2020-07-23, 00:08
Medlem
StigAllans avatar
Att vägra vara rasist tycker jag är en feg utväg!

Alla människor är rasister på ett eller annat sätt.
Personligen är jag en äkta svensk rasist.
Testa själv att skriva detta och kanske dessutom våga uttala ett rasistuttryck med svensken som rasisten utan att behöva titta på hitlermedia och bli rädd.
Citera
2020-07-23, 00:37
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Nej, judar utgör ingen etnisk minoritet, ett mycket bedrägligt och vilseledande påstående, i sanning ett direkt lögnaktigt påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Detta är ett exempel på sådant som ofta förbises i mediekriget. Enligt grundlagen, lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk och språklagen har Sverige speciella förpliktelser mot de ”nationella minoriteterna”. Vilka de är framgår t.ex. av prop. 1998/99:143:
De grupper som enligt regeringens förslag utgör nationella minoriteter är samer, sverigefinnar, tornedalingar, romer och judar. Minoritetsspråken är samiska, finska, meänkieli (tornedalsfinska), romani chib och jiddisch. Av dessa har samiska, finska och meänkieli en historisk geografisk bas, vilket innebär krav på mer långtgående åtgärder till stöd för dessa språk.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...e_GM03143/html

Det kan noteras att detta INTE innebär förpliktelser mot andra minoriteter, det handlar bara om dessa fem nationella minoriteter.
Vad har detta goddag yxskaft svar att göra med det jag tidigare ovan skrev?

Att judar gärna försökt framställa sig själva som något etniskt homogent, en folkgrupp och en folkstam likt alla andra, är bara tröttsamma mytbildningar och har absolut ingenting med någon verklighet eller sanning att göra. Förvisso har lögnerna och mytbildningarna inte varit helt utan framgång, men vad annat är att vänta utav lögnens folk?

Förstår du verkligen inte det försåtligt bedrägliga i distinktionen mellan "nationella minoriteter" och "etniska minoriteter", eller är det bara illa dolda försök att blanda bort korten?
Citera
2020-07-23, 01:51
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ja, men de ingenjörer som behövs kommer definitivt inte via denna typ av invandring. Det vet även företagen. Och det går inte att få den kompetens som behövs via lönedumpning.

Tillägg: Tvärtom bidrar mångkulturen och alla andra problem i Sverige till ingenjörsbristen eftersom många tröttnar och lämnar Sverige. (Personligen börjar jag känna mig rejält trött på skiten och funderar allt oftare på att flytta utomlands men det är ett stort steg att ta och mycket att lämna bakom sig.)
Vad är din förklaring till att Svenskt Näringsliv gjort (gör?) reklam om ingenjörsbrist?

Att tredje-världen-ingenjörerna inte duger till något traditionellt ingenjörsjobb i Sverige förstår jag. De som faktiskt kan något sticker till USA.

Har dock träffat flera svenska ingenjörsutbildade som jobbar med annat. Jag som inte är ingenjör ser att de är helt opraktiska och det är obegripligt hur de kunnat glida igenom utbildningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Man kan rent av förstå den här kritiken mot kritiska vithetsstudier som ett sätt att upprätthålla kritiska vithetsstudier som maktvapen. Om judarna ska tjäna på att lassa ut antivita avhandlingar krävs det en viss kader av missnöjda (men uddlösa) vita som håller igång ett visst tryck, och kan aktiveras när teorierna går ut över judar. När det är européer som attackeras rullar den kritiska teorin på, men de gånger judar kommer i kläm så får Arpi-typer lite luft, så att de kan gå till motangrepp. På så vis behöver inte teorin monteras ned. Den kan fortsätta att tjäna sitt ursprungliga, antivita syfte utan allvarliga konsekvenser för dess judiska skapare.
"Critical race theory" handlar om slavättlingars situation i USA. Det är bisarrt i en europeisk kontext, då inga svarta tvingats hit. Men akademin utanför naturvetenskapen bygger på auktoritetstro, och eftersom mycket publiceras i USA blir det facit.

