2018-08-23, 15:34
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Mål och medel återigen.

Målet är att en gång för alla sänka den svenska välfärdsmodellen då den är ett hot mot den globala ekonomiska makten i "liberala" länder. Sverige som föredöme i välståndsfrågor sticker i ögonen på väldigt många. Dessutom över skattsedel och inte via privata system. Klart det är ett hot mot den rådande ekonomiska världsordningen.
Medlet är en klassisk överbelastningsattack.

Att vänstern gått på detta är ologiskt men det är kanske inget annat att vänta av känslostyrda mähän.
Eh nej, målet är att upprätthålla ett finansiellt system som är högst internt konstruerat.

Medlet är invandring och skattetransfereringar (=ekonomisk aktivitet, därför finansiell tillväxt) via den svenska välfärdsmodelllen.

Detta Anders Borg-citat:
https://youtu.be/zU0_6yPVCPQ
"We think it[refugees] is an asset for the Swedish society" när han sekunder innan konstaterat dessa grupper inte kommer i arbete. Dvs, det är en asset för globala storföretag och finansinstitut.
Citera
2018-08-23, 16:29
Medlem
fasligts avatar
Episkt. Jan Helin debatterade just gårdagens Uppdrag Gransknings program om våldtäktsförövare med Nina Rung i Studio Ett. Nina Rung klagar över att SVT kommer med hatfakta så nära in på valet och Jan Helin försvarar UG och hävdar till och med att det inte är SVT:s uppgift att göra överväganden om hur deras rapportering om sakförhållanden landar politiskt. Nu är, enligt Jan Helin, detta med utrikesföddas överrepresentation i fällande domar en angelägen fråga som lever i samtidsdebatten och då är det journalistikens uppgift att undersöka saken och att presentera fakta i målet. Nina Rung för sin del drog sig inte för att insinuera att den medverkande Strängnäskvinna som under en och samma natt utsattes för dubbla överfallsvåldtäkter av asylsökande, den ena våldtäkten dessutom en gruppvåldtäkt hade sig själv att skylla genom att sannolikt ha varit berusad. Feminister är djävulens avföda.
Citera
2018-08-23, 16:54
Medlem
I en något märkligt redigerad artikel i tidskriften Kvartal levererar Malcolm K en rykande färsk analys av problematiken kring våld i det svenska samhället.

Hans bild är inte ljus om man säker så.....

Citat:
Kan då något sådant hända i Sverige? Svaret är enkelt: det händer redan nu. Varje krossad käke, varje oprovocerad attack på äldre, varje incident av ressentimentsdrivet våld, varje kidnappning och varje livesänd gruppvåldtäkt, varje gärningsman som gör sig lustig över ”svennehoran” han förgriper sig på utgör ännu en droppe i den långsamma processen av social och politisk erosion.

I dessa valtider har det gjorts försök att röra sig bort från den sortens hårda och problematiska frågor som denna essä handlar om. Socialdemokraterna, efter en vår av hårdnande retorik, bestämde sig plötsligt för att det nu var nog med prat om tråkigheter och att det politiska samtalet framöver skulle handla om välfärden. Inga av våra partier har riktigt velat ta i denna dynamik; att bege sig ned för detta mörka kaninhål tycks inte ens fylla SD med entusiasm, vilket är helt förståeligt. Men mordet på Pamela Mastopietro illustrerar just hur hopplöst det är för politiker att i längden kunna hålla dessa frågor stången. Det är vida ansett att mordet gjorde att valet i Italien helt och hållet kom att handla om migration, och att det också bidrog till dagens resultat där både centervänstern och centerhögern blivit marginaliserade till förmån för M5S och Lega Nord. Våldet är inte således bara en tickande bomb ur en social synvinkel, det är även det politiskt: vem vet vad en liknande händelse skulle kunna få för resultat i ett nordiskt land, om den kom bara ett par veckor innan valet?

