Hahaha. Ebba BT räds inte agendasättande journos från vare sig Aftonbladet eller DN. Och den nya ärkefienden - goalkeepern -ställer hon hjälplös genom frisparksfint och lobb över halva plan in i mål bakom en avväpnad Annie Lööf.
Men mångkulturalism kan också betyda att man kan hitta en känsla i sig själv som gör att man kan delta i samhället?
Jösses vilket driv hon har. Undrar vart det kommer att ta vägen.
Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor dödförklarar både alliansen och mångkulturalism som politiska projekt.DN-politruken försöker och försöker men kommer liksom ingen vart. Brunsmetningsförsök och anständighetsvädjanden faller bara totalt platt.
Hon är besviken på att Liberalernas nya partiledare Nyamko Sabuni kommit med motstridiga besked om mångkulturen.
– Det måste finnas en uppsättning värderingar som gäller alla, säger KD-ledaren i DN:s partiledarintervju.
Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor saknar sällan svar på tal. Men frågan om när hon senast hade ett ”Jimmie moment” får henne att tveka på DN:s scen i Almedalen.
– Jag har fortfarande inte fattat vad ”Jimmie moments” är. På min semester ska jag läsa ikapp om vad Annie Lööf ägnade stora delar av sitt tal åt, säger hon.
”Jimmie moment” är ett uttryck från en krönika i Göteborgs-Posten om att man får en instinktivt negativ känsla kring hur Sverige har förändrats på grund av invandringen.
– Jag har lyft frågan om det problematiska med mångkulturalism i flera år. Det var därför som jag blev så glad när Nyamko Sabuni sa att mångkulturalismen inte var något som Sverige ska hålla på med. Sedan tog hon tillbaka det, säger Ebba Busch Thor.
[...]
– Mångkulturalismen som politiskt projekt måste vara död. Vi kan ha många kulturer i Sverige och vi kan ha en stor mångfald, men det måste finnas en uppsättning värderingar som gäller alla. Det är då som de som har varit här länge i Sverige kan fortsätta känna sig hemma och vi kan säkerställa att de som kom igår och behöver ett nytt tryggt hem inte möts av förtryck, säger hon.
Men mångkulturalism kan också betyda att man kan hitta en känsla i sig själv som gör att man kan delta i samhället?
– Att man är stolt över sin historia, att man känner sina rötter, att man har trygga, djupa rötter, det är otroligt viktigt. Men mångkulturalism att man tror att man kan stoppa ihop en massa olika människor och kulturer och blanda ihop det till något nytt, och att det ska fungera, det tror inte jag på.https://www.dn.se/nyheter/politik/eb...aste-vara-dod/
[...]
Vad är det som har ändrats med SD?
- Ingenting, faktiskt. Jag ser fortfarande inte att man har rört sig ifrån det som är djupt problematiskt. Och jag ser inte den rörelsen och förändringen i Sverigedemokraterna än heller. Det som har hänt, det är ju att vi förhåller oss till ett helt nytt parlamentariskt läge. Jag personligen, men också mitt parti, har omprövat ståndpunkten att man inte kan sitta ner och har politiska samtal med partier och företrädare som man står långt ifrån ideologiskt.
Har värderingar blivit mindre viktiga för Kristdemokraterna?
– På ett sätt har det kanske blivit lite tryggare. Jag tror inte att mina värderingar ändras av att jag sitter ner och pratar med Jonas Sjöstedt eller Jimmie Åkesson.
[...]
Att visa medmänsklighet är ett viktigt kristet budskap. Och om man läser Lukasevangeliet så säger Jesus att ”ge åt alla som ber dig”. Hur går det budskapet ihop med stramare linje?
– Du vet att vi är ett politiskt parti, och att jag inte är en präst, undrar Ebba Busch Thor, som blir påtagligt irriterad av frågan.
– Ni väljer att insinuera att vi utgår ifrån Bibeln som politiskt parti. Jag skäms inte för min kristna tro. Men jag tycker inte att det är snyggt att blanda ihop politiken och religionen på det sättet.
Sedan säger hon att ”krist” i partinamnet Kristdemokraterna ändå förpliktigar en omsorg om medmänniskor.
– Därför måste vi säkerställa att vi inte är med och bygger samhällsstrukturer där det är möjligt för kriminella organisationer att sätta de utsatta kvinnorna på gatan för att tigga samtidigt som männen återkommande begår organiserad brottslighet, och tar pengarna ifrån kvinnorna. Där man använder kvinnorna i praktiken som sexslavar. Det är ett tillräckligt stort problem för att man måste säga: ”Okej, vi kanske måste hjälpa mer än bara genom en bit bröd och fisk för dagen. Vi kanske också ska lära dem hur man fiskar och försörjer sig långsiktigt.”
[...]
Men det är glasklart att kristdemokrater, konservativa och liberaler måste jobba ihop.
– Jag tror inte att Alliansen som den var förut kan återuppstå. Jag tror att det är kört. Däremot tror jag att det är möjligt för samma borgerliga partier att bilda regering om alla borgerliga partier vill.
Vad är skillnaden mellan att säga ”vi kan bilda regering” och att säga att ”alliansen är körd”?
– Det har väl att göra med den här typen av Friskis och svettis-möten med stora beach-flags och armband och allt vad vi hade. Det är ganska svårt att sälja till väljarna igen.
Jösses vilket driv hon har. Undrar vart det kommer att ta vägen.