2019-04-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Wolo har ingen "agenda" -- åtminstone inte någon synbar sådan. Inflytelserika personer å andra sidan må ha en sorts infantil nyliberal agenda som syftar till att förenkla för näringslivet, Wolo däremot har det inte.

Frågan om konkurrenter är intressant och där finns det mycket att diskutera. Vilka skulle det vara och hur skulle de så att säga angripa marknaden...
Det vore märkligt att bedriva agendasättande journalistik utan någon agenda. Notera att begreppet agendasättande inte är något som tillskrivits honom, utan hans egna ord vid tillträdandet som chefredaktör.

Agendasättande journalistik handlar om att påverka vad folk tänker på, och därmed också åsikter. Nu inför årsdagen av terrordådet på Drottninggatan har DN tagit upp att ett av offren, en illegal invandrare som blev skadad, inte fått uppehållstillstånd. Tänk igenom det. Är det en slump?

DN är inte de enda agendasättarna, så klart. Alla arbetar så. Se länkarna:

https://www.flashback.org/sp42429422
Citera
2019-04-06, 06:50
Medlem
Malcolm K gör det igen

Han producerar en text som jag skulle vilja utnämna till måste läsning för alla som följer tråden. Om jag kunde dvs.

https://ledarsidorna.se/2019/04/civilkuragets-granser/

Den är ganska lång men väl spenderad tid.
Citera
2019-04-06, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Malcolm K gör det igen

Han producerar en text som jag skulle vilja utnämna till måste läsning för alla som följer tråden. Om jag kunde dvs.

Fastnade för denna exit och speciellt det fetmarkerade. Extremt deprimerande i en nära framtid, hmmm, syftar han på något speciellt onämnbart eller vågar han inte skriva ut att det är omöjligt att lösa med de verktyg vi har, vad menar han?

Citat:
Många gillar här att lägga vänstern till last för hela summan av Sveriges kollektiva självbedrägeri, som om samhället gick att fjärrstyra från någon gammal KGB-bunker. Min egen erfarenhet pekar snarare på motsatsen. Man måste faktiskt leta ganska länge innan man hittar någon inom vänstern som fullt ut och på fullaste allvar tror att denna gemenskap faktiskt existerar.

För den som inte talat med någon inom vänstern de senaste fem åren kan jag bara meddela att en av de absolut vanligaste attityderna nuförtiden är en sorts extremt överdriven och självförlöjligande cynism. Vänstern är precis som alla andra: alla vet att det finns ett ”vi”, och att det finns ett ”dom”. Men eftersom erkännandet av detta är socialt och politiskt omöjligt, och dessutom förenat med ett par extremt deprimerande implikationer för Sveriges nära förestående framtid, väljer vi i regel helt enkelt att inte erkänna detta, eller prata om det, eller tänka på det.

Istället ber vi, som ett led i vår egen feghet, att andra helt vanliga människor – människor som är precis lika fega som oss, bör nog tilläggas – ska sluta vara så fega och börja ta lite ansvar genom stå upp och försvara ett gemensamt ”vi”, ett vi som exakt alla vet är en fet lögn. Är det verkligen ett sådant mysterium att folk inte direkt ställer sig i kö för att ta den pucken, utan bara skyndar vidare?
Citera
2019-04-06, 08:25
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Malcolm K gör det igen

Det bästa jag läst på länge. Han sätter fingret på lögnerna som ligger bakom det falska vi:et i det svenska samhället. Och hur folk rationaliserar bort det de ser. Som åldrings- och barnrån. Som någon sa: its a war about not noticing. I stället politiskt korrekta fraser om allas lika värde och inkludering. Fram till dess hela skiten brakar ihop under tyngden av lögnerna och den politiskt korrekta fernissan.
Citera
2019-04-06, 08:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag reagerar på formuleringen "av respekt för muslimerna.".

Här är en bild på klädkoden i Peterskyrkan i Rom:

http://stpetersbasilica.info/Pics/SQR/DressCode-JG.jpg

När jag letar efter hur klädkoden i Peterskyrkan presenteras, så hittar jag formulerar där det talas om att "visa respekt" (utan närmare specifikation). Som jag tolkar det, så är det (underförstått) en respekt som visas *kyrkorummet* eller möjligen religionen per se. Trots en hel del letande, så har jag inte hittat ngn instruktion, där de besökande uppmanas att iaktta en viss klädkod i Peterskyrkan "av respekt för [katolikerna]".