Kan då något sådant hända i Sverige? Svaret är enkelt: det händer redan nu. Varje krossad käke, varje oprovocerad attack på äldre, varje incident av ressentimentsdrivet våld, varje kidnappning och varje livesänd gruppvåldtäkt, varje gärningsman som gör sig lustig över ”svennehoran” han förgriper sig på utgör ännu en droppe i den långsamma processen av social och politisk erosion. Bakom allt detta lurar en dessutom större oro, en serie omöjliga frågor som inte får ställas men som trots sin förbjudna karaktär fortfarande viskas runt hela landet: om det är så här det ser ut nu, hur kommer det se ut om tio år? Hur kommer det vara att bo i Karlskrona, eller i Uppsala, eller i Göteborg, efter att Sverige tagit emot en halv miljon migranter till utan någon idé om hur dessa människor ska bli en del av det svenska samhället, utan att växa upp med känslor av ressentiment? Vad kommer att hända med oss, om det här aldrig slutar?

https://kvartal.se/artiklar/3892/

Läsvärd för alla trådens skribenter och följare. Fetningarna är gjorda för Oyto.
Citera
2018-08-23, 18:45
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Episkt. Jan Helin debatterade just gårdagens Uppdrag Gransknings program om våldtäktsförövare med Nina Rung i Studio Ett. Nina Rung klagar över att SVT kommer med hatfakta så nära in på valet och Jan Helin försvarar UG och hävdar till och med att det inte är SVT:s uppgift att göra överväganden om hur deras rapportering om sakförhållanden landar politiskt. Nu är, enligt Jan Helin, detta med utrikesföddas överrepresentation i fällande domar en angelägen fråga som lever i samtidsdebatten och då är det journalistikens uppgift att undersöka saken och att presentera fakta i målet. Nina Rung för sin del drog sig inte för att insinuera att den medverkande Strängnäskvinna som under en och samma natt utsattes för dubbla överfallsvåldtäkter av asylsökande, den ena våldtäkten dessutom en gruppvåldtäkt hade sig själv att skylla genom att sannolikt ha varit berusad. Feminister är djävulens avföda.
Nina Rung anklagade UG för att sprida myter och passade samtidigt på att upprepa den gamla lögnen om att den vanligaste förövaren är en närstående till offret.
Ungefär samma sak skrev hon igår i Aftonbladet:

Citat:
Ursprungligen postat av Nina Rung
Att dra slutsatser utifrån enbart de fällande domarna riskerar därför att för stort fokus läggs på överfallsvåldtäkter när majoriteten av övergreppen sker av närstående till offret och att vi fastnar i en diskussion om etnicitet när vi egentligen borde prata om hur vi kan förebygga sexuella övergrepp.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...a-sanningen-ug

Den senaste nationella trygghetsundersökningen visar tvärtom att närstående endast står för 11% av alla sexuella övergrepp.
En annan undersökning (BRÅ 2008) visade att 17% av våldtäkterna begåtts av närstående.
Borde inte en kriminolog och våldtäktsexpert känna till detta?

https://www.bra.se/statistik/statist...xualbrott.html
http://nck.uu.se/kunskapsbanken/amne...sexuellt-vald/
Citera
2018-08-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
I en något märkligt redigerad artikel i tidskriften Kvartal levererar Malcolm K en rykande färsk analys av problematiken kring våld i det svenska samhället.

Läsvärd för alla trådens skribenter och följare. Fetningarna är gjorda för Oyto.
Malcolm K skriver bra och intressant.
Vi hör ständigt att detta våld beror på socioekonomiska faktorer, på fattigdom, en dålig arbetsmarknad, och dylikt.

