Frida BoisenSkälet till nedstängningen är den senaste granskningen av Robert Aschberg. De saker som kommer fram i den här granskningen talar för sig självt, liksom reaktionen.
@fridaboisen
Fick precis mail av @Google_Sverige
som berättar att de nu plockar bort hatkanalen Feministinspektionen från @YouTube
efter veckans avslöjande granskning i Trolljägarna av Granskning Sverige och Fabian Fjälling. Se programmet ikväll kl 21 på TV3 och Viafree. #trolljägarna
Regeringen har tyvärr fortfarande ingen plan. Därför blir det upp till Sveriges kommuner att ställning.https://www.expressen.se/debatt/is-t...er&social=twtr
Återvändande IS-terrorister kommer inte att få stöd i någon form av Staffanstorps kommun. Det innebär att vi inte kommer att utbetala försörjningsstöd, bistå med bostad, vuxenutbildning eller någon annan form av samhällelig service, skriver kommunstyrelsens ordförande Christian Sonesson (M).
[...]
All terrorism ska fördömas – och terrorister måste motarbetas.
I dag föreslår jag att Staffanstorps kommun fattar beslut att den som frivilligt anslutit sig till terrorstämplade organisationer inte är välkomna i kommunen. Vårt beslut föranleds av att ett antal IS-terrorister nu, i kraft av svenskt medborgarskap, återvänt och fler är på väg till Sverige efter att ”Kalifatet” fallit.
[...]
Vi menar att de genom sitt agerande vänt sig mot vårt fria samhälle och oss som tillsammans utgör samhället. De har därmed förverkat sina möjligheter att göra anspråk på bistånd och hjälp från vår kommun. De kommer inte att få stöd av kommunen i någon form. Vårt ställningstagande innebär att kommunen inte kommer att utbetala försörjningsstöd, bistå med bostad, vuxenutbildning eller någon annan form av samhällelig service.
Staffanstorp står på offrens sida
Vi, Staffanstorp kommun, prioriterar genom detta ställningstagande våra kommuninvånares trygghet och säkerhet, samtidigt som vi tydligt ställer oss på terrorismens offers sida. I vår kommun bor yazidier – en folkgrupp som varit särskilt utsatta för IS-terroristernas grymhet. De ska inte behöva möta sina släktingars bödlar i Staffanstorp. Även andra kommuninvånare kan ha traumatiska upplevelser från terrorismens förtyck och övergrepp.
Enligt en rapport från Försvarshögskolan har de våldsbejakande islamistiska miljöerna tiodubblats i Sverige på mindre än ett decennium.
[...]
Den svenska undfallenheten i kombination med naivitet har tyvärr skapat en miljö för det som kallas ”terrorturism”. Det generösa svenska bidragssystemet i förening med en utbredd kravlöshet har dessvärre gjort Sverige till en plats i världen där en terrorist kunnat vila upp sig mellan varven. Detta vill inte Staffanstorps kommun bidra till.
Vi måste ta hotet mot vår trygghet på största allvar. Som första kommun i landet sänder vi därför ett tydligt budskap till återvändande IS-terrorister: Ni är inte välkomna hit.
I Sverige har det i gott och väl ett halvsekel funnits en upplevelse av exceptionalism, som varit besläktad med den amerikanska i det att den ansett sig stå för goda värden som borde spridas över världen. FN fick i Sverige en tillitsfull medlem som snabbt byggde ut både bistånd och export. När asylinvandringen så småningom blev större än arbetskraftsinvandringen påverkades självbilden. Trots att majoritetssamhället fortfarande ansåg sig ha åstadkommit ett hyfsat demokratiskt och jämställt system var det som om det inte längre förmådde argumentera för sådana värderingar när det ställdes inför helt andra uppfattningar.50 års stadigt förfall beskrivet i ett par rader.
Det välplanerade började ersättas av det förvirrade: invandrare förväntades bli svenskar samtidigt som de inte alls behövde bli det. Biståndspolitiken flyttade hem och blev till ett omfattande omhändertagande. Förväntningarna på de nyinflyttade sänktes.Den politiska förvirringen är total.
Genom att betrakta invandraren som annorlunda har vi med tegel och murbruk bidragit till de parallellsamhällen som vi numera inte vet vad vi ska ta oss till med.Inte bara annorlunda utan också krävande Gökungar.
1975 slog en enig riksdag fast att de som invandrat inte heller måste anamma svensk kultur om de inte ville: de skulle få aktivt stöd för att behålla sin annorlundahet. Så skapades föreställningen om den evige invandraren som en person skild från samhällets gemensamma aspirationer. Hederskultur blev en livsstil som man inte ostraffat kunde ha kritiska synpunkter på. Människor långt bortifrån försågs med fasta identiteter som behöver försvaras medan våra egna blev flytande, på samma gång moderna och knutna till en kolonial historia.Med detta förhållningssätt sattes invandraren före svensken.
