Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Instämmer. Men det landar ju egentligen i att använda ordet på rätt sätt. Någon VET INTE om någon är rasist INNAN frågan är utredd och det har framkommit att personen faktiskt ÄR rasist. Motsvarande gäller förstås för ett rasistiskt dåd. Att kalla någon rasist utan saklig grund är fel enligt normala normer.
Så, en enkel ”regel” kan vara: Kalla inte någon för rasist om du saknar verklig grund för påståendet.
Yes. Rasism måste vara rasism enligt den definition som gäller i media, vid universiteten, osv. Då håller det inte att kalla ett helt parti som SD rasister, när det inte finns något i vanlig mening rasistiskt med deras politik. Om jag skriver något rasistiskt, vilket jag gjort två gånger i kväll, så kan detta uppfattas som tecken på rasism. Det är rentav tänkbart att jag "är" rasist, men det ska inte dras fram mot någon som inte säger eller gör något rasistiskt. Normalt om det ska gå att föra någon sorts meningsfullt diskussion. Ingen kallar ju Moderaterna syndikalister eftersom de inte är det.
Att tala om hatbrott är faktiskt inte så dumt eftersom man slipper ta ställning till gärningsmannens eventuella världsbild. Det finns antisemitiska araber som attackerar synagogor, och här är det kutym att beskriva handlingen som ett hatbrott. Hur ofta läser vi i MSM om antisemitismen bland invandrare från arabvärlden? Någon enstaka gång, kanske, men aldrig att någon trycker en endaste rad om invandrarnas "rasism". Det beror på att rasism är förbehållet vita, under det att "alla" kan förakta judar på ett så systematiskt sätt att det går att tala om antisemitism.