Citat:
Ursprungligen postat av Valsharessa
OT: Jag ska villigt erkänna att jag (innan idag) inte visste mycket mer om "Lubbe" än att han reste runt i landet, träffade människor och gjorde iaktagelser kring dåtidens Sverige. Jag hittade en elektronisk variant av "Lort-Sverige" som publicerades 1938. Jag läste igenom hela dokumentet och det var ett väldigt intressant tidsdokument, kan rekommenderas. Från förordet (ej min fetning):
"
Man skall vara blind på bägge ögonen, om man inte ser, att just i rädslan för att gå verkligheten och dess olika problem in på livet, att just i denna växande moraliska feghet, att just i denna den andliga lättjans och egoismens försök att vända sig ifrån verkligheten, att just i denna mentalitet ligger den avgörande faran för det man med läpparna förklarar sig sätta högst av allt: den nationella friheten, den nationella demokratien. Segrar denna mentalitet, då brister grunden under denna demokrati, och då stå vi, såsom vissa andra länder fått pröva före oss, inför kaos."
http://runeberg.org/lortsvrg/
Lubbe äger och dominerar.
Han fokuserar på moral och andlig utveckling, karakteriserar svensken som rädd att ta itu med sina problem.
Ett guldkorn från lite längre in i boken.
Citat:
Rummet i sin tur var så lågt i tak, att doktorn inte kunde stå rak, fyllt av en ljum, fet, obeskrivlig lukt, vilken fastnade i gom, näsborrar och hals, så att de med ens kändes liksom ludna av någon obeskrivlig, osynlig smuts, irriterande slemhinnor och nervspetsar, så att man fick kväljningskramp. Detta rum var ett underverk av hoppackade och hopbyltade mattor, gardiner, soffor, bord, stolar, kommoder och Gud vet allt. Det såg ut som ett moras av gråsvart lump. En tattarinteriör är icke värre. På Balkan eller i en turkisk by i Mindre Asien är det inte värre, jag har sett även de interiörerna, så jag vet, vad jag talar om.
http://runeberg.org/lortsvrg/kap3p11.html
och:
Citat:
- Då skulle detta inte minst betyda, att vad man måste lägga an på är att få fram en ny ansvarskänsla.
- Ja, naturligtvis, men den är avtrubbad hos nästan alla samhällsklasser numera.
- Du menar, därför att nu ska alla hjälpas?
- Javisst.
- Det är epidemiskt, och det har jag sett precis i hela Sverige, från sydligaste Skåne ända upp i Lappmarken.
- Ja, jag tror det är likadant överallt.
- Men då kommer vi in på en brännande fråga, och det är, om denna understödsanda till stor del skapats av det nuvarande demokratiska samhällsskicket så att säga.
- Ja, inte tror jag det, utan den är skapad av den marxistiska andan, den allmänna organisationen, staten ska göra allt, och individen ska bara hjälpas.
- Nå, det har i alla händelser blivit ett väldigt plåstrande på det sättet med folkmaterialet, och vad ska det leda till?
- Ja, naturligtvis, man plåstrar ju med avkomman för att hålla så många som möjligt vid liv, och det är inte alltid prima liv, och genom att en massa »sociala» tanter och sådana där har kommit med, så sysslar man mera med de svaga och livsodugliga, än med de kraftiga. Men just därigenom höjs skatterna.
- Det stämmer precis, och det har varit en genomgående synpunkt hos alla de läkare, jag har träffat i hela Sverige, att om den andan ska fortsätta, så är det en mycket, mycket stor risk för, att det ska få till följd en stark degeneration i landet, ett dåligt folkmaterial.
http://runeberg.org/lortsvrg/kap13p2.html