"Critical race theory" går heller inte att applicera på afroamerikaner som inte är slavättlingar, typ Obama, eller på övriga länder på den amerikanska kontinenten där slavar och slavägare är mycket mer korsade med varandra än i USA.

Arpis reaktion är den typiske nymoderatens ryggmärgsreflex mot allt som kan förknippas med högerextremism. Hans uppväxt spelar nog också in:

Citat:
Ja, Ivar Arpi har blivit en symbol för högern. Men länge tillhörde han vänstern, uppvuxen som han är i en vänsterfamilj med ”en hippiemamma”, i röda stadsdelen Majorna i Göteborg där allt som var höger om vänsterpartiet sågs som borgerlighet.

Det var när han var med och demonstrerade mot EU-toppmötet i Göteborg 2001, det som snart kom att kallas Göteborgskravallerna, som tvivlen växte.

– Jag kände att jag inte köpte de allomfattande strukturella förklaringarna, det där att allt kunde förklaras med könsmaktsordning, klassförtryck eller rasism. Framför allt att det aldrig gick att ifrågasätta, för då blev du en del av förtrycket.

Att komma ut med en ny politisk identitet var inte lätt för vare sig honom eller omgivningen. Inte bara familjen, utan även alla hans vänner, var vänster.

– Det blev rätt jobbigt. Vi hade ju skämtat en massa om andra sidan, och så plötsligt går en av oss över dit. Kan man fortsätta skoja om samma saker då, eller?

– Och jag har aldrig kunnat hålla tyst om mina åsikter. Jag tycker att det är jätteintressant att debattera och kul när andra tycker annorlunda. Det är ofta i en konflikt som jag förstår vad jag själv tycker, när man inte söker samförstånd utan snarare vill ställa saker på sin spets. Men jag kan ju förstå om inte alla orkar med mig. Jag blev av med väldigt många vänner.
https://unt.se/4994867
Citera
2020-07-23, 06:55
Medlem
baggebo1s avatar
Katerina Janouch, som gjort sig känd för att polisanmäla (!) Fabian Fjälling för att han ställde en fråga till henne om judiska ritualer (tråd), oroas nu över "cancel-kulturen". "Vi lever i ett angiverisamhälle som är väldigt otäckt", säger hon.
Citat:
Vad ska man göra då?

– Det handlar om att inte pudla, att inte vika ner sig. Låter vi dem (identitetsvänstern) diktera villkoren så har de vunnit.

Katerina Janouch menar att det är ett litet fåtal som står för ”åsiktsförtrycket”. Men att det är möjligt för att den stora massan accepterar det.

– Om man inte agerar då har man lämnat sitt samtycke. Vi lever i ett angiverisamhälle som är väldigt otäckt. Och så länge som det fungerar så kommer folk att fortsätta kontakta arbetsgivare och försöka få folk sparkade.
https://nyheteridag.se/janouch-om-ca...k-forfoljelse/
Citera
2020-07-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk

För skråhen, till och med Åsa Linderborg tar sina första staplande steg mot någon sorts avbön:

Åsa Linderborg erkänner att Aftonbladets kultur och ledarsidor bidrog till att spika ihop den ”åsiktskorridor” man samtidigt förnekade fanns.
– Alla som inte ville ha öppna gränser eller ville prata om integrationen stämplades som fascister.

Insikten tycks bli alltmer uppenbar för Linderborg: att hon begått ett enormt politiskt svek mot arbetarklassen. Är det av dåligt samvete hon nu så sakteliga börjar ta avstånd från sekten på Aftonbladet?

Jag har ju beskrivit Linderborgs längtan som

Citat:
en genuin saknad efter vänsterns traditionella uppdrag att företräda folket mot makten. En populistisk fantomsmärta. Längtan efter att vara a working class hero, eftersom det verkligen är something to be.

Som jag har varit inne på kräver det i dagens värld ett pånyttfött arbetarrörelsens vi-och-dem, strejkbrytaren som den andre man måste mota, svika och hata för att på sikt kunna skapa en bättre värld åt alla. Lika lite som fri rörlighet av svartfötter hade varit i arbetarklassens solidariska intresse då, är öppna gränser det idag. Identitetsvänstern är inget annat än Kapitalets nyttiga/köpta idioter.

