2012-08-22, 14:10
Medlem
Knullkungens avatar
http://blogg.vk.se/bigpapa/2012/08/2...-naheee-923763

Hur länge tror ni detta nlogginlägg får vara kvar?
Citera
2012-08-22, 14:54
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotaprinter
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Yttrandefriheten är de facto (om inte de jure) avskaffad i detta land. Den som vågar bryta mot de oskrivna reglerna defameras och karaktärsmördas. Så ligger landet. Valet är gjort mellan yttrandefrihet och mångkultur och dagens elit har valt mångkultur.

Stämmer säkert till viss del. Frågan är hur det kan komma sig.

Yttrandefrihet är ett verktyg för den (liberala) demokratiska processen.

Då realiserandet av någons s.k. sociala mänskliga rättigheter (dvs den s.k. rätten att inrätta sitt liv på någon annans bekostnad) av eliten anses vara ett projekt, som är överordnat ALLA andra hänsynstaganden eller politiska mål, så är yttrandefrihet och (liberal) demokratisk process ett hinder för eliten att realisera sitt projekt.

Och då eliten för skams skull inte kan slopa de allmänna valen (skulle vara lite pinsamt för dem..), så kontrollerar eliten i stället sorgfälligt vad som får sägas. Den svenska eliten lyckas därmed kväva den genomlysning och granskning av den förda politiken, som den (liberala) demokratiska processen syftar till.

Eliten känner intutivt på sig, att svenska skattebetalare som regel inte betraktar sig själva huvudsakligen som ett försörjningsinstrument för människor från andra länder, så att dessa kan realisera sina s.k. sociala mänskliga rättigheter på svenska skattebetalares bekostnad.
Citera
2012-08-23, 01:57
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är här jag inte får ihop det: hur tänker Reinfeldt här egentligen.

Jag är övertygad om att förklaringen är mycket enkel: Reinfeldt föraktar helt enkelt svenskar. Läs "Det sovande folket"! Som insikt i en omogen föreställningsvärld är den mycket intressant. Ja, den är intressant på många nivåer, och han har givetvis en del poänger också.

Jag tror att den desperation som andas i inledningen (som är en i princip korrekt analys av samhällsklimatet och en dystopisk framtid, fast erbarmligt illa skriven) har förbytts i ett stålhårt förakt; de som låter sig behandlas på det viset är kreatur, och kreatur behöver man inte respektera.

Ett personligt favoritcitat (som handlar om bidragssamhället, men som är en bra beskrivning av kulturmarxismen som metod):

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Reinfeldt
Behandlingen av dem som hävdade att detta var fel väg att gå hade varit omild. Det framställdes som om man ställde krav på försämringar och att man därför var emot människor. Det gick inte att argumentera mot den typen av retorik.

Onekligen har Reinfeldt själv med glädje anammat de metoder han tidigare beklagade sig över.

http://www.slideshare.net/Alliansfri...sovande-folket
Citera
2012-08-23, 21:11
Medlem
Studio Ett har en inlett en ny reportageserie som man kallar "Sverige här och nu" där man ska göra reportage om det nya multikulturella Sverige som återfinns i mindre städer i landet också eller som man med egna ord skriver: ...i Lubbe Nordströms anda träffa människor på torg och gator i det nya "fattig Sverige".

Första reportaget handlar om white flight från de kommunala skolorna i Katrineholm pga massinvasionen av somalier. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5242501

Förvånansvärt ärligt reportage från SR där bl.a. en svensk pappa berättar att han flyttat dottern till en friskola pga att hon blivit mobbad och kallad h*ra, f*tta m.m. av invandrartjejer och en svensk mamma som berättar att hennes son inte längre vågar gå till affären och handla själv och att de funderar på att flytta.

(Dock avslutas programmet förstås på typiskt sätt...)
Senast redigerad av bzo 2012-08-23 kl. 21:14.
Citera
2012-08-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Studio Ett har en inlett en ny reportageserie som man kallar "Sverige här och nu" där man ska göra reportage om det nya multikulturella Sverige som återfinns i mindre städer i landet också eller som man med egna ord skriver: ...i Lubbe Nordströms anda träffa människor på torg och gator i det nya "fattig Sverige".

Första reportaget handlar om white flight från de kommunala skolorna i Katrineholm pga massinvasionen av somalier. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5242501

Förvånansvärt ärligt reportage från SR där bl.a. en svensk pappa berättar att han flyttat dottern till en friskola pga att hon blivit mobbad och kallad h*ra, f*tta m.m. av invandrartjejer och en svensk mamma som berättar att hennes son inte längre vågar gå till affären och handla själv och att de funderar på att flytta.

