2020-04-30, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Spåra det ända till 1950-talets England? Du skämtar förstås.

Du är säkerligen medveten om att kommunistrevolutionen i Ryssland gick av stapeln 1917. Det är 40 år innan 1950-talet.

Kommunismen säger att allt är socioekonomi.

Det är intressant att du tar upp just den historiska händelsen. Jag läste för ett tag sedan en mycket bra utforskande artikel i Jerusalem Post om den.

https://www.jpost.com/Magazine/Was-t...-Jewish-514323

Jag måste säga att jag häpnade över det nästintill antisemitiska anslaget. Hade Flashplant funnits kvar i tråden så hade han fått i princip alla sina konspirationsteorier bekräftade.

Den enda detalj som jag uppfattar att Jerusalem Post missade var att Lenin själv med dagens regler skulle ha varit berättigad till ett andra pass. Hans mor tillhörde nämligen det utvalda folket.
Citera
2020-04-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Bonniers låter en negativ moderat få slutreplik

I Bonniers mer folkliga kanal Expressen ges slutrepliken i en debatt om de ensamkommande till en kritisk Moderat.

https://www.expressen.se/debatt/hur-...n-ska-betalas/

Någonting händer som tråden bör ventilera.
Är dessa -80% asylsökande som Muppen gaggar om en helig andel att minska med? Varför -80%? Varför inte -100%, ett fullständigt stopp? Eller rent av -200%, dvs noll nya asylanter och dessutom rejäl utvisning / repatriering? Vad händer om 1 miljon asylanter anstormar ett år, ska då 800 000 avvisas eller utvisas? Hur skulle det gå till?

Så fort man gaggar om att ta emot ett visst antal (5 000?), så måste kan ju ha kontroll över immigrationen. Då måste man ha en gräns. Eller ska det nu bli en solidarisk fördelning inom EU vars medlemsländer ju inte vill detta? Ska det dealas överstatligt? Då är vi fortsatt kvar i acceptansen av Eurabia, balkaniseringen och folkmordspolitiken som inte har medborgarintresset i främsta rummet och därför ej heller kan anses vara demokratiskt.

Det enda hållbara är noll asylinvandring, eller snarare en nettoutvandring av inkräktarna, bedragarna och parasiterna. Asyl ska vara förbehållet våra omedelbara grannländers medborgare, inte främlingar som snyltar och begår jävelskap eller bara ligger till last.
Citera
2020-04-30, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Är dessa -80% asylsökande som Muppen gaggar om en helig andel att minska med? Varför -80%? Varför inte -100%, ett fullständigt stopp? Eller rent av -200%, dvs noll nya asylanter och dessutom rejäl utvisning / repatriering? Vad händer om 1 miljon asylanter anstormar ett år, ska då 800 000 avvisas eller utvisas? Hur skulle det gå till?

Så fort man gaggar om att ta emot ett visst antal (5 000?), så måste kan ju ha kontroll över immigrationen. Då måste man ha en gräns. Eller ska det nu bli en solidarisk fördelning inom EU vars medlemsländer ju inte vill detta? Ska det dealas överstatligt? Då är vi fortsatt kvar i acceptansen av Eurabia, balkaniseringen och folkmordspolitiken som inte har medborgarintresset i främsta rummet och därför ej heller kan anses vara demokratiskt.

Det enda hållbara är noll asylinvandring, eller snarare en nettoutvandring av inkräktarna, bedragarna och parasiterna. Asyl ska vara förbehållet våra omedelbara grannländers medborgare, inte främlingar som snyltar och begår jävelskap eller bara ligger till last.

Jo men min poäng är att Wuhan influensan verkar ha fungerat som ctrl+alt+delete för den sittande regeringen och Bonniers verkar vara med på noterna.

Denna frågeställning är något som tråden som den samtids seismograf den är uppmärksamma mer.
Citera
2020-04-30, 23:49
Medlem
Citat:
Jo men min poäng är att Wuhan influensan verkar ha fungerat som ctrl+alt+delete för den sittande regeringen och Bonniers verkar vara med på noterna.

Denna frågeställning är något som tråden som den samtids seismograf den är uppmärksamma mer.
Kortsiktigt trixande. Notoriskt opålitligt pack.
Citera
2020-05-01, 00:28
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Tvärtom anser jag. Vi sitter ju som kremlologer och söker utvinna tecken ur svenska Pravda.

