2020-12-14, 12:59
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Ja, och när ekonomin och levnadsstandarden fortsätter att öka i Kina, så utvecklas kulturen (filmer, musik) och blir mer känd och populär - även bland icke-kineser. Betänk också att antalet utlands-kineser är ca 50 miljoner (Wikipedia, overseas Chinese) varav hela 5 miljoner i USA. De mest driftiga överväger säkert en karriär i Kina givet de internationella fördelar detta många gånger anses ha på kinesisk arbetsmarknad. Här en video som tar upp ämnet om så kallade ABCs (American Born Chinese): https://www.youtube.com/watch?v=3NSP...hannel=CarlZha

92% av den kinesiska befolkningen utgörs av Han-kineser (Wikipedia). Den relativa kulturella och phenotypiska homigenitet hos denna 1,2 miljarder stora folkgrupp utgör en stadig ekonomisk medvind - detta även om man helt bortser från eventuella intellektuella fördelar som inte sällan associeras med kineser. Kina är ännu inte drabbat av västerländsk dekadens. Småstädernas unga medelklass jobbar och sparar till bil och lägenhet, ungefär som Sverige på 60-talet. Infokriget går i hög grad ut på att sätta käppar i hjulet för denna utveckling.

Med vänliga hälsningar från Kina

Hej! Kan du ge ett exempel på någonting bra från Kina?
Citera
2020-12-14, 13:06
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSnorre
Vet inte riktigt vad du menar med sista av mig fetade meningen men jämförelsen med sverige på 60-talet är intressant. Hur har vi i sverige utvecklats sen dess då målet i livet var volvo, villa och vovve samtidigt som ordet var relativt fritt. Riktig debatt kunde pågå i media/samhälle då importerade problem med tillhörande pk-konsensus inte överskuggade allt.
På den tiden samlades hela svenska folket och tittade på den enda TV-kanalen. Man var inte medveten om hur ofri man var förrän parabolerna (som vissa ville förbjuda) och Internet dök upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är skandal. Bra att saker som denna kommer upp eftersom det visar på diskrepansen och skenheligheten inom partiet. Det lär ta decennier innan Moderaterna är ett anständigt parti för svenskar igen. Större delen av min släkt röstade på detta parti på 1900-talet. Man prenumererade på SvD och röstade höger.

Kollade vad som hänt med de andra i Moderata Studenters styrelse snart 9 år senare. 1:e vice ordförande Filip Solsjö är politiskt sakkunnig i partiledningsstaben:https://moderaterna.se/partiledningsstab

2:e vice ordförande Jeanette Widén blev dekorerad av Veteranförbundet:
Citat:
Jeanette Widén belönas för sina insatser för att synliggöra de som tjänstgjort militärt eller civilt utomlands på uppdrag av svenska staten. Idag, på FN-dagen får hon medalj av Veteranförbundet, tillsammans med journalisten Magda Gad.

– Magda Gad och Jeanette Widén är två värdiga medaljörer då de lyfter fram och ingjuter mod i våra veteraner på uppdrag i världen, säger Sveriges Veteranförbunds ordförande Sverker Göranson.

2015 föreslog Jeanette Widén att den årliga Veterandagen 29 maj borde bli allmän flaggdag. Österåkersmoderaterna ställde sig bakom förslaget som gick hela vägen via partistämman till riksdagen.
https://www.mitti.se/nyheter/osterak...lmsjx!7219423/

Det låter väl nationalistiskt? Om det inte vore för att:
Citat:
Veterandagen firas på den av FN instiftade Internationella fredssoldatdagen (UN Peacekeepers Day), ursprungligen på FN-dagen den 24 oktober, men flyttades 2008 till den 29 maj till minne av grundandet av United Nations Truce Supervision Organization (UNTSO) som iakttog vapenvilan efter FN:s första fredsbevarande uppdrag vid 1948 års arabisk-israeliska krig. År 2011 fick Veterandagen statsceremoniell status i Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Veterandagen

I den humanitära stormakten är globalism lika med patriotism.

En styrelseledamot heter samma som chefen för Fores program "Migration och integration", men jag tror det är olika personer. Däremot är jag helt säker på att MUF:s pressekreterare Joakim Liljeberg numera jobbar på Fores:

Citat:
Har du fötterna rotade i liberala och demokratiska värderingar och vill lära dig det politiska hantverket med reformer, opinionsbildning och ideologiska fördjupningar?

