2019-06-13, 09:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Det kanske har att göra med att banker och växlingskontor i princip strypt överföringarna ala Hawala, pga terroristfinanseringsmisstankar,och Hawala-kurirer stoppas på svenska flygplatser med fickorna fulla av dollar.
Klarnas finanseringsmodell är ju redan halal, inga räntor bara avgifter,och det kan nog bli väldigt lukrativt att bli den legala länken för transferingar av svenska bidrag . Det finns väl 2 miljoner "svenskar" med ett behov av att skicka våra gemensamma skatteintäkter till släktingar i långtbortistan,klart att ett svenskt företag ska vara med och kapitalisera på detta.
Tack för den förklaringen. Jag var tidigare osäker på vad deras egentliga avsikter var, men det du skriver förklarar detta på ett glasklart vis.
Citera
2019-06-13, 09:58
Moderator
Meijis avatar
Ivar Arpi 10/6 2019: Migrationen förändrar hela Sverige i grunden

https://www.svd.se/migrationen-foran...rige-i-grunden

Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
Jag citerar ur texten [i SvD]:

Så gott som alla som forskar på området är överens om att flyktinginvandring är en kostnad, även om de är oense om hur många procent av BNP det rör sig om. Men många menar att invandringsmotstånd snarare handlar om demografi och identitet, än ekonomi.

När John Cleese nyligen upprepade att London inte längre känns som en engelsk stad pratade han inte om ekonomi, utan om demografi. När svenska städer förändras drastiskt på några få år, är det information nog för dem som bor där. De ser i sin vardag hur deras samhälle ändrar karaktär.”

Arpi gör upp med det socialdemokratiska paradigmets närmast autistiska tro på pragmatism och teknokrati: Arpi lägger förvisso orden i munnen till ”vanligt folk”, men det han skriver är det bara till viss del handlar om plus- och minusposter i en en budget, det viktigaste som står på spel är hotade existensiella värden. Våra värderingar, vår kultur, vilka vi är.

Arpis oro är befogad: om vi inte vet vilka vi är, då är våra problem avsevärt mycket större än om vi har det lite knapert (det har vi ju överlevt förr).

Arpis text antyder att han har härsknat rejält på stilleståndet i svensk media och politik. Man kan inte säga annat än att han vrider upp temperaturen rejält och öppnar upp en ny front i den anständiga median.

Nu har vi ett mediakrig.

Ivar Arpi:s artikel blev angripen av DN:s Per Svensson och Aftonbladets Martin Aagård.

https://www.dn.se/ledare/per-svensso...erar-en-grans/

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...a-nog-for-arpi

Ivar Arpi har svarat dem 12/6 2019. Det är en l-å-n-g artikel (med flera referenser), som kan karakteriseras som en smocka.

Jag citerar början och slut:

Citat:
Det är demografin dumbom

Är det oanständigt att tro att snabb demografisk förändring leder till ökat flyktingmotstånd? Är det rasism att konstatera att stadsbilden i svenska städer förändrats på mycket kort tid?

Men att ens diskutera demografisk förändring som förklaring till politiskt motstånd mot invandring är oanständigt, menar Per Svensson i DN (11/6), i en replik till min ledare i måndags. Jag har ”passerat en gräns” som letar orsakssamband där.

Att se hur Svensson agerar samtalspolis och försöker diktera vad man får diskutera gör mig nästan nostalgisk. Kommer ni ihåg när sådana som han ägde det offentliga samtalet? När man inte kunde diskutera migration kritiskt utan att stämplas som rasist? Det kan inte bara vara jag som hör ljudet av vuvuzelor i bakgrunden när jag läser hans text.

Men majoriteten blev inte rättrogna DN-liberaler, trots att de kallades främlingsfientliga. Nej, de flesta blev i stället mer skeptiska till invandring. Är inte det något som även DN:s ledarsida borde vilja förstå orsaken till? Eller stannar Per Svenssons analys vid att oanständigheten har ökat i befolkningen?

[---]

Välj att gilla läget, skulle man kunna sammanfatta Svenssons och Aagårds budskap. Men de flesta gillar inte läget. Många har inte velat ha denna förändring, och allt fler vill inte ha mer av den. Det handlar inte om hudfärg, återigen, utan om kultur och identitet. Hur tänker sig Per Svensson att man ska ändra deras uppfattning? Genom att kalla dem oanständiga? Är Martin Aagårds strategi att påstå att alla som inte gillar läget är rasister? Den strategin har använts i många år, med känt resultat. Varför skulle folk ändra sig bara för att invektiven trappas upp?

