2020-03-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
Drar mig till minnes att Markus Allard berättade om sitt kampanjande för ÖP, hur han ringde på hos pensionärer som alltid röstat på S. Han talade långt om länge med dem om etablissemangets förfall och om sin egen politik. Han fick till slut deras sympati: ”Ja du har verkligen rätt!”

Allard tackade för samtalet, vände på klacken och gick vidare, men hörde bakom sig hur den pensionär han nyss samtalat med, och vars hjärta han trott sig vunnit, försynt tillade ”Men det blir nog ändå socialdemokraterna ändå!” Innan dörren gick igen.

D’oh!

Vanans makt är stor.

Så även hos till exempel Centerns gamla kärnväljare: jag vet bönder som fortfarande röstar på C. Varför? Har dom verkligen missat att denna nyliberala sekt är något väsensskilt från det Fälldinska glesbygdsparti det en gång var? Jag kan inte tänka mig det, men som sagt, vanans makt är stor.

Men något högerparti borde verkligen göra en inbrytning i den av C numer övergivna glesbygdspolitiken. SD har ju gjort ett tappert försök, men kanske KD skulle kunna snappa upp de C-röstare som förhåller sig avvaktande till Det Stora Demografiprojektet, men inte riktigt vågar rösta SD?
Så är det ju, men en hel del sossar har ju bevisligen redan lämnat partiet. Det kommer verkligen inte vara enkelt men på sikt finns det goda möjligheter att fortsätta ta väljare från den gruppen. Du får också tänka att det blir en kedjereaktion, ju fler sossar som lämnar partiet och pratar med deras vänner varför de lämnat sossarna, desto fler kan påverkas i liknande riktning i framtiden.
Citera
2020-03-07, 23:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är våra egna politiker, tjänstemän och journalister som skapar detta. Varför skulle de vilja förstöra sitt eget land?
Vet du vad: min mångåriga erfarenhet av myndighets-Sverige inifrån ger vid handen att den som drar in tjänstemännen i detta gör sig en otjänst. Landets tjänstemän är nitiska och kringgår inga lagar med flit. Undantag finns säkert. Problemet ligger i motstridiga direktiv uppifrån, som kan vara helt omöjliga att implementera, och att personalen inte sällan hamnar i kläm mellan chefer och klienter. Värdegrunden påbjuder en sak; cheferna är idealister, saknar förståelse för kärnverksamheten, och klienterna, slutligen, är inte lätta att tas med. Det Sveriges tjänstemän behöver är säkerhet och förtroende. Chefer på deras sida. Att kunna fatta egna beslut med förankring enkom i det som uttryckligen framgår av regelverket, vilket man helst följer till punkt och pricka. Tjänstemän är oslagbara i att nosa fram oegentligheter hos varandra. Det man vill göra är sitt jobb, blint, oavsett vem som sitter där uppe och dinglar med benen. Dåliga (mellan)chefer, parasiter, och verklighetsfrämmande politiska beslut underlättar inte.

De här människorna är en tillgång. Statsapparaten är ett maskineri som kan nyttjas i vilka syften som helst, bara det blir ordning på politiken. Media påverkar politiken, och näringslivet likaså. Det är där man bör söka efter de riktiga förrädarna och opportunisterna.
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men själva kärnan i den moderna tolkningen av liberalismen ÄR ansvarsfrihet från sina handlingar.
Oavsett om det är tjänstemän, politiker, journalister eller finansmarknaden.

Jag menar att det nya moderna synsättet där ens handlingar i stort och smått aldrig får konsekvenser eller alltid förklaras vara någon annans fel är grundproblemet.

En politiks ideologi, -ism, alldeles oavsett hur goda skälen är, som pekar ut andra som skyldiga är en stor del av problemet.
Ja kanske till och med orsaken till problemet.
Man får välja sina fiender noga. Jag tjatar gärna om detta. Tjänstemannaansvar skulle antagligen göra landets paragrafridande tjänstemän glada. Politiker slipper vanligtvis stå till svars för riktiga illgärningar, eftersom ingen samsyn existerar på ett moraliskt plan. I stället blir regelrätta lagbrott den enskilda politikerns fall, i den mån de förekommer. Ett par tvingas man offra ibland, för att ge sken av mänsklighet. Skadlig politik alltför lätt att komma undan med. Samma sak rovdrift på finansmarknaden. Journalister bestraffar man genom att inte köpa deras undermåliga produkter. Att utkräva ansvar i allmänhet, av aktörer som nog ofta saknar förpliktelser, är meningslöst. Det som funkar är att byta ut den som är utbytbar och att bilda opinion mot den undflyende sorten.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-03-07 kl. 23:36. Anledning: ööö.
Citera
2020-03-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Närmast helt banalt och betydelselöst påstående att "punkterna visar på en väg tillbaka till ett gott samhälle". Är de genomförbara? Knappast. Således fantasier.

