2019-12-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Egentligen gillar jag inte att kalla våra ”eliter” för ”eliter”. De högst mediokra. Igår hittade Wolfgang Hansson i Aftonbladet på detta om konflikten i Kashmir (Indien vs Pakistan);

Citat:

- De två länderna har legat i konflikt med varandra ända sedan 1947 då Indien blev självständigt. Till stor del är det en konflikt grundad i religion.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-religionskrig

Det tycks vara helt bortglömt att nuvarande Pakistan och Bangladesh ingick i Indien före självständigheten. Det var muslimska grupper som ville avskilja delar till ett eget land för muslimer.

Engelsmännen och indierna gick med på det och muslimerna fick Väst-Pakistan och Öst-Pakistan som eget land för muslimer. Senare skilde sig de två landområdena till egna länder, Pakistan och Bangladesh.

Pakistan betyder "Det rena landet", dvs det är rent därför att muslimer är rena.

Varför kan muslimerna nu inte hålla sig i sina rena länder när de nu har fått dem? 10 % av Indiens befolkning är muslimer, vilket skapar konflikter med hinduerna. Varför flyttar inte muslimerna till sina rena områden där de kan leva som muslimer?
Citera
2019-12-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det tycks vara helt bortglömt att nuvarande Pakistan och Bangladesh ingick i Indien före självständigheten. Det var muslimska grupper som ville avskilja delar till ett eget land för muslimer.

Engelsmännen och indierna gick med på det och muslimerna fick Väst-Pakistan och Öst-Pakistan som eget land för muslimer. Senare skilde sig de två landområdena till egna länder, Pakistan och Bangladesh.

Pakistan betyder "Det rena landet", dvs det är rent därför att muslimer är rena.

Varför kan muslimerna nu inte hålla sig i sina rena länder när de nu har fått dem? 10 % av Indiens befolkning är muslimer, vilket skapar konflikter med hinduerna. Varför flyttar inte muslimerna till sina rena områden där de kan leva som muslimer?

Muslimerna gjorde en hemvandring som hette duga 1947. Blodet forsade på gatorna när folkgrupperna separerade sig från varandra. Snabbt gick det också.
Citera
2019-12-18, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Muslimerna gjorde en hemvandring som hette duga 1947. Blodet forsade på gatorna när folkgrupperna separerade sig från varandra. Snabbt gick det också.

Jo, jag vet. Men när blodbadet väl var över och grupperna separerade kunde de väl hålla sig i sina respektive länder och undvika bråk.

Lustigt nog finns det inte 10 % hinduer i Pakistan och Bangladesh. Hur kan det komma sig att de inte vill flytta dit?
Citera
2019-12-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Enkla liberala jobb?

Karin Pihl som skriver för den liberala publikationen Göteborgsposten har visat framfötterna som en mjuk batongliberal ledarskribent. Hon är för sånt som betyg i skolan och ordning och reda. Idag har hon funderingar kring frågan om enkla jobb.

https://www.gp.se/ledare/drömmen-om-...ige-1.21709636

Titeln på ledaren är radikal men texten är enbart resonerande. Inte värd att läsa eftersom hon försiktigt trevar runt och förkastar alternativen.

Karin - Skaffa dig en plats i svensk presshistoria som den som sköt korken ur champagneflaskan. Publicera en ledare där du tar upp frågan om den stora hemvandringen som den enda humana liberala lösningen.
Jämför med det Lifvendahlska alstret från dagens svd, där hon skriver om hur det ur armod och hopplöshet ska födas en ny, blomstrande arbetsmarknad.
Citat:
Ursprungligen postat av Tove
Självförsörjning måste vara ambitionen – de nya servicejobben behövs både för samhället och individen.
De nya servicejobben? Menar hon smartphonereparatörer?
Citat:
Men är inte en ny typ av marknad precis vad som behövs, så att fler kan hitta jobb? Och ska man inte tvärtom betrakta det nutida cykelbudet som ett tämligen begåvat sätt att transportera mat?
Citat:
Ett annat jobb som har blivit symbol i debatten om nya servicejobb är skoputsning. Något som de flesta kan lära sig, men i likhet med städning en syssla som fordrar kunskap och noggrannhet. Till skillnad från andra länder har vi inte så många åldrade, vitskäggiga män som putsar skor mitt bland folk, men fler sådana längs gågatan eller i gallerior behöver liksom städföretagen eller cykelbuden inte innebära att vi går tillbaka till en tid då vi sade patron eller neg med sänkt blick.