Min egen uppfattning? Nej, det är inte främlingsfientligt att vilja känna sig hemma i sin kultur och sitt lands identitet, och att lyfta fram konsekvenserna av den invandring som inte har integrerats. Det är fullt rimligt. Man behöver inte gilla läget.

https://www.svd.se/det-ar-demografin-dumbom-neuk

Kommer det månne svar från DN och Aftonbladet?
Senast redigerad av Meiji 2019-06-13 kl. 10:00.
Citera
2019-06-13, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tack för den förklaringen. Jag var tidigare osäker på vad deras egentliga avsikter var, men det du skriver förklarar detta på ett glasklart vis.

Nej jag tror inte att det är så enkelt. Det finns en hel gren av riskkapitalbranschen som numera ägnar sig åt "goda" projekt som går under termen socialt entreprenörskap. Finns mycket offentliga medel som kan anskaffas för den som vill vara vänsterliberalt globo homo god.
Senast redigerad av Ottokar 2019-06-13 kl. 10:03.
Citera
2019-06-13, 10:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Nej jag tror inte att det är så enkelt. Det finns en hel gren av riskkapitalbranschen som numera ägnar sig åt "goda" projekt som går under termen socialt entreprenörskap. Finns mycket offentliga medel som kan anskaffas för den som vill vara vänsterliberalt globo homo god.
Visst kan man godhetssignalera & gör det uppenbarligen också. Men jag inser nu den stora potential det finns för den som kan roffa åt sig en bit av kakan när det gäller överföring av Europeiska bidragspengar till tredje världen.

Jag ser detta som mer troligt än att man på allvar tror att det skall uppstå en "Tech Hub" i Rwanda.
Citera
2019-06-13, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Nu har vi ett mediakrig.

Ivar Arpi:s artikel blev angripen av DN:s Per Svensson och Aftonbladets Martin Aagård.

Ivar Arpi har svarat dem 12/6 2019. Det är en l-å-n-g artikel (med flera referenser), som kan karakteriseras som en smocka.

Är det oanständigt att vara mänsklig?

Säg den hudfärg, hårfärg och ögonfärg som inte ser hudfärg, hårfärg och ögonfärg. Det folk som mött eller möter dessa mängder av främmande människor, vapenföra män och kvinnor med barn - utan eftertanke och oro.

Namnge detta folk, Per och Martin, denna trygga, färgblinda, icke-exkluderande människosort som visar att det går, bara den goda viljan finns. Anständigheten förkroppsligad i sinnevärlden, som utan rädsla välkomnar en demografisk omvälvning mot minoritet i det som var det egna landet. Vilken kulör på hud, hår och ögon har levt upp till detta ideal genom hela den historiska erfarenheten, från Sumer till Sverige? Ge ett enda exempel - eller förklara vad det är som är så speciellt och nytt med ljushylta, blonda, blåögda svenskar.

Är instinkten oanständig? Självbevarelsedriften? Är bara den anständig som inte reagerar och framåtskriver, som inte använder sin intuition och fantasi att extrapolera ett samhälle som rimmar med historiska erfarenheter av gruppkonflikt, våld och underkastelse.

Är judarna i Israel alltså oanständiga, när de diskuterar demografi och agerar politiskt för att bevara en majoritet av sin egen sort?

Är en svensk mänsklighet oanständig? Eller är det oanständiga istället att ifrågasätta just svensk mänsklighet?

Svensken är människa. Det är det revolutionära budskapet som Arpi och andra systemkritiker måste värja sig med. Svensk identitet och sensibilitet är inte ett solitärt, partikulärt undantag från allmänmänsklig erfarenhet och kapacitet. Inte ett unikum eller syntetisk avvikelse, utan ett exempel, en repetition och variation på ett organiskt, mänskligt tema.

Framtiden kommer inte bli neutral och fri från anklagelser om oanständighet och kollektivt hat. Ondskan och godheten kommer som begrepp inte stanna kvar länge mellan citationstecknen, utan kommer användas att beskriva andra, autentiska erfarenheter. Anständighet är något vi ska tala om, ondska något vi ska påtala och hata.
Citera
2019-06-13, 14:25
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Det kanske har att göra med att banker och växlingskontor i princip strypt överföringarna ala Hawala, pga terroristfinanseringsmisstankar,och Hawala-kurirer stoppas på svenska flygplatser med fickorna fulla av dollar.
Klarnas finanseringsmodell är ju redan halal, inga räntor bara avgifter,och det kan nog bli väldigt lukrativt att bli den legala länken för transferingar av svenska bidrag .