En sentimental migrationspolitik utan konsekvensanalyser har så försatt oss alla i en belägenhet som få velat ha. I botten på allt detta kan man skymta en majoritetens nedlåtande och med tiden mindre entusiastiska tolerans.Sentimental? Majoriteten? Där tror jag krönikören Lars Åberg gör ett kardinalfel. Medvetet eller omedvetet.
Den infekterade situationen i Folkpartiet i Trollhättan har pågått under många år. Det bottnar i en strid mellan två falanger - enkelt sammanfattat det gamla gardet mot det nya.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...hover-psykvard
Vid årsmötet nyligen valde cirka 70 medlemmar att lämna partiet i protest mot vad de kallar ett kuppförsök.
”En partiadel”
– Jag har varit med i 34 år. Det finns ingen demokrati i Folkpartiet längre. Det är en partiadel med vänskapskorruption, säger Britt Hallgren (FP), kommunfullmäktigeledamot, som nu lämnat partiet.
De avhoppade medlemmarna anklagar den andra sidan för att ha kuppat ut dem. Efter årsmötet har man även bråkat om vem som ska skriva protokollet från mötet och vad det ska innehålla.
Två av de som utmärkt sig i konflikten är Dan Möllengård, tidigare gruppledare för FP i Trollhättan och Said Abdu, riksdagsledamot och ordförande för FP i Trollhättan.
[...]
Said Abdu har nyligen omvalts som ordförande i Trollhättan.
[...]
Aftonbladet har tagit del av ett sms som Said Abdu skickade till Dan Möllengård i tisdags. Det inleds:
"Vidrig själ är vad du har, som omgående borde skrivas in på psyket för att få hjälp, om inte för dig själv så för dina nära..."
Sms:et har diarieförts som ett dokument rörande hot och kränkning hos kommunen.
”En snäll uppmaning”
När Aftonbladet frågar Said Adbu om sms:et erkänner han att han skrivit det och att han menar varje ord.
– Jag ser inget fel i det jag skriver. Det är en snäll uppmaning att han behöver söka hjälp, säger han.
Varför skriver du så?
– Det får du ta med honom. Jag har skickat ett privat sms till honom där jag ber honom att sluta trakassera mig.
På vilket sätt har du blivit trakasserad?
– Jag har inget att kommentera kring den här händelsen.
Dan Möllengård kallar sms:et för kulmen på en "fruktansvärd häxprocess".
Den infekterade situationen i Folkpartiet i Trollhättan har pågått under många år. Det bottnar i en strid mellan två falanger - enkelt sammanfattat det gamla gardet mot det nya.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...hover-psykvard
Vid årsmötet nyligen valde cirka 70 medlemmar att lämna partiet i protest mot vad de kallar ett kuppförsök.
”En partiadel”
– Jag har varit med i 34 år. Det finns ingen demokrati i Folkpartiet längre. Det är en partiadel med vänskapskorruption, säger Britt Hallgren (FP), kommunfullmäktigeledamot, som nu lämnat partiet.
De avhoppade medlemmarna anklagar den andra sidan för att ha kuppat ut dem. Efter årsmötet har man även bråkat om vem som ska skriva protokollet från mötet och vad det ska innehålla.
Två av de som utmärkt sig i konflikten är Dan Möllengård, tidigare gruppledare för FP i Trollhättan och Said Abdu, riksdagsledamot och ordförande för FP i Trollhättan.
[...]
Said Abdu har nyligen omvalts som ordförande i Trollhättan.
[...]
Aftonbladet har tagit del av ett sms som Said Abdu skickade till Dan Möllengård i tisdags. Det inleds:
"Vidrig själ är vad du har, som omgående borde skrivas in på psyket för att få hjälp, om inte för dig själv så för dina nära..."
Sms:et har diarieförts som ett dokument rörande hot och kränkning hos kommunen.
”En snäll uppmaning”
När Aftonbladet frågar Said Adbu om sms:et erkänner han att han skrivit det och att han menar varje ord.
– Jag ser inget fel i det jag skriver. Det är en snäll uppmaning att han behöver söka hjälp, säger han.
Varför skriver du så?
– Det får du ta med honom. Jag har skickat ett privat sms till honom där jag ber honom att sluta trakassera mig.
På vilket sätt har du blivit trakasserad?
– Jag har inget att kommentera kring den här händelsen.
Dan Möllengård kallar sms:et för kulmen på en "fruktansvärd häxprocess".
Frida BoisenSkälet till nedstängningen är den senaste granskningen av Robert Aschberg. De saker som kommer fram i den här granskningen talar för sig självt, liksom reaktionen.
@fridaboisen
Fick precis mail av @Google_Sverige
som berättar att de nu plockar bort hatkanalen Feministinspektionen från @YouTube
efter veckans avslöjande granskning i Trolljägarna av Granskning Sverige och Fabian Fjälling. Se programmet ikväll kl 21 på TV3 och Viafree. #trolljägarna
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106