2020-03-21, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag undrar om etablissemangspaniken vi ser i Sverige är en följd utav vad som händer i USA. I USA hintas det om att det håller på rensas upp. Många stora "vänsterliberala bolag" som Alphabet, Google, Youtube och andra har sett många VD-avhopp.

Google och Youtube har slutat cencurera visst material i sina sök- och videoresultat. Trump kallar State Department "Deep state department" till mångas glädje. Jag undrar om det håller på att hända stora saker bakom den amerikanska ridån som man kan ana, men inte se klart ännu.

Samtidigt håller USAs parti Demokraterna på att falla sönder. Det är nog många i vårt svenska "spegeletablisemang" som känner att det skakar. För ändrar sig USAs etablisemang då finns det ingenting kvar för vårt svenska. Då står vårt svenska etablissemang ensamt kvar och är "på fel sida i historien".

Frågan är vad som håller på hända i Corona-spåren. För blir det ändringar i USA, blir ändringar globalt.
Det gäller att vara med när stora förändringar händer så att man inte blir akterseglad...

Vad som är skådespel och vad som sker bakom kulisserna är ju svårt att veta. Kanske kommer vi sitta där och klappa våra chippade händer åt att Deep State fått på tafsen?

Är de upptornande geopolitiska spänningarna mellan Kina och Imperiet också en överenskommen strategi att trycka ned respektive undersåtar i dystopier som kräver varandras spegelbild? Eller öppnas istället helt nya möjligheter för små nationer att spela en sida mot en annan, som under Kalla kriget?

Den senare, mer hoppfulla tolkningen är mer pragmatisk. Vare sig den är realistisk eller ej, så är ju antagandet av möjligheter det enda som håller alla möjligheter öppna och skapar möjligheter som tidigare inte fanns.

Det imperium som inte fungerar för sina konstituerande nationer och tar livet av dem - tappar konkurrenskraften i självständighet och innovation. Dekadens och brinnande kyrkor ger i förlängningen undermåliga ingenjörer och sämre kvalitet på drönare och komprometterad molnsäkerhet.

Det ironiska är ju att Kinas flegmatiska väldighet delvis öppnade för europeisk världshegemoni genom inbördes, nationell konkurrens. Och att det postnationella väst som utväxt på Afrika och den muslimska världen tappat detta fokus till sina eliters potentiella nackdel.

Imperiets elit står inför paradoxen att samma inre söndring som gynnar dem, försvagar imperiet och i förlängningen deras egen ställning. Det kan alltså bli cyniskt rationellt att sluta bekämpa europeisk nationalism och uppmuntra till köttätande och traditionella familjevärderingar.

Omvänt kan Sun Tsu fritt välja mellan att bekämpa eller bejaka Kalergi, med eller mot de europeiska nationerna världen över. Försvaga Imperiet genom dess beståndsdelars fortsatta erosion eller bryta upp det genom deras frigörelse.
Citera
2020-03-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Varför gå runt frågan som katten kring grötfatet. Media i det Liberala Imperiets kärnland har samma ägarbild som den svenska.

Det måste kännas skönt att äntligen komma ut ur garderoben som nazist. Judar, judar, judar. Inget annat accepteras som förklaring på någonting över huvud taget.
Citera
2020-03-21, 14:45
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det måste kännas skönt att äntligen komma ut ur garderoben som nazist. Judar, judar, judar. Inget annat accepteras som förklaring på någonting över huvud taget.

Problemet med judar som förklaring är att det är ett cirkelbevis. J är som J är. Men vad är orsaken och hur ser mekanismen ut som orsaken verkar på?

En meningsfull förklaring på något måste ha både en orsak och en mekanism. En orsak skall helst kunna härledas bakåt till fysik eller evolutionsbiologi, det vill säga verkligheten.

Det räcker inte att ha en hypotes som kan testas. Självklart kan man testa om J är överrepresenterade bland personer med problemformuleringsmakt. Och då kommer man förstås fram till att det förhåller sig så.

Men som sagt räcker inte det om hypotesen är ett cirkelbevis och inte förklarar hur. Och varför, utifrån fysik eller evolutionsbiologi.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-03-21 kl. 14:49.
Citera
2020-03-21, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Problemet med judar som förklaring är att det är ett cirkelbevis. J är som J är. Men vad är orsaken och hur ser mekanismen ut som orsaken verkar på?