Sista meningen var ju händelsevis Malcolm K:s senaste krönika, så nog går det att vibba i harmoni med och förutse tänkande människor. En autentisk vänster MÅSTE ta steget bortom kritik mot vänsterns identitetspolitik till bejakandet av den historiskempiriskt enda kraft som trumfar Kapitalet - nämligen Nationen. På samma sätt som tanken att "marknaden" skulle överge Israel är befängd, är det uppenbart att enda sättet att besegra den gränslösa, globala exploateringen är genom gränser, så naturligt organiska som möjligt. Nationerna blir fackföreningar som måste per definition inte kan vara abstrakta universalister i metod, utan måste kontrollera varje arbetsplats med lokal, konkret solidaritet.

Ett längre inlägg om Linderborgs längtan knyter lika händelsevis samman mycket av den aktuella tråddiskussionen kring identitetspolitiken som praktiskt medel och mål med judisk identitetspolitik som illustration. Och något om att våga visa klorna för att slippa slåss, något om hittepånationalism och Mattias Karlsson och Cwejmans bondfångeri. Bra grejor, men viktigast är som sagt hur en autentisk vänster MÅSTE se ut och varför, med historiedeterministisk säkerhet.
Citera
2020-07-23, 10:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Vänstern har lyckats med det indiska reptricket att vara kritiska och samhällsbevarande samtidigt. Ja inte bara samhällsbevarande utan i realiteten är man lierad med det internationella storkapitalet. USA-imperialismen lever alltjämt. Men begreppet används inte längre. Men det märkliga har inträffat att vänstern stödjer den här imperialismen.
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
"Högern" har abdikerat från det kulturella och akademiska (inte så konstigt -- liberaler begriper inte ens vad kultur är), medan vänstern har abdikerat från det ekonomiska. Resultatet är totalt krig, en enhetsfront -- mot folken.
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Men åter till frågan varför?

Elitens kulturella drivs av etniskt hat mot det svenska och/eller sakralisering av det icke-vita.

Elitens finansfolk drivs av massinvandringens primära ekonomiska effekt: sänkta löner och i förlängningen minskad solidaritet bland arbetare och fackföreningarnas avtynande makt.

Elitens politiska vänsterliberala del drivs av idén om kalifornisering, dvs. en vänsterliberal elit som tänker sig inneha den absoluta makten i en demokrati för alltid genom att klämma sönder den inhemska klassens inflytande mellan sig själva och importerade väljare.

Det finns såklart korsbefruktning: den ekonomiska eliten i USA är allt mindre etniskt identisk med den amerikanska vita majoriteten osv.

Men det lönar sig inte att likt en folkpartist säga att om bara tjänstemän följde lagen i Sverige så bleve det andra bullar.
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Sista meningen var ju händelsevis Malcolm K:s senaste krönika, så nog går det att vibba i harmoni med och förutse tänkande människor. En autentisk vänster MÅSTE ta steget bortom kritik mot vänsterns identitetspolitik till bejakandet av den historiskempiriskt enda kraft som trumfar Kapitalet - nämligen Nationen. På samma sätt som tanken att "marknaden" skulle överge Israel är befängd, är det uppenbart att enda sättet att besegra den gränslösa, globala exploateringen är genom gränser, så naturligt organiska som möjligt. Nationerna blir fackföreningar som måste per definition inte kan vara abstrakta universalister i metod, utan måste kontrollera varje arbetsplats med lokal, konkret solidaritet.
Jag sammanställde några citat från tråden, bara de senaste dygnen, som på ett insiktsfullt sätt illustrerar det absurda i den utveckling som vänstern genomgått sedan typ... ja, ska vi säga 2001?

Jag skrev själv ett inlägg i går som jag sedan raderade, där jag pekade på att Reinfeldt vann valet 2006 genom att bl.a. attackera sossarna, men att vi nog med fog kan hävda att arbetarrörelsen — trots sina brister — aldrig ställt till med samma oreda i Sverige som de moderatledda regeringarna i början på 90-talet samt mellan 2006 och 2014.