Rwanda är huvudsakligen katolskt. Utbildningsnivån är hög för Afrika, brottsligheten låg. Och med folkmordet för 25 år sedan som bakgrund finns det mindre tolerans för korruption än annars i Afrika. Släpp Rwanda.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-06-13 kl. 14:34.
Citera
2019-06-13, 15:31
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Nu har vi ett mediakrig.

Det är bara käbbel. Jag ser för mig flera problem med Arpis resonemang. Det mest uppenbara är förstås att hudfärg, som är ett genetiskt uttryck, på intet sätt skulle ha med saken att göra. För min del framstår det som ett försök att förklara bort genetikens betydelse.
Recent research shows that our brains start developing unconscious racial biases when we’re only just months old. For example, a study published in 2005 suggests that even three month old babies show preference for faces belonging to their own race.
https://www.delawarepublic.org/post/...-bias-children

Vad som påstås vara "unconscious racial biases" reflekterar snarare forskarnas egen bias, då de lika gärna hade kunnat beskriva det i termer av medfödd raslig preferens. Det visar sig också i forskning kring sk white flight att vita flyttar ut redan när invandringen är 3-4 procent. Där finns inga som helst skäl att anta kultur och identitet som orsaksgrund.

Att hudfärg/gener intet skulle ha med saken att göra är alltså rent nonsens. Vi vet att gener styr överrepresentationen i vålds- och inte minst sexualbrott. Att Arpi förklarar hudfärg/gener som irrelevant är därför både ohederligt och kontraproduktivt för debattens öppnande. Att ägandeintresset är vad som ytterst står som ett hinder i detta är givet en lågoddsare.

För en mer grundlig redogörelse av genetikens betydelse för demografin rekommenderas följande föreläsning. Spara gärna ner den och sprid den vidare då den snart censureras.

https://www.youtube.com/watch?v=t1mgrTGeDPM

En annan sak jag invänder mot gäller Arpis resonemang kring att "gilla läget". Att gilla läget ett militärt begrepp som handlar om att acceptera rådande omständigheter. Det är alltså en förutsättning för att vi ska kunna ta oss ur den situation som råder.

Mitt budskap är och har genomgående varit att vi måste gilla läget och acceptera rådande omständigheter för att kunna driva igenom den förändring vi önskar. Arpi använder istället begreppet felaktigt, som om det skulle handla om att tycka om massinvandring.

De personer som Arpi mediekäbblar med gillar inte läget utan förnekar aktivt sakernas tillstånd. De förnekar att invandringens konsekvenser är förödande för såväl enskilda individer som samhället i helhet. Att personer som indoktrinerats i det judiska tänkande som håller raserandet av västerlandet för en dygd tycker om massinvandring, är något helt annat.
Citera
2019-06-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Rwanda är huvudsakligen katolskt. Utbildningsnivån är hög för Afrika, brottsligheten låg. Och med folkmordet för 25 år sedan som bakgrund finns det mindre tolerans för korruption än annars i Afrika. Släpp Rwanda.

Jag har fått intrycket att sedan folkmordet under 1990 talet så har internationella organisationer arbetat i skift för att söka omvandla Rwanda till ett skyltfönster för Afrika. Ett Wakanda fast i verkliga livet. Landet är fyllt med vita hjälparbetare och NGOs.

Bör finnas möjligheter för ett riskkapitalbolag som vill vinna credd i Wakanda. Återstår att se om de kan hitta lokala entreprenörer med innovationsförmåga och drivkraft. Annars blir det bara ett till nykolonialt projekt.
Citera
2019-06-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Det är bara käbbel. Jag ser för mig flera problem med Arpis resonemang. Det mest uppenbara är förstås att hudfärg, som är ett genetiskt uttryck, på intet sätt skulle ha med saken att göra. För min del framstår det som ett försök att förklara bort genetikens betydelse.
Recent research shows that our brains start developing unconscious racial biases when we’re only just months old. For example, a study published in 2005 suggests that even three month old babies show preference for faces belonging to their own race.
https://www.delawarepublic.org/post/...-bias-children

Vad som påstås vara "unconscious racial biases" reflekterar snarare forskarnas egen bias, då de lika gärna hade kunnat beskriva det i termer av medfödd raslig preferens. Det visar sig också i forskning kring sk white flight att vita flyttar ut redan när invandringen är 3-4 procent. Där finns inga som helst skäl att anta kultur och identitet som orsaksgrund.