(Dock avslutas programmet förstås på typiskt sätt...)
Jag vet om det var ett helt typiskt avslut på programmet - hon intervjuar ju en etnisk svensk kille som "bryter" på invandrarsvenska - han kan ju inte uttala "y". Jag tror att det låg någon tanke bakom det...

Mycket tänkvärt reportage, många frågor, inga svar.
Senast redigerad av Kebnekaisa 2012-08-23 kl. 21:50. Anledning: Typo
Citera
2012-08-23, 23:17
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Studio Ett har en inlett en ny reportageserie som man kallar "Sverige här och nu"

Denna serie skall visst avslutas med något slags symposium senare i höst och jag hyser fortfarande lite misstänksamhet mot att serien i sin helhet kommer att vinklas på något sätt längre fram som ger den en bitter eftersmak av moralisk pekpinne. I just detta avsnitt var det däremot ett lysande naket porträtt av white flight grundad i rationella ställningstaganden såsom rädsla för sämre skolgång för barnen, fallande huspriser och ett indirekt uttryck för att vilja leva i den självvalda segregation som människor historiskt sett alltid ägnat sig åt. Inslaget kunde nästan haft namnet "Segregation istället för integration - om svensken själv får välja" (om man bortser från de sista 2 minuterna).

Den relativa avsaknaden av pekpinnar, ledande frågor och egenhändiga analyser om vardagsrassism var uppfriskande för att vara Studio Ett. Programmet avlslutades inte heller med den normalt förekommande frågestunden med random stadsvetare, kommunalråd eller Ullenhag. Den bara slutade, det kändes ovant på något sätt.

Jag tycker mig se en viss vridning mot en mer tillåtande rapportering om mångkulturens avigsidor på sista tiden. Jag har svårt att se att detta inslag skulle fått grönt ljus för två år sedan.
Citera
2012-08-24, 00:00
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsharessa
Denna serie skall visst avslutas med något slags symposium senare i höst och jag hyser fortfarande lite misstänksamhet mot att serien i sin helhet kommer att vinklas på något sätt längre fram som ger den en bitter eftersmak av moralisk pekpinne. I just detta avsnitt var det däremot ett lysande naket porträtt av white flight grundad i rationella ställningstaganden såsom rädsla för sämre skolgång för barnen, fallande huspriser och ett indirekt uttryck för att vilja leva i den självvalda segregation som människor historiskt sett alltid ägnat sig åt. Inslaget kunde nästan haft namnet "Segregation istället för integration - om svensken själv får välja" (om man bortser från de sista 2 minuterna).

Den relativa avsaknaden av pekpinnar, ledande frågor och egenhändiga analyser om vardagsrassism var uppfriskande för att vara Studio Ett. Programmet avlslutades inte heller med den normalt förekommande frågestunden med random stadsvetare, kommunalråd eller Ullenhag. Den bara slutade, det kändes ovant på något sätt.

Jag tycker mig se en viss vridning mot en mer tillåtande rapportering om mångkulturens avigsidor på sista tiden. Jag har svårt att se att detta inslag skulle fått grönt ljus för två år sedan.

Vi får se hur man fortsätter. Den mediala dramaturgin bygger på att framhålla motpoler för att sedan visa på framtidstro och hopp. Så förvänta er en redig floskelsoppa framöver. Det enda positiva är att delar av dessa reportage kan ha en rätt så realistisk inrikting, men där helheten och avrundningen är värre än ens värsta mardrömmar.
Notera att i vanlig ordning är kommentarerna avstängda vid denna artikel, medan det går utmärkt att kommentera inslaget om den stundande domen mot Breivik.
Citera
2012-08-24, 00:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vi får se hur man fortsätter. Den mediala dramaturgin bygger på att framhålla motpoler för att sedan visa på framtidstro och hopp. Så förvänta er en redig floskelsoppa framöver. Det enda positiva är att delar av dessa reportage kan ha en rätt så realistisk inrikting, men där helheten och avrundningen är värre än ens värsta mardrömmar.
Notera att i vanlig ordning är kommentarerna avstängda vid denna artikel, medan det går utmärkt att kommentera inslaget om den stundande domen mot Breivik.

