2020-04-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Spåra det ända till 1950-talets England? Du skämtar förstås.

Du är säkerligen medveten om att kommunistrevolutionen i Ryssland gick av stapeln 1917. Det är 40 år innan 1950-talet.

Kommunismen säger att allt är socioekonomi.
Och idén om att människor är ett blankt papper som kan formas hur man vill kommer väl redan från 1800-talet? Dagens Sverige är effekten av vad som sker i ett samhälle där man låter väldigt gamla ideologiska tankar frodas och utvecklas och därmed spåra ut under mycket lång tid. Det sker en sorts ideologisk progression som gör ideologin mer och mer verklighetsfrånvänd ju längre ideologin tillämpas.
Citera
2020-04-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Minns att jag talat med en gammal högre domare om nämndemannasystemet. Domarkåren har genom tiderna på det hela taget varit ganska nöjda med systemet som det nu är utformat om jag förstod honom rätt. Han sa dock att bildat folk nog inte skulle vilja höra vad nämndemännen säger bakom stängda dörrar och att det kan komma ganska bisarra resonemang från dem. Juristdomaren brukar dock kunna hantera detta och få domstolen att enas. Men om de vill vara elaka mot nämndemännen brukar de be dem skriva ut sina resonemang i domen. Vilket väl är vad som hänt i det här fallet.

Men det är ju inte bara nämndemännen som får skämmas i detta fall, utan även det socialdemokratiska partiet. Och risken är att lokalpartiets klavertramp färgar av sig på rikspartiet.

Det finns få händelser som är så pass politiskt farliga för etablerade partier som händelser som antyder att invandrare med invandrarvärderingar har politisk makt - och i synnerhet politisk makt över svenskar. Om det avslöjas att sådant sker då och då med långa mellanrum är det en sak; men om liknande händelser skulle avslöjas tätt inpå varandra, eller om det skulle avslöjas att det har pågått bakom kulisserna under lång tid - då skulle det innebära stora problem.

Juristerna skulle väl knappast protestera om nämndemannasystemet försvann eller försvagades. Såvitt jag kan se skulle ingen annan än nämndemännen själva som skulle klaga. Alla andra skulle stå att vinna. Om detta stämmer innebär det att det bara är politisk tröghet som verkar som bevarande kraft, och då är det ofrånkomligt att systemet förr (osannolikt) eller senare (mer sannolikt) kommer att försvinna eller göras impotent.
Citera
2020-04-30, 13:50
Medlem
Från Dagens Samhälle. Denna fråga har ju förstås varit föremål för diskussion tidigare i tråden men förtjänar all uppmärksamhet den kan få. Kan politikerna tvingas att överge den pinsamma sysselsättningsgraden (som egentligen inte säger någontin) tillförmån för en blygsam självförsörjningsgrad så undrar jag lite vilken politiker som faktiskt vill eller vågar stå i direktsändning och försvara ett system där kanske, post-corona, 80 eller till och med 90% av invandrarna konstateras vara icke självförsörjande. Det räcker med att några journalister gör sitt jobb här för att snabbt muta in självförsörjning som det enda lämpliga sättet att räkna på. Att i ett sådant läge som politiker börja tala om "utmaningar", "vinst på sikt" eller att vi måste "fixa integrationen" kommer inte falla i god jord hos svenskar som hastigt och mindre lustigt blivit av med jobb och inkomst på grund av coronan. Den bluffen kommer obarmhärtigt synas då svenskarna inser att skyddsbarriärerna inte räcker till för den egna befolkningen.

När Corona-räkenskaperna skall göras upp och Sverige tvingas anpassa sig till en ny ekonomisk verklighet (det kommer inte bli någon vacker syn) så tror och hoppas att det dröjer min livstid ut innan någon massinvandringsgalning säger att vi måste ha massinvandring för att vi är ett "rikt land som har råd". Coronan kommer se till att dom sötebrödsdagarna är förbi. Invandringens kostnader tror jag kommer att bli vad stor fokus kommer att hamna på post-Corona, helt enkelt för att politikerna kommer att tvingas till det av en obeveklig ny verklighet.

