Hoppsan. Här fick vi plötsligt värsta tabloidutviket om både Centerpartiets röstfiskemetoder och islamisters bevekelsegrunder och världsbild. Både SVT och TT deltar tillsammans med GP. Det gäller den uteslutne riksdagskandidaten som toppade centerns lista i Göteborg.
Centern påstår att kandidatens turketniska aktivism i nonoorganisationen Grå Vargarna var fullständigt okänd fram till alldeles nyss medan kandidaten hävdar att han varit fullt öppen med sitt engagemang.
Citat:
– Jag berättade detta för nomineringskommittén inför min kandidatur, och för riksorganisationen. Det var inget problem, säger han.
Mikail Yüksel säger att han förstår att en koppling till Grå vargarna väcker kritik, men att han har andra värderingar idag. Politikern upplever att han straffats för att han valt att berätta om sin bakgrund.
– Man pratar om att man vill att människor ska ta till sig svenska värderingar. Då kan inte vi som gör det bestraffas såhär, säger han.
Enligt Mikail Yüksel handlar uteslutningen om en maktkamp inom Centerpartiet. Han säger att han uppskattats för att ha rekryterat medlemmar till partiet, men att det uppstod en konflikt när han blev partiets förstanamn i Göteborg.
[...]
Emmyly Bönfors är ordförande för Centerpartiet i Göteborg. Hon säger att det inte stämmer att Mikail Yüksel berättat om sin bakgrund. Enligt henne har han vid flera tillfällen fått frågor om sin politiska bakgrund, men valt att inte säga något om kopplingen till de Grå vargarna. Emmyly Bönfors är kritisk till att Mikail Yüksel väljer att kandidera till riksdagen.
– Det visar att han inte bryr sig om Centerpartiet, säger hon.
https://www.svt.se/nyheter/val2018/u...rta-nytt-parti
Emmyly Bönfors poängterar att inte alla nya medlemmar i Centerpartiet är Yüksels vänner. Som den stolte turknationalist han är tar inte Yüksel ett nej för ett nej bara så där. Nej han har stora planer för sig och sina muslimska fränder. Kryssar bara de muslimska brushorna in honom i Riksdagen så ska Yüksel ordna dem ett alldeles nytt och eget rikstäckande parti.
Citat:
Nu tänker han sig att komma in via personval och sedan starta ett nytt, rikstäckande parti väl inne i riksdagen.
– Om jag lyckas komma in kommer jag starta ett parti som ska grundas på liberala värderingar och inte låtsas vara för öppenhet, som Centerpartiet gör nu, säger han.
[...]
Yüksel själv tror att folk, framför allt de med muslimsk bakgrund, är trötta på de etablerade partierna. Han säger att oavsett om han blir invald i riksdagen eller ej kommer han att sätta i gång med det nya partiet, som ännu ej har något namn.
– De är trötta på att bli uthängda som jag blev. Jag är statsvetare och har nätverket och kompetensen för att starta ett riksparti. Det kommer att bli hur lätt som helst och jag är helt övertygad om att människor med svensk bakgrund kommer att engagera sig i ett sådant parti, säger han.
http://tt.omni.se/da63263e90c8f9a43c...3b2d0fd51fc4fd
För egen del är jag inte alls lika säker på att ens de allra värsta multikultifanatikerna med svensk bakgrund kommer att vilja engagera sig fullt så hårt för den muslimturkiska saken. Centern såg visserligen möjlighet till rikligt röstfiske med Yüksels hjälp men det var ändå primärt för den egna partiväxten, inte för Yüksels visioner. Detta fick också Yüksel bittert erfara.
Citat:
Nu slår Mikail Yüksel tillbaka mot kritiken, och säger att han förändrats sedan mötet med Grå vargarna.
– Jag var med på mötet, men det blev inget. Jag tycker inte att det var något bra för mig. Sedan började jag engagera mig för samhällsfrågor i Sverige. Sedan studerade jag på universitetet, fick en ny ideologi och ny syn på samhället. I samband med det här började jag engagera mig politiskt också. Ju mer jag har engagerat mig i Centerpartiet, desto mer har jag slutat med turkisk politik och etniska konflikter, säger Mikail Yüksel.
Har varit öppen mot partiet
Han menar att han varit öppen med vad som hänt, och berättat om sina kontakter med Grå vargarna innan nomineringen till riksdagslistan.
– Jag har berättat om min bakgrund, om min pappa (politiker för det nationalistiska partiet i Turkiet, reds. anm.), om försöket att starta en lokalavdelning innan nomineringsprocessen. Jag frågade om det var okej att kandidera med den här bakgrunden. Jag ville inte skada partiet. De sa att det var helt okej så länge jag tog avstånd. ”Jag tycker du ska kandidera” sa de till mig, säger han.
Nu känner sig Yüksel sårad och kränkt och hämnas med alla tillgängliga stickvapen.
Citat:
– Jag känner mig besviken, otroligt besviken. Min ärlighet borde inte utnyttjas på det här sättet. Är det fel att vara ärlig och öppen? Centerpartiet har en brun historia, och de har förändrats. Är det omöjligt för mig att förändras, när partiet har gjort det? säger Mikail Yüksel.
[...]
Oavsett vad som händer kommer han att fortsätta sin riksdagskandidatur. Redan under onsdagskvällen uppmanade Mikail Yüksel människor i ett Facebook-inlägg att fortsätta kryssa honom.
– Jag är med i politiken för att påverka de utmaningar som finns här. Jag är inte med för att sitta på poster och få arvoden. Jag ser att jag har starkt stöd från folk med utländsk bakgrund, men även från människor med svensk bakgrund. Mitt mål är att starta ett nytt parti, säger han.
Om du blir invald, vilken politik kommer du att driva?
– Jag kommer fokusera mycket på islamofobi, främlingsfientlighet, och all sorts extremism, det är mina kärnfrågor. Jag kommer såklart inte att driva hundra procent centerpolitik, jag kommer ha avvikande åsikter beroende på vad frågan handlar om.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...iken-1.7827207
FRAMÅT, med hjälp av Anniepartiet mot Kalifatet. Blir nog bra detta.