2018-12-29, 06:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Mustafa Panshiri, han som var landsortspolis ett par år men som numera är ett slags självutnämnd integrationswizard bland de svårt drog- och sexkriminella afghanska sk ensamkommande. I Mustafas värld är det inte det omotiverat stora antalet drog- och sexualbrottsbegivna afghanerna som inte heller är främmande för knivmördande som är något problem. Nej, det är detta med integrationen. Får bara de våldsverkande heroinisterna veta vad de hamnat i för ett land blir de alla välståndsbringande helyllemän. Ja, och så måste svenskarna förmås engagera sig i förståelse av att det tar tid för de nya svenskarna att anpassa sig och så behöver vi svenskar även se det fantastiska i att sisådär en fjärdedel av våra nutida landsmän har dubbla identiteter och därmed dubbla lojaliteter. i bästa fall. Det ska visst betraktas som en tillgång. Denna fantastiska tillgång återfinns hos alla invandrade tydligen, inte bara de sk ensamkommande. Mustafa Panshiri kuskar land och rike runt på en aldrig upphörande föredragsturne.
Och ingenstans förklaras varför detta skulle vara positivt för mig som svensk med enbart min svenska identitet att odla och förankra. För mig ska det tydligen räcka att få veta att inte alla dubbelidentifierande utgör ett hot. Man tackar.

Finns det över huvud taget någon skribent alls, som invandrat till Sverige, som inte betraktar Svensson som ett slags tjänstefolk, vars enda livsuppgift består av att försörja och på alla upptänkliga vis passa upp på och kratta manegen för landets nya befolkning?

Såg f.ö. en halvkväden visa (om nya åligganden?) i ett inlägg på Facebook. Skribenten är från Iran.

Citat:
Som ni har märkt har jag dragit ner drastiskt på mina FB-inlägg. När ni som på olika sätt har ändå hållit kontakten med mig frågar hur länge och varför har jag svarat "Jag har inget nytt att säga, det som ska sägas har jag redan sagt i tal redan för 15-år sedan och även i form av inlägg främst under 2015-2016". Men sanningen är att jag ljuger! Finns så mycket mer att säga, så mycket mer att berätta, problemet är bara det att tiden är inte mogen för det som inte är sagt, svenska folket är inte mogna för det som borde sägas.

Vi som kommer från andra kulturer och samhälle och har öppet sinne och älskar Sverige för det land det var när vi kom till den ligger några år före i det mentala och sociala tillstånd som skulle kunna göra konsekvensanalyserna relevanta. Jag vet att det låter luddigt men så är det.

På samma sätt som ingen trodde på mig när jag en gång i tiden berättade hur jag tog mig till Sverige för 30-år sedan, eller hur för 13-år sedan mina öl slogs sönder i Skärholmens centrum för jag jag handlade sprit under Ramadan eller också för 13-år sedan min dotters mamma kallades för hora i skolan och blev slagen och hotat för att hon som gift kvinna deltog i skolans simaktiviteter osv osv kommer ni att inte lyssna/tro på mig/oss om vi berättar om hur man ska tänka och agera nu när vi befinner oss i det nuvarande situation. (min fetstil) Sverige har blivit alldeles för polariserad och svartvitt där vi ständigt söker nyckelord för att placera varandra i olika fack.

Hade en kort diskussion med Mustafa Panshiri en gång och spånade som hastigast över just hur ska vi kunna säga det som måste sägas och göras nu för att nå ut och få gehör. Tro mig, det är nästintill omöjligt uppdrag. ...

Jag är vid det här laget alldeles för luttrad för att (optimistiskt) utgå från att skribenten och jag har ngn samsyn betr. "hur man ska tänka och agera nu när vi befinner oss i det nuvarande situation".
Citera
2018-12-29, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Finns det över huvud taget någon skribent alls, som invandrat till Sverige, som inte betraktar Svensson som ett slags tjänstefolk, vars enda livsuppgift består av att försörja och på alla upptänkliga vis passa upp på och kratta manegen för landets nya befolkning?

Såg f.ö. en halvkväden visa (om nya åligganden?) i ett inlägg på Facebook. Skribenten är från Iran.

Jag är vid det här laget alldeles för luttrad för att (optimistiskt) utgå från att skribenten och jag har ngn samsyn betr. "hur man ska tänka och agera nu när vi befinner oss i det nuvarande situation".

Nu vet jag inte vem som har skrivit detta, men jag får snarare intrycket att den halvkvädna visan handlar om repatriering av inkompatibla invandrare.

Citat:
Finns så mycket mer att säga, så mycket mer att berätta, problemet är bara det att tiden är inte mogen för det som inte är sagt, svenska folket är inte mogna för det som borde sägas.
Citat:
På samma sätt som ingen trodde på mig när jag en gång i tiden berättade hur jag tog mig till Sverige för 30-år sedan, eller hur för 13-år sedan mina öl slogs sönder i Skärholmens centrum för jag jag handlade sprit under Ramadan eller också för 13-år sedan min dotters mamma kallades för hora i skolan och blev slagen och hotat för att hon som gift kvinna deltog i skolans simaktiviteter osv osv kommer ni att inte lyssna/tro på mig/oss om vi berättar om hur man ska tänka och agera nu när vi befinner oss i det nuvarande situation.
Citera
2018-12-29, 09:54
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty

Citat:
Dessutom är det farligt att göra ett så stort ingrepp i en central del av den svenska modellen med hänvisning till att man vill få in migranter på arbetsmarknaden. Förändringen blir särskilt känsligt då ett argument för den stora migrationen, inte minst från centerpartistiskt håll, varit att svensk arbetsmarknad och välfärd är i behov av migranter för sin fortlevnad.
*

Här blir hennes resonemang något mer svårbegripligt. Vi ska alltså avstå från att göra "nödvändiga" reformer på arbetsmarknaden i integrationen syfte? Samtidigt som hon konstaterar nödvändigheten av reformer just för att smörja den mångkulturella dysfunktionella maskinen? Stycket ovan känns smått obegripligt. Hela syftet med massinvandring enligt Alice är väl bland annat just att "luckra upp" den rigida arbetsrätten? Vad har jag missat i hennes resonemang? Det är något fundamentalt fel i stycket ovan om man ser på världen med hennes ögon, så som jag tolkar henne i alla fall.

Kanske missar jag något men för mig framstår inte det ovan citerade stycket av Alice T som något konstigt, tvärtom. Hon menar väl bara att det är ologiskt att vi nu tvingas förändra arbetsrätten pga migranternas oanställbarhet samtidigt som vi så ivrigt förfäktar argumentet att vår arbetsmarknad skriker efter somalier och afghaner?

Även jag tycker att detta är ologiskt men det är kanske något annat du syftar på?
Citera
2018-12-29, 12:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
En god fortsättning tillönskas.

Ett riktigt lågvattenmärke för Alice T när hon skriver om nödvändigheten av förändringar inom arbetsrätten i anledning av pågående parningsdans mellan Rödtott och Svetsare.

Hon konstaterar självklarheter så som dessa.

Till och med Alice inser att inte ens 105% lönesubvention räcker till för att göra de oanställningsbara attraktiva på den svenska marknaden. Inte ens 105%.

Här blir hennes resonemang något mer svårbegripligt. Vi ska alltså avstå från att göra "nödvändiga" reformer på arbetsmarknaden i integrationen syfte? Samtidigt som hon konstaterar nödvändigheten av reformer just för att smörja den mångkulturella dysfunktionella maskinen? Stycket ovan känns smått obegripligt. Hela syftet med massinvandring enligt Alice är väl bland annat just att "luckra upp" den rigida arbetsrätten? Vad har jag missat i hennes resonemang? Det är något fundamentalt fel i stycket ovan om man ser på världen med hennes ögon, så som jag tolkar henne i alla fall.

Det absoluta bottennappet kommer nedan. Å ena sidan "måste" vi avreglera arbetsrätten, å andra sidan "bör vi" inte göra det enbart på grund av massinvandringen. Vad är då den gyllene medelväg som förespråkas och vilken garanterar lycka och framgång till alla, svenskar såväl som icke-svenskar? Vad är den heliga graalen på svensk arbetsmarknad? Den danska flexicuritymodellen blir svaret.

What the fuck! Detta magiska och tillika helt outvecklade trollspö ska "fixa" integrationen på arbetsmarknaden samtidigt som det "räddar" svenskarna från alltför drastiska försämringar på grund av invandringen.

Houston, we have a problem......

http://www.gp.se/ledare/hur-l%C3%A5n...ten-1.12015788

Jag läser artikeln som att arbetslösa invandrare inte blir hjälpt av förändringar i arbetsrätten, utan det är en förändring som är nödvändig av andra skäl. Det blir lättare att nyanställa och så vidare. Allt fler ledarskribenter har alltså släppt idén om enkla jobb och förändringar i Las som svar på att få invandrare i anställning.

Istället märker jag en växande irritation hos liberala skribenter när Lööf fortsätter använda ålderdomliga liberala idéer för att göra invandringen lönsam. Det är den konservativa sidan som växer på bekostnad av den rent liberala. L och C utgör en väldigt liten grupp jämfört med den konservativa falangen KD, M och SD.
Citera
2018-12-29, 13:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag läser artikeln som att arbetslösa invandrare inte blir hjälpt av förändringar i arbetsrätten, utan det är en förändring som är nödvändig av andra skäl. Det blir lättare att nyanställa och så vidare.

Gör samma läsning.

Det hade f.ö. varit klädsamt om Alice Teodorescu påpekat, att Karl-Petter Thorwaldsson är ordinarie ledamot i socialdemokraternas Verkställande Utskott.

https://www.socialdemokraterna.se/va...nde-utskottet/
Citera
2018-12-29, 13:22
Medlem
Vårt renaste och vitaste idrottsliga "under" Carolina Klüft har tröttnat på Söderlivet och byter storstadens alla möjligheter och utmaningar mot enkelheten på landet.

https://www.expressen.se/sport/friid...ran-stockholm/

Citat:
När hon lämnar kontoret, där hon befinner sig två dagar i veckan, för att åka hem är det inte längre till huset söder om Stockholm. [...] Familjen Klüft har sålt villan, lämnat huvudstaden och flyttat till Järvsö i Hälsingland. [...] Vi har haft hus i Järvsö ett tag och bott där växelvis, men nu har vi flyttat dit permanent och stormtrivs, det finns en enkelhet i att bo där. [...] Och jag är ju lite privat av mig så jag tycker att det är skönt att få vara i ett lugnare sammanhang nära naturen när jag är hemma. Jag uppskattar att få vara i fred. [...] Det låter nästan som du valt att fly lite? [...] Det är inte det att jag gömmer mig, jag kan sitta för mig själv här i Stockholm också om jag vill.

Hon tänker på sina döttrars framtid och då ter sig ett enkelt liv i Järvsö mer lockande än storstadslivets alla problem som framtidens tjejer i måste brottas med. Men kanske har storstaden skiftat färg när döttrarna är redo att frigöra sig och återvända, kanske är problemen då färre och jämställdheten åter något självklart som det var en gång för länge sen i sverige.

Citat:
Carolina Klüft och hennes make Patrik Klüft har två döttrar [...] De kommer att stöta på vissa problem för att de är tjejer. Och det är jävligt irriterande. Men jag hoppas att jag kan vara med och bidra till jämställdhetsarbetet och att det har blivit bättre när de är större. Att samhället har blivit mer jämställt då, för det här inte bara ett problem inom idrotten.

Tror vi kommer se allt fler av de privilegierade söka sig ut till enkelheten på landet, kunna bibehålla fasaden och de rätta åsikterna inför de oskyldiga barnen och bara göra gästbesök i den otäcka verkligheten när plånboken behöver fyllas på och barnens sockersöta framtid måste säkras.
Citera
2018-12-29, 18:31
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CJFleetwood
Vårt renaste och vitaste idrottsliga "under" Carolina Klüft har tröttnat på Söderlivet och byter storstadens alla möjligheter och utmaningar mot enkelheten på landet.

https://www.expressen.se/sport/friid...ran-stockholm/

Hon tänker på sina döttrars framtid och då ter sig ett enkelt liv i Järvsö mer lockande än storstadslivets alla problem som framtidens tjejer i måste brottas med. Men kanske har storstaden skiftat färg när döttrarna är redo att frigöra sig och återvända, kanske är problemen då färre och jämställdheten åter något självklart som det var en gång för länge sen i sverige.

Tror vi kommer se allt fler av de privilegierade söka sig ut till enkelheten på landet, kunna bibehålla fasaden och de rätta åsikterna inför de oskyldiga barnen och bara göra gästbesök i den otäcka verkligheten när plånboken behöver fyllas på och barnens sockersöta framtid måste säkras.

"Någon gång måste vi reagera. Vi kan inte ha ett parti som har sådana värderingar som tar så jäkla mycket plats. Vi måste vara mycket tydligare kring vad det är för värderingar som ska få råda i det här landet." Så här sa Kluft 2015.

Vad jobbigt att det känns så otryggt för hennes döttrar i sthlm då, vad skönt för henne att hon har stort hus på landet där dom kan få trygghet....
Citera
2018-12-29, 18:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
"Någon gång måste vi reagera. Vi kan inte ha ett parti som har sådana värderingar som tar så jäkla mycket plats. Vi måste vara mycket tydligare kring vad det är för värderingar som ska få råda i det här landet." Så här sa Kluft 2015.

Vad jobbigt att det känns så otryggt för hennes döttrar i sthlm då, vad skönt för henne att hon har stort hus på landet där dom kan få trygghet....
Äckligt att hon försöker få det till att det är "jämställdheten" som skulle vara problemet. Satans fegis.
Självklart får hon inga följdfrågor av journalistsvinet.
Citera
2018-12-29, 21:29
Medlem
Alex Schulmans dotter har börjat skolan och då börjar tankarna smyga sig på. Hur ska det gå för min lilla ängel? Vad för samhälle är det hon växer upp i?
Citat:
När jag skjutsade henne med bilen om morgnarna så märkte jag på henne hur hon sjönk ihop på sin plats, tystnade ju närmare skolan vi närmade oss – hon koncentrerade sig på att inte vara nervös. Och vi åkte över Gärdet, på väg mot Djurgården och vi såg Kaknästornet på andra sidan ängen och jag pekade och sa: ”När du gått i skolan i en månad så ska vi fira genom att åka högst upp i det tornet och äta en bulle och dricka varm choklad!”
Men Kaknästornet var stängt. Någon trasig sprinkler som skulle ersättas sas det. Dagarna går och han börjar läsa konspirationssidor på nätet om terrorhot o.d. Så till slut kommer nyheten. Kaknästornet permanent stängt för allmänheten.
Citat:
Så jag måste ända säga att jag blev skakad när jag för ett par dagar sedan läste nyheten i SVT, som sedan spreds till alla stora medier: stängningen av Kaknästornet beror inte på sprinklers, utan på en förhöjd hotbild mot Sverige och inte bara det – det finns också en ”utökad aktivitet” runt tornet.
Att det alltså hände.
Att foliehattarna till slut fick rätt.
Som den journalist han är tar han kontakt med Teracom som svarar för driften av Kaknästornet och får till svar att det blir för dyrt att säkra byggnaden.
Citat:
Jag säger: är det verkligen möjligt, att något sådant blir för dyrt? Är det inte viktigt att våra öppna landmärken kan förbli öppna? Är inte det värt att vårt land lägger lite extra pengar på det?
En reflektion av en pappa till en sjuårig dotter som plötsligt slås av insikten att hon aldrig kommer ha ett minne av att sitta med sin pappa och äta en bulle och dricka varm choklad längst upp i Kaknästornet med en vidunderlig utsikt över Stockholm och vattnet. Vad mer är det som han själv minns från sin barndom som förvägras hans dotter? Vems fel är det att det blivit så här? Är det för sent att göra någonting åt det eller finns det fortfarande något vi kan göra för att rädda vad som räddas kan?

https://www.expressen.se/kronikorer/...lut-fick-ratt/

Tillägg: Går Schulmans dotter verkligen i skola på Djurgården? Ni stockholmare, finns det en skola där, och är det i så fall en skola för den yppersta eliten?
Senast redigerad av Friherr 2018-12-29 kl. 21:33.
Citera
2018-12-29, 22:03
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Tillägg: Går Schulmans dotter verkligen i skola på Djurgården? Ni stockholmare, finns det en skola där, och är det i så fall en skola för den yppersta eliten?

Campus Manilla ligger på Djurgården. Schulmans ena barn går där, i samma klass som prinsessan Estelle.
Citera
2018-12-29, 22:11
Avstängd
88g14flashplants avatar
Edit: tvåa på den..
Citera
2018-12-29, 22:12
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Alex Schulmans dotter har börjat skolan och då börjar tankarna smyga sig på. Hur ska det gå för min lilla ängel? Vad för samhälle är det hon växer upp i?

Men Kaknästornet var stängt. Någon trasig sprinkler som skulle ersättas sas det. Dagarna går och han börjar läsa konspirationssidor på nätet om terrorhot o.d. Så till slut kommer nyheten. Kaknästornet permanent stängt för allmänheten.

Som den journalist han är tar han kontakt med Teracom som svarar för driften av Kaknästornet och får till svar att det blir för dyrt att säkra byggnaden.

En reflektion av en pappa till en sjuårig dotter som plötsligt slås av insikten att hon aldrig kommer ha ett minne av att sitta med sin pappa och äta en bulle och dricka varm choklad längst upp i Kaknästornet med en vidunderlig utsikt över Stockholm och vattnet. Vad mer är det som han själv minns från sin barndom som förvägras hans dotter? Vems fel är det att det blivit så här? Är det för sent att göra någonting åt det eller finns det fortfarande något vi kan göra för att rädda vad som räddas kan?

https://www.expressen.se/kronikorer/...lut-fick-ratt/

Manillaskolan (Campus Manilla) ligger ute på Djurgården. Där går väl Kronsprinsessans barn så det borde väl vara att betrakta som ett tecken på hyfsad standard. Vet dock ej om denna filur har sina kids där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in