2012-10-29, 20:25
Medlem
Fula Gubbens avatar
Folkhems-nazzar och andra patrioter med mössan på svaj och en räv bakom örat kan nog vara intresserade av sid 60 i ovan nämnda undersökning.

Påståendet "Det talas alldeles för mycket om nazismen och utrotningen av judar" ges stöd av ungefär 25% av de tillfrågade kidsen, vilka angivit svarsalternativet "Håller helt med". Detta svar ser ut att ha ökat med 4-5 %-enheter sedan 2003. Ytterligare ca 10% håller "delvis" med.

Påståendet "Invandrare i Sverige som kommit från länder utanför Europa ska återvända till sina hemländer" ges stöd med svaret "Håller helt med" av ca 23%. Ytterligare 6-7% är "ambivalenta" och 13% "vet ej". Fler än hälften håller inte med, vilket kanske kan glädja någon. Formulerar man det som att nästan en tredjedel av Sveriges gymnasieungdomar (invandrarna själva inräknade) är för repatriering av utomeuropeiska invandrare så fastnar dock morotsjuicen i halsen på de flesta batikhäxor.

Intressant. Det var lite mer jude-snack också men det överlåter jag åt dödsnazisterna att fördjupa sig i.
Senast redigerad av Fula Gubben 2012-10-29 kl. 20:27.
Citera
2012-10-29, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Påståendet "Invandrare i Sverige som kommit från länder utanför Europa ska återvända till sina hemländer" ges stöd med svaret "Håller helt med" av ca 23%. Ytterligare 6-7% är "ambivalenta" och 13% "vet ej".

Tänk även på att när frågan formuleras på det viset så impliceras alla utomeuropeiska invandrare utan undantag. Oavsett om de är vita amerikaner, och oavsett hur nyttiga de är för det svenska samhället. Man får också bilder på näthinnan av k-pist beväpnade svenska militärer som stormar hus med invandrare i för att släpa ut dem till Arlanda.

Man hade kunnat ställa frågan så här istället: "Anser du att Sverige ska bedriva en politik för att underlätta för utomeuropeiska invandrare att återvända till sina hemländer?"

Då hade vi nog fått se betydligt högre siffror.
Citera
2012-10-29, 21:14
Medlem
Arthur Dents avatar
Efter att ha sett kvällens sändning av Rapport kan jag inte anse annat än att ena sidan av de kämpande känner sig trängda. Ett inslag behandlade flyktingar från Syrien boendes i en slottsliknande byggnad och som var redo att ge upp, det var trångt, maten var dålig och tydligen hade en del av klientelet svårt att lämna kriget bakom sig, polisen har tvingats rycka ut 30 gånger på två månader.

"-Vi kom hit för att leva som människor, men så blev det inte. Vi lever som djur. Vi flydde undan bombningarna, men här kan vi inte heller leva. Det säger byggnadsarbetaren Abdullah Allabdullah med gråten i halsen.

- Jag tänker på att döden i Syrien vore hederligare än livet här."

Så långt inget utöver det vanliga, det som verkligen stack ut var att hela inslaget i Rapports sändning var ackompanjerat av dyster piano-musik, jag kan inte minnas att jag någonsin sett något liknande under vare sig en Rapport- eller Aktuellt-sändning. Det klinkades alltså i moll på ett piano medan flyktingarna framförde sina klagomål och önskade sig döden i hemlandet framför vårt barbariska omhändertagande, slottet var trångbott.
Citera
2012-10-29, 21:52
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Efter att ha sett kvällens sändning av Rapport kan jag inte anse annat än att ena sidan av de kämpande känner sig trängda. Ett inslag behandlade flyktingar från Syrien boendes i en slottsliknande byggnad och som var redo att ge upp, det var trångt, maten var dålig och tydligen hade en del av klientelet svårt att lämna kriget bakom sig, polisen har tvingats rycka ut 30 gånger på två månader.

"-Vi kom hit för att leva som människor, men så blev det inte. Vi lever som djur. Vi flydde undan bombningarna, men här kan vi inte heller leva. Det säger byggnadsarbetaren Abdullah Allabdullah med gråten i halsen.

Så långt inget utöver det vanliga, det som verkligen stack ut var att hela inslaget i Rapports sändning var ackompanjerat av dyster piano-musik, jag kan inte minnas att jag någonsin sett något liknande under vare sig en Rapport- eller Aktuellt-sändning. Det klinkades alltså i moll på ett piano medan flyktingarna framförde sina klagomål och önskade sig döden i hemlandet framför vårt barbariska omhändertagande, slottet var trångbott.

Det klagades på trångboddhet och dålig städning , nu vill jag inte byta liv med dessa människor men nog fn kan dom väl städa själva.
Citera
2012-10-29, 22:02
Medlem
Slicjays avatar
Citat:

Reagerade starkt på det också. Verkligen förvånande stilförändring. Hela Rapportsändningen tog sig ett helt nytt uttryck under detta inslag vilket mer liknande en slutscen i nått tragiskt drama än en nyhetssändning. Blev nästan lite pinsamt när de återgick till "vanliga" nyheter utan dramaturgi. Väcker vissa frågor när Rapport bedriver denna typ av "nyhets"-rapportering.

