2020-07-19, 10:14
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det här behöver kommenteras eftersom det är ett felaktigt påstående. Identitetspolitiken är INTE en konsekvens av mångkulturen som den ser ut i Sverige. Den stora invandringen som skapar akuta problem kom igång 2006 och nådde en topp 2016. Invandringen är fortfarande mycket hög.

Identitetspolitiken är väsentligt äldre än så. Det är den egoistiska och ansvarslösa identitetspolitiken som möjliggjort massinvandringen, som i sin tur förvärrar allting. (Även om alla invandrare skulle lämna landet så finns de skruvade svenskar som möjliggjorde mångkulturen kvar. Då kommer de att förstöra något annat istället.)

Det behövs en bättre förståelse för orsak och verkan i mediakriget.

Man kan nog säga att socialdemokratin alltid varit ett gruppintresse och i den meningen ett identitetspoltiskt parti. De har talat för de många och de lågutbildade sedan mycket länge. Uttrycket "svaga grupper" lanserades under Olof Palmes tid redan. I början av 80-talet? I slutet av 70-talet? Så när den så kallade identitetspolitiken fick ny skjuts efter murens fall och vänstern blev kulturmarxister så gled identietspolitiken sömlöst in i det svenska s-tänkandet. Nya grupper som kom till landet skulle få behålla sina respektive kulturer - något som är ett fundament i mångkulturen. Lite i samma anda som den korporativistiska ådra som länge funnits i landet Sverige med korporationer som marscherar sida vid sina med sina tecken och flaggor. S hade sina korporationer på 1:a maj och de borgerliga sina på Svenska flaggans dag. Invandrarna skulle väl marschera de också med sina flaggor, var det väl tänkt. Inklusive generösa statsbidrag. Som sagt, landet Sverige var som klippt och skuret för nysatsningen på identitspolitiken efter murens fall. Patoset för de svaga och utsatta kunde hitta nya föremål att vurma för. Och andra att klandra som typ vita män. De svaga skulle mötas med förståelse och de starka med misstro. Allt underlättat av en pågående avkristning och behov av en fortsatt moralisk dimension i politiken efter det att S alltmer börjat tappa bland sina kärnväljare.

Att det alltid ska vara rätt att stå på de svagas sida har varit och är ledstjärnan för våra medier och politiker även om den hållningen inte fungerar nåt vidare konstruktivt. Tvärt om verkar den destruktivt och nedrivande. Utan dygder och krav på på att alla i ett samhälle ska behandlas lika vare sig de är invandrare, kvinnor, barn, svarta eller HBTQ så förfaller samhället sakta men säkert. Det är väl där någonstans som faran med identitetspolitiken ligger. Good values dont pay off. Den bygger inga samhällen utan bara tillfälliga medialt gynnade sentiment, typ #Metoo. Den river statyer utan att någon vet vad statyerna ska ersättas med. Ungeför så ser jag det.
Senast redigerad av stevenstills 2020-07-19 kl. 10:33.
Citera
2020-07-19, 10:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det är här roten till alla problem finns. Dessa invandrare behöver INTE särbehandlas. Olika svenskar hittar på en massa som INTE behövs. Svenskar låter invandrare diktera villkoren helt i onödan – vi låter oss utnyttjas.

Helt rätt. Och vad behövs då? Jo, en svensk reaktion på dessa faktiska förhållanden.

Aktivism måste bemötas på adekvat sätt.
Citera
2020-07-19, 10:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Man kan nog säga att socialdemokratin alltid varit ett gruppintresse och i den meningen ett identitetspoltiskt parti. De har talat för de många och de lågutbildade sedan mycket länge. Uttrycket "svaga grupper" lanserades under Olof Palmes tid redan. I början av 80-talet? I slutet av 70-talet? Så när den så kallade identitetspolitiken fick ny skjuts efter murens fall och vänstern blev kulturmarxister så gled identietspolitiken sömlöst in i det svenska s-tänkandet. Nya grupper som kom till landet skulle få behålla sina respektive kulturer - något som är ett fundament i mångkulturen. Lite i samma anda som den korporativistiska ådra som länge funnits i landet Sverige med korporationer som marscherar sida vid sina med sina tecken och flaggor. S hade sina korporationer på 1:a maj och de borgerliga sina på Svenska flaggans dag. Invandrarna skulle väl marschera de också med sina flaggor, var det väl tänkt. Inklusive generösa statsbidrag. Som sagt, landet Sverige var som klippt och skuret för nysatsningen på identitspolitiken efter murens fall. Patoset för de svaga och utsatta kunde hitta nya föremål att vurma för. Och andra att klandra som typ vita män. De svaga skulle mötas med förståelse och de starka med misstro. Allt underlättat av en pågående avkristning och behov av en fortsatt moralisk dimension i politiken efter det att S alltmer börjat tappa bland sina kärnväljare.

Att det alltid ska vara rätt att stå på de svagas sida har varit och är ledstjärnan för våra medier och politiker även om den hållningen inte fungerar nåt vidare konstruktivt. Tvärt om verkar den destruktivt och nedrivande. Utan dygder och krav på på att alla i ett samhälle ska behandlas lika vare sig de är invandrare, kvinnor, barn, svarta eller HBTQ så förfaller samhället sakta men säkert. Det är väl där någonstans som faran med identitetspolitiken ligger. Good values dont pay off. Den bygger inga samhällen utan bara tillfälliga medialt gynnade sentiment, typ #Metoo. Den river statyer utan att någon vet vad statyerna ska ersättas med. Ungeför så ser jag det.
Instämmer. Jag tycker att det fetade är speciellt intressant: ”Utan dygder och krav på att alla i ett samhälle ska behandlas lika vare sig de är invandrare, kvinnor, barn, svarta eller HBTQ så förfaller samhället sakta men säkert. Det är väl där någonstans som faran med identitetspolitiken ligger.

Så är det. Men det märkliga är att det går stick i stäv med grundlagens objektivitets- och likabehandlingsprincip. Identitetspolitiken är på så sätt INTE förenlig med grundlagen.

Alla myndigheter och rättsväsendet ska vara sakliga och opartiska och behandla alla lika enligt grundlagen, 1 kap. 9 § regeringsformen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1974-152#K1P9

Jag vågar påstå att det är förvaltningens häpnadsväckande brist på saklighet och opartiskhet som är den direkt bidragande orsaken till mångkulturen. På så sätt bygger mångkulturen på grundlagsbrott – det borde vara en fundamental fråga i mediakriget.
Citera
2020-07-19, 11:01
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
OK, men assyrier/syrianer, kurder, somalier och andra som kommit sedan dess? Dörren är öppen för dem.
Tänk på Bilan Osman och hennes gelikar.
Bilan Osman är född i Sverige och skriver för en "woke" svensk publik. Hennes verksamhet hade varit helt omöjlig i föräldrarnas Somaila.
Citera
2020-07-19, 11:12
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Det fetade. Rent generellt är det klart att offermentalitet, härskartekniker, gaslighting och andra fula knep är framgångsrika för egoister, antidemokrater, mobbare, psykopater och så vidare. Det är ju därför metoderna används. MEN metoderna är INTE framgångsfaktorer för ett fungerande samhälle.

Jag tolkade citatet som att Boström menar att identitetspolitik inte är en framgångsrik strategi för en grupp som bedriver den. Han försöker vädja till de identitetspolitiska grupperingarnas rationella egenintresse. Men identitetspolitik (eller fula knep, om man så vill) fungerar. Det är därför praktiken existerar.

Han vill cementera externt kontrollfokus för gruppen svenskar.
Senast redigerad av Mjäll 2020-07-19 kl. 11:14.
Citera
2020-07-19, 11:20
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Instämmer. Jag tycker att det fetade är speciellt intressant: ”Utan dygder och krav på att alla i ett samhälle ska behandlas lika vare sig de är invandrare, kvinnor, barn, svarta eller HBTQ så förfaller samhället sakta men säkert. Det är väl där någonstans som faran med identitetspolitiken ligger.

Så är det. Men det märkliga är att det går stick i stäv med grundlagens objektivitets- och likabehandlingsprincip. Identitetspolitiken är på så sätt INTE förenlig med grundlagen.

Alla myndigheter och rättsväsendet ska vara sakliga och opartiska och behandla alla lika enligt grundlagen, 1 kap. 9 § regeringsformen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1974-152#K1P9

Jag vågar påstå att det är förvaltningens häpnadsväckande brist på saklighet och opartiskhet som är den direkt bidragande orsaken till mångkulturen. På så sätt bygger mångkulturen på grundlagsbrott – det borde vara en fundamental fråga i mediakriget.

Det har alltid varit en grundbult i vårt land att lika ska behandlas lika och att det som Per-Albin Hansson sa inte ska finnas några gullgrisar och styvbarn i landet. Alla ska göra rätt för sig och få sin mödas lön. En ann är så god som en ann och ingen mannamån ska ske. Det som gäller för dig gäller även för mig. Men den här goda svenska moralen har numera ersatts med en modern och progressiv som säger att vissa grupper ska utrustas med offerkoftor och att deras handlingar inte riktigt räknas. De är inte riktigt ansvariga som vi andra. Det leder till särbehandling av de utpekade grupperna. Allt i största välmening men det är naturligtvis inte bra för samhällsmoralen. Tyvärr lider landet brist på manlig auktoritet och det leder käpprätt åt h-e.
Citera
2020-07-19, 11:35
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Men den här goda svenska moralen har numera ersatts med en modern och progressiv som säger att vissa grupper ska utrustas med offerkoftor och att deras handlingar inte riktigt räknas. De är inte riktigt ansvariga som vi andra.

Jag brukar sällan hålla med Alexander Bard, men när han säger att den här moraldrivna aktivismen är en stor björntjänst håller jag med. BLM-aktivism eller för den delen Bilan Osmans antirasistiska aktivism liksom tjejerna i #metoo har gjort sig omöjliga i näringslivet.