En meningsfull förklaring på något måste ha både en orsak och en mekanism. En orsak skall helst kunna härledas bakåt till fysik eller evolutionsbiologi, det vill säga verkligheten.

Det räcker inte att ha en hypotes som kan testas. Självklart kan man testa om J är överrepresenterade bland personer med problemformuleringsmakt. Och då kommer man förstås fram till att det förhåller sig så.

Men som sagt räcker inte det om hypotesen är ett cirkelbevis och inte förklarar hur. Och varför, utifrån fysik eller evolutionsbiologi.

Nästan alla judar är högskoleutbildade och bor i städer. Att de är "överrepresenterade" på vissa ställen säger sig självt. Det är en icke-fråga.

Mediekriget om mångkulturen har tagit paus. I SvD såg jag en snyftare om "flyktingar" i läger på en grekisk ö och att internationalistiska organisationer vill att alla ska ta ansvar för det.

Apropå Teskedsorderns debattartikel i AB så säger damen ifråga det hela väldigt klart och tydligt när hon skriver att svenskar (vita) inte kan utsättas för "rasism", att: antirasist är ett kodord för antivit.
Citera
2020-03-21, 15:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Nästan alla judar är högskoleutbildade och bor i städer. Att de är "överrepresenterade" på vissa ställen säger sig självt. Det är en icke-fråga.

Den enda viktiga överrepresentationen är förstås för förmågan till opinionsbildning. Eller egentligen inte förmågan, utan snarare viljan ("propensity") till opinionsbildning.

Men det menar jag alltså till stor del kan förklaras som en biverkning av extremt snabb selektion för att föreställa sig det som inte finns, dvs framtiden (som penningutlånare och fursterådgivare). Som haft biverkningen att det lett till en "propensity" att vilja implementera rent tänkta föreställningar om framtiden, utan verklighetsförankring, dvs utopier.
Citera
2020-03-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Kanske skall påminna om parasite-stress teorin, som säger att en kulturs värderingar när det gäller individualism-kollektivism inom ingruppen, är ett resultat av utsattheten för parasiter.

Sverige har en så individualistisk/liberal/autistisk kultur, därför att vi under flera generationer varit så befriade från stress av parasiter. När antibiotika kom mot tbc sent 40-tal kanske man kan säga var en vändpunkt. Men tuberkel-stress kulturen formad före PAS/Streptomycin möjliggjorde Folkhemmet(?).

Även om Corona inte faktiskt kommer att leda till massdöd, kan det ändå, enligt parasite-stress teorin leda till en förändring av kulturen till mera av ingrupps-solidaritet. Vilket borde vara glädjande för flera i denna tråd.

Parasite-stress teorin:

https://en.wikipedia.org/wiki/Parasi...cross_cultures

Ber om ursäkt för det långa inlägget, delvis OT. Men kan vara intressant i dessa tider. Rimliga förklaringar, med både orsak och mekanismen hur orsaken verkar, på det man ej förstår är viktigt.
Intressant. Själv tror jag politikerna och i synnerhet sossen kommer bli av med huvudet om det skiter sig men vem vet. Det behöver inte skita sig och vi får dras med dessa banditer ett tag till. Jag tror dock att SAP inte kommer att kunna hantera arbetslösheten som kommer att uppstå. Alla särintressen slåss nu om smulorna. Men som sagt vi får se.

Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Apropå mitt förra inlägg så citerar jag från Teskedsordens hemsida.

Allas rättigheter minsann? Även etniska svenskars intressen?