Men detta är ju absurt. Finns det alltså inte någon fattigdom i Polen, om vi jämför med Sverige? Finns det inte en dålig arbetsmarknad i Litauen, ett land som den senaste tiden upplevt en enorm våg av emigration? Dessa länder diskuterar inte att utrusta ambulanspersonal med skottsäkra västar, och trots att ingen någonsin skulle påstå att båda länderna saknar kriminell
a
Citera
2018-08-23, 19:27
Medlem
fasligts avatar
Hoppsan. Här fick vi plötsligt värsta tabloidutviket om både Centerpartiets röstfiskemetoder och islamisters bevekelsegrunder och världsbild. Både SVT och TT deltar tillsammans med GP. Det gäller den uteslutne riksdagskandidaten som toppade centerns lista i Göteborg.

Centern påstår att kandidatens turketniska aktivism i nonoorganisationen Grå Vargarna var fullständigt okänd fram till alldeles nyss medan kandidaten hävdar att han varit fullt öppen med sitt engagemang.
Citat:
– Jag berättade detta för nomineringskommittén inför min kandidatur, och för riksorganisationen. Det var inget problem, säger han.

Mikail Yüksel säger att han förstår att en koppling till Grå vargarna väcker kritik, men att han har andra värderingar idag. Politikern upplever att han straffats för att han valt att berätta om sin bakgrund.

– Man pratar om att man vill att människor ska ta till sig svenska värderingar. Då kan inte vi som gör det bestraffas såhär, säger han.

Enligt Mikail Yüksel handlar uteslutningen om en maktkamp inom Centerpartiet. Han säger att han uppskattats för att ha rekryterat medlemmar till partiet, men att det uppstod en konflikt när han blev partiets förstanamn i Göteborg.
[...]
Emmyly Bönfors är ordförande för Centerpartiet i Göteborg. Hon säger att det inte stämmer att Mikail Yüksel berättat om sin bakgrund. Enligt henne har han vid flera tillfällen fått frågor om sin politiska bakgrund, men valt att inte säga något om kopplingen till de Grå vargarna. Emmyly Bönfors är kritisk till att Mikail Yüksel väljer att kandidera till riksdagen.

– Det visar att han inte bryr sig om Centerpartiet, säger hon.
https://www.svt.se/nyheter/val2018/u...rta-nytt-parti

Emmyly Bönfors poängterar att inte alla nya medlemmar i Centerpartiet är Yüksels vänner. Som den stolte turknationalist han är tar inte Yüksel ett nej för ett nej bara så där. Nej han har stora planer för sig och sina muslimska fränder. Kryssar bara de muslimska brushorna in honom i Riksdagen så ska Yüksel ordna dem ett alldeles nytt och eget rikstäckande parti.
Citat:
Nu tänker han sig att komma in via personval och sedan starta ett nytt, rikstäckande parti väl inne i riksdagen.

– Om jag lyckas komma in kommer jag starta ett parti som ska grundas på liberala värderingar och inte låtsas vara för öppenhet, som Centerpartiet gör nu, säger han.
[...]
Yüksel själv tror att folk, framför allt de med muslimsk bakgrund, är trötta på de etablerade partierna. Han säger att oavsett om han blir invald i riksdagen eller ej kommer han att sätta i gång med det nya partiet, som ännu ej har något namn.

– De är trötta på att bli uthängda som jag blev. Jag är statsvetare och har nätverket och kompetensen för att starta ett riksparti. Det kommer att bli hur lätt som helst och jag är helt övertygad om att människor med svensk bakgrund kommer att engagera sig i ett sådant parti, säger han.
http://tt.omni.se/da63263e90c8f9a43c...3b2d0fd51fc4fd

För egen del är jag inte alls lika säker på att ens de allra värsta multikultifanatikerna med svensk bakgrund kommer att vilja engagera sig fullt så hårt för den muslimturkiska saken. Centern såg visserligen möjlighet till rikligt röstfiske med Yüksels hjälp men det var ändå primärt för den egna partiväxten, inte för Yüksels visioner. Detta fick också Yüksel bittert erfara.
Citat:
Nu slår Mikail Yüksel tillbaka mot kritiken, och säger att han förändrats sedan mötet med Grå vargarna.

