Citat:
Den dag ett sådant parti får makten är det inte enbart personer med utländsk bakgrund som har skäl att frukta för sin framtid i det här landet. Också vänsteraktivister, feminister, hbtq-aktivister, antifascister, kritiska journalister och forskare och många andra riskerar att få problem att verka. Jag fruktar själv, på riktigt, en sådan tid, och gör i bakhuvudet upp planer på exil.Afabladets Petter Larsson redogör i tre punkter för varför han (och vänstern) inte anser invandringsfrågan vara som "vilken politisk fråga som helst". Det är mycket dravel om rasism och kolonialism men nedan analys i punkt 2 tycker jag är mycket intressant ur ett vänsterperspektiv, i synnerhet som jag själv under lång tid haft synnerligen svårt att förstå logiken från vänstern i denna för landet avgörande fråga.
Det här ligger ju helt i linje med vad till exempel trådskribenten Vimur framfört tidigare. Jag ställde för något år sedan den hypotetiska frågan vad Anders Lindberg skulle välja om valet stod mellan S och stängda gränser eller Alliansen och öppna gränser (den viktigaste poängen var att SD berövades allt politiskt inflytande i den hypotetiska frågan). Vimur konstaterade att
Den dag Petter Larsson känner sig nödtvungen till en politisk exil har nog fruktansvärt mycket förändrats till det bättre i vårt arma land.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...raga-som-helst
Det här ligger ju helt i linje med vad till exempel trådskribenten Vimur framfört tidigare. Jag ställde för något år sedan den hypotetiska frågan vad Anders Lindberg skulle välja om valet stod mellan S och stängda gränser eller Alliansen och öppna gränser (den viktigaste