Och nu har vänstern, inte sossarna, valt att slå in på en väg som spelar tokhögern (liberalerna) rakt i händerna. Det är en djävulsk ironi.

Jag skrev även att också andra partier villigt anpassar sig i dag för att gå förrädarna i M till mötes, men det var väl ett onödigt tjuvnyp från min sida.
Citera
2020-07-23, 11:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Katerina Janouch, som gjort sig känd för att polisanmäla (!) Fabian Fjälling för att han ställde en fråga till henne om judiska ritualer (tråd), oroas nu över "cancel-kulturen". "Vi lever i ett angiverisamhälle som är väldigt otäckt", säger hon.
https://nyheteridag.se/janouch-om-ca...k-forfoljelse/
Lustig typ.

– Om man inte agerar då har man lämnat sitt samtycke. Vi lever i ett angiverisamhälle som är väldigt otäckt. Och så länge som det fungerar så kommer folk att fortsätta kontakta arbetsgivare och försöka få folk sparkade.
Är hon positiv till verklig yttrandefrihet, eller var går gränsen? Är "antisemitism" OK om man vill behålla jobbet?

Vill hon både äta kakan och behålla den?
Citera
2020-07-23, 11:35
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag sammanställde några citat från tråden, bara de senaste dygnen, som på ett insiktsfullt sätt illustrerar det absurda i den utveckling som vänstern genomgått sedan typ... ja, ska vi säga 2001?

Här en video från Attac-kravallerna i Göteborg, daterad 2001-06-15. Dåtidens antiglobaliseringsvänster kastar sten på avenyn. Trots att många kommunister är maskerade finns bilder i nyhetsinslaget på demonstrationståget. Kritvitt så långt ögat når. Absolut kritvitt. Inte en enda BLM-neger.

Man ser hur demonstranter som ger sig på en polisbil får smaka batong. Jämför det med hur det ser ut idag när man byggde ett blomberg på en polisbil efter dådet på Drottninggatan. Då hände absolut ingenting. Som referens kan ni prova att gå fram och lägga något på en polisbil, så får ni se vad som egentligen alltid händer. Man rör inte en polisbil ostraffat. Inte utan att polisen är under order att inte ingripa iallafall.

Nyhetssänding med Attac-demon i Göteborg:
https://www.youtube.com/watch?v=yGAHRx8IeN0

I samma nyhetssändning får vi veta "in other news" att Sverige får status som NATO-land när det gäller export av vapensystem. Och 3 månader senare hände 9/11.

Då dog Attac-antiglobaliseringsvänstern, när Sverige valde sida i "kriget mot terrorismen"; det blev omöjligt att kritisera globalismen efter 9/11 och det var likt EU-förhandlingen om EU-fonden igår, bara för Sverige att ta skeden i vacker hand och åka med på "Kriget mot terrorismen". Vapenhandeln borde ha ökat avsevärt när det skulle krigas mot "terrorismen" skulle man kunna tro.

Sen är det något ironiskt kan jag tycka att NATO "krigat mot terrorismen" genom att bedriva egna terrorkrig i nordafrika och mellanöstern. Men för att inte förlora "status som NATO-land" när det gäller vapenexport kanske det var bäst att fortsätta exportera vapen, leka krig med obeväpnade JAS-plan i Libyen och hjälpa NATO och CIA att transitera knark från Afghanistan.

Nu sitter vi i skiten - med identitetspolitiska, av kapitalet köpta stormtrupper och en polis som bemöter detta med lågaffektivt bemötande. Mer och mer vansinniga grejer för att kapitalet ska få vara i fred och verka globalt.

Det är dax att vi reser oss nu. För nu är det fan ta mig nog.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-07-23 kl. 11:37.
Citera
2020-07-23, 12:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Vad har detta goddag yxskaft svar att göra med det jag tidigare ovan skrev?

Att judar gärna försökt framställa sig själva som något etniskt homogent, en folkgrupp och en folkstam likt alla andra, är bara tröttsamma mytbildningar och har absolut ingenting med någon verklighet eller sanning att göra. Förvisso har lögnerna och mytbildningarna inte varit helt utan framgång, men vad annat är att vänta utav lögnens folk?