– Jag var med på mötet, men det blev inget. Jag tycker inte att det var något bra för mig. Sedan började jag engagera mig för samhällsfrågor i Sverige. Sedan studerade jag på universitetet, fick en ny ideologi och ny syn på samhället. I samband med det här började jag engagera mig politiskt också. Ju mer jag har engagerat mig i Centerpartiet, desto mer har jag slutat med turkisk politik och etniska konflikter, säger Mikail Yüksel.
Har varit öppen mot partiet

Han menar att han varit öppen med vad som hänt, och berättat om sina kontakter med Grå vargarna innan nomineringen till riksdagslistan.

– Jag har berättat om min bakgrund, om min pappa (politiker för det nationalistiska partiet i Turkiet, reds. anm.), om försöket att starta en lokalavdelning innan nomineringsprocessen. Jag frågade om det var okej att kandidera med den här bakgrunden. Jag ville inte skada partiet. De sa att det var helt okej så länge jag tog avstånd. ”Jag tycker du ska kandidera” sa de till mig, säger han.

Nu känner sig Yüksel sårad och kränkt och hämnas med alla tillgängliga stickvapen.
Citat:
– Jag känner mig besviken, otroligt besviken. Min ärlighet borde inte utnyttjas på det här sättet. Är det fel att vara ärlig och öppen? Centerpartiet har en brun historia, och de har förändrats. Är det omöjligt för mig att förändras, när partiet har gjort det? säger Mikail Yüksel.
[...]
Oavsett vad som händer kommer han att fortsätta sin riksdagskandidatur. Redan under onsdagskvällen uppmanade Mikail Yüksel människor i ett Facebook-inlägg att fortsätta kryssa honom.

– Jag är med i politiken för att påverka de utmaningar som finns här. Jag är inte med för att sitta på poster och få arvoden. Jag ser att jag har starkt stöd från folk med utländsk bakgrund, men även från människor med svensk bakgrund. Mitt mål är att starta ett nytt parti, säger han.

Om du blir invald, vilken politik kommer du att driva?

– Jag kommer fokusera mycket på islamofobi, främlingsfientlighet, och all sorts extremism, det är mina kärnfrågor. Jag kommer såklart inte att driva hundra procent centerpolitik, jag kommer ha avvikande åsikter beroende på vad frågan handlar om.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...iken-1.7827207

FRAMÅT, med hjälp av Anniepartiet mot Kalifatet. Blir nog bra detta.
Citera
2018-08-23, 19:59
Medlem
Citat:
Hoppsan. Här fick vi plötsligt värsta tabloidutviket om både Centerpartiets röstfiskemetoder och islamisters bevekelsegrunder och världsbild. Både SVT och TT deltar tillsammans med GP. Det gäller den uteslutne riksdagskandidaten som toppade centerns lista i Göteborg.

Centern påstår att kandidatens turketniska aktivism i nonoorganisationen Grå Vargarna var fullständigt okänd fram till alldeles nyss medan kandidaten hävdar att han varit fullt öppen med sitt engagemang.

https://www.svt.se/nyheter/val2018/u...rta-nytt-parti

Emmyly Bönfors poängterar att inte alla nya medlemmar i Centerpartiet är Yüksels vänner. Som den stolte turknationalist han är tar inte Yüksel ett nej för ett nej bara så där. Nej han har stora planer för sig och sina muslimska fränder. Kryssar bara de muslimska brushorna in honom i Riksdagen så ska Yüksel ordna dem ett alldeles nytt och eget rikstäckande parti.

http://tt.omni.se/da63263e90c8f9a43c...3b2d0fd51fc4fd

För egen del är jag inte alls lika säker på att ens de allra värsta multikultifanatikerna med svensk bakgrund kommer att vilja engagera sig fullt så hårt för den muslimturkiska saken. Centern såg visserligen möjlighet till rikligt röstfiske med Yüksels hjälp men det var ändå primärt för den egna partiväxten, inte för Yüksels visioner. Detta fick också Yüksel bittert erfara.