Någon skrev, att det hade funnits möjlighet att kommentera, men kommentarerna avlägsnades efter 49 st kommentarer, där *samtliga* var negativa till den förda politiken. Kommentarerna beskrevs som mycket städade i sina formuleringar.. men de rök alltså, kommateringen stängdes och alla spår efter kommentarerna utplånades.
Citera
2012-08-24, 01:15
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
...i Lubbe Nordströms anda träffa människor på torg och gator i det nya "fattig Sverige"

OT: Jag ska villigt erkänna att jag (innan idag) inte visste mycket mer om "Lubbe" än att han reste runt i landet, träffade människor och gjorde iaktagelser kring dåtidens Sverige. Jag hittade en elektronisk variant av "Lort-Sverige" som publicerades 1938. Jag läste igenom hela dokumentet och det var ett väldigt intressant tidsdokument, kan rekommenderas. Från förordet (ej min fetning):

"Man skall vara blind på bägge ögonen, om man inte ser, att just i rädslan för att gå verkligheten och dess olika problem in på livet, att just i denna växande moraliska feghet, att just i denna den andliga lättjans och egoismens försök att vända sig ifrån verkligheten, att just i denna mentalitet ligger den avgörande faran för det man med läpparna förklarar sig sätta högst av allt: den nationella friheten, den nationella demokratien. Segrar denna mentalitet, då brister grunden under denna demokrati, och då stå vi, såsom vissa andra länder fått pröva före oss, inför kaos."

http://runeberg.org/lortsvrg/
Citera
2012-08-24, 10:25
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsharessa
OT: Jag ska villigt erkänna att jag (innan idag) inte visste mycket mer om "Lubbe" än att han reste runt i landet, träffade människor och gjorde iaktagelser kring dåtidens Sverige. Jag hittade en elektronisk variant av "Lort-Sverige" som publicerades 1938. Jag läste igenom hela dokumentet och det var ett väldigt intressant tidsdokument, kan rekommenderas. Från förordet (ej min fetning):

"Man skall vara blind på bägge ögonen, om man inte ser, att just i rädslan för att gå verkligheten och dess olika problem in på livet, att just i denna växande moraliska feghet, att just i denna den andliga lättjans och egoismens försök att vända sig ifrån verkligheten, att just i denna mentalitet ligger den avgörande faran för det man med läpparna förklarar sig sätta högst av allt: den nationella friheten, den nationella demokratien. Segrar denna mentalitet, då brister grunden under denna demokrati, och då stå vi, såsom vissa andra länder fått pröva före oss, inför kaos."

http://runeberg.org/lortsvrg/

Lubbe äger och dominerar.
Han fokuserar på moral och andlig utveckling, karakteriserar svensken som rädd att ta itu med sina problem.

Ett guldkorn från lite längre in i boken.
Citat:
Rummet i sin tur var så lågt i tak, att doktorn inte kunde stå rak, fyllt av en ljum, fet, obeskrivlig lukt, vilken fastnade i gom, näsborrar och hals, så att de med ens kändes liksom ludna av någon obeskrivlig, osynlig smuts, irriterande slemhinnor och nervspetsar, så att man fick kväljningskramp. Detta rum var ett underverk av hoppackade och hopbyltade mattor, gardiner, soffor, bord, stolar, kommoder och Gud vet allt. Det såg ut som ett moras av gråsvart lump. En tattarinteriör är icke värre. På Balkan eller i en turkisk by i Mindre Asien är det inte värre, jag har sett även de interiörerna, så jag vet, vad jag talar om.
http://runeberg.org/lortsvrg/kap3p11.html

och:
Citat:
- Då skulle detta inte minst betyda, att vad man måste lägga an på är att få fram en ny ansvarskänsla.

- Ja, naturligtvis, men den är avtrubbad hos nästan alla samhällsklasser numera.

- Du menar, därför att nu ska alla hjälpas?

- Javisst.

- Det är epidemiskt, och det har jag sett precis i hela Sverige, från sydligaste Skåne ända upp i Lappmarken.

- Ja, jag tror det är likadant överallt.

- Men då kommer vi in på en brännande fråga, och det är, om denna understödsanda till stor del skapats av det nuvarande demokratiska samhällsskicket så att säga.

- Ja, inte tror jag det, utan den är skapad av den marxistiska andan, den allmänna organisationen, staten ska göra allt, och individen ska bara hjälpas.

- Nå, det har i alla händelser blivit ett väldigt plåstrande på det sättet med folkmaterialet, och vad ska det leda till?

- Ja, naturligtvis, man plåstrar ju med avkomman för att hålla så många som möjligt vid liv, och det är inte alltid prima liv, och genom att en massa »sociala» tanter och sådana där har kommit med, så sysslar man mera med de svaga och livsodugliga, än med de kraftiga. Men just därigenom höjs skatterna.

- Det stämmer precis, och det har varit en genomgående synpunkt hos alla de läkare, jag har träffat i hela Sverige, att om den andan ska fortsätta, så är det en mycket, mycket stor risk för, att det ska få till följd en stark degeneration i landet, ett dåligt folkmaterial.
http://runeberg.org/lortsvrg/kap13p2.html
Citera
2012-08-24, 15:38
Medlem
Herr Ordförandes avatar
På dagens brännpunkt brännpunkt skrivs det om de småländska somalierna och deras problem. Författaren är en Ihsan Kellecioglu, som av allt att döma är en lättviktare i sammanhanget. Det enda någorlunda intressanta är påståendet om att "vi" behöver utbilda etniskt svenska (titta, nu förstår alla vad som menas med ordet igen!) ungdomar för att kunna integrera dem i det mångkulturella samhället.

Jag tror inte att det är skrivet med något större intentionsdjup, men det visar ändå på en möjlig väg att urvattna integrationsbegreppet. Om integration skulle börja betyda allas anpassning till det mångkulturella samhället, snarare än icke-svenskars anpassning till det svenska samhället, vore det naturligtvis en källa till stor glädje för vissa. Oavsett vad Kelleciouglu tänkt kan man ana ett försök att flytta fram positionerna för de normativa multikulturalisterna - egentligen handlar det kanske snarare om ett försök att flytta tillbaka positionerna. Där man tidigare inte talade om integration ska vi nu i stället tala om en integration som betyder allas anpassning till alla andra, dvs. inte-integration. Tänk glädjetjuten på redaktionerna när den första artikelserien som jämför dåligt integrerade norrlänningar och somalier kan tryckas!
Citera
2012-08-24, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Ordförande
På dagens brännpunkt brännpunkt skrivs det om de småländska somalierna och deras problem. Författaren är en Ihsan Kellecioglu, som av allt att döma är en lättviktare i sammanhanget. Det enda någorlunda intressanta är påståendet om att "vi" behöver utbilda etniskt svenska (titta, nu förstår alla vad som menas med ordet igen!) ungdomar för att kunna integrera dem i det mångkulturella samhället.

Jag tror inte att det är skrivet med något större intentionsdjup, men det visar ändå på en möjlig väg att urvattna integrationsbegreppet. Om integration skulle börja betyda allas anpassning till det mångkulturella samhället, snarare än icke-svenskars anpassning till det svenska samhället, vore det naturligtvis en källa till stor glädje för vissa. Oavsett vad Kelleciouglu tänkt kan man ana ett försök att flytta fram positionerna för de normativa multikulturalisterna - egentligen handlar det kanske snarare om ett försök att flytta tillbaka positionerna. Där man tidigare inte talade om integration ska vi nu i stället tala om en integration som betyder allas anpassning till alla andra, dvs. inte-integration. Tänk glädjetjuten på redaktionerna när den första artikelserien som jämför dåligt integrerade norrlänningar och somalier kan tryckas!

Det handlar om att vi ska acceptera den framtida politiska och ekonomiska modellen till vilket pris som helst. Säkerligen var det många, många år sedan alla med inflytande kom till samförstånd att det var vad som skulle ske. Och det är inget som någon kan göra något åt, såvida vi inte bryter ut en region och skapar självstyre.

Den politiska och ekonomiska modellen är en som enbart tar hänsyn till tillväxt och kortsiktig tillfredsställelse på den kapitalistiska stegen, som en klick på toppen slavar under sin egen girighet, som masskonsument eller som slavar som försöker ta sig ut från botten. Men meningen är att de aldrig ska kunna ta sig ut. Detta genom att placera alltför olika människor på samma ställe, sedan manipulera utöver det som redan är inbyggt i systemet.

Fragmentering, våld, fientlighet, i sidled konflikter mellan många små grupperingar och masskonsumtion. Ingen livskvalitet, ingen långsiktighet och ingen social utveckling. Det här är redan bestämt sedan länge och är inget som förändras av något av riksdagspartierna som alla blir en del av problemet så snart de är där. Och att mindre grupperingar är fientliga mot invandrare (även de som sköter sig och passar in i miljön) är snarare att spela med i spelet genom att föda fram ytterligare splittring. I och med att många mindre grupperingar, splittring och fientlighet är hela poängen.
Senast redigerad av Snart.Snart 2012-08-24 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in