Förstår du verkligen inte det försåtligt bedrägliga i distinktionen mellan "nationella minoriteter" och "etniska minoriteter", eller är det bara illa dolda försök att blanda bort korten?
Jag redogör för lagtexten. Personligen har jag ingen åsikt i judefrågan eftersom jag finner den ointressant (man måste prioritera i livet). Enligt grundlagen (1 kap. 2 § regeringsformen) ska ”etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv” främjas. Dessa minoriteter är alltså judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar.

(Bäringen för tråden är att minoriteterna kom upp i samband med den falska bilden av att Sverige inte har någon egen kultur, se längre bak i tråden.)

För att spinna vidare på statsskickets grunder enligt grundlagen är det uppenbart att utanförskapsområden och segregation INTE är förenligt med kraven i grundlagen.

Det är uppenbart att grundlagens grundläggande mål för den offentliga verksamheten INTE GÅR att uppfylla – det är en fullständigt fundamental fråga för mediakriget om mångkulturen. Hela politiken är grundlagsvidrig.
Citera
2020-07-23, 12:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Vad är din förklaring till att Svenskt Näringsliv gjort (gör?) reklam om ingenjörsbrist?

Att tredje-världen-ingenjörerna inte duger till något traditionellt ingenjörsjobb i Sverige förstår jag. De som faktiskt kan något sticker till USA.

Har dock träffat flera svenska ingenjörsutbildade som jobbar med annat. Jag som inte är ingenjör ser att de är helt opraktiska och det är obegripligt hur de kunnat glida igenom utbildningen.
Det kan vara svårt att få tag på ingenjörer i fall där det krävs spetskompetens eller bred kompetens. Det är definitivt inget som löses på politisk väg (mer än att underlätta så mycket som möjligt för företagen att anlita personal globalt) genom massinvandring.
Citera
2020-07-23, 12:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
Det börjar bli långt mellan rapporterna från mediakrigets olika fronter: om mediernas offensiver mot, försvar av och påföljande positionsförflyttningar om mångkulturen. Mycket har hänt i det sista, låt mig göra ett axplock:

Rätta mig om jag har fel, men ingen tycks ha tagit upp Ola Wongs sommarprat i P1. Jag vill nog påstå att det var revolutionerande: har statsradion någonsin tidigare låtit lyssnarna få inta dissidentens perspektiv?

När Wong beskriver Sverige i nådens år 2015, förmedlar han den känsla av tilltagande desperation som väl alla skribenter i denna tråd upplevde vid den tiden: att som ensam nykter betraktare se hela samhället rasa iväg i blint, fanatiskt, pseudoreligiöst vanvett. Berättelsen om hur den perversa migrationskarnevalen drev honom in i ett psykiskt sammanbrott är en stark berättelse som säkert många kan relatera till.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1518790

[…]
Ola Wongs sommarprat borde vara obligatorisk lyssning för varje ”mediakrigare”. Jag kan inte bedöma detaljerna om Kina (även om jag varit mycket i Asien) men i övrigt håller jag med honom på varje punkt. Jag har själv också träffat en hel del journalister som beter sig precis som han beskriver. I ”slutna rum” går det bra att prata – sen gör de något helt annat. De sista minuterna ger en syn på ”nationalism” som jag tror att vissa i tråden kan ha synpunkter på.
Citera
2020-07-23, 12:33
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Det kan vara svårt att få tag på ingenjörer i fall där det krävs spetskompetens eller bred kompetens. Det är definitivt inget som löses på politisk väg (mer än att underlätta så mycket som möjligt för företagen att anlita personal globalt) genom massinvandring.

Att svenskt näringsliv alltid talar om ingenjörsbrist, beror enligt mig på att de vill ha många sökande till varje ingenjörsjobb, så de kan välja och vraka, det kan också behövas väldigt många ingenjörer under en högkonjunktur (men många får sparken när det blir lågkonjunktur). Teknikutvecklingen går också väldigt snabbt inom många teknikområden, och då är det billigare för företagen att anställa en nyexaminerad än att vidareutbilda befintlig ingenjörspersonal.

Denna politik gör att det blir ganska många arbetslösa ingenjörer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in