Har den vänsterliberala partilinjen justerats? Det är frågan.
Knepigt är det...igår så röstade riksdagen nej till ytterligare förlängning av afghanamnestin,

Faktiskt så röstade bara V för förslaget, alla andra röstade emot, till och med MP trots att självaste Frigolit låg bakom motionen, några snyftreportage och ledarartiklar förekom visserligen dagarna innan men blankt nej i riksdagen trots vissa hycklande anföranden om humanism osv osv innan man tryckte på den röda knappen. Sedan knäpptyst om saken bortsett från rasande inlägg på fejjan från Vi står inte ut mfl.
Senast redigerad av orrtupp 2020-05-01 kl. 00:37.
Citera
2020-05-01, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Knepigt är det...igår så röstade riksdagen nej till ytterligare förlängning av afghanamnestin,

Faktiskt så röstade bara V för förslaget alla andra röstade emot, till och med MP trots att självaste Frigolit låg bakom motionen, några snyftreportage och ledarartiklar förekom visserligen dagarna innan men blankt nej i riksdagen trots vissa hycklande anföranden om humanism osv osv innan man tryckte på den röda knappen. Sedan knäpptyst om saken bortsett från rasande inlägg på fejjan från Vi står inte ut mfl.
Jag vet inte hur mycket man ska fästa vid det. Motioner i riksdagen avslås med automatik. Bara regeringspropositioner går igenom.

Vad jag menar är att vi måste vänta tills det hela hamnar på regeringens bord, kanske för att Lööf tar upp det med statsministern och hotar att lämna JÖKen om inte afghanerna får amnesti. Då kan vi nog se ett lagförslag på plats rätt så snabbt.

Vill dock inte låta alltför negativ. Även jag har noterat en ny tidsanda runt invandringen och jag tror att alla partier, utom kanske V, kommer vara beredda på mycket stora besparingar på den här budgetposten framöver. Massinvandringens tid kan nog snart vara förbi.
Citera
2020-05-01, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag vet inte hur mycket man ska fästa vid det. Motioner i riksdagen avslås med automatik. Bara regeringspropositioner går igenom.

Vad jag menar är att vi måste vänta tills det hela hamnar på regeringens bord, kanske för att Lööf tar upp det med statsministern och hotar att lämna JÖKen om inte afghanerna får amnesti. Då kan vi nog se ett lagförslag på plats rätt så snabbt.

Vill dock inte låta alltför negativ. Även jag har noterat en ny tidsanda runt invandringen och jag tror att alla partier, utom kanske V, kommer vara beredda på mycket stora besparingar på den här budgetposten framöver. Massinvandringens tid kan nog snart vara förbi.

Fast det var ju så att motionen var ett försök att just stoppa tillämpningen av hazaramnestins automatiska utvisning. Så Riksdagen avslog faktiskt försöket till att upphäva tillämpningen av lagen. Som det nu ser ut så verkar det onekligen så att vistårinteut för vinka vid flygplatsen så snart man flyger igen.
Citera
2020-05-01, 08:45
Medlem
stevenstillss avatar
Lite coronaspaning. Jag tror ju de höga dödstalen i landet i förhållande till våra grannländer sätter press på regeringen och FHM. Tänk om Sverige valt fel linje? Funkar skrivbordsteorierna om flockimmunitet egentligen när smittan är ojämt spridd både i tid och rum? Som de germaner vi är i Sverige borde vi ligga närmare de länder runt omkring oss som valt lockdowns och som verkar klara smittan bättre än Sverige. Våra nordiska grannländer till exempel. Ska Sverige ligga i samma liga som Belgien, Frankrike och UK? Vi är ju germaner och borde intuitivt ha valt en linje präglad av noggrannhet och ordentlighet. Som Tyskland till exempel. Har vi blivit ett 100% globaliserat mångkulturland uppe i norr, ett territorium i princip bara som kapat banden till sina rötter?