En rasistisk artikel.

https://teskedsorden.se/foretag-och-sponsorer/

Hemskt att företag, myndigheter och organisationer stödjer det här.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Yepp! Väl formulerad sammanfattning av vad som väntar Sverige i den närmaste framtiden. En kändis i sammanhanget som brukar figurera i mediesammanhang är Isobel Hadley-Kamptz och hon är riktigt riktigt rädd nu:

Isobel Hadley-Kamptz
@isobelsverkstad
jag har tagit det här rätt bra hittills, men i dag har jag ångest. jag har liksom ingen aning om hur jag ska försörja mig framöver, och de jobb jag har nu måste utföras samtidigt som jag har en 3-åring hemma och det finns ingen chans i världen att jag kommer klara deadline.
jag har alltid tvångssparat neurotiskt, och har därför fått ihop en del besparingar (som jag har tänkt ska täcka det faktum att jag ju aldrig kommer få någon rimlig pension), men detta, min ekonomiska trygghet, har tappat 30 procent i värde på en månad. Och det kommer bli värre
https://twitter.com/isobelsverkstad/...248028672?s=20

Det är inte bara alla uppdrag som nu försvinner för många i mediebranschen och i kultursektorn, deras investeringar de har gjort genom att trixa med det kapitalistiska systemet - som de ofta föraktar n.b. - börjar sakta men säkert urgröpas med börsernas fall.

Jag skulle tro att de flesta trådkändisar på den andra sidan i kriget om mångkulturen sover rätt dåligt just nu.

Edit:

Kerstin Hessius är i detta nu i Nyhetsmorgon i TV4 och gråter ut och manar till att stoppa alla åtgärder som slår mot ekonomin; implicit att strunta i de gamla och sjuka.

Många har investerat på marknaden. De flesta har inte $10+ miljoner dollar investerat och en direktlänk till sin bankir. Bankerna struntar i småkunder och den här liberala journalisten är antagligen en småkund.

Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Skillnaden är att de som dör av influensa gör det utspritt under höst, vinter och vår. Corona å andra sidan orsakar en flaskhals-effekt: många dör under en väldigt kort tidsperiod, vilket kommer att leda till att sjukvården brakar samman. Dessutom riskerar corona att leda till omfattande spridning på sjukhusen i mycket större grad än influensa, för vilken det finns vaccin och mot vilken de flesta har en viss resistens. Dessutom är behandlingen av influensapatienter långt ifrån lika beroende av bristvaran respiratorer/ventilatorer som behandlingen av coronapatienter.

Att vi står inför en kris är mycket sannolikt. Sjukhusen kommer att upphöra att fungera under april månad, och liken kommer att samlas på hög. Men krisen är i grund och botten psykologisk: vi är inte vana vid massdöd och därför får politikerna panik och bommar igen hela samhället, trots att corona redan har kommit in och slagit rot i befolkningen.
Vem vet. Vi har 20 döda i Corona och det dör 500-2000 i influensa. Var är massdöden? Det är möjligt att Lombardiet har överfulla sjukhus men det bor också tiotals miljoner på en plats motsvarande Västra Götaland och många är gamla. Jag tror att den här krisen är djupt överdriven.
Senast redigerad av Edgerton 2020-03-21 kl. 16:57.
Citera
2020-03-21, 19:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Den direkt samhällsdestruktiva organisationen Teskedsorden skräder minsann inte orden när de på ett närmast demonstrativt sätt manifesterar sitt svensk- och framförallt vithetshat. Jag baxnar! Blodtrycksmedicin för behövande rekommenderas vid läsning.

Avslutningen är magnifik i sin tydlighet över var prioriteten ligger hos Teskedsorden.

Jaha, så när vita, svenska ungdomar blir förnedringsmisshandlade och urinerade i munnen av invandrare av den absolut enda anledningen att de är vita etniska svenska ungdomar så är det viktigaste enligt Teskedsorden att vurma för de "utsatta ungdomarna" och att rasiststämpla alla som säger emot. Tvi vale!

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...inte-i-sverige
Mysigt. När fenomenet "rasism mot vita" diskuterades förra året var vi ett fåtal som argumenterade mot användningen av begreppet rasism i "omvänd mening". Jag minns Nix-registrets historiska utläggningar som visade att "rasism" nyttjats förklenande på ungefär samma sätt från första början. Jag minns de vanliga definitionerna som bygger på maktanalys och konstruktivistiska resonemang i Foucaults efterföljd, och jag minns att bl.a. undertecknad menade att man helt bör undvika att vidröra en term i så hög grad besmittad med postmarxistiskt mögel.