Med start våren 2021 sätter Tankesmedjan Fores akademi igång. Utbildningen har tagits fram i en tid då den värld vi är vana vid snabbt förändras. Extrema värderingar håller på att omkullkasta den rådande världsordningen och den globaliserade världen håller på att stängas. Fores erbjuder nu en spetsutbildning för dig som vill lära dig hur man kan göra något åt det.
Upplägg

Utbildningen pågår i ett år och deltagarna träffas fysiskt en gång i månaden och därutöver sker digitala träffar då vi djupdyker i reformmakeriets värld. Med några av Sveriges allra mest namnkunniga nationalekonomer, politiska djur och reformivrare som talare kommer du få en djupare kunskap om hur man bedriver opinionsbildning, tar fram reformer och lära dig det politiska hantverket på riktigt.

Vi söker dig som har en bakgrund som politiskt engagerad och du bör ha tagit dina första poäng vid högskola och/eller universitet.
Ansökan

Din ansökan består av tre delar:

En essä på temat Hotet mot den liberala demokratin (max 7 000 tecken inklusive blanksteg),
Ett reformförslag som ligger dig varmt om hjärtat (max 3 000 tecken inklusive blanksteg),
CV

Skicka din ansökan till foresakademin@fores.se senast 11 januari 2021.

Vid frågor om akademin, vänligen kontakta Joakim Liljeberg.
https://fores.se/foresakademin/
Citera
2020-12-14, 14:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag tycker samma och har samma bakgrund som du. Jag blir fan upprörd när jag läser om vad som händer i Täby. Politikerna har blivit ett slags frälse som lever i sin egen bubbla. En ekokammare där man relaterar till de partikamrater som tycker lika - Andrea Ström har säkert åsiktsfränder i moderaterna i Stockholms stad. Vad är det som gör henne till moderat? Se upp för liberala kvinnliga storstadspolitiker. Och framförallt - håll misstron uppe mot moderaterna.

DS. Ser nu att Andrea Ström var ordförande i den stadsdelsnämnd i Stockholm som tömde ett äldreboende och ersatte de äldre med nyanlända. Men det ändrar ingenting i sak. Det strömmar hela tiden in nyanlända i landet. Cirka 100 000 om året. Hela det gamla Formula-1-hotellet vid Västbergarondellen är nu fullt med nyanlända.
Håll misstron uppe mot moderaterna. Ja, i mina ögon är moderatledda kommuner i regel svårt vanskötta, tyvärr, fastän man så klart vill ge sken av motsatsen. Täby kommun är inget undantag. Strebermentalitet, att ständigt vilja sko sig, att vara beredd att gå över lik för detta. Inte de moderater jag minns från min barndom. Det är så jag skäms att ha engelbrektsbågen som brosch här hemma — eller om man bör vara stolt över det som var.

Jag litar inte på Ulf Kristersson. I hans parti ryms fortfarande "moderata" politiker som inte drar sig en sekund för att profitera på samma massinvandring som ordförande Reinfeldt tog medvetet initiativ till. Därför välkomnar jag alla journalistiska scoop som ställer Moderaterna vid skampålen — där kan de stå och vissna (som julens blommor).
Citera
2020-12-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är ingen tvekan om att Kina kommer lösa de här problemen på sikt även om det kommer vara svårt.
På sikt löser sig ”problemen” om man nu anser minskande folkmängd vara ett problem. Japan anser det inte vara ett problem och jag tycker inte det är ett problem. Jag hade hellre sett 7 000 000 svenskar än 11 000 000 multikultur.

Men på kort sikt finns ingen [bra] lösning, och man få inrikta sig på en utdragen period av nolltillväxt och glömma planerna på världsherravälde om man nu hade sådana.

P.s. Jag skickar med den här länken som visar ålderspyramiden för alla länder i världen. Titta särskilt på Hong Kong. De har helt slutat föda barn.

https://www.populationpyramid.net/china/2019/
Senast redigerad av Friherr 2020-12-14 kl. 15:02.
Citera
2020-12-14, 15:01
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag tycker samma och har samma bakgrund som du. Jag blir fan upprörd när jag läser om vad som händer i Täby. Politikerna har blivit ett slags frälse som lever i sin egen bubbla. En ekokammare där man relaterar till de partikamrater som tycker lika - Andrea Ström har säkert åsiktsfränder i moderaterna i Stockholms stad. Vad är det som gör henne till moderat? Se upp för liberala kvinnliga storstadspolitiker. Och framförallt - håll misstron uppe mot moderaterna.