Citat:
I den nya undersökningen När blir utrikesfödda självförsörjande? (pdf) från Entreprenörskapsforum används ett mer relevant mått på jobbintegration än det traditionella sysselsättningsmåttet. Redan vid en mycket låg sysselsättningsgrad har en person kunnat kategoriseras som i arbete och felaktigt räknas som jobbintegrerad. Måttet har inte fångat den verkliga frågan, nämligen om man försörjer sig genom eget arbete. I Entreprenörskapsforums undersökning har man därför i stället analyserat hur lång tid det tar för utrikesfödda att bli självförsörjande, definierat som en blygsam nettoinkomst på minst 12 600 kronor i månaden.
En av rapportförfattarna, professor Johan Eklund, sammanfattar resultaten i en lika skrämmande som läsvärd debattartikel. Självförsörjningsgraden bland utrikesfödda från Afrika och Mellanöstern är så låg som 38 respektive 36 procent – bland dem i yrkesverksam ålder är det en minoritet som kan försörja sig själva. Detta under en högkonjunktur som nu tagit slut. Och till och med dessa helt katastrofala siffror torde vara i överkant eftersom de inte tar hänsyn till om inkomsten kommer från lönesubventionerade anställningar.

Även om siffrorna är otäcka så är de i ärlighetens namn inte förvånande. Viljan att diskutera problemen seriöst har varierat, men alla med minsta intresse för frågan måste ha varit medvetna om att badbyxorna inte suttit på när det gäller jobbintegration. Den ekonomiska kraschen post-corona kommer att blotta fiaskot brutalt.

https://www.dagenssamhalle.se/kronik...rPXGagE1KeGEnQ
Citera
2020-04-30, 15:09
Medlem
Tycker definitivt att Vågskålen borde läsa nedanstående om Corona lock-down med mångkulturell touch och de problem som uppstår.

Citat:
I slutet av mars rapporterade Samhällsnytt om ett brev som läckt ut till media från det franska inrikesministeriet där ansvariga myndigheter instrueras att inte upprätthålla samma hårda karantänregler i de problemtyngda invandrardominerade bostadsområdena som övriga fransmän måste iaktta. Skälet var att man ville undvika upplopp bland migranterna.

I materialet beordras polisen att ingripa endast i fall med ”överfall på människor” eller ”allvarlig egendomsskada” under ramadan. Samtidigt avråds man från att ingripa i ”områden med en hög koncentration människor under ramadan” så som att ”kontrollera en grupp människor som har samlats för att äta efter solnedgången” i strid med karantänsreglerna.

Vidare påpekas att en sådan återhållsamhet är nödvändig för att förhindra att överträdelser mot karantänsreglerna urartar och leder till större våldsamheter.

Direktiven har orsakat upprörda känslor i vissa av de franska polisfacken samtidigt som straffen för att bryta mot karantänsreglerna skärpts. Man pekar på dubbla måttstockar och att regeringen inte talar sanning om att polisen visst går in i vissa områden.
Under de senaste veckorna har flera franska städer drabbats av ett osedvanligt omfattande utbrott av gatuvåld med attacker på polis och räddningstjänst.

Exakt detta var vad jag (och Enoch Thulin) förutspådde skulle ha hänt vid en svensk lock-down. För att slippa det lät man bli.

https://samnytt.se/fransk-polis-beor...under-ramadan/
Citera
2020-04-30, 20:31
Medlem
Genom min sambos TV-tittande har jag noterat att Björn Raneli figurerar i reklam för Blocket. Han har tidigare framfört offentligt kritik mot samhällsutvecklingen. Att udden i den kritiken är riktad mot "migrationspolitiken" och dess följder är uppenbar.

Ändå har han inte blivit persona non grata. Han blir reklampelare för ett Schibstedt-företag.

Känns underligt!

Ursäkta om det tagits upp tidigare.
Citera
2020-04-30, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Genom min sambos TV-tittande har jag noterat att Björn Raneli figurerar i reklam för Blocket. Han har tidigare framfört offentligt kritik mot samhällsutvecklingen. Att udden i den kritiken är riktad mot "migrationspolitiken" och dess följder är uppenbar.

Ändå har han inte blivit persona non grata. Han blir reklampelare för ett Schibstedt-företag.

Känns underligt!

Tvärtom anser jag. Vi sitter ju som kremlologer och söker utvinna tecken ur svenska Pravda.

Har den vänsterliberala partilinjen justerats? Det är frågan.
Citera
2020-04-30, 21:56
Medlem
Citat:
Tvärtom anser jag. Vi sitter ju som kremlologer och söker utvinna tecken ur svenska Pravda.

Ja, det var just det frågeställningen avsåg.
Citera
2020-04-30, 23:12
Medlem
Tuffa tag mot mångkulturen

Ett tema som tråden borde utforska närmare är Wuhan influensans
funktion som ctrl-alt-delete för den svenska politiken och mediakriget mot svenskarna. Denna kris låter Socialdemokraterna inte gå till spillo i vart fall. Läs detta;

Citat:
Regeringen och samarbetspartierna vill skärpa reglerna för när brottslingar kan utvisas. Bland annat vill de att hedersrelaterade brott ska vara grund för utvisning.
– Regelverket är för svagt i dag, säger justitieminister Morgan Johansson (S).

