåldtäkter. Tillväxt är alltid bra.
Citera
2020-12-14, 20:44
Medlem
Citat:
Jag syftade inte på om det går bra för Kina utan bad om exempel på vad de tillfört världen. Jag citerade någon som pratade om kinesisk kultur, specifikt musik och film. Ska vi jämföra med USA och deras kulturimperialism/hegemoni så har de varit i framkant vad gäller den moderna människans identitetssökande. De har stakat ut vägen för hela jordklotet med musik och film. Kina må vara bra på att producera fler kineser och tjäna pengar, och det må gå bra för Kina - men vad har Kina gett världen? Hur skulle Kina kunna dominera kulturellt, i någon positiv mening? Jag kan bara se det som en tragisk tillbakagång.

Bäste Mjäll. Vi har sedan många år varit föremål för en intensiv kulturpropaganda från det Liberala Imperiet. Det har gått så långt så att vi svenskar inte längre vet vilka vi själva är. Vi tror att Imperiets värderingar och kulturyttringar är höjden av framsteg.

För 50 år sedan så var Kina ett av världens fattigaste länder (per capita) och hade i princip lyckats döda sin inhemska kultur genom ett gigantiskt kommunistiskt experiment kallat kulturrevolutionen. Nu är de möjligen världens största ekonomi och kineserna reser runt hela världen för att köpa tillbaka den del av sin historia som överlevde utomlands eftersom Maos rödgardister inte lyckades slå sönder den. Vi får se vad kinserna kan bidra med framöver. Hoppas det blir något bättre än Hollywood, rabiat liberalism på steroider, globo homo, påtvingad mångkultur och gangsterrap.

En gång i världen så hade Sverige faktiskt något eget att bidra med kulturellt. Nu ser jag bara billiga efterapningar av skit från Imperiet. Lyssnar jag på musik på radion så framförs den av kriminellt belastade somalier som imiterar Imperiets ghettomusik. På teatern går Hemsöborna med en kriminell kurd i huvudrollen. På reklampelarna ser jag drömbilder med en afrikan och en blondin.

Liberal kulturimperialism med andra ord. Jag längtar till den multipolära världen där svenskarna tvingas att börja upptäcka sig själva igen.
Citera
2020-12-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Förvånar mig inte att detta kommer från just DN. Tänkte ta upp detta ämne tidigare då jag i växande omfattning senaste åren, i synnerhet i år, noterat hur man försöker introducera ”Happy Holiday” istället för ”Marry Christmas” i den anglosaxiska världen. Har viss insyn i reklambranschen och har noterat trenderna inom grafisk design osv. och har sett hur denna trend vuxit. Speciellt inför denna jul är det bara ”Happy Holiday” som gäller avseende trycksaker inför julen. Och rasblandade par, naturligtvis.

Edit. Även om de i artikeln försöker få det till att det är artigare att önska ”God Helg”, vilket iof funkar, så är det knappast av omtanke om de svenska traditionerna som DN nu försöker vägleda svenskarna till ”rätt” val av ord, det är ren illvilja och ondska.

Social ingenjörskonst av modell agitprop.
Citera
2020-12-14, 20:52
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Bäste Mjäll. Vi har sedan många år varit föremål för en intensiv kulturpropaganda från det Liberala Imperiet. Det har gått så långt så att vi svenskar inte längre vet vilka vi själva är. Vi tror att Imperiets värderingar och kulturyttringar är höjden av framsteg.

För 50 år sedan så var Kina ett av världens fattigaste länder (per capita) och hade i princip lyckats döda sin inhemska kultur genom ett gigantiskt kommunistiskt experiment kallat kulturrevolutionen. Nu är de möjligen världens största ekonomi och kineserna reser runt hela världen för att köpa tillbaka den del av sin historia som överlevde utomlands eftersom Maos rödgardister inte lyckades slå sönder den. Vi får se vad kinserna kan bidra med framöver. Hoppas det blir något bättre än Hollywood, rabiat liberalism på steroider, globo homo, påtvingad mångkultur och gangsterrap.

En gång i världen så hade Sverige faktiskt något eget att bidra med kulturellt. Nu ser jag bara billiga efterapningar av skit från Imperiet. Lyssnar jag på musik på radion så framförs den av kriminellt belastade somalier som imiterar Imperiets ghettomusik. På teatern går Hemsöborna med en kriminell kurd i huvudrollen. På reklampelarna ser jag drömbilder med en afrikan och en blondin.

Liberal kulturimperialism med andra ord. Jag längtar till den multipolära världen där svenskarna tvingas att börja upptäcka sig själva igen.

Jag håller helt med om att det bästa är att hitta eller skapa egen identitet. Jag avsåg bara att jämföra Kina med USA. Om det står mellan någon av dem som världsledare så tycker jag inte att Kina har någonting att komma med.

Jag förstår också att vi har blivit matade med propaganda för USA och kanske även mot Kina. Jag tror dock att även om man justerar för denna bias så ligger amerikansk kultur mycket närmare vårt lynne än vad kinesisk gör. När jag beskriver USA som kulturellt världsledande (åtminstone fram till nyligen) så är jag ganska säker på min sak. Det betyder förstås inte att Sverige saknar betydelse och potential. Jag bor ju här om inte annat.

Ja, vi får se hur det blir.
Citera
2020-12-14, 21:09
Medlem
Citat:
Jag håller helt med om att det bästa är att hitta eller skapa egen identitet. Jag avsåg bara att jämföra Kina med USA. Om det står mellan någon av dem som världsledare så tycker jag inte att Kina har någonting att komma med.

