Citat:
Ursprungligen postat av
estetik
Det är alltid sant att det blir konsekvenser av ens handlingar. Och man är alltid två i en konflikt.
Sverige har bäddat för denna situation. Jag tycker man absolut kan lära sig av sin roll och hur man själv bidragit till situationen. Det är konstruktivt.
Jag upprepar:
Ovänners nyttiga idioter och ovänner. Det är de två kategorier som menar att svenska folket har sig självt att skylla.
Vilket inkluderar en hel del man läser här på Flashback. Du är inte den förste att försöka överföra
individuell dygdemoral till
kollektivet svenskar. Gärna lite manligt och protestantiskt uppfordrande om att inte skylla ifrån sig utan ta ansvar och betala priset med ränta. Stoisk och tystlåten - det är väl så en riktig karl är riktigt svensk?
Det är antingen korkat eller en härskarteknik. Det dygderika, manliga är nämligen ingalunda att gå Aron Flams ärenden när han säljer in en svensk historisk skuld eller hålla med Adam Cwejman om att svensk valhänthet och oerfarenhet skapat problem som synkront dykt upp i alla västländer. Att låta sig själv och andra svenskar
gaslightas.
Sådana utspel ska tas för vad de är: Hatiska partsinlagor och instrumentell identitetspolitik. De ska avfärdas, dekonstrueras och approprieras för att driva egen ingrupps agenda. Det finns en räkenskap att göra upp med debet och kredit, det finns pålagor och straffavgifter att hävda och förhandla om.
Det kollektiv som tutar i sig självt att sänka sina anspråk på förhand, har bara ytterligare eftergifter att vänta. Kollektiv skuld gentemot andra folk fungerar inte som överlevnadsstrategi och grundarmytologi för någon nation.
Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Jag håller med dig. Du kan inte bygga en överbryggande nationalism i ett etniskt fragmenterat samhälle och där med blir Mattias Karlssons form av assimilations-nationalism meningslös. Själv börjar jag oroa mig för populisten i vita huset som i dagarna olagligen mördade en iransk general i Irak. Nu tänker hotar Trump med att bomba civila mål. Så här skriver Trump på Twitter;
Det är ett direkt hot mot Iran och han tänker om jag förstår det rätt bomba civila icke-militära mål där bland Darius och Persepolis. Det gör honom inte bättre än ISIS. Detta är ett brott mot internationell lag. Det är ett folkrättsbrott.
När Trump började bomba Syrien så tappade jag förtroendet för honom. Det Trump gör är att helt bryta sig ut ur internationell lag och nu menar jag inte stoppa illegala invandrare. Det innebär att alla länder i världen inte längre går säkra för amerikansk vrede. För länder som Iran är det därför viktigt att skaffa kärnvapen. Det fullkomligt rationellt givet vad vita huset ägnar sig åt. Det är också den här clownen som Mattias Karlsson genom Turning Point America (TPUSA) vill samarbeta med. Notera att det är Israelerna och Saudierna som driver på för ett krig med Iran. Det finns inga andra orsaker.
https://www.zerohedge.com/news/2018-...uard-commander
https://www.zerohedge.com/geopolitic...very-fast-hard
https://thehill.com/homenews/adminis...-as-helpful-as
https://www.timesofisrael.com/the-ri...medium=twitter
Som det ser nu vänder sig EU, Latinamerika, Asien, Ryssland, Afrika och FN mot USA. Till och med Tucker Carlsson på Fox News undrar vad det är för fel på Donald Trump. När Trump hotade Nordkorea hände ingenting men Nordkorea är en isolerad liten stat mellan stabila staterna Sydkorea, Kina, Ryssland och Japan. Nordkorea hotar ingen på samma sätt som Kuba inte gör det. Nordkorea ligger inte direkt i en riskzon. Iran däremot ligger mitt i stridens hetta. Därför kryper verkligheten på.
Jag noterade att värdelösa kontra-jihadistiska Samnytt applåderar det Trump gjort.
https://samnytt.se/svt-presenterade-...h-superkandis/
Läser man kommentarerna på Samnytt så inser man att de som kommenterar och skriver på blaskan är fyllda av hat mot muslimer och har en osund förälskelse i Israel. De flesta av dem är liberaler som inte gillar muslimer. Det är som tråden på Flashback om den här händelsen i Iran. Fyllt av hat mot muslimer (för att de tror på gud) och en sjuklig kärlek till Israel för att de har HBTQ-barer och feminister i Tel Aviv.
De som skriver på Samnytt och på Flashback är fruktansvärt okunniga och på ett farligt sätt. De definierar sin nationalism utifrån israelisk agenda och liberal sensitivitet. Eftersom Iran är ett muslimskt land som inte är uppslukat av liberalism har iranierna per definition alltid fel enligt de här anti-muslimska "nationalisterna" trots att det faktiskt är USA, Israel och Saudierna som är den aggressiva parten.
Risken är stor att vi kommer få en form av aggressiv (neo)konservatism med en meningslös liberal medborgarnationalism. Det är åt det hållet som Sverigedemokraterna och även FPÖ är på väg. USA och Storbritannien är redan där. Detta förändrar ingenting alls. Jag trodde kontra-jihadismen (en avart av neo-konservatismen) var död men det ser ut som Trump gräver upp den igen.

Ja, risken är överhängande att svensk nationalism blir till kontrollerad opposition och rentav sin antites, antinationalism med udden riktad mot det organiska svenska folket till fördel för en påhittad öppensvensk överidentitet. Det är dock inget givet utan föremål för pågående förhandling mellan korrumperbara, felbara företrädare och ingruppen de företräder.
Styrmedlen är grupptryck och -uppfostran, antingen uppifrån-ned eller nedifrån-upp. Och observera att Trump eller Karlsson kan använda sig av protester från de egna, för att förhandla med andra särintressen. Det gäller ju nästan alla politiker att de inte "brinner" så mycket som navigerar och tar minsta motståndets väg.
Företrädare eller makthavare gör hela tiden kalkyler och det hjul som inte gnäller får inget smörjmedel. Framtiden kommer handla om att vara partisk och därmed
relativistisk. Där har postmodernismen rätt och mycket av det som var funktionellt och berömvärt i en monokulturell kontext, blir direkt skadligt i den mångkulturella.
Rent praktiskt handlar det om att gnälla på sina företrädare för att de inte är tillräckligt partiska och göra stödet evigt villkorat och preliminärt. Om Trump bara bryr sig om svarta och latinos och Israel, så ska det kosta vita amerikanska väljare. Om Jomshof står som en hanrej med en israelisk jätteflagga eller Åkesson förnekar svensk enticitet - så ska de kritiseras av svenskar som inte nöjer sig med
minsta lilla utan fattat att i det nya Sverige gäller det att kräva allt, alltid.
Och även horisontellt ska alltså lojaliteter och motiv synas i sömmarna och hackordning inrättas. Ingruppsstatus handlar om att vara mest partisk och ut på huvudet ur åsiktskorridoren åker den som sviker.