Ingen av dessa grupper kommer få någon anställning, eftersom ingen vill anställa personer som när som helst kan kasta omkring sexanklagelser, sagor om strukturell rasism i ditt företag eller diskriminering mot svarta som inte "kan göra karriär" i ditt företag. Såna personer anställer man alltså inte som företagare utan det måste finnas en grundtillit.

Så dom offerkoftebeklädda grupperna blir ännu mer trivialiserade när det gäller positiva bidrag till samhället än dom redan skulle ha varit utan aktivismen.

Låt dom hålla på. De enda som låtsas bry sig är kommunala batiktanter som behöver ha dessa minusbidragande individer som rekvisita. Resten av svenskarna vet att inte ha med dessa att göra.
Citera
2020-07-19, 11:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Bilan Osman är född i Sverige och skriver för en "woke" svensk publik. Hennes verksamhet hade varit helt omöjlig i föräldrarnas Somaila.
Absolut. Tror du att hennes svenska publik ser henne som svensk? Att hon behandlar ämnen som rör oss alla, eller att hon skriver coola partsinlagor?

Det finns så många lager i detta.
Citera
2020-07-19, 11:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Jag tolkade citatet som att Boström menar att identitetspolitik inte är en framgångsrik strategi för en grupp som bedriver den. Han försöker vädja till de identitetspolitiska grupperingarnas rationella egenintresse. Men identitetspolitik (eller fula knep, om man så vill) fungerar. Det är därför praktiken existerar.

Han vill cementera externt kontrollfokus för gruppen svenskar.
Det är helt jävla otroligt. I en banbrytande ledare i MSM som sätter blixtbelysning på de mest grundläggande faktorerna bakom mångkulturen hänger du upp dig på ett enstaka ord taget ur sitt sammanhang. Dessutom gör du en halmgubbe av ordet. VARFÖR är du så fixerad vid att avleda det Boström skriver?
Citera
2020-07-19, 11:50
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Det är helt jävla otroligt. I en banbrytande ledare i MSM som sätter blixtbelysning på de mest grundläggande faktorerna bakom mångkulturen hänger du upp dig på ett enstaka ord taget ur sitt sammanhang. Dessutom gör du en halmgubbe av ordet. VARFÖR är du så fixerad vid att avleda det Boström skriver?

På vilket sätt är min tolkning fel? Vari ligger halmgubben?

Visst är Boströms text bättre än mycket annat i MSM, men jag känner mig inte manad att hylla honom eller vara tacksam. "Banbrytande" är texten inte.

Jag kommenterade det jag tyckte var mer intressant att kommentera och detta kan vi diskutera om du vill. Att jag kommenterar texten selektivt betyder inte att min tolkning av den del jag valt att kommentera är felaktig.
Citera
2020-07-19, 12:35
Medlem
Citat:

Gammal skåpmat, som sagt. Och sterilt flummande som är samma andas barn som att skapa ett marxistiskt Utopia. Den förljugne liberalen fnyser åt tankefiguren att "få ÄKTA kommunism att fungera, till skillnad från andra misslyckade försök" - men vill ge sig på ett minst lika ambitiöst fantasiprojekt: att skapa Den Nya Postidentitära Människan. Det har visserligen misslyckats i mångkultur efter mångetnisk statsbildning - men in Sweden we have a system att inte bry oss om tribalism, se!

Varför är du och Boström så jävla blygsamma i era pretentioner? Om det går att ändra den mänskliga naturen att vara en ingruppsagerande primat - varför inte sätta kapitalistisk girighet ur spel också?

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
På vilket sätt är min tolkning fel? Vari ligger halmgubben?

Visst är Boströms text bättre än mycket annat i MSM, men jag känner mig inte manad att hylla honom eller vara tacksam. "Banbrytande" är texten inte.

Jag kommenterade det jag tyckte var mer intressant att kommentera och detta kan vi diskutera om du vill. Att jag kommenterar texten selektivt betyder inte att min tolkning av den del jag valt att kommentera är felaktig.

Sämre än vilken Aftonbladetledare som helst. Ett inautentiskt bonfångeri som syftar till att valla svenskar in i en återvändsgränd av individualism, medan andra kollektiv jobbat på i egen sak.
Citera
2020-07-19, 13:53
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Sämre än vilken Aftonbladetledare som helst. Ett inautentiskt bonfångeri som syftar till att valla svenskar in i en återvändsgränd av individualism, medan andra kollektiv jobbat på i egen sak.

Alltid är det något Jag var mest diplomatisk. Beror på vad man jämför med och hur man tänker. Inte så viktigt när nivån är så låg hursomhelst.

Som du ser så har jag gjort samma analys av Boströms syfte som du.

Jag förstår att du kör din radikala kompromisslösa grej och det är helt ok men jag ser ingen anledning att ta åt mig av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in