De är skrivna av en finländare. Alla folk måste formulera sina egna program för hemvändande.

Den Stora Hemvandringen kommer att rädda Sverige.
Citera
2020-03-08, 08:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vet du vad: min mångåriga erfarenhet av myndighets-Sverige inifrån ger vid handen att den som drar in tjänstemännen i detta gör sig en otjänst. Landets tjänstemän är nitiska och kringgår inga lagar med flit. Undantag finns säkert. Problemet ligger i motstridiga direktiv uppifrån, som kan vara helt omöjliga att implementera, och att personalen inte sällan hamnar i kläm mellan chefer och klienter. Värdegrunden påbjuder en sak; cheferna är idealister, saknar förståelse för kärnverksamheten, och klienterna, slutligen, är inte lätta att tas med. Det Sveriges tjänstemän behöver är säkerhet och förtroende. Chefer på deras sida. Att kunna fatta egna beslut med förankring enkom i det som uttryckligen framgår av regelverket, vilket man helst följer till punkt och pricka. Tjänstemän är oslagbara i att nosa fram oegentligheter hos varandra. Det man vill göra är sitt jobb, blint, oavsett vem som sitter där uppe och dinglar med benen. Dåliga (mellan)chefer, parasiter, och verklighetsfrämmande politiska beslut underlättar inte.

De här människorna är en tillgång. Statsapparaten är ett maskineri som kan nyttjas i vilka syften som helst, bara det blir ordning på politiken. Media påverkar politiken, och näringslivet likaså. Det är där man bör söka efter de riktiga förrädarna och opportunisterna.
Man får välja sina fiender noga. Jag tjatar gärna om detta. Tjänstemannaansvar skulle antagligen göra landets paragrafridande tjänstemän glada. Politiker slipper vanligtvis stå till svars för riktiga illgärningar, eftersom ingen samsyn existerar på ett moraliskt plan. I stället blir regelrätta lagbrott den enskilda politikerns fall, i den mån de förekommer. Ett par tvingas man offra ibland, för att ge sken av mänsklighet. Skadlig politik alltför lätt att komma undan med. Samma sak rovdrift på finansmarknaden. Journalister bestraffar man genom att inte köpa deras undermåliga produkter. Att utkräva ansvar i allmänhet, av aktörer som nog ofta saknar förpliktelser, är meningslöst. Det som funkar är att byta ut den som är utbytbar och att bilda opinion mot den undflyende sorten.
Det finns ingen motsättning alls i det vi säger. Tvärtom uttrycker du precis det som jag menar. Problemen är precis de som du tar upp. Jag menar att vi i grunden har ett stabilt system med ett bra regelverk för hur systemet ska fungera. Det finns massor av kompetenta tjänstemän som VILL göra ett bra jobb.

Problemet ÄR att politiken är oförenlig med systemet. Tjänstemännens lagstadgade uppgifter blir till slut omöjliga.

I detta läge SKA kontrollinstanser och tillsynsmyndigheter slå stopp MEN det görs INTE. Istället tillåter politiskt korrekta chefer, ”värdegrundsbyråkrater”, kommunikatörer som skapar ”bilder” och så vidare ett systematiskt lagtrots. Dessa personer är också tjänstemän.

Det är alltså ett politiskt betingat ledningsproblem det handlar om. Det är mediernas självklara skyldighet att rapportera om sådant MEN medierna bildar istället allians med den politiskt korrekta ledningen.

Det ÄR ett systemfel att nuvarande situation KAN uppstå. Vad detta systemfel konkret leder till ser vi tydligt i det som faktiskt händer i Sverige.
Citera
2020-03-08, 10:35
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Artikeln skulle kunna sammanfattas så här: Beskydd medför en plikt att lyda sin beskyddare, och jag gillar inte att det är så!

Hobbes sentens ("Beskydd förpliktigar lydnad") är en lag som alltid gäller. Under några decennier har svenska kvinnor kunnat förvänta sig beskydd av staten, i utbyte mot lydnad mot densamma. Eftersom att behovet av skydd inte har varit särskilt stort, har kraven på lydnad inte varit särskilt omfattande heller. Dessutom har kvinnor utgjort en betydande del av statens funktionärer och beslutsfattare, vilket har medfört att statens krav på kvinnorna i större utsträckning än tidigare har varit i harmoni med deras egna önskningar.

Nu har emellertid tiderna förändrats. Den liberala staten har svårt att beskydda kvinnorna, och då kvinnor alltid är i behov av beskydd måste de därför söka sig till någon annan. Men denne nye beskyddare, vem än det kommer att bli, kommer att ha andra krav på lydnad än vad den liberala staten hade; och dessa nya krav kommer kanske att vara strängare än de som kvinnorna åtnjöt tidigare. Denna insikt är inte trevlig, i synnerhet inte om man tillhör den grupp av kvinnor som var mest gynnad under det liberala beskyddet.