DS. Ser nu att Andrea Ström var ordförande i den stadsdelsnämnd i Stockholm som tömde ett äldreboende och ersatte de äldre med nyanlända. Men det ändrar ingenting i sak. Det strömmar hela tiden in nyanlända i landet. Cirka 100 000 om året. Hela det gamla Formula-1-hotellet vid Västbergarondellen är nu fullt med nyanlända.
Jag tror att socialdemokratins långa maktinnehav gjort att de borgerliga tagit över deras tänk. Många i M, C och FP är traditionellt företagare. Högre skatter gör att gör att det blir viktigare för företagare att vinna en offentlig upphandling än att ha nöjda kunder. Ett avtal med Migrationsverket är högsta vinsten. Liberala kvinnliga storstadspolitiker.kan ha sin bubbla, men det är inget mot masspsykosen i glesbygden där asylboenden skulle rädda företagen.

På Flashback är det kontroversiellt att Migrationsverket upphandlat hotell. Men socialtjänsterna var långt före med detta, Stockholm 2003:

Citat:
Socialtjänsten ville inte betala hyran för en andrahandslägenhet åt Therese Öberg och hennes dotter Angelina Gatica. 9 000 kronor i månaden var för mycket. I stället fick de flytta till ett hotellhem.För 16 500 kronor i månaden.
...
– Bor man på ett hotellhem har både klienten och socialsekreteraren en press på sig att hitta något annat. Om man flyttar till en dyr andrahandslägenhet finns det en risk att man slår sig till ro och inte fortsätter leta, säger Ingrid Sjödin Hellquist, enhetschef på Maria-Gamla stans stadsdelsnämnd.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...hotell-an-hyra

Göteborg 2005:
Citat:
20 000 i månaden för en etta. 40 000 i månaden för en villa. 17 000 för en hytt på en båt i hamnen. I bostadsbristens Göteborg betalar socialsekreterare nästan vad som helst för att ge människor tak över huvudet.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...alar-1.1179794
Citera
2020-12-14, 16:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Kollade vad som hänt med de andra i Moderata Studenters styrelse snart 9 år senare. 1:e vice ordförande Filip Solsjö är politiskt sakkunnig i partiledningsstaben:https://moderaterna.se/partiledningsstab

2:e vice ordförande Jeanette Widén blev dekorerad av Veteranförbundet:

https://www.mitti.se/nyheter/osterak...lmsjx!7219423/

Det låter väl nationalistiskt? Om det inte vore för att:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Veterandagen

I den humanitära stormakten är globalism lika med patriotism.

En styrelseledamot heter samma som chefen för Fores program "Migration och integration", men jag tror det är olika personer. Däremot är jag helt säker på att MUF:s pressekreterare Joakim Liljeberg numera jobbar på Fores:

https://fores.se/foresakademin/
Ett illustrativt exempel på hur det ser ut inom liberalmoderaterna. Det här är ett parti som famlat i blindo sedan 1985. Den nyliberala vågen i slutet på 80- och i början på 90-talet var dock en ynnest jämfört med senare direkt folkfientliga villfarelser.
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Jag tror att socialdemokratins långa maktinnehav gjort att de borgerliga tagit över deras tänk. Många i M, C och FP är traditionellt företagare. Högre skatter gör att gör att det blir viktigare för företagare att vinna en offentlig upphandling än att ha nöjda kunder. Ett avtal med Migrationsverket är högsta vinsten. Liberala kvinnliga storstadspolitiker kan ha sin bubbla, men det är inget mot masspsykosen i glesbygden där asylboenden skulle rädda företagen.

På Flashback är det kontroversiellt att Migrationsverket upphandlat hotell. Men socialtjänsterna var långt före med detta, Stockholm 2003:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...hotell-an-hyra

Göteborg 2005:

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...alar-1.1179794
Företagare i all ära — jag säger inte att du har fel, men det som är beklämmande är att man tar entreprenörsandan + profithungern med sig in i kommunpolitiken.

Däri ligger skillnaden mellan forna tiders proffspolitiker och dagens företagare i politikerkostym. Det är bl.a. därför det handlas med kontrakt i tid och otid. — för att inte tala om utförsäljningarna. Detta naturligtvis en reaktion på socialdemokratisk politik med kooperativt ägande, förstatligande och statlig drift av tidigare privat verksamhet.