Jag förstår också att vi har blivit matade med propaganda för USA och kanske även mot Kina. Jag tror dock att även om man justerar för denna bias så ligger amerikansk kultur mycket närmare vårt lynne än vad kinesisk gör. När jag beskriver USA som kulturellt världsledande (åtminstone fram till nyligen) så är jag ganska säker på min sak. Det betyder förstås inte att Sverige saknar betydelse och potential. Jag bor ju här om inte annat.

Ja, vi får se hur det blir.

Minns det Sverige som fanns innan det Liberala Imperiets intensiva liberala kulturpropaganda. Det var ett bättre Sverige. Just nu har jag faktiskt svårt att komma på vad Imperiet tillför svenskarna som inte funnits först i Europa. Hamburgare, pizza, kinamat, mångkultur, popkonst, jeans, ghettokultur? Vad gott kommer från Imperiet?

Men jag tycker mig notera att du tror att vi måste välja mellan det Liberala Imperiet eller den Gula Faran. Att något av alternativen är godare/bättre än det andra. Det är en falsk dikotomi enligt min uppfattning. Ingen av stormakterna ska dominera i Sverige. Vi ska vara våra egna och finna vår egen väg och oss själva igen.

Den multipolära världen och den Stora Hemvandringen kommer att rädda svenskarna!
Citera
2020-12-14, 21:22
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz

Christmas är dock entydigt kristet. Men "jul" är asatro. Vem provoceras av asatron idag?

DN är så usla ordmagiker att de inte ens kan skapa något själva, utan måste översätta ordagrant från engelskan till något som helt saknar tingeling. Jag menar "kittelflickar-klocka" (Tinkerbell).
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-12-14 kl. 21:28.
Citera
2020-12-14, 21:30
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Vi får backa tillbaka till början av 1990 talet och kärnan i det Liberala Imperiet. Sovjetimperiet var besegrat. Då uppstod något som senare kommit att kallas the "Washington Consensus". Kärnan i Wasington Consesus var det som blev de centrala i den kommersiella delen av Imperiets politik.

- Avregleringar
- Frihandel och öppna gränser
- Privatiseringar av offentlig verksamhet och egendom

Gör världen säker för det globala kapitalet (Imperiebaserat naturligtvis) med andra ord.

I en vasallstat som Sverige så är Moderaterna djupt impregnerade av tankar som att privat drift av offentlig verksamhet alltid är att föredra. Offentlig verksamhet ska drivas som bolag enligt "New Public Management" skolan.

Vill du lura en moderat så rita upp ett diagram. Så länge kurvan går upp snett från origo mot höger så uppfattas det som något positivt. Spelar ingen roll om det är antalet skolplatser, bidragstagare, löpmeter avloppsledningar eller gruppvåldtäkter. Tillväxt är alltid bra.
Aha! Antalet vildsvin i bokskogen ökar konstant. Utmärkt. Och så ska allt vara American size — även årets helgskinka.

Jo, det var när kejsar Augustus utfärdade... förlåt, jag menar i början på 1990-talet, som det sket sig en gång för alla. Det retar mig förbannat att det ska vara så förbaskat svårt att helt sonika dra ett hårt streck mellan privat och gemensamt, se till att det som ska komma alla till godo håller måttet och sedan ge fan i att hålla på och fingra girigt på resten.
Helst bör man hålla näringslivet utanför också. Där har Sossarna fallerat rätt så gruvligt, men det är kanske mer OK med tanke på att det är över deras egna sosseföretag guldregnet faller. Upphör detta är det många som förlorar sin födkrok.

Fan vet om inte AB Sverige är den mest träffande beskrivning som tänkas kan av landet där vi bor.
Massinvandringen ännu en kassako i ladugården som växer oavbrutet på längden. Lite alarmerande, så där. Den dränerar stat, kommun och landsting på pengar som någon annan stoppar i plånboken. Och så ökade intäkter för privata näringsidkare via konsumtion för skattepengar.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-12-14 kl. 21:39.
Citera
2020-12-14, 21:35
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Minns det Sverige som fanns innan det Liberala Imperiets intensiva liberala kulturpropaganda. Det var ett bättre Sverige. Just nu har jag faktiskt svårt att komma på vad Imperiet tillför svenskarna som inte funnits först i Europa. Hamburgare, pizza, kinamat, mångkultur, popkonst, jeans, ghettokultur? Vad gott kommer från Imperiet?

Men jag tycker mig notera att du tror att vi måste välja mellan det Liberala Imperiet eller den Gula Faran. Att något av alternativen är godare/bättre än det andra. Det är en falsk dikotomi enligt min uppfattning. Ingen av stormakterna ska dominera i Sverige. Vi ska vara våra egna och finna vår egen väg och oss själva igen.

Den multipolära världen och den Stora Hemvandringen kommer att rädda svenskarna!

Ursäkta OT men ibland lever den svenska kulturen. Jag var med om en julgransplundring i ett svenskt församlingshus för något år sedan. Det serverades varm korv, kaffe och läskedrycker och en dragspelare och en gitarrist stod för musiken. Lokalen var packad med unga barnfamiljer och en del äldre stötar som jag. Och ett par äldre kvinnor såg till att den slingrande långdansen till musiken fungerade. Det var mycket trångt och före covid-19. Det var nog närmarse 150 personer i församlingssalen. Alla var glada och alla de gamla låtarna spelades som: Å jänta och jag och Upp på källarbacken och Nu är glada julen slut, slut slut. Och till slut öppnades dörren och julgranen kastades ut. Och barnen fick sina gottpåsar. Ett minne. Absolut.
Senast redigerad av stevenstills 2020-12-14 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in