Att hudfärg/gener intet skulle ha med saken att göra är alltså rent nonsens. Vi vet att gener styr överrepresentationen i vålds- och inte minst sexualbrott. Att Arpi förklarar hudfärg/gener som irrelevant är därför både ohederligt och kontraproduktivt för debattens öppnande. Att ägandeintresset är vad som ytterst står som ett hinder i detta är givet en lågoddsare.

För en mer grundlig redogörelse av genetikens betydelse för demografin rekommenderas följande föreläsning. Spara gärna ner den och sprid den vidare då den snart censureras.

https://www.youtube.com/watch?v=t1mgrTGeDPM

En annan sak jag invänder mot gäller Arpis resonemang kring att "gilla läget". Att gilla läget ett militärt begrepp som handlar om att acceptera rådande omständigheter. Det är alltså en förutsättning för att vi ska kunna ta oss ur den situation som råder.

Mitt budskap är och har genomgående varit att vi måste gilla läget och acceptera rådande omständigheter för att kunna driva igenom den förändring vi önskar. Arpi använder istället begreppet felaktigt, som om det skulle handla om att tycka om massinvandring.

De personer som Arpi mediekäbblar med gillar inte läget utan förnekar aktivt sakernas tillstånd. De förnekar att invandringens konsekvenser är förödande för såväl enskilda individer som samhället i helhet. Att personer som indoktrinerats i det judiska tänkande som håller raserandet av västerlandet för en dygd tycker om massinvandring, är något helt annat.

Du förväntar dig att han ska börja citera Rushton eller börja tala om vit makt. Lite nyans behövs i analysen. Hans artikel ligger precis utanför åsiktskorridorens råmärken och det kan bli så att den gör att han bannas ur det offentliga samtalet.

Glöm inte vem som är chefredaktör för SvD eller för all del vem som är landschef för ägarna i Sverige.
Citera
2019-06-13, 20:35
Medlem
Citat:

Nu har vi ett mediakrig.

Arpi vågar inte tala ur skägget så han rakade av sig det.

Journalisten Elin Rubar ställer en rak fråga till honom
Citat:
Men känner DU, pga invandrarna, inte längre igen dig i ditt land?
och Arpi undviker att svara och ställer istället en fråga
Citat:
Anser du att det finns en gräns för hur många som kan komma hit och hur snabbt? Vad innebär det att Sverige är Sverige för dig?
https://twitter.com/Ivarpi/status/1139190311815700481
Citera
2019-06-13, 20:45
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ovanligt frispråkigt i dagens Studio Ett angående den multikriminella multikulturella staden Malmös utveckling. En Johanna Bäckström Lerneby som granskar gängkriminalitet berättar om livsstilen i den utomlegala multikulturalismens eget svenska Mekka, ett Mekka som snart inte utmärker sig i Det Nya Sverige.
....
Börjar det mångkulturella måttet bli rågat nu när vi står här med skäppan överfull av kulturfrämmande klankriminalitet?

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Uppenbart är en attitydförändring från det officiella Sverige på gång:
...
Varför tog det så lång tid?

Svaret kanske kom här?
Han har varit en av de tyngsta makthavarna inom svensk terrorbekämpning – nu inleds rättegången om hans misstänkta dubbelliv.

I fem års tid anklagas anti-terrorchefen för att ha sålt en kvinna till förmögna män som köpt gruppsexträffar och förnedringssex.
...
Han har haft en central roll inom svensk terrorbekämpning och arbetat nära Säpo.
https://www.expressen.se/kronikorer/...r-ratt-enkelt/
Citera
2019-06-13, 20:47
Medlem
Jadebusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Arpi vågar inte tala ur skägget så han rakade av sig det.

Journalisten Elin Rubar ställer en rak fråga till honom
och Arpi undviker att svara och ställer istället en fråga
https://twitter.com/Ivarpi/status/1139190311815700481
Arpi har gett sig in i en strid han inte kan vinna eftersom det avgörande slaget i striden skulle tvinga honom att säga vad han tycker och vad alla vet vad han menar. Det går som bekant inte eftersom den lede fi (ur Arpis perspektiv) i så fall skulle svara med värdegrundsvapnet. Om Arpi svarar NEJ på frågan han fick på Twitter så är han passé och för evigt avförd och bannlyst i alla former av media. Han kan ju inte heller säga JODÅ, eftersom han då har kapitulerat och aldrig mer kan yttra sig om ämnet i igen.

Alltså återstår det bara att fulpudla och försöka slingra sig så långt det går och hoppas på att stormen lugnar sig så snart som möjligt. Arpi borde ha vett nog att inte trampa i värdegrundsfällan.
Senast redigerad av Jadebusen 2019-06-13 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in