Senast redigerad av 88g14flashplant 2018-12-28 kl. 09:47.
Senast redigerad av 88g14flashplant 2018-12-28 kl. 09:47.
Rimligtvis är det S-ledaren som har en lösning närmast till hands. Visst misslyckades hans förhandlingar med C, L och MP till följd av oenighet med C på arbetsmarknadsområdet. Men av Löfvens senare uttalanden att döma kan han tänka sig vissa eftergifter till Centerpartiets Annie Lööf. Motståndet inom arbetarrörelsen borde han kunna bemöta med hjälp av ny statistik från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.https://www.sydsvenskan.se/2018-12-2...ng-och-valfard
[...]
Men i synnerhet personer med låg utbildning tenderar att behöva fortsatt stöd från samhället. Då hänvisas de till ekonomiskt bistånd som kommunerna betalar via sina socialnämnder.
Andelen bistånd till flyktinginvandrare har ökat på senare år, trots att det varit ekonomiskt goda tider med hög efterfrågan på arbetskraft. Och nu anas tecken på vikande konjunktur, vilket knappast gör läget enklare för kommunerna.
– Eftersom Sverige just nu har den högsta sysselsättningsgraden sedan innan 1990-talskrisen, har kostnaderna för ekonomiskt bistånd hållits nere, säger Annika Wallenskog.https://www.sydsvenskan.se/2018-12-2...tinginvandrare
SKL:s prognos för utvecklingen av kostnaden för ekonomiskt bistånd i Sverige 2015-2025.
År Utbetalning Varav till flyktingar Flyktingars andel
2015 10,6 3,9 37 %
2016 10,5 4,4 41 %
2017 10,4 4,9 47 %
2018 10,7 5,4 50 %
2019 11,0 5,7 52 %
2020 11,5 6,1 53 %
2021 12,1 6,4 53 %
2022 12,5 6,7 54 %
2023 12,7 6,9 54 %
2024 12,7 6,9 54 %
2025 12,6 6,9 55 %
I en kommun i Småland föreläste jag för infödda svenskar och nyanlända elever samtidigt. Jag pratade om homosexuellas rättigheter i samhället utifrån diskrimineringslagen. Jag frågade de nyanlända från Somalia vad man gör med homosexuella i deras land. ”I Somalia tar man en stor sten och så kastar man den på bögarna huvud”, sa en av tjejerna innan hon brast ut i skratt tillsammans med sin tjejkompis. De nyanlända från Afghanistan, Eritrea, Syrien och Irak började också skratta. Jag skrattade med dem.Jamen då så. Utlänningar som flabbar åt svenska kulturella och rättsliga normer är i själva verket stadda i framgångsrik integrationsprocess. Vilken lättnad. Flabbandet är helt normalt och alldeles naturligt och ska, av svensken, tolkas som ett uttryck för utlänningens intresserade välvilja.
De svenska eleverna och deras lärare satt blickstilla. Skräckslagna. Med förvirrade miner försökte de förstå vad som pågick. Kanske tänkte de: ”Skrattar dessa människor åt att döda homosexuella med stenar?”, ”Vill de behandla hbtq-personer på detta sätt i Sverige också?” eller ”Vad är det för fel på dem?”. Jag vågar påstå att skrattet i salen snarare var ett tecken på en integrationsprocess som påbörjades snarare än ett uttryck för homofobi. Låt mig förklara.
Kommer du ifrån ett land där homosexuella stenas till döds till ett land där normen är lika rättigheter oavsett sexuell läggning kommer processen att förstå svensk lagstiftning och svenska normer att ta tid. Processen kommer också att se olika ut för olika individer. Jag har själv genomgått den sedan jag som 11-åring försökte förstå detta nya, ultraliberala, stockkonservativa, traditionstyngda, paradoxala och ofta mycket förvirrande land.
I min barndom minns jag när mina föräldrar skämtade med sina vänner om att i Afghanistan kastade vi stenar på hundar för att skrämma bort dem, medan svensken ger hundarna ett hem, matar dem och visar samma kärlek som de visar till sina barn. Och så skrattade alla.
Men skrattet var inte för att håna svenskarna. Skrattet var åt de kontraster som de upplevde i sin omgivning i sitt nya hemland. På samma sätt menar jag att de nyanlända under föreläsning i Småland skrattade åt uttalandet att homosexuella stenades till döds i Somalia.Svensken behöver bara dra sig till minnes att "knacka bög" var en svensk folksport ända in på på 90-talet. Det har Panshiri fått bekräftat av några pensionsmässiga konstaplar som han tydligen hann byta några ord med under sin korta poliskarriär. Dessutom var homosexualitet sjukdomsklassad in på 70-talet. Panshiri vet hur det var i Sverige, han har nämligen sett Gardells böghistoria på SVT. Gardells böghistoria var, enligt Panshiri, en uppbygglig och nödvändig påminnelse för svensken som kanske trott sig vara lite bättre än de invandrade u-landspersoner som numera finns i varje svensk vrå.
De ibland nervösa skratten åt både de barbariska och odemokratiska handlingar i den egna kulturen och åt hur utvecklat Sverige är ska snarare ses som uttryck för nervositet och osäkerhet över hur dessa kontraster ska hanteras. Frågan är hur svensken ska kunna förstå dessa uttryck när hon själv är traumatiserad av långvarig fred?
Men för det mesta är svensken fredsskadad och oförmögen till att förstå till att alla inte tänker som svensken och att vi inte är normen i världen.Av någon inte närmare förklarad orsak delar visst samtliga afghaner, oavsett ålder eller hemvisst, en omåttlig förtjusning i en Elvisliknande afghansk artist som hade sin storhetstid på 70-talet. Den afghanske sångaren från förr är viktig för integrationen. Därför inleds varje föredrag med förevisande av den afghanske barden varvid samtliga besökare blir väldigt glada.
Jag visar bilden av Ahmad Zahir för att påminna mina landsmän om vikten av en afghansk identitet sida vid sida den svenska identiteten.Göteborgsrektorn Hamid Zafar är inne på samma spår om att det är jätteviktigt att barn som föds och växer upp i Sverige fortsätter att odla föräldrarnas hemlandskultur. Bli heltidssvensk är alltså inget alternativ för folk som valt att lämna den muslimska världen för bidragsparadiset Sverige.
Zafar, som är själv är troende muslim, påtalar i sin text om vikten av att muslimska barn i Sverige blir fullvärdiga medborgare, fast förankrade i både islam och sin svenskhet och inte bara det ena eller det andra.http://www.gp.se/ledare/två-identite...and-1.11841881
Eftersom Zafar själv är ett utmärkt exempel på att två identiteter, den muslimska och den svenska, kan samexistera utan vara ett hot Sverige, blir det svårt att argumentera för att man enbart måste ha en identitet för att kunna bli en del av det svenska samhället.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106