Nu vet jag inte om jag håller med mig själv längre. Har pratet om rasism mot vita fuckat upp den antirasistiska diskursen så till den milda grad att man uttrycker farhågor om att rasifierade riskerar uppleva sina erfarenheter förminskade, då är det värt det att snacka rasism mot vita så fort chansen uppenbarar sig. Då funkar det ju mot den antivithetsnormativa terrorn, just som vissa skrev i fjol.
Ungdomsrånen är fruktansvärda och brutala på alla sätt och vis, och ska på inga sätt förringas. Men det är inte rasism. Att kalla det omvänd rasism är att trivialisera den faktiska rasismen.
Men tänk om det är att trivialisera våldsbrotten mot svenska unga att INTE kalla dem rasistiska handlingar?

Hur man än vrider på det landar det i att Teskedsgumman anser att rasism mot färgade är värre än annan "rasism". Bra, där.
Citera
2020-03-21, 20:10
Medlem
Ledarskribenten Patrik Kronqvist på Expressen är framme igen och slår ett slag för globalisering och skyller virusutbrottet på illiberala stater som Kina och Iran. Tydligen är de nationalister. Det var mer än vad jag visste.

Citat:
Men pandemin kan lika gärna beskrivas som en kris för slutenhet och inskränkt nationalism. De var ju starkt bidragande orsaker till att viruset kunde slinka ut ur Wuhan och de förhindrar än så länge ett starkt globalt svar på pandemin. I längden är stängda gränser inte ett effektivt skydd mot virus. Världen upplevde ju dödliga pandemier långt innan det fanns lågprisflyg och containerfartyg.För att kunna bekämpa viruset behövs tvärtom mer av internationellt samarbete och öppenhet. Om vi ska kunna stoppa denna pandemi - och nästa - måste kunskap och sjukvårdsmateriel kunna färdas lika snabbt och lätt över världen som coronaviruset.

https://www.expressen.se/ledare/patr...nationalismen/

I princip ljuger Patrik Kronqvist men mycket av det som Expressen publicerar har nog mer likheter med den kinesiska desinformation som de kritiserar än någon form av verifierbar sanning. Propaganda från CGTN;

https://www.youtube.com/watch?v=T-phPty8h0c

Det lustiga är att detta är sant. Alla västerländska politiker har varit medvetna om viruset. Det är västerlandet och inte Kina, Iran eller för den delen Ryssland som har förnekat någonting. Alla virus som hittas finns i ett internationellt och offentligt dataregister som alla har tillgång till. Någon gång i deras liv måste de här liberalerna ta lite jävla ansvar för deras egna misslyckanden men uppenbarligen inte. Hetsen mot Kina från Expressen är värre än den från amerikansk neokonservativ press.

Det är dock betryggande att veta att allt fler vänder ryggen mot liberalismen. Framtiden ligger i Asien eftersom Asien inte vänder ryggen mot sina folk eller mot världens folk. Asien blir det allt mer tilltalande. Givet hur marknaden ser ut nu kommer Kina rulla framåt medan vår del av världen kommer bli allt fattigare. Vi kunde ha haft en konservativ samhällsmodell men istället fick vi liberalismen. Se vart den har tagit oss den senaste månaden? Är den här krisen ett bevis på att den liberala hyper-globaliseringen fungerar?
Senast redigerad av Edgerton 2020-03-21 kl. 20:23.
Citera
2020-03-21, 20:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ledarskribenten Patrik Kronqvist på Expressen är framme igen och slår ett slag för globalisering och skyller virusutbrottet på nationalistiska illiberala stater som Kina och Iran.

I princip ljuger Patrik Kronqvist men mycket av det som Expressen publicerar är desinformation.

https://www.youtube.com/watch?v=T-phPty8h0c
Hur tänkte han där? Är det "nationalism" och "stängda gränser" som gjort att viruset kunnat spridas så snabbt, och inte raka motsatsen? Det lilla fåtal stater i Europa som för en folkvänlig politik har ju hittills drabbats i mindre utsträckning än de stora internationella naven. Även länder som ligger lite i periferin har klarat sig bättre, alltså ex. Finland och Baltstaterna. Eller så menar han att Europas nationalister sitter och känner sin världsbild rämna eftersom viruset tog sig in ändå, fast... man ju självklart skyller på globalt resande etc. i vilket fall som helst. Varför skulle Europa vara immun för att det är europeiskt? Det här är ett synnerligen illa underbyggt försvarstal för globalismen.