Nu känner sig Yüksel sårad och kränkt och hämnas med alla tillgängliga stickvapen.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...iken-1.7827207

Så lätt är det alltså att kapa åt sig en plattform i ett parti utan ideologi. Lova muslimska medlemmar och röster.

Kanske är det här en av förklaringarna till Annies hårda försvar för fortsatt massinvandring? Även Centerpartiet har drabbats av islamistisk infiltration i högre grad än man ser utifrån.
Citera
2018-08-23, 20:01
Medlem
Hur kan Erdogan-trojanen vara statsvetare? Han kunde ju för f-n inte ens prata svenska. Jag hörde honom på Tv 4 nu för en stund sedan.
Men det kan bli något att bita i det för Annie Lööf. Det råder panik i C nu sa den politiske experten.
En turkisk trojan i Riksdagen som först etablerar sig som vilde och efterhand suger upp alla muslimers röster i ett nybildat parti inne i kammaren. Röster som skulle gått till Annie var det tänkt. C har redan frenetiskt börjat trycka upp nya valsedlar men det hjälper inte enligt expertisen och trojanen själv, eftersom muslimerna kan skriva i blanka och de redan tryckta inte så där kan kasseras. C skulle nog ha varit mer kontrollerande på vilka man sätter upp. Men hägrande muslimska röster skymde klarsynen.
Citera
2018-08-23, 20:28
Medlem
Gamle Persson har nu en något modifierad syn på massinvandringen och för första gången i mitt mannaminne så mumlar han något om att familjer måste skaffa fler barn.

Citat:
Enligt Persson är det viktigt att födelsetalen hålls på en hög nivå framöver – att fler skaffar barn i Sverige.
– Vi måste stödja unga familjer och göra det möjligt att kombinera en bra utbildning och en professionell karriär med ansvar för två eller tre barn, säger han.
Den förra statsministern fortsätter i boken:
– Framtiden visar att detta är rätt väg att gå, vi kommer att bli ännu starkare. Det är också viktigt att se den verkliga potentialen i den systematiska och framgångsrika svenska jämställdhetsrörelsen. Det handlar inte bara om kvinnor, det handlar om oss alla – det är inte drivet av kön, det drivs av modernitet, av unga vuxna som försöker skapa ett bättre liv för sina familjer. De är alla mer engagerade i det än vad vi var för, inte för att de måste, men för att de vill.

https://www.expressen.se/nyheter/val...ionspolitiken/

Kanske har även Persson studerat Affes statistikblogg och insett att hans syskonbarnbarn liksom andra svenskar kommer att växa upp i ett radikalt annat Sverige.
Citera
2018-08-23, 20:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Eh nej, målet är att upprätthålla ett finansiellt system som är högst internt konstruerat.

Medlet är invandring och skattetransfereringar (=ekonomisk aktivitet, därför finansiell tillväxt) via den svenska välfärdsmodelllen.

Detta Anders Borg-citat:
https://youtu.be/zU0_6yPVCPQ
"We think it[refugees] is an asset for the Swedish society" när han sekunder innan konstaterat dessa grupper inte kommer i arbete. Dvs, det är en asset för globala storföretag och finansinstitut.

Stor invandring betyder som sagt högre bnp, mer folk betyder också mer makt till politiker. Men bara för de politiker som invandrare skulle sympatisera med. Det gäller inte för moderaterna.

En intressant utveckling är därmed att moderaterna inser att invandring inte längre gynnar partiet. När man fick 30 procent var det för att arbetarklassen strömmade till, men att dessa nu gått till SD som också fått tillskott av kvinnor. Kvar inom moderaterna är etniska svenskar med liberala och konservativa åsikter.

