Citat:
Ursprungligen postat av
frasselito
Det du skriver påminner mycket om vad Karl Polanyi skrivit om.
Freedom’s utter frustration in fascism is, indeed, the inevitable result of the liberal philosophy, which claims that power and compulsion are evil, that freedom demands their absence from a human community. No such thing is possible; in a complex society this becomes apparent. This leaves no alternative but either to remain faithful to an illusionary idea of freedom and deny the reality of society, or to accept that reality and reject the idea of freedom. The first is the liberal’s conclusion; the latter the fascist’s.
Det som luktar och smakar illa med globalismen och "den liberala demokratin" är ju just att;
Citat:
the inevitable result of the liberal philosophy, which claims that power and compulsion are evil, that freedom demands their absence from a human community.
"absence of power" är omöjligt i alla mänskliga produktiva sammanhang. Jordan Peterson hävdar att när människor ska göra produktiva saker, som faller samhället till gagn uppstår totalt ofrånkomligt hierarkier. Människor inrättar sig själva i hierarkier beroende på erfarenheter och kunskapsbakgrund.
Detta för att vissa är bättre lämpade än andra för att hugga skog, bygga vägar, bygga hus eller flyga flygplan. Dessa hierarkier blir de facto maktstrukturer som utövar makt, utövar kontroll och ibland tillochmed tvång. Men det är ofrånkomligt.
https://www.youtube.com/watch?v=ViGdjc08Vt4
Så hierarkier byggda på kompetens är ofrånkomliga när det gäller att få något produktivt gjort. Problemet här är att hierarkier är produktiva på ett samhällsplan, men kan lätt ge snedfördelning i hur utfallet tillgodokommer medlemmarna i hierarkin. De kan bli korrupta och måste kontrolleras. Därför är Björklunds valaffisch 2018 den mest korkade i världshistorien. "Mer EU" - alltså ska man lämna bort makten till korrupta hierarkier i EU som vi inte kan kontrollera.
Därför måste balansen finnas - att individuell frihet ska finnas så att man får välja sina personliga val, men vi måste även tillåta makthierarkier. Ibland måste vi kanske omfördela utfallet från hierarkin så att inte bara den översta procenten i hierarkin berikar sig. Annars blir folk arga. Och sätter på sig gula västar.
Dock har vi ju många makthierarkier så platsar man inte i en, kan man kanske hitta en plats i en annan, t.ex. är jag helt oduglig på rörmokeri men jävligt bra på något annat kan jag få en fördelaktigare plats i en annan hierarki än hierarkin rörmokare. Det är den här mångfalden av hierarkier som är unik för vår civilisation - är man duktig på något finns det oftast ett ställe att passa in i för människor som är drivna och produktiva.
Det som händer i "den liberala demokratin" är att folket på botten inte kan påverka dessa hierarkier eftersom liberalerna inte utövar kontroll och sätter tillrätta ekonomiska eller mänskliga missförhållanden i de hierarkier som måste finnas. "Låt gå"-mentalitet, det löser sig självt som en balanserad marknad. Men tji fick liberaljävlarna för det gör det inte.
I vissa fall behöver man korrigera och ändra dom här förhållandena men det kan vi inte med globalismen för vi har som befolkning inte exekutiv makt att avsätta eller ändra dessa för att de hierarkier som verkar i vårt land är utländskt kontrollerade.
Det är därför jag tjatar om nationalstaten som den största entitet som kan bibehålla demokratin, och svenska företag kan vi påverka - men inte utländska företag som verkar i Sverige för dom just inte är svenska.
Globalismen kommer ofrånkomligt att leda till krig och revolution, det är bara en tidsfråga eftersom vi inte kan återta kontrollen över makthierarkier som verkar i vårt land. Eller så vänder vi på klacken innan det är för sent. Men den nuvarande regeringen vill inte vända på någon klack.
Fast den här regeringsbildningen har ju gjort att politikerna nu visat sig utan sina masker. Nu vet vi, och dom vet också att det enda dom kan göra nu som globalister är att driva fördröjningsstrid. Jag tror det var Björklund som sa "vi vet och vi förstår att vi tar en chans med vårt val". Han vet att han är slut. Och Löfvén såg ut som han sålt smöret och tappat pengarna när han valdes.
Det är kanske precis det han gjort. Smöret är sålt och pengarna har tillfallit "top 1%".
Vi hade en blandning förr, och det gick skapligt. Nu har vi 100% skållhet liberalism, och den föder missförhållanden vi inte kan rätta till för att våra makthierarkier är till stor del kontrollerade från utlandet. Det är därför jag tjatar om nationalism och balans som en motvikt till den "liberala demokratins" missförhållanden. S+C+L+MP vann slaget om regeringsbildningen, men jag tror att dom innerst inne vet att kriget är förlorat.