I detta avseende är den långa socialdemokratiska hegemonin en olycka — särskilt i det att den bröts abrupt och borgerligheten löpte amok på ett sätt som inte anstår högerpolitiker tillsatta att förvalta det som tillhör folket.
Man bör aldrig förlåta regeringarna Bildt och Reinfeldt för allt de ställt till med.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-12-14 kl. 17:03. Anledning: styckeindelning.
Citera
2020-12-14, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonSnorre
Vet inte riktigt vad du menar med sista av mig fetade meningen men jämförelsen med sverige på 60-talet är intressant. Hur har vi i sverige utvecklats sen dess då målet i livet var volvo, villa och vovve samtidigt som ordet var relativt fritt. Riktig debatt kunde pågå i media/samhälle då importerade problem med tillhörande pk-konsensus inte överskuggade allt.

Vad hände sen i sverige, vad drömmer dagens kids om när de ska dra igång vuxenlivet? Hur fria är de på en kinesisk skala? Får de säga och tycka vad de vill utanför pk-fåran? Har de ens några drömmar längre? Tror vi gått varvet runt i väst/sverige, via enkla drömmar och framtidstro genom tider av fullständigt överflöd och dekadens är vi nu framme/tillbaka till...ja det kan säkert någon ung klok tänkande människa svara på. Lever vi i den bästa av världar för unga människor, ett fritt samhälle med oändliga möjligheter? Om inte, vart gick vi vilse?

Kanske kan vi ge några tips till Kina så de slipper upprepa våra misstag, men tror nog de har full koll på vad som gick snett i västvärlden. Annars tycker jag de kör väldigt mycke Åsa-Nisse filmer på TV4, har de glömt bort vem som är upphovsmannen? Kanske tecken på ett PK i upplösning och ljusare tider i antågande?
Vad Bovelius menar med "info-war" är att USA/EU/Australien/Kanada/UK bedriver en massiv propaganda mot Kina på grund av att landet nu på riktigt börjar utgöra ett ekonomiskt, politiskt och militärt hot mot den USA stöda liberala världsordningen. Mentaliteten i Kina precis den som du såg i 1950-1960-talet Sverige men med en kinesisk prägel. Det finns en framtidstro i landet efter snart femtio år av snabb tillväxt. År 1980 hade Kina samma BNP per capita som Burkina Faso. Idag har Kina ett marginellt lägre BNP per capita än Chile. Chile ett rikare utvecklingsland och ligger på gränsen till en I-landsnivå men Chile har inte lyckats ta sig ur mellaninkomstfällan
(https://en.wikipedia.org/wiki/Middle_income_trap)

..men många länder har gjort det. I princip hela östra Europa har eller kommer att göra det. Mycket på grund av stöd från EU. Japan, Sydkorea och Singapore lyckades också med lyfta sig ur mellaninkomstfällan. Sannolikheten att Kina lyckas är rätt stor.

Yttrandefriheten i Kina är förvånansvärt stor precis på det sättet som noterades av Arvid Fredborg i Mussolinis Italien och Hitlers Tyskland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arvid_Fredborg

Du kan inte ha en hög ekonomisk tillväxt om du inte får tänka utanför boxen. I Norge kan du åka i fängelse för att du talar illa om transsexuella i ett privat sammanhang. Något liknande existerar inte i Kina. Det är först när du direkt försöker undergräva CCP eller Kina genom långtgående aktivism som den kinesiska staten tenderar att agera. Den kinesiska staten gjorde den korrekta bedömningen att Metoo var en utländsk påverkanoperationen och att Metoo skulle leda till en pöbelmentalitet och angiverikultur. Den kinesiska staten är ingen vän av att behandla kvinnor illa men de vill inte ha den destruktiva Metoo-kulturen och så slog den kinesiska staten ned på Metoo efter drygt en vecka.

I Sverige har vi sedan krigsslutet tillåtit progressiva pedagoger ta över skolorna. Skolan är en katastrof. Konsekvensen är att svenska barn lär sig allt mindre. I Kina skulle inte detta tillåtas eftersom det skulle undergräva landets ambitioner som utbildningsnation. Det mesta som är "dåligt" för Kina slår den kinesiska staten ned på och oftast är det olika former av destruktiv vänsterliberalism. Detta inte sagt att Kina inte har sina egna problem som är väldigt kulturspecifika. Kineser (och så även japaner) är fruktansvärt chauvinistiska. Kineser tenderar också att vara fruktansvärt materialistiska. Detta är såklart ett problem i kinesernas relation med andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Hej! Kan du ge ett exempel på någonting bra från Kina?
Tja, Kina är ett betydligt mer etniskt, religiöst och kulturellt homogent än Sverige med en betydligare snabbare tillväxt samt med en betydligt lägre kriminalitet. Med 0.53 mord per 100,000 är Kina långt under Sverige med 1.08 mord per 100,000.