Stefan Löfvéns tal strax före valborg om att "Det blir inga resor inom Sverige i sommar" fick i alla fall mig att reagera. Man kan ana en desperation hos Löfvén över den linje Sverige valt och att de frivilliga distanseringsinslagen i politiken måste drivas ännu hårdare. Nu säger Anders Tegnell idag att han kan ha valt fel strategi. Jag tror ju en lockdown i landet kommer allt närmare.

https://www.expressen.se/nyheter/teg...ska-strategin/
Citera
2020-05-01, 09:07
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Lite coronaspaning. Jag tror ju de höga dödstalen i landet i förhållande till våra grannländer sätter press på regeringen och FHM. Tänk om Sverige valt fel linje? Funkar skrivbordsteorierna om flockimmunitet egentligen när smittan är ojämt spridd både i tid och rum? Som de germaner vi är i Sverige borde vi ligga närmare de länder runt omkring oss som valt lockdowns och som verkar klara smittan bättre än Sverige. Våra nordiska grannländer till exempel. Ska Sverige ligga i samma liga som Belgien, Frankrike och UK? Vi är ju germaner och borde intuitivt ha valt en linje präglad av noggrannhet och ordentlighet. Som Tyskland till exempel. Har vi blivit ett 100% globaliserat mångkulturland uppe i norr, ett territorium i princip bara som kapat banden till sina rötter?

Stefan Löfvéns tal strax före valborg om att "Det blir inga resor inom Sverige i sommar" fick i alla fall mig att reagera. Man kan ana en desperation hos Löfvén över den linje Sverige valt och att de frivilliga distanseringsinslagen i politiken måste drivas ännu hårdare. Nu säger Anders Tegnell idag att han kan ha valt fel strategi. Jag tror ju en lockdown i landet kommer allt närmare.

https://www.expressen.se/nyheter/teg...ska-strategin/

En lock down nu vore ett underkännande av medborgarna. Som om det vore vi som är skyldig till de höga dödstalen på äldreboenden.
Citera
2020-05-01, 10:03
Medlem
Nostradumbasss avatar
Den svenska professorn Giesecke sade häromdagen att de länder som stängt ner med hårdare lockdown än Sverige kommer att få nya toppar när man nu ska häva lockdown. Att sätta dit en lockdown är lätt, men att häva den är desto svårare.

Vi såg det häromsistens när Norge öppnade upp igen, deras fall ökade direkt. Så enligt Giesecke kommer de nordiska länderna ha ungefär samma dödstal, men Sverige ligger först i utvecklingen, och dom andra har sitt kvar. Man ska också betänka att om "andravågor" nu kommer så kan man inte göra en lockdown igen, den chansen har man förlorat. The window of opporunity is closed.

Intervju här med Johan Giesecke, på engelska:
https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY
Citera
2020-05-01, 10:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det är bara en tidsfråga innan det stora hemvändandet blir SIDAs huvuduppgift.
Eller ja, det har det väl alltid varit kommer budskapet bli enligt manualen.
Gissningsvis gräver man fram någon gammal handlingsplan längst ner i en byrålåda & hävdar att Sida har planerat hemvändadet i decennier & att detta hela tiden varit avsikten.
Citera
2020-05-01, 12:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Den svenska professorn Giesecke sade häromdagen att de länder som stängt ner med hårdare lockdown än Sverige kommer att få nya toppar när man nu ska häva lockdown. Att sätta dit en lockdown är lätt, men att häva den är desto svårare.

Vi såg det häromsistens när Norge öppnade upp igen, deras fall ökade direkt. Så enligt Giesecke kommer de nordiska länderna ha ungefär samma dödstal, men Sverige ligger först i utvecklingen, och dom andra har sitt kvar. Man ska också betänka att om "andravågor" nu kommer så kan man inte göra en lockdown igen, den chansen har man förlorat. The window of opporunity is closed.

Intervju här med Johan Giesecke, på engelska:
https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY
Kanske lite intressant i den här tråden att veta vilka kopplingar det finns mellan Giesecke och övriga forskarvärlden:

Katri Manninen
@kutrinet
Here’s info from
@riikka_kevo
: Johan Giesecke hired Anders Tegnell. Giesecke was a chief scientist in ECDC. “Finland’s FHM”’s Mika Salminen worked there too. Chris Whitty was Tegnell’s professor and studied together with Giesecke. They’ve been all advocating for herd immunity.
https://twitter.com/kutrinet/status/...405662723?s=20

Samma uppgifter lär gå att få genom LinkedIn.

Förklarar en hel del av den offentliga debatten faktiskt skulle jag vilja påstå. Det är ett killgäng som har ganska egna idéer kring corona och tydligen är beredda att försvara dem in absurdum. Kan vara bra att veta när man läser artiklar om corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in