Citat:
Ivar Arpi har i två artiklar lyft ett perspektiv, som är helt TABU - konsekvenserna för Svensson i det Nya Sverige. Det har resulterat i en ström av artiklar som dels fördömer Ivar Arpi, dels fördömer alla som inte delar ståndpunkten, att negativa konsekvenser för gemene svensk saknar intresse.
Den unika svenska invandringspolitiken vilar på det fundamentala grundantagandet, att det är *likgiltigt* om massinvandringen får negativa konsekvenser för Svensson.
Våldtäkter, överfall, personrån, sprängningar - who cares hur Svensson drabbas, anser de sju migrationsansvariga partierna. Väljarna har emellertid aldrig tillfrågats om de delar den grundinställningen.
Om gemene svensk far illa har vidare stämplats som ett rasistiskt", "fascistiskt" och ett "oanständigt" perspektiv, så att ingen ska våga väcka den frågan.
Gemene svensk betraktas helt självklart som kanonmat (collateral damage) när Sverige förvandlas till Nya Sverige med en icke-nordisk befolkning ff.a. från Mellanöstern, Asien och Nordafrika.
------
Ivar Arpi 10/6 2019: Migrationen förändrar hela Sverige i grunden
https://www.svd.se/migrationen-foran...rige-i-grunden
Ivar Arpi 10/6 2019: Det är demografin, dumbom!
https://www.svd.se/det-ar-demografin-dumbom-neuk
Arpi har blivit angripen av i DN av Per Svensson och Erik Helmersson, i Aftonbladet av Martin Aagård och Johanna Frändén samt i Expressen av Isobel Hadley-Kamptz. Idag ansluter sig Margit Richert i SvD.
11/6 : Ivar Arpi passerar en gräns (Per Svensson)
11/6 : Vi är inte vita nog för Arpi (Martin Aagård)
13/6 : Äntligen talas det klarspråk om ”invandringskritiken” (Erik Helmerson)
Google visar rubriken: "Arpis text är klarspråk om rasism och främlingsfientlighet". Det är kanske rubriken i papperstidningen?
14/6: Naturligt att folk från andra kulturer slår dank i centrum (Johanna Frändén)
14/6: Nya rön om invandring - då häcklar högern forskarna (Isobel Hadley-Kamptz)
17/6 : SD:s väljare hatar inte invandrare – de hatar er, stockholmare! (Margit Richert)
-----------------------
Idag är det alltså Margit Richert som hugger in: "Lantissafarisäsongen är igång. Journalister och andra lösa tyckare ger sig ut på landsbygden för att skakade återvända till sina hyperbelånade skokartonger och skildra allt vad de sett."
Själv gläds Margit Richert över Nya Sverige:
Ivar Arpi har kommenterat på Facebook och citerat hur Margit Richert skrev 2015 på sin Facebooksida om sina upplevelser i Kosta i Småland 2013. Margit Richert kommenterade då, att Fredrik Virtanen förmodligen hade rätt i, att ingen på Södermalm har påverkats i någon större utsträckning. Hon fortsatte:
Ivar Arpi underar, hur spottloskan hade känts i dag, nu när hon valt att välkomna förändringen? Den frågan hade jag också önskat ett svar på.
-----
Studio Ett ska i dag efter 17 diskutera "demografi, integration och invandring" med Arpi.
Vi får väl se hur det blir. Den ståndpunkt, som Arpi har valt som sin utgångspunkt är alltså, att om migrationenen går mer långsamt, så upplever inte Svensson så stora förändringar.
Den unika svenska invandringspolitiken vilar på det fundamentala grundantagandet, att det är *likgiltigt* om massinvandringen får negativa konsekvenser för Svensson.
Våldtäkter, överfall, personrån, sprängningar - who cares hur Svensson drabbas, anser de sju migrationsansvariga partierna. Väljarna har emellertid aldrig tillfrågats om de delar den grundinställningen.
Om gemene svensk far illa har vidare stämplats som ett rasistiskt", "fascistiskt" och ett "oanständigt" perspektiv, så att ingen ska våga väcka den frågan.
Gemene svensk betraktas helt självklart som kanonmat (collateral damage) när Sverige förvandlas till Nya Sverige med en icke-nordisk befolkning ff.a. från Mellanöstern, Asien och Nordafrika.
------
Ivar Arpi 10/6 2019: Migrationen förändrar hela Sverige i grunden
https://www.svd.se/migrationen-foran...rige-i-grunden
Ivar Arpi 10/6 2019: Det är demografin, dumbom!
https://www.svd.se/det-ar-demografin-dumbom-neuk
Arpi har blivit angripen av i DN av Per Svensson och Erik Helmersson, i Aftonbladet av Martin Aagård och Johanna Frändén samt i Expressen av Isobel Hadley-Kamptz. Idag ansluter sig Margit Richert i SvD.