Dessutom spreds smittor långsammare innan lågprisflyg och liberala tidningar.
Citat:
Framtiden ligger i Asien eftersom Asien inte vänder ryggen mot sina folk eller mot världens folk.
Det finns en framtid i Asien för Asiens folk och en framtid för de europeiska folken i Europa. Så ser jag det.
Citera
2020-03-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hur tänkte han där? Är det "nationalism" och "stängda gränser" som gjort att viruset kunnat spridas så snabbt, och inte raka motsatsen? Det lilla fåtal stater i Europa som för en folkvänlig politik har ju hittills drabbats i mindre utsträckning än de stora internationella naven. Även länder som ligger lite i periferin har klarat sig bättre, alltså ex. Finland och Baltstaterna. Eller så menar han att Europas nationalister sitter och känner sin världsbild rämna eftersom viruset tog sig in ändå, fast... man ju självklart skyller på globalt resande etc. i vilket fall som helst. Varför skulle Europa vara immun för att det är europeiskt? Det här är ett synnerligen illa underbyggt försvarstal för globalismen.

Dessutom spreds smittor långsammare innan lågprisflyg och liberala tidningar.
Det finns en framtid i Asien för Asiens folk och en framtid för de europeiska folken i Europa. Så ser jag det.

Det ledarskribenten gör att driva den agendan som neokonservativa i USA gör nu. Han tittar på CNN och ser att nu skall det hetsas mot Kina och så sätter det igång. Poängen är att västvärlden inte blev informerade stämmer inte. Alla virus som hittas åker i en internationell databank så alla myndigheter har kunnat studera viruset. Vidare gick Kina ut med en varning att viruset var utanför Wuhan. I Italien beslutade S-regeringen för att bränna igenom viruset genom populationen (flock-immunitets strategin). Sedan gick det åt helvete och de agerade efter den kinesiska modellen men då var det försent. Det som Patrik Kronqvist gör är att liksom Donald Trump skylla ifrån sig. Det är kinesernas fel skriver han. Expressens ledarsidor ljög oss in i Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien osv. De är notoriskt oärliga på ett sätt som bara chauvinistiska liberaler kan vara.

Till saken hör att det inte spelar någon roll längre. Så kallade balkaniserade "liberala demokrater" som vår och kanske främst USA kan inte hantera det här utbrottet varken politiskt eller ekonomiskt. Tro nu inte att andra människor med makt så som finansindustrin eller energiindustrin gillar Patrik Kronqvist. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kommer allt fler lämna liberalismen. Titta på aktiemarknaden - människor har förlorat allt och även rika människor. Den övre medelklassen är körd.