OT: Undrar dock alltid hur folk som säger sig fly från döden så otroligt snabbt tröttnar på mat, boende etc. Personligen, med år bakom mig både i Afghanistan och Irak, kan jag säga att när man kommer "hem" till FOB så gråter man nästan av lycka även fast man under väldigt lång tid bor i mycket trånga förhållanden med dålig mat etc. Lyckan att vara i livet gör att det minsta lilla uppskattas så otroligt mycket. Dessa personer verkar tydligen anse dödsångest vara mycket bättre än deras mycket trånga, men trygga boende. Min fråga blir då: har de verkligen upplevt dödsångest?
Citera
2012-10-29, 22:16
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:

Jag skulle verkligen vilja veta hur man tog beslutet (och vem) att lägga på den sorgsna pianomusiken. Den signalerar helt uppenbart allt annat än objektivitet.
Kan det vara ljudredigeraren som gjort ett uppror? I sådana fall: mot att kommungubben var kritisk, eller ville han tvärt om inskärpa repotagets subjektivitet? Finns det ett mediakrig till och med inom detta enskilda inslag?

Skulle vara kul att höra vad någon med insyn i hur repotage produceras och godkänns tror.
Citera
2012-10-29, 23:04
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Jag skulle verkligen vilja veta hur man tog beslutet (och vem) att lägga på den sorgsna pianomusiken. Den signalerar helt uppenbart allt annat än objektivitet.
Kan det vara ljudredigeraren som gjort ett uppror? I sådana fall: mot att kommungubben var kritisk, eller ville han tvärt om inskärpa repotagets subjektivitet? Finns det ett mediakrig till och med inom detta enskilda inslag?

Skulle vara kul att höra vad någon med insyn i hur repotage produceras och godkänns tror.

Tanken slog mig faktiskt, det var inte proffsigt och lät fruktansvärt malplacerat.
Citera
2012-10-30, 10:51
Medlem
Citat:

DN om nödställda syrier, ansvar och resurser.

Citat:
[...]Mot den bakgrunden borde det inte vara någon överraskning att syriska flyktingar också försöker ta sig till Sverige. Många har släktingar eller vänner här. Migrationsverket har också klargjort att asylsökande från Syrien får permanent eller treårigt uppehållstillstånd i vårt land.
[...]
Sett till den stora flyktingströmmen från Syrien är det fortfarande ytterst få som kommer till Sverige.
[...]
Självklart innebär fler asylsökande en utmaning för flyktingmottagningen i Sverige. Redan i dag är det svårt att få tag på hyresrätter och Migrationsverket måste hyra tillfälliga boenden på vandrarhem och campingplatser. Fler asylsökande innebär också större behov av svenskundervisning, barnomsorg och vuxenutbildning.

Men precis som under krigen i Bosnien och Kroatien under 1990-talets början borde det vara självklart att gränserna öppnas för människor som flyr för sitt liv. När, om inte nu, ska principerna bakom de internationella flyktingskonventionerna tillämpas?

Därför måste Migrationsverket få de extra resurser som behövs för att klara sitt åtagande. Kommunerna måste visa större engagemang och det krävs fördjupad kunskap och insikt bland medborgarna om asylpolitikens mål och mening.

Dessutom borde Sverige trycka på andra stater i EU. Ansvaret är gemensamt och det är orimligt att inte fler europeiska länder tar emot människor som flyr från helvetet i Syrien.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...ratt-till-asyl
Citera
2012-10-30, 11:03
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
det krävs fördjupad kunskap och insikt bland medborgarna om asylpolitikens mål och mening
Ja snälla, upplys oss...
Citera
2012-10-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
DN om nödställda syrier, ansvar och resurser.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...ratt-till-asyl
Där har du ytterligare bevis på DN:s nya plan som det pratades om tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av LNBW
Dagens Nyheters plan i korthet:
-få moderaterna att (diskret) genomföra en kraftig minskning av flykting- och anhöriginvandring
Senast redigerad av IvanLendl 2012-10-30 kl. 11:40.
Citera
2012-10-30, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Där har du ytterligare bevis på DN:s nya plan som det pratades om tidigare:

Ja Billström beklagade sig högt och tydligt igår på storleken på asylinvandringen och att andra länder borde ta sig ansvar - svårt att förstå hur han och moderaterna resonerar dock, varje invandrare är ju en resurs och vinstlott för Sverige.

Vi kan nog med viss säkerhet börja hävda att skräcken för ett Sverigedemokratiskt maktövertagande faktiskt börjar ge utslag på ledarsidorna och synen på frågan om storleken på invandringssiffrorna. En siffra som ju aldrig fått debatteras officellt eller ens nämnas i negativt sammanhang.
Senast redigerad av Fnysington 2012-10-30 kl. 12:16.
Citera
2012-10-30, 13:17
Medlem
stevenstillss avatar
Man kan grubbla sig sjuk på varför vi i nuvarande arbetsmarknadssituation och mitt i en efterfrågekris nu ska ta in så många lågutbildade flyktingar till landet. En förklaring kan vara att de nya moderaterna blivit sin egen retoriks fånge kring den s.k. arbetslinjen. Eller att de befinner sig i något sorts falskt medvetande om den. Det är som en sorts blindhet. Det är patetiskt när Ullenhag käckt tror att somalierna snart kommer att vara i jobb. Ord som besvärjelser. Eller tungomålstalande.

Varför kan ingen gräva lite i vad som ligger bakom politiken? Besluten kan vara fattade för 1-2 år sedan eller ännu längre tillbaks då det såg bättre ut för ekonomin. Det handlar förstås om att välståndet anses vara beroende av en ökad invandring i någon sorts övergripande mening. Eller att näringslivet kräver det. Eller något annat. Som att det behövs nya coca-cola, video och chipskonsumenter. Eller påverkan från Bilderberggruppen. Att statscheferna på ett patrarkaliskt sätt utifrån sina upphöjda positioner måste vara som herdar för sin hjord och lätta på trycket i jordens krishärdar. Fan vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in