Allt fler inser värdet av att vårda sina skor och kläder i stället för att ständigt kasta och köpa nytt, vilket gör att kunskapen som skräddare, sömmerskor, skomakare och skoputsare besitter rätteligen kan uppvärderas.
Jaha. De nya serviceyrkena som till usel lön ska utövas av samhällets lägre kast, är i själva verket de gamla serviceyrkena. Hon glömde dock att nämna det allra äldsta yrket.
Citera
2019-12-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Jämför med det Lifvendahlska alstret från dagens svd, där hon skriver om hur det ur armod och hopplöshet ska födas en ny, blomstrande arbetsmarknad. De nya servicejobben? Menar hon smartphonereparatörer? Jaha. De nya serviceyrkena som till usel lön ska utövas av samhällets lägre kast, är i själva verket de gamla serviceyrkena. Hon glömde dock att nämna det allra äldsta yrket.
Kvinnan är inte klok. Vidare, vem fan tror hon skall betala mellanskillnaden för lönerna. Du kan inte leva på ett par tusen kronor i månaden. Någon kommer behöva betala. Om hon verkligen hade förespråkat "klassisk liberalism" hade hon argumenterat för av att avskaffa välfärdsstaten men det kommer du inte höra från den liberalen eller andra liberaler. Det skulle inte förvåna mig om hon vill ha statsfinansierade skoputsare. Det är skrämmande att läsa henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det tycks vara helt bortglömt att nuvarande Pakistan och Bangladesh ingick i Indien före självständigheten. Det var muslimska grupper som ville avskilja delar till ett eget land för muslimer. Engelsmännen och indierna gick med på det och muslimerna fick Väst-Pakistan och Öst-Pakistan som eget land för muslimer. Senare skilde sig de två landområdena till egna länder, Pakistan och Bangladesh. Pakistan betyder "Det rena landet", dvs det är rent därför att muslimer är rena. Varför kan muslimerna nu inte hålla sig i sina rena länder när de nu har fått dem? 10 % av Indiens befolkning är muslimer, vilket skapar konflikter med hinduerna. Varför flyttar inte muslimerna till sina rena områden där de kan leva som muslimer?

Ja, konflikten är lika gammal som den i Palestina/Israel. Inlägget handlar inte om Pakistan men egentligen om hur Indien rör sig åt höger. Från 1951 till 1998 var det Indian National Congress (INC) som bestämde dagordningen. INC som är nära associerat till Mahatma Gandhi. Den indisk angloitalienska familjen Nehru-Ghandi (namnet Ghandi är taget) har styrt partiet i decennier. INC är ett socialdemokratiskt progressivt parti med nära kopplingar till framförallt Storbritannien. Å 1951 grundades hindu nationalistiska Bharatiya Janata Party (BJP). Partiet gick upp i det större Janata Party (1977-1980) för att sedan återgå till att bli ett självständigt parti. I valet 1991 blev BJP det andra största partiet och har sedan dess varit den primära motståndaren till INC. De satt i regering från 1998-2004 och lyckades få upp tillväxten till 7 procent per år. Däremot misslyckades med att få bukt på de stora ekonomiska klyftorna och förlorade valet 2004. I valet 2014 vann BJP och Narendra Modi blev statsminister.

