Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Jag tycker uppriktigt sagt synd om det stackars mordoffrets familj. Nu kommer det att drivas politik genom mordutredning och hans minne kommer att dras i smutsen för att stötas och blötas.
Vad Adam är rädd för är att det ska skapas en symbol. En martyr om man så vill. Naturligtvis tänker Adam på ett 1930 tal och Horst Wessel lied.
EDIT: Med en smula eftertanke så tycker jag ändå att Adams text var rätt balanserad. Det kanske inte så mycket är Adams text som är problemet. Han konstaterar att ett hatbrott mot svenskar bara försvinner eftersom de inte passar in i det rådande vänsterliberala narrativet.
Men mordet/dråpet kommer nu att politiseras.
Jag har sett på Twitter att franska och spanska kvinnor har hyllat Tommie. Tydligen har åklagaren gått ut med ett "förtydligande" om att våldtäkter och mord visserligen skedde samma kväll, men att inget samband är belagt. En berättelse jag tror blir svårsåld och lätt kan skapa ett kontraproduktivt narrativ om en systemtrogen åklagare som bryter mot all procedur för att förringa en hjälteinsats.
Texten är påfallande icke-normativ i tonläget, att jämföra med kategoriska ställningstaganden om rätt och fel och vad samhället BÖR och MÅSTE göra när synagogor brandbombas eller människor inte uppskattar ordvitsande göteborgsjudar från 1800-talet tillräckligt.
Mer av observation än polemik, alltså.
"Det förekommer antisemitism. Säger inte att det är bra eller dåligt, men det förekommer.", typ. Men visst är det en tillräcklig yta att projicera det mesta av vad man vill mot. GIVETVIS är det en bitande kritik av de dubbla måttstockarna,
amirite?. Men det hade känts lite konstigt att vara lika
deadpan i omsorgen av andra offer för diskriminering och demonisering.
Jag har ju varit noga med att förekomma den här typen av text genom att beskriva hur mallen
minoriteter-som-bryr-sig-om-hat-mot-svenskar KOMMER fyllas, när nyttokalkylen så dikterar. Den instinktiva omsorgen hade förstås inte kunnat undertryckas så här länge, men på sätt och vis är ju krypandet till korset och omvändelser under galgen bättre, eftersom de är en
eftergift och inte en ynnest.
Det kan vara läge för ett döende L att ta upp frågan med hat mot etniska svenskar och det är
bättre identitetspolitik att ta svenskars parti, även om det uppenbarligen tar emot. Adam har ju på sitt sätt agerat nyttig idiot åt den som försöker leda i bevis att svenskar bör inse att partiskhet å ingruppens vägnar är obligatorisk, eftersom ingen annan bryr sig.
Det finns mer att invända och detta är ju poängen:
Det kommer aldrig att räcka, det kommer aldrig att vara tillräckligt att tillfredställa den partiske deltagaren. Skrivs inget, är det dåligt. Skrivs något bra kunde det skrivas bättre. Skrivs något perfekt måste det upprepas. Det tar aldrig slut.