Skulle tro, att den udda formuleringen "av respekt för muslimerna" avspeglar rektors (medvetna eller omedvetna) perspektiv, att muslimer bör betraktas som ett slags herrefolk.
Det är en himmelsvid skillnad mellan klädkoder knutna till besök av vissa platser , som en moske eller en Peterkyrka eller ett ortodoxt kloster, där kvinnliga byxbärande turister fick låna en ytterkjol, å ena sidan och generella påbud om viss klädsel för troende, som islam eller för ett helt land, som i Iran.
Citera
2019-04-06, 09:22
Medlem
Citat:
Malcolm K gör det igen

Malcolm är troligen rätt på det, den svenska eliten har ”balkaniserat”, ”libanoniserat” landet med massinflöde av ett antal homogena folkgrupper och kallade det mångkultur. Till stor del var det politiker som fastnat i naivt pubertalt mentalt tillstånd. De lever så avskilda från verkligheten att de nog tror på självbedrägeriet om det idealiska mångkulturella samhället. ”Ser” kulturer och folk med turistens blick.

1992 trodde kultur o invandrarministern B Friggebo att det räckte med att sjunga ”Wes hall overcome”, hon var då 51 år gammal men mentalt inte mer utvecklad än en tonåring.
På den bogen har det varit med i stort alla ”försök” till lösning av de problem som massinvandringen skapat.
Man tror och även många ”vanliga” medborgare att de problem som alltmer pockar på skulle kunna lösas på samma sätt som en gång gjordes med folk på marginalen i det homogena samhället där alla fostrats i samma kulturella mönster.
De kan inte ta in att det är bortom ”point of no return” i det mångkulturella samhällsexperimntet, att ”balkanisering”, ”libanonisering” nu är ett faktum.
Citera
2019-04-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
De kan inte ta in att det är bortom ”point of no return” i det mångkulturella samhällsexperimntet, att ”balkanisering”, ”libanonisering” nu är ett faktum.
Skillnaden mot Balkan och Libanon, är att befolkningsgrupperna där är självförsörjande, till skillnad från i Sverige, där en grupp via transfereringar försörjer de andra. Det ger oss unika möjligheter att lösa problemet, eftersom ”orten” är ett ovanligt dåligt ställe för naturahushållning. Vrider vi av bidragskranen, flyttar de. Majoriteten har ju flyttat hit av rent ekonomiska orsaker, så när de ekonomiska förutsättningarna förändras, finns inget som hindrar dem att flytta hem, eller till något nytt bidragsparadis. Inget håller dem kvar i Sverige, utom pengarna. Det kräver naturligtvis att endast medborgare kommer i fråga för försörjningsstöd och att medborgarskap utfärdade på falska grunder dras in, men det kommer snart att vara comme-il-faut, om den pågående positiva förändringen i medier och politik fortsätter.
Citera
2019-04-06, 10:11
Medlem
frasselitos avatar
Malcolm skriver:
Citat:
Lögnen vi byggt tillsammans i Sverige under lång tid kommer helt enkelt att vara död; men hjärtattackerna kommer att komma därför att lögnen varit ett kollektivt projekt som vi – ofta av helt mänskliga och förståeliga skäl – byggt, vårdat och slipat på i åratal, i årtionden. Ingen av oss, varken våra politiker eller journalister, våra opinionsbildare eller vanligt folk, har ens den minsta lilla aning om hur vi faktiskt ska göra för att hantera allt det som kommer att komma efter lögnerna tar slut.

Jag förstår ärligt talat inte varför journalister ses som någon legitim grupp att bygga policy på. I alla debatter så är där någon journalist som ska stå och tycka till om saker och ting. Som om journalisten vore någon slags filosof eller vetenskapligt sakkunnig. Tvärtom, journalister är ett intellektuellt avskräde som saknar all form av hederlighet och rationellt tänkande. Där det som uttrycks är moraliskt motiverat snarare än vetenskapligt förankrat. Journalister är helt enkelt hornalister som säljer sig till högstbjudande. Och dom ska ha något av värde att säga till om? Nej, det är bara kvacksalveri utan något innehåll.