De hade redan kontroll över ett relativt stort antal delstater i Indien. BJP vann också valet 2019. Detta har gjort Anne Applebaum och åtskilliga liberaler vansinniga. Detta inte sagt att BJP inte har en del problematiska element. Det är inte så att Hindu nationalister är alltid fridfulla. De kan vara mycket våldsamma och ideologiskt är hindu nationalism ibland långt ifrån den typ av nationalism som de flesta konservativa i västvärlden vill. I synnerhet när det kommer till det indiska kastsystemet som BJP officiellt är emot men som många av deras medlemmar stödjer. Detta inte sagt att den muslimska minoriteten är fridfull eller på den goda sidan. Indien är också en del av tredje världen – så jag förväntar mig ingenting från dem. Å andra sidan. Hur ser grannländerna Afghanistan, Pakistan, Nepal, Bhutan, Kina, Burma, Sri Lanka och Bangladesh ut? Inget av de här länderna är direkt spirande demokratier. Wolfgang Hansson är mest förbannad för att den liberala världsordningen faller och Indien är ett av de länderna som överger den.
Senast redigerad av Edgerton 2019-12-18 kl. 23:25.
Citera
2019-12-19, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Jämför med det Lifvendahlska alstret från dagens svd, där hon skriver om hur det ur armod och hopplöshet ska födas en ny, blomstrande arbetsmarknad.

De nya servicejobben? Menar hon smartphonereparatörer?

Jaha. De nya serviceyrkena som till usel lön ska utövas av samhällets lägre kast, är i själva verket de gamla serviceyrkena. Hon glömde dock att nämna det allra äldsta yrket.

Ett alternativ för liberalen Lifvendahl är väl att köpa en kokbok, handla råvaror och lära sig hur hon ska använda Poggenpohl köket hemmavid.

Jag har som Edgerton är inne på inte lust att finansiera hennes mångkulturella cykelbud.
Citera
2019-12-19, 08:08
Medlem
Ett eko från kloakerna?

Idag har Patrik Engellau skrivit ihop en ledartext för publikationen Det Goda Samhället som bär misstänka likheter med John Mearsheimers föreläsningar om de liberala drömmarna hos Blobben och den hårda internationella verkligheten. Ett eko från de djupaste delarna av nätets kloaker?

https://detgodasamhallet.com/2019/12...logade-faltet/

Eviga krig som ska leda till evig fred vid historiens slut!

Neocons drömmar om liberalisering av alla Israels största fiender som tyvärr istället ledde till hundratusental döda och utlöste en humanitär katastrof som satte miljontals arga unga män i rörelse mot Europa med benäget bistånd av en viss filantrop. Vilket som av en händelse lyckligtvis räddade ett visst litet land genom att avlastande dess närområde.

Här kan man tala om geopolitisk social ingenjörskonst i en massiv skala.
Senast redigerad av Ottokar 2019-12-19 kl. 08:13.
Citera
2019-12-19, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Göran Greider börjar fatta.

Många intressanta poänger här även om artikeln andas ett undertryckt hat mot denne konservative arbetare, men det verkar som att Greider nu börjat inse att spelet är slut för vänstern.

Det verkar även som han tror att SD-väljarna kommer kila vidare till AfS eller hur ska man tolka de avslutade raderna?

https://www.etc.se/ledare/den-konser...7ABQnr5sz6uTPU

Det han skriver är bisarrt. Som att folket finns till för politikerna och inte tvärtom.

Man vill inte använda något svårt ord utan det är vansinne. Helt jävla sjukt i huvudet. När svinen sviker folket och folket inte tycker om det, då är det folket som sviker?

Vilket uppblåst jävla sossesvin. Fy helvete vad man hatat dessa kräk vänsterut. Och nu när idioterna förstört för hela arbetarrörelsen så är det folket som rörelsen byggdes av som det är fel på? Satans jävla avskum. Tyckte han hade en del bra. Tidigare. Kräk.
Citera
2019-12-19, 10:04
Medlem
arbetets avatar
Torsdagens bidrag till artikelserien i Smedjan om Sverige 2050. Den här gången är det Dan Korn som tecknar en dystopi:

Sverige 2050: Tryggheten är inte för alla

I ett splittrat Sverige har statsmakten fläckvis ersatts av lokala våldsmonopol, flyktingar skyfflas runt mellan kommuner och myndigheter som inte vill ta ansvar för dem, och staten säljer ut kuturarvet. Läs Dan Korns vision för var Sverige befinner sig år 2050.