11/6 : Ivar Arpi passerar en gräns (Per Svensson)
11/6 : Vi är inte vita nog för Arpi (Martin Aagård)
13/6 : Äntligen talas det klarspråk om ”invandringskritiken” (Erik Helmerson)
Google visar rubriken: "Arpis text är klarspråk om rasism och främlingsfientlighet". Det är kanske rubriken i papperstidningen?
14/6: Naturligt att folk från andra kulturer slår dank i centrum (Johanna Frändén)
14/6: Nya rön om invandring - då häcklar högern forskarna (Isobel Hadley-Kamptz)
17/6 : SD:s väljare hatar inte invandrare – de hatar er, stockholmare! (Margit Richert)
-----------------------
Idag är det alltså Margit Richert som hugger in: "Lantissafarisäsongen är igång. Journalister och andra lösa tyckare ger sig ut på landsbygden för att skakade återvända till sina hyperbelånade skokartonger och skildra allt vad de sett."
Själv gläds Margit Richert över Nya Sverige:
Ivar Arpi har kommenterat på Facebook och citerat hur Margit Richert skrev 2015 på sin Facebooksida om sina upplevelser i Kosta i Småland 2013. Margit Richert kommenterade då, att Fredrik Virtanen förmodligen hade rätt i, att ingen på Södermalm har påverkats i någon större utsträckning. Hon fortsatte:
"Men låt mig berätta om hur det ser ut utanför tullarna. För två år sedan – alltså långt innan det som kallas ”flyktingkrisen” uppstod – bodde jag i Kosta i Småland och gjorde smör. Ibland behövde jag åka in till Lessebo: till Systembolaget för att köpa vin, till Konsum för att köpa mat. Ni vet, livet i glesbygd.
Första gången klädde jag mig som jag brukar om sommaren, dvs i korta shorts och en helt vanlig halvurringad top. Det gjorde jag inte om. Jag löpte gatlopp mellan unga män som inte hade något bättre för sig än att sitta på torget och trakassera sådana som jag. Och ja, jag vet att det är en total jävla tristess att vänta på uppehållstillstånd; ja, jag vet att det inte tar fram det bästa hos människor.
”Hey sexy” skrek en kille i mitt öra. ”I will fuck you” väste en annan, som tryckte sig mot mig. ”You buy wine – you are haaram” berättade en tredje för mig när jag kom ut från Systemet. Jag väntade på bussen tillbaka under en väldigt hotfull stämning – klockan ett på dagen.
Nästa gång hade jag långkjol på mig, och heltäckande tröja. Då slapp jag de värsta trakasserierna, men återigen skrek unga män åt mig att jag inte fick köpa vin – och spottade på mig när jag gjorde det. Det är inte ett Sverige jag känner igen. Det är däremot ett Sverige som gör mig förstående, om än förtvivlad, inför proteströster på SD. Det är inte riktigt det folkhem vi strävat efter.”
Ivar Arpi underar, hur spottloskan hade känts i dag, nu när hon valt att välkomna förändringen? Den frågan hade jag också önskat ett svar på.
-----
Studio Ett ska i dag efter 17 diskutera "demografi, integration och invandring" med Arpi.
Vi får väl se hur det blir. Den ståndpunkt, som Arpi har valt som sin utgångspunkt är alltså, att om migrationenen går mer långsamt, så upplever inte Svensson så stora förändringar.
Den typen av tillbaka-kakor som Ivar Arpi här serverar Margit Richert, utifrån hennes egna ord i en annan text, har av hävd varit effektfulla argument: de visar upp svajighet, partiskhet och/eller dubbla måttstockar. Men i dagens medieklimat är de inte alls lika effektiva längre. Dels förutsätter de att läsarna verkligen får syn på alla inläggen som bildar kedja, att större delen av debatten förs i en eller ett par tidningar så att de båda sidorna faktiskt konfronteras på samma blad - och den sortens långa genomkörardebatter på ett enda ställe förekommer knappt längre i Sverige. Folk skriver i sin "hemmatidning", på Facebook eller på sin blogg, och i alla tre fallen kan de skydda sig/skyddas mot alltför skarpa motrepliker på samma ställe.
Dessutom fokuserar debatter numera mer på personer med ett häftigt ego, och på narrativ (och personliga anekdoter), än på argument, logik och fakta - och då blir det mycket lättare att bara snacka bort eller ignorera den här sortens invändningar, som förutsätter ett krav på att offentliga personer ska stå fast vid sina ståndpunkter eller annars redovisa öppet varför de inte tycker så längre. Folk som Wolodarski, Per Svensson, Lisa Magnusson, Isobel och Jonas Gardell har ändrat uppfattning mängder med gånger i känsliga frågor, eller brutit mot sina principer - för att inte tala om Ann Heberlein - men det är svårt att med kraft sätta dit dem för detta och avkräva dem några tydliga besked.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-06-17 kl. 16:43.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-06-17 kl. 16:43.