Vidare så finns där visst lösningar på dagens problem och det är folket som sitter på dom lösningarna. Stäng gränserna för införsel och öppna upp gränserna för utförsel. Minska komplexiteten i samhällsbygget och fokusera på det som faktiskt betyder något - överlevnad för Sverige och svenskarna.
Citera
2019-04-06, 10:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag förstår ärligt talat inte varför journalister ses som någon legitim grupp att bygga policy på. I alla debatter så är där någon journalist som ska stå och tycka till om saker och ting. Som om journalisten vore någon slags filosof eller vetenskapligt sakkunnig. Tvärtom, journalister är ett intellektuellt avskräde som saknar all form av hederlighet och rationellt tänkande. Där det som uttrycks är moraliskt motiverat snarare än vetenskapligt förankrat. Journalister är helt enkelt hornalister som säljer sig till högstbjudande. Och dom ska ha något av värde att säga till om? Nej, det är bara kvacksalveri utan något innehåll.
En intressant utvikning, som kanske mest gällde inför valet 2014. När journalisterna tyckte att dom inte riktigt själv räckte till som expertis, inom främst invandringspolitik. Så bjöd man ofta in en komiker, gärna kurd, som expertkommentator.
Citera
2019-04-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Det vore märkligt att bedriva agendasättande journalistik utan någon agenda. Notera att begreppet agendasättande inte är något som tillskrivits honom, utan hans egna ord vid tillträdandet som chefredaktör.

Agendasättande journalistik handlar om att påverka vad folk tänker på, och därmed också åsikter. Nu inför årsdagen av terrordådet på Drottninggatan har DN tagit upp att ett av offren, en illegal invandrare som blev skadad, inte fått uppehållstillstånd. Tänk igenom det. Är det en slump?

DN är inte de enda agendasättarna, så klart. Alla arbetar så. Se länkarna:

https://www.flashback.org/sp42429422

En liberal har en liberal agenda. Jag kan tycka att det är en tautologi. Naturligtvis har en liberal en liberal agenda, eftersom han är liberal.

Så som ordet används om t.ex. Wolodarski så betyder det något annat. Då handlar det ofta om fria fantasier om vad han tycker. T.ex. idén att han ur ute efter att totalt rasera hela västvärlden som...hämnd för Nazi-Tyskland. Ren spekulation och något som inte kan förklara varför hans företrädare Niklas Ekdal tyckte precis likadant i nästan alla frågor.

Är det en slump att en liberal tidning vurmar för en illegal invandrare? Är det en kuggfråga?
Citera
2019-04-06, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CJFleetwood
Fastnade för denna exit och speciellt det fetmarkerade. Extremt deprimerande i en nära framtid, hmmm, syftar han på något speciellt onämnbart eller vågar han inte skriva ut att det är omöjligt att lösa med de verktyg vi har, vad menar han?

Malcom är en fri skribent som lever på uppdrag. Naturligtvis kan han inte skriva rakt ut vad han menar. Han skulle bli bannlyst i svensk offentlighet. Tror dock att de flesta begriper åt vilket håll han pekar.

Men det ska bli intressant att se vad som händer när den fisliberala högern vi har i Sverige inser att de skulle kunna döda Socialdemokratin för ett par generationer om menaiterna flyttade hem.

Det ligger också i korten.
Citera
2019-04-06, 11:03
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Malcolm K gör det igen

Tack för den länken! Tror detta är hans bästa text. Den är deprimerande.

Jag måste än en gång hänvisa till intervjun med Baudet. Om vi försöker planera för det att vi svenskar till slut måste reagera är en rörelse i Baudets tecken det bästa vi kan hoppas på. Alternativen är totalitära.

Tillägg, för att förlänga Kyeunes egen analogi: Sovjet fortsatte att vara en kommunistisk diktatur även efter Chrustjovs tal om Stalin. Vi måste också diskutera hur vi kan göra för att ge västvärlden hopp. Jag erkänner att det är svårare i Sverige, men notera att proteströrelsen i flera länder har utvecklats från antiislamsk skränig populism till västvärldsbejakande och positiv chauvinism och att dessa protestpartier 2.0 är på riktigt. Italien hade Berlusconi, nu Salvini (samt 5S); Holland Wilders, nu Baudet. Vi har kvar SD, tyvärr.
https://www.weltwoche.ch/ausgaben/20...e-13-2019.html
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2019-04-06 kl. 11:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in