/.../När jag tecknar en dyster bild av Sveriges framtid, en dystopi, hoppas jag därför att jag får fel. Jag hoppas att det runt hörnet finns positiva saker jag inte tänkt på. Jag hoppas på att människor inser vad som håller på att hända och gör något åt saken så att färdriktningen ändras. Men när man i nutid blickar bakåt, för att kunna dra ut linjen in i framtiden, ser det inte vackert ut. Därför är jag pessimist. Och det som dessvärre gör mig riktigt pessimistisk är att mellan det att jag blev ombedd att skriva var jag tror Sverige kommer att befinna sig år 2050 och min slutliga redigering den text du nu läser, har en hel del av det jag förutspådde redan börjat bli verklighet. Det verkar gå fortare än jag anat.
https://timbro.se/smedjan/sverige-20...inte-for-alla/

Edit:

Jag måste bara få ta med lite mer text. Dan Korn har en utsökt förmåga att dela ut subtila verbala snytingar:
/.../Jag tror att allmänna val kommer att vara avskaffade 2050, och givetvis sker det ackompanjerat av högstämda ord om att det sker för att rädda demokratin. Folket har ju en så obehaglig tendens att rösta fel. Det gör de i Storbritannien, i USA och även i Sverige. När folket röstar fel kallas det ”populism”, och på senare tid har även det gamla begreppet ”pöbelvälde” tagits till heder igen. Här på Smedjan har Hanna Wagenius påmint om varför det är dumt med folkomröstningar och att majoritetens tyranni också är tyranni. På ett seminarium om liberalismens idéer jag deltog i hösten 2019 var det påfallande många deltagare som drog sig till minnes att de tidiga liberala tänkarna inte alls var för fria val.
Senast redigerad av arbetet 2019-12-19 kl. 10:09.
Citera
2019-12-19, 10:39
Medlem
Nu verkar vänstern ha vaknat, inget mer flum över rödvinsglasen, verkligheten kallar.
Därför lämnar jag vänstersekten efter 20 år
https://www.expressen.se/debatt/darf...vanstersekten/
Loser-identiteten är så invand att partimedlemmarna inte ens byter om för att ge sig in i matchen om Sveriges framtid. Man är nöjd med att sitta på läktaren och kommentera.

När så den gamle ordföranden ger sig ut på mötesturné för att predika om Sovjet (vad annars?) går liksom i Gösta Berlings saga en lättnandes suck genom församlingen: Äntligen står prästen i predikstolen! Låt oss glömma bilbränder, skjutningar och SD:s allt tightare grepp om arbetarklassen. Låt oss dricka husets rödvin och sjunga psalmer som vi kan utantill.

Samtidigt har partiet traskat efter i vänsterns identitetspolitiska ökenvandring. Det har varit feminism, HBTQ, antirasism och en ultraliberal invandringspolitik. När Greta Thunberg i tidskriften Proletären hyllas som vår tids profet och LO-facken bespottas för att inte hörsamma hennes ”klimatstrejk” är steget till Kyrkans Tidning inte långt.

Vårt ifrågasättande av den katastrofala migrationspolitiken möttes inte med en intellektuell diskussion utan misstänkliggjordes som rasism.

För en vänster som varken kan eller vill gå i spetsen för förändringen återstår bara en sista demonstration, fyra och fyra i täta led, bort till museet för att låta sig stoppas upp.
Bra, vi behöver hela folket med oss på avgörande punkter om detta ska kunna vändas.
Citera
2019-12-19, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Torsdagens bidrag till artikelserien i Smedjan om Sverige 2050. Den här gången är det Dan Korn som tecknar en dystopi:

Sverige 2050: Tryggheten är inte för alla

I ett splittrat Sverige har statsmakten fläckvis ersatts av lokala våldsmonopol, flyktingar skyfflas runt mellan kommuner och myndigheter som inte vill ta ansvar för dem, och staten säljer ut kuturarvet. Läs Dan Korns vision för var Sverige befinner sig år 2050.