Det enda som håller Kronqvist vid liv är staten går in med pengar och har gjort honom till "samhällsviktig". I sådana här tider vill folket ha starka ledare. De länder som klarar sig bäst är de i östra Europa, Ryssland, Kina och många asiatiska länder. Just de länderna som Expressen kallar för "nationalistiska, populistiska och konservativa." Folk är inte dummare än att de kommer snegla på illiberala länder. Hur viktigt är egentligen att staten ger pengar till Teskedsordern som skriver rasistiskt om svenskar? Är det något som staten ska prioritera? Allt eftersom resurserna försvinner kommer allt fler prioriteringar göras och klimat, hbtq, feminism, massinvandring och sådant lär inte stå högt i kurs.
Senast redigerad av Edgerton 2020-03-21 kl. 22:07.
Citera
2020-03-21, 22:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Poängen är att västvärlden inte blev informerade men detta stämmer inte.
Absolut. Jag tyckte att det fanns en mening med att föra resonemanget ett steg längre och påminna om att det finns skillnader stater emellan i andra delar av världen, alltså Europa och inte Kina/Iran, som gör att Kronqvists tes haltar. Det är inte för att Kina och Iran inte är västerländska demokratier som viruset fick spridning. Kronqvist tycks ju vilja påskina att kontroll inte gör någon skillnad, när den visst gör det. Problemet den här gången var snarast att det länge gick att flyga som vanligt till och från Iran och Kina, och att flera länder inte tog hotet på allvar. Det kan ju sägas även om Iran. Jag tycker f.ö. att kineserna varit hjälpsamma helt oavsett om det nu tog tid för nyheten om Covid-19 att få fäste i andra länder. Detta kan inte kineserna lastas för, men jag är fortfarande skeptisk till deras livsmedelslagar.
Citat:
Expressens ledarsidor ljög hos in i Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien osv. De är notoriskt oärliga på ett sätt som bara chauvinistiska liberaler kan vara.
Visst är det så. Expressen är det svarta fåret i den bedrägligt välfriserade Bonniers-familjen.
Citat:
Till saken hör att det inte spelar någon roll längre. Så kallade balkaniserade "liberala demokrater" som vår och kanske främst den amerikanska kan inte hantera det här utbrottet varken politiskt eller ekonomiskt. Tro nu inte att andra människor med makt så som finansindustrin eller energiindustrin gillar Patrik Kronqvist. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kommer allt fler lämna liberalismen. Titta på aktiemarknaden - människor har förlorat allt och även rika människor. Den övre medelklassen är körd. Det enda som håller Kronqvist vid liv är staten går in med pengar och har gjort honom till "samhällsviktig". I sådana här tider vill folket ha starka ledare. De länder som klarar sig bäst är de i östra Europa, Ryssland, Kina och många asiatiska länder. Just de länderna som Expressen kallar för "nationalistiska, populistiska, konservativa osv." Folk är inte dummare än att de kommer snegla på illiberala länder. Hur viktigt är egentligen att staten ger pengar till Teskedsordern som skriver rasistiskt om svenskar? Är det något som staten ska prioritera. Allt eftersom resurserna försvinner kommer allt fler prioriteringar göras och klimat, hbtq, feminism och sådant lär inte stå högt i kurs.
Jepp, nu går vi in i prioriteringarnas tid. Vem har inte på känn att huvuden kan komma att rulla både här och där den kommande tiden? Vem tror inte på mer nedskärningar i media, föreslagna krispaket i all ära? Hur ska det gå för kulturvärlden? Ska folk gå på teater när de inte har något jobb att gå till? Blir det mer fritid nu eller mindre jobb? Kommer det ångkulturella projektet att i tyst- och stillhet kastas på soptippen, som jag tror att longbow4y uttryckte det? Stay tuned.
Citera
2020-03-21, 22:37
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag undrar om etablissemangspaniken vi ser i Sverige är en följd utav vad som händer i USA. I USA hintas det om att det håller på rensas upp. Många stora "vänsterliberala bolag" som Alphabet, Google, Youtube och andra har sett många VD-avhopp.

Google och Youtube har slutat cencurera visst material i sina sök- och videoresultat. Trump kallar State Department "Deep state department" till mångas glädje. Jag undrar om det håller på att hända stora saker bakom den amerikanska ridån som man kan ana, men inte se klart ännu.
Får medge att jag har begränsad kännedom om vad som händer i USA numera, men det här med sökresultaten hos Google och Yotube låter helskruvat. Vad är det i så fall som pågår? De här företagen är ju grindvakter av rang och världsledande i sina gem på samma gång, vilket så klart bäddar för teorier om deras funktion och/eller agendor. Särskilt Youtube är överjävligt ettriga i sin jakt på "olämpligt material" att släcka ned.
Citat:
Samtidigt håller USAs parti Demokraterna på att falla sönder. Det är nog många i vårt svenska "spegeletablisemang" som känner att det skakar. För ändrar sig USAs etablisemang då finns det ingenting kvar för vårt svenska. Då står vårt svenska etablissemang ensamt kvar och är "på fel sida i historien".
Sjukt spännande, som kidsen säger... Det skulle i.o.f.s. inte förvåna mig det minsta om det blir än viktigare för det svenska global-patrasket att flagga för glatta livet om/när det liberala USA viker ned sig.

Som jag skrev tidigare kan fradgan och utfallen på vissa ledarsidor i vårt land (Tove, I'm looking at ya) säkert tillskrivas frånvaron av tydlighet och struktur "over there". Finns inget att kopiera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in