Problemet för socialdemokraterna är att de visserligen har migranternas stöd, men det är en svag grupp som varken näringslivet eller andra aktörer behöver. När SAP bildades och senare kom in i riksdagen var situationen det omvända: den grupp man företrädde var själva basen för att samhällets ekonomi och försvar kunde upprätthållas. Den gruppen har man snart förlorat. Moderaterna har trots allt kvar sin grupp. Sköter man sina kort väl kan det mycket väl bli så att moderaterna går om socialdemokraterna och blir andra största parti efter sverigedemokraterna vid nästa val.

Därför ska det bli intressant efter valet. Hur många av borgerliga väljare är det egentligen som liberal press delar samsyn med angående mångkultur? 12 till 15 procent är löjligt lite med L och C. Expressen, SVD och GP har väl försökt styra upp det med att ha flertalet migrationskritiska ledarskribenter. Då dessa skribenter också är de som i stort sett sopar banan i varje debatt har man på sätt och vis hejdat att SD vuxit ännu mer och att läsarraset inte är värre än det annars hade varit.

Även om Aftonbladet har mycket läsare så tillfredsställer man politiskt knappast sossar som av tradition röstar på partiet. Socialdemokratiska undersköterskor inom äldreomsorgen läser inte Anders Lindberg, inte heller manliga lagarbetare på storvaruhusen. Det är bara en liten grupp av akademiker, kulturarbetare med mera som är intresserad av vad Lindberg eller Helle Klein har att säga om den påstått stora rasismen och ältandet om den andre. Dahlberg når ut till betydligt fler. Särskilt Heberlein och Bali gör det.
Citera
2018-08-23, 20:45
Medlem
Citat:

En liten reflexion kring rapporteringen är att nyheten om Annies dans med vargar inte finns på nyhetsplats i någon av Bonniers drakar.

En slump att inte dagens skandal tagits upp i nyhetsflödet?
Citera
2018-08-23, 20:56
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Intressant läsning, tack för länken. Rätta mig om jag har fel, men visst har han utelämnat förslag på lösningar? Hur som helst så är det en mycket mörk bild av Sverige han ger och han skulle utan vidare platsa i den här tråden. Typiskt nog verkar han vara vänster, kanske till och med kommunist av den lite äldre skolan.

En fråga hans text väcker hos mig, det är varför man inte vill diskutera de problem han tar upp. Det är ju nämligen långt ifrån okänt hur motsättningar mellan folkgrupper på ganska kort tid kan ta sig sådana uttryck att all kontroll blir i det närmaste omöjlig, väljer man inte att använda militära metoder.

Rimligtvis måste någon i den svenska statsapparaten - angående svenska journalister är jag osäker här - känna till hur illa det kan gå görs inget i tid eller görs inget alls, när det gäller just det skribenten exemplifierar med från både Sverige och utlandet. Nu låter jag som en typisk knas-svensk, men någon med någon typ av ansvar måste ju bara känna till dels hur det kan gå när det kommer till motsättningar mellan folkgrupper, dels känna till vad som faktiskt händer, som skribenten påpekar, redan i dag i Sverige.

Är till exempel såna som Reinfeldt med kamrater, och Löfven med sina kamrater, helt okunniga? Helt ovetande? Eller är man och har varit medvetna om vad som faktiskt kan hända, kan hända också i Sverige, och då hoppats på att bara man inte pratar om allvarliga problem, så går de bara så där magiskt över? Har man faktiskt medvetet kalkylerat med att det som skribenten beskriver kommer att ske, men hoppats och trott att det ska nog lösa sig med tiden, bara svenskarna blir mindre främlingsfientliga samt tas i från sin identitet parat med att den berömda, ack så undflyende integrationen äntligen tar fart? Eller ännu värre, har man ansett, kanske fortfarande anser, att det av skribenten beskrivna är ett pris värt att betala för att få till stånd ett mångkulturellt samhälle? Är det det priset till exempel jag ska vara beredd att betala?

Jag har inga svar på mina frågor, men vill gärna få det, svar på hur det i maktens vindlande korridorer förhåller sig med den saken.

I övrigt får jag som sagt tacka för länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in