/.../När jag tecknar en dyster bild av Sveriges framtid, en dystopi, hoppas jag därför att jag får fel. Jag hoppas att det runt hörnet finns positiva saker jag inte tänkt på. Jag hoppas på att människor inser vad som håller på att hända och gör något åt saken så att färdriktningen ändras. Men när man i nutid blickar bakåt, för att kunna dra ut linjen in i framtiden, ser det inte vackert ut. Därför är jag pessimist. Och det som dessvärre gör mig riktigt pessimistisk är att mellan det att jag blev ombedd att skriva var jag tror Sverige kommer att befinna sig år 2050 och min slutliga redigering den text du nu läser, har en hel del av det jag förutspådde redan börjat bli verklighet. Det verkar gå fortare än jag anat.
https://timbro.se/smedjan/sverige-20...inte-for-alla/

Edit:

Jag måste bara få ta med lite mer text. Dan Korn har en utsökt förmåga att dela ut subtila verbala snytingar:
/.../Jag tror att allmänna val kommer att vara avskaffade 2050, och givetvis sker det ackompanjerat av högstämda ord om att det sker för att rädda demokratin. Folket har ju en så obehaglig tendens att rösta fel. Det gör de i Storbritannien, i USA och även i Sverige. När folket röstar fel kallas det ”populism”, och på senare tid har även det gamla begreppet ”pöbelvälde” tagits till heder igen. Här på Smedjan har Hanna Wagenius påmint om varför det är dumt med folkomröstningar och att majoritetens tyranni också är tyranni. På ett seminarium om liberalismens idéer jag deltog i hösten 2019 var det påfallande många deltagare som drog sig till minnes att de tidiga liberala tänkarna inte alls var för fria val.

Japp - Den illiberala progressiva liberalismen.

En bra text och det är intressant att se att Dan Korn uppenbarligen med intresse har läst och lyssnat på Malcom K. Det är flera anslag som är desamma som Malcom beskrivit redan för mer än ett år sedan.

Men Den Stora Hemvandringen kommer att rädda Sverige!
Citera
2019-12-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CJFleetwood
Nu verkar vänstern ha vaknat, inget mer flum över rödvinsglasen, verkligheten kallar.
Därför lämnar jag vänstersekten efter 20 år
https://www.expressen.se/debatt/darf...vanstersekten/
Loser-identiteten är så invand att partimedlemmarna inte ens byter om för att ge sig in i matchen om Sveriges framtid. Man är nöjd med att sitta på läktaren och kommentera.

När så den gamle ordföranden ger sig ut på mötesturné för att predika om Sovjet (vad annars?) går liksom i Gösta Berlings saga en lättnandes suck genom församlingen: Äntligen står prästen i predikstolen! Låt oss glömma bilbränder, skjutningar och SD:s allt tightare grepp om arbetarklassen. Låt oss dricka husets rödvin och sjunga psalmer som vi kan utantill.

Samtidigt har partiet traskat efter i vänsterns identitetspolitiska ökenvandring. Det har varit feminism, HBTQ, antirasism och en ultraliberal invandringspolitik. När Greta Thunberg i tidskriften Proletären hyllas som vår tids profet och LO-facken bespottas för att inte hörsamma hennes ”klimatstrejk” är steget till Kyrkans Tidning inte långt.

Vårt ifrågasättande av den katastrofala migrationspolitiken möttes inte med en intellektuell diskussion utan misstänkliggjordes som rasism.

För en vänster som varken kan eller vill gå i spetsen för förändringen återstår bara en sista demonstration, fyra och fyra i täta led, bort till museet för att låta sig stoppas upp.
Bra, vi behöver hela folket med oss på avgörande punkter om detta ska kunna vändas.

Han sammanfattade ju tidigare i år de goda progressivas manual för härskarteknik i fem punkter.

1.) Osynliggör och relativisera
2.) Skjut budbäraren
3.) Misstänkliggör uppsåtet
4.) Guilt by association
5.) When in doubt. Send the marines

https://www.expressen.se/debatt/har-...rskartekniker/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem