Citat:
Om ett par generationer kommer etniska svenskarna vara så få att vår kultur inte längre kan överleva bortom språket samt möjligen vissa ikoner. En del som kanske identifierar sig som svenskar kanske kommer vara 1/5 etniska svenska om ens det. Svenskhet reduceras kanske till någon form av "överklasskultur" - som rika självidentifierade vita praktiserar av rent nostalgiska och sociala skäl.
Citat:
Vad bryr sig en amerikansk italienare-irländare-svensk-spanjor om den? Det samma kommer ske i Sverige. Det vi börjar få är en en löst definierad innehållslös identitet som "vit" - men utan någon djup koppling till etno-svensk identitet. Den här vita identiteten kommer bli all mer inkluderande över tid - vilket också är ett tema för Eric Kaufmann.
Citat:
Sammanfattningsvis. Rika människor ur den här grovt kategoriserade "vitheten" kanske kommer i rent nostalgiska syften ty sig till någon konstruerad svenskhet men över tid kommer den dö ut på samma sätt som WASP kulturen eftersom den inte kan fyllas med mening bortom konsumtion av godtyckliga symboler och någon form av aristokratisk snobberi i och med att den etniska kopplingen till svenskhet försvinner. Detta är inget motstånd mot blandäktenskap. Sådana är naturliga och kan inte förhindras.
Citat:
Ouch. Är detta signalen om att allt motstånd ska upphöra eller är det ett sätt att peka på det problematiska med det allt vanligare vithetsbegreppet?
Vad jag skriver är ett konstaterande i att vi går in i en ny tid och meningslösheten i att klänga sig kvar vid "etnisk svenskhet" . Denna har uppenbarligen har ingen framtid.
Är det inte väldigt långsökt att tänka sig att svenskhet skulle reduceras till en överklasskult när vi har en stor grupp "vanliga" svenskar, inte minst på landsbygden, som lever vanliga liv, skaffar barn med svenskar och förmedlar sin svenskhet till nästa generation? Demografin är en annan femma, men jag är ändå ganska säker på att ex. gruppen somaliska socialbidragstagare inte assimileras in i gruppen svenskar under en övergångsfas, via blandäktenskap. Det lär knappast ske med de muslimska araberna heller. Jag tycker alltså inte att jämförelserna med Rom och USA håller. Resultatet av den förda politiken i Sverige lär snarast bli en svensk kultur och en invandringskultur, om inget dramatiskt händer.