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
På sikt löser sig ”problemen” om man nu anser minskande folkmängd vara ett problem. Japan anser det inte vara ett problem och jag tycker inte det är ett problem. Jag hade hellre sett 7 000 000 svenskar än 11 000 000 multikultur.

Men på kort sikt finns ingen [bra] lösning, och man få inrikta sig på en utdragen period av nolltillväxt och glömma planerna på världsherravälde om man nu hade sådana.

P.s. Jag skickar med den här länken som visar ålderspyramiden för alla länder i världen. Titta särskilt på Hong Kong. De har helt slutat föda barn.

https://www.populationpyramid.net/china/2019/

Kina införde enbarnspolitiken för att reducera en snabb växande befolkning. Överbefolkning är för tredje världen ett större problem än ett underskott av människor. Kina har en befolkning på 1.4 miljarder människor idag men hade varit två miljarder idag om de inte stoppat befolkningstillväxten. Problemet Kina har är ändå ett delikat problem. De skall få sitt eget folk att yngla av sig mer.

År 2100 kommer Kina enligt den prognos du hänvisar till ha en population på 1,064,993,456 människor. USA kommer år 2100 ha en befolkning på 433,853,890. Ökningen i USA förklaras i princip enbart med högt barnafödande hos icke-europeiska grupper och icke-europeisk massinvandring. Demografin i USA kommer år 2100 se ut som Brasilien. Kina kommer 2100 ha en demografi som ser ungefär ut som idag - det vill säga ingen skillnad. Notera skillnaderna i inkomst mellan ras/etniska grupper i USA

https://www.epi.org/blog/racial-disp...rowth-in-2019/

Givet hur USA kommer se ut 2100 kan vi nog anta att den asiatiska och (snart) vita minoriteten inte kommer att kunna kompensera för en växande befolkning av andra etniska grupper med lägre inkomster. Städer i USA kommer se ut som Baltimore, Oakland eller Detroit när skatteintäkterna inte längre räcker att upprätthålla basala funktioner i städerna. I Sverige ser vi samma sak. Välfärdsstaten kan inte existera i Sverige om Sverige skulle få den medianinkomst du ser bland andra eller tredje generationens migranter från tredje världen. Om utjämningsbidraget till svenska kommuner avskaffades skulle de inte kunna leva upp till ramlagen om de välfärdstjänster de är obligerade att ge.

Vi bör skilja på två saker. Kinas BNP kommer på lång sikt att reduceras eftersom de blir färre men deras per capita tillväxt kommer att öka. Det vill säga - de blir mer produktiva per skalle. Det räcker inte bara med att ha en massa människor. Indien kommer vara världens femte största ekonomi år 2025. De kommer att passera Storbritannien. Indien kommer det året ha ett BNP per capita på 2,729 vilket faller mellan Bangladesh och Ghana. Kina kommer ha ett BNP per capita på 16,284 vilket faller mellan Chile och Bulgarien. Det räcker inte bara med ett stort BNP eller PPP men det måste vara högt per skalle. Det är därför Schweiz uppfattas som rikt och har råd med en massa prylar medan Indien är ett tredje världen land - deras befolkning är per individ inte särskilt produktiva.

Vad Kina vill åt är ett högt BNP/PPP per capita. Däremot börjar det uppenbarligen bli ett problem när man har en fertilitet på 1.7 ungar per kvinna. Det behöver gå upp. I Ungern har man uppenbarligen den här problemet och lösningen är inte att fylla på landet med en massa låg-produktiva människor från tredje världen. Förenklat - när du gör detta så leder det på sikt att du får en demografi som ser ut som tredje världen och då kommer din ekonomi se ut som tredje världen.

Kina har inte "världsherravälde" som mål. Det är sådant som USA och EU har i tankarna. Det långsiktiga kinesiska geopolitiska målet är att sparka ut USA ur östra Asien. Detta var också Japanernas mål på 1930-talet. Detta är egentligen en gammal asiatisk dröm - få bort oss så de kan göra sin egen grej.

Expressen skrev här om dagen en ledare om Merkel där de hoppades att hon skulle ersättas av en mer (neo)konservativ och liberal tysk ledare som skulle vara "tuffare" mot Asien. Det många ledare i EU egentligen vill är att handla med Asien och inte så mycket mer än så. Det är också det Asien vill. Liberalerna och de neo-konservativa vill däremot dominera Asien även om det innebär att våra egna ekonomier faller sönder. Kineserna är inte dummare än att de vet detta och att framförallt USA kommer förhindra deras tillväxt. Samtidigt kör den västerländska eliten våra länder i botten. Kina behöver bara vänta och bygga på det egna samt försöka få med sig övriga Asien på sin sida.

Som jag har skrivit många gånger. Kina är inte våra vänner eller våra fiender. De är våra konkurrenter. Fienderna till Europa och västvärlden är våra eliter. Stefan Löfven är antagligen ett långt större hot mot Sverige än Xi Jinping. Den senare vill handla och gillar inte att man kritiserar dem men Stefan Löfven förstör aktivt Sverige. Det är inte heller Kina eller Ryssland som argumenterar för massinvandring, hbtq-aktivism, radikalfeminism, mångkulturalism, immoralitet, eviga krig, finansialisering av ekonomin osv. Det är vår egen elit.

Jag vill konkurrera med Kina och Ryssland men jag har inte lust att gå i krig med dem för en liberal ideologi var syfte är att förstöra inte bara Kina och Ryssland men även västerlandet. Kineserna är som sagt medvetna om vad elit vill göra med dem och vad vår elit gör med oss. Kineserna är smarta nog att skydda sig och väntar på att våra samhällen skall falla sönder.
Senast redigerad av Edgerton 2020-12-14 kl. 18:46.
Citera
2020-12-14, 18:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
DN har en betalväggsartikel om att det är dags att sluta önska varandra god jul och istället säga god helg.

Jag begriper inte riktigt vem som blir kränkt av att hänvisa till asatron? Kan inte finnas många som associerar julen till midvinterblot och känner sig kränkta av det för att de tillber nån/några andra gud(-ar)?

Citat:
Därför är det vänligare att önska god helg i stället för god jul

https://www.dn.se/insidan/darfor-ar-...t-for-god-jul/
Citera
2020-12-14, 19:06
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
DN har en betalväggsartikel om att det är dags att sluta önska varandra god jul och istället säga god helg.

Jag begriper inte riktigt vem som blir kränkt av att hänvisa till asatron? Kan inte finnas många som associerar julen till midvinterblot och känner sig kränkta av det för att de tillber nån/några andra gud(-ar)?

https://www.dn.se/insidan/darfor-ar-...t-for-god-jul/

Se på fan! Woldermortovitjs eget lilla blad.
Det finns en egen tråd om detta "kriget mot julen" någonstans. Vill minnas en del ivriga försök att avfärda fenomenet som "konspirationsteorier"...
Citera
2020-12-14, 19:08
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Tja, Kina är ett betydligt mer etniskt, religiöst och kulturellt homogent än Sverige med en betydligare snabbare tillväxt samt med en betydligt lägre kriminalitet. Med 0.53 mord per 100,000 är Kina långt under Sverige med 1.08 mord per 100,000.

Jag syftade inte på om det går bra för Kina utan bad om exempel på vad de tillfört världen. Jag citerade någon som pratade om kinesisk kultur, specifikt musik och film. Ska vi jämföra med USA och deras kulturimperialism/hegemoni så har de varit i framkant vad gäller den moderna människans identitetssökande. De har stakat ut vägen för hela jordklotet med musik och film. Kina må vara bra på att producera fler kineser och tjäna pengar, och det må gå bra för Kina - men vad har Kina gett världen? Hur skulle Kina kunna dominera kulturellt, i någon positiv mening? Jag kan bara se det som en tragisk tillbakagång.
Citera
2020-12-14, 19:13
Medlem
orrtupps avatar
Ni har väl inte missat att Inde sedan några veckor är tillbaka på Youtube med nya avsnitt av Hockeygänget?

Passa på att se, vem vet hur länge sånt får ligga ute!
Citera
2020-12-14, 19:14
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ni har väl inte missat att Inde sedan några veckor är tillbaka på Youtube med nya avsnitt av Hockeygänget?

Passa på att se, vem vet hur länge sånt får ligga ute!

Tack, nu kanske jag lyckas göra något annat än att sura och gå runt i cirklar som Joakim von Anka denna måndag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in