Å andra sidan: Var den genomsnittliga kvinnan 2010 lyckligare än vad hennes gammelmormor var år 1910? Detta är också tveksamt. Att lyda är rätt kul, trots allt.
Intressant inlägg som förtjänar ett mer genomtänkt svar än det som jag skriver i flykten nu.

Det är det här med lydnad jag ryggar för, du är inne på något men lydnad är fel begrepp.

Höll först med om allt men när du jämförde 2010 års kvinna med 1910 års kvinna och implicerade att 1910 var det lydnad, underförstått till mannen som gällde så håller jag inte med.

Visst, bland städernas borgarklass kanske det var så och visst, den tjattrande klassens kvinnor har ju bara de sysslolösa förment svaga kvinnor vars uppgift förutom att föda barn var att vara dekorativa för ögonen när de jämför sig med sina mormödrar men för den stora massan var det annorlunda med viktigt och uppskattat hårt arbete i hemmet och ladugården eller på någon arbetsplats .

Dessa hårt arbetande husmödrar och bondmoror var nog högt respekterade av sina män.

Sara Lidman sa en gång att Västerbotten var ett matriarkat där fruarna instruerade männen vad de skulle säga på byastämman och P O Enqvist skrev att bönderna som hade fullt upp i timmerskogen på vintern helt saknade koll på hemmets ekonomi som kvinnorna fick sköta och jag kan inte tänka mig att det inte var så i övriga landet också.

Sossarna var tyvärr alltför framgångsrika med att nedvärdera dessa kvinnors arbete genom att bland annat byta ut den fina titeln husmor till det sämre klingande hemmafru.

Nej, lydnad är inte ordet, snarare är det solidaritet och empati det handlar om.

Dessa moderna kvinnor är rädda för att behöva känna empati och solidaritet med sina beskyddare.
Citera
2020-03-08, 10:36
Medlem
.
Senast redigerad av genomsnittsvensken 2020-03-08 kl. 10:41. Anledning: fel tråd
Citera
2020-03-08, 10:46
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Anmärkningsvärt är som vanligt att det inte är någon vanlig svensk standard som är måttstocken, utan en högre. Ve och fasa om inte nyligen importerade Yosef från Etiopien klarar att konkurrera materiellt med en välmående, solid, svensk medelklass.
Ja, för som nyanländ från ett U-land är det ju fruktansvärt att inte hamna högre än busschaufför i det nya landet.
Senast redigerad av orrtupp 2020-03-08 kl. 10:53.
Citera
2020-03-08, 11:39
Medlem
En välkänd djuping höll föreläsning i Godmorgon världen nyss - Göran Rosenberg. För vilken gång i ordningen är svårt att säga men han har hållit låda i många år.

Idag var hans tema twitters skadliga påverkan på människor och samhälle. Rosenberg var också taktisk som sin broder Wolodarski, som longbow4y ger utdrag om ovan, och nämnde inte annat än i associationer sitt påhopp på Ivar Arpi på sitt konto (om förnedringsrånen vill jag minnas) som rönte många svar från en mängd twittrare som tog Arpi i försvar.

Rosenberg klädde på sig offerkoftan i dagens krönika i "Godmorgon Världen”, omskakad och givetvis oskyldig och oförstådd.
Hans nästa steg i krönikan var förväntat: Ett illa dolt anspråk på att beskära yttrandefriheten på nätet.
För att ge tyngd åt sitt anspråk använde han sig av - för vilken gång i ordningen, det också, är svårt att hålla räkning på - Trump som skräckexempel.

Här har vi samma morgon på olika plattformar två ledande opinionsbildare sprungna ur det utvalda folket som dels i DN i en kafkansk grumlig ledare framställer Israel som ett inverterat föredöme men bara för sig självt och dels en prins på ärten i Public Service som har blivit svårt sårad i en twitterreaktion han själv orsakade och därför vill se begränsningar av yttrandefriheten.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-03-08 kl. 11:43.
Citera
2020-03-08, 11:53
Medlem
JBernards avatar
I det lilla, någon mindre lyckad skribent på Aftonslasket skyller melodifestivalens enormt kvalitativt låga underhållningsvärde på ”högerpopulismen”. Det är till att försöka skrapa ihop dom sista PK-poängen i åsiktskorridoren vill jag lova.
Citera
2020-03-08, 12:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Den som drar sig till minnes till ca: 2001 kommer ihåg att dåtidens DN var Sveriges största krigshetsare för krig i mellanöstern där Israel skulle dra fördel skulle tvingas fram. Jag tror tillochmed DN förespråkade användandet av atomvapen. Detta var precis när Wollodarski hade blivit chefredaktör, och i det slag jag gav upp att läsa DN.

Att Wolodarski är en "Israel first" person råder inga tvivel om. Han pratar om Sverige som naivt och fredsskadat. Jag kan sträcka mig till att svenskar är lite sävliga, och hastar inte fram beslut. Precis 180 grader motsatt mot judarna som drillas i shoah business och offerkofteberättelser till den nivå att dom blir neurotiska på gränsen till PTSD-skadade.

Det är det Wollodarski menar med en "demokrati på sterioder"; det behövs hela tiden yttre hot, för att styra folket. 9/11 var en enabler för "krigen mot terrorismen", och sen har det på judiskt neurotiskt manér alltid varit något hot. I 19 år nu har det varit hot, terror, krig, flyktingkriser, kriser, ekonomiska kriser. Hot om ditten och datten.

Alla krig har motiverats av lögner. Man har försökt ljugit in Trump i krigen med fingerade uppenbart påhittade gasattacker. Man försöker stressa sönder nationer med hot, reella och påhittade för att bryta ner "fredsskadade" Sverige. Vi är "fredsskadade" för att vi inte går på alla lögner om Putins farlighet, och islamistisk terror. Vi vet nu att befäl från Mossad har styrt IS. Det är produkt av USA, Israel och Mossad.

Nu börjar Peter få det svårt med tilltron. Han är snart färdig och kommer att bli ersatt.

Jag vill inte styras av påhittade hot som om dom åtgärdas gynnar bara Israel. Det är dags att ta tillbaka styret, till nationell nivå. Och på nationell nivå, utgör Peter Wollodarski ett större hot än både Putin och islamistisk terrorism.

Man styr som man blivit drillad. There is no business like shoah business.
Hur du än vrider och vänder på det så är det svenskarna som har implementerat mångkulturen i Sverige. Det är något självdestruktivt i den svenska mentaliteten som låter detta ske trots att de destruktiva effekterna för landet är så uppenbara.

Wolodarski blev chefredaktör på DN 2013. Jag fick upp ögonen för honom för första gången i mars 2012. Då publicerade han denna i mina ögon lysande ledare:
2012-03-18: En värld av hemligstämplar, toppstyrning och dunkla beslut
https://www.dn.se/ledare/signerat/en...dunkla-beslut/
eller
https://web.archive.org/web/20120320...dunkla-beslut/

Han totalsågar där Sveriges försvarspolitik som ”Amatörernas julafton”. Det som är intressant för tråden är Wolodarskis resonemang (inte försvarspolitik). Samma amatörmässiga mekanismer genomsyrar svensk politik och är själva grunden för mångkulturpolitiken, som jag uppfattar det.

Wolodarski skrev flera bra ledare innan han blev chefredaktör. Efter mars 2013 spårade DN snabbt ur och blev olidlig för mig.
Citera
2020-03-08, 12:31
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Hur du än vrider och vänder på det så är det svenskarna som har implementerat mångkulturen i Sverige. Det är något självdestruktivt i den svenska mentaliteten som låter detta ske trots att de destruktiva effekterna för landet är så uppenbara.

Wolodarski blev chefredaktör på DN 2013.

Jag ber om ursäkt att jag fick årtalet fel, jag får skylla på att jag börjar bli gammal; men att DN i samband med att han tillträdde propagerade för krig med kärnvapen mot Israels fiender backar jag inte på. För så var det.

Det kan finnas en självdestruktivitet i det svenska folket eftersom de sammanhållande kitten har varit under attack länge. Jag tänker dock inte backa på att DN är en judisk pisstidning och att Wolodarski har åsamkat Sverige långt större skada än de hot mot Sverige vi kan läsa om i hans tidning.

Varken Bonnier eller Wolodarski bryr sig om Sverige. Och med en sån media behöver vi inga yttre fiender.

Den ständiga hot-och-kris-och-Corona retoriken är till för att förlama oss. Så kan vi inte ha det längre.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-03-08 kl. 12:37.
Citera
2020-03-08, 12:45
Medlem
Citat:

Samma sorts självkritiska analys av vad det var i respektive folksjäl som ledde snett, sker i varje västeuropeiskt land.

Vad är det med oss irländare? Vad är det med oss fransmän, oss belgare, oss holländare, oss britter som gjorde att vi gjorde detta mot oss själva? Vilka sjukor finns i de olika folksjälarna, vilka skuldkomplex drev oss att skänka bort våra egna länder till invandrare från tredje världen?

Det där är reslutatet av gaslighting som inte kommer lösas upp av introspektion och självklander, utan drivas ut av sund revanschlusta och överlevnadsinstinkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in