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ut...sas-for-brott/

Min utgångspunkt är att om man begår allvarliga brott i Sverige och inte är svensk medborgare ska huvudregeln vara utvisning, säger justitieminister Morgan Johansson. Andra frågor utredningen ska ta ställning till är hur länge en utvisning ska gälla, och vad som ska gälla när en persons utvisning inte kan verkställas. Utredningen ska vara klar i juni 2021, och regeringens förhoppning är att lagarna ska vara på plats före nästa val 2022.

Socialdemokratin ska alltså gå till val på batongpolitik mot kriminella menaiter.
Citera
2020-04-30, 23:21
Medlem
Citat:
Tuffa tag mot mångkulturen

Ett tema som tråden borde utforska närmare är Wuhan influensans
funktion som ctrl-alt-delete för den svenska politiken och mediakriget mot svenskarna. Denna kris låter Socialdemokraterna inte gå till spillo i vart fall. Läs detta;

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ut...sas-for-brott/

Min utgångspunkt är att om man begår allvarliga brott i Sverige och inte är svensk medborgare ska huvudregeln vara utvisning, säger justitieminister Morgan Johansson. Andra frågor utredningen ska ta ställning till är hur länge en utvisning ska gälla, och vad som ska gälla när en persons utvisning inte kan verkställas. Utredningen ska vara klar i juni 2021, och regeringens förhoppning är att lagarna ska vara på plats före nästa val 2022.

Socialdemokratin ska alltså gå till val på batongpolitik mot kriminella menaiter.

Klassisk taktik, S "vill" något, går ut i media, tillsätter en utredning...inget händer och om 3-4 år upprepas samma procedur.
Citera
2020-04-30, 23:22
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Känns underligt!

Citat:

Citat:
Ja, det var just det frågeställningen avsåg.

De följer manualen:

”Vi har alltid varit i krig med Eurasien”
"Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka."
Regeringen vill tillsammans med samarbetspartierna skärpa reglerna för när dömda brottslingar ska utvisas. En utredning har nu tillsatts och den ska bland annat titta på hur anknytning till Sverige ska bedömas.

– Min utgångspunkt är att om man begår allvarliga brott i Sverige och inte är svensk medborgare ska huvudregeln vara utvisning, säger justitieminister Morgan Johansson (S) till Dagens Nyheter.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...isa-fler-domda

Ranelid är nu på de godas sida. Inte så att han bytt åsikt utan den goda värdegrunden position är justerad.

Det är bara en tidsfråga innan det stora hemvändandet blir SIDAs huvuduppgift.
Eller ja, det har det väl alltid varit kommer budskapet bli enligt manualen.
Citera
2020-04-30, 23:23
Medlem
Bonniers låter en negativ moderat få slutreplik

I Bonniers mer folkliga kanal Expressen ges slutrepliken i en debatt om de ensamkommande till en kritisk Moderat.

Citat:
SLUTREPLIK. Alice Bah Kuhnke (MP) verkar ha läst slarvigt och skrivit sin replik i affekt. På något sätt är det signifikativt för Miljöpartiet.
Hon menar att M borde tala ur skägget och ange hur många människor på flykt vi vill ta emot. Trots att jag klart och tydligt skrev att antalet asylsökande behöver minska med 80 procent, till knappt 5 000.
Hon påstår att M inte längre står upp för asylrätten. Trots att jag skriver att Moderaternas volymmål ska vara ett styrmedel för politiken, och att den som har skyddsskäl ska få stanna. Den miljöpartistiska europaparlamentarikern kan med fördel tala med sina tyska och österrikiska kollegor om volymmålen i deras länder – mål som varken EU-kommissionen eller EU-domstolen har haft invändningar mot.

https://www.expressen.se/debatt/hur-...n-ska-betalas/

Någonting händer som tråden bör ventilera.
Citera
2020-04-30, 23:35
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Bonniers låter en negativ moderat få slutreplik

I Bonniers mer folkliga kanal Expressen ges slutrepliken i en debatt om de ensamkommande till en kritisk Moderat.

https://www.expressen.se/debatt/hur-...n-ska-betalas/

Någonting händer som tråden bör ventilera.
Miljöpartiet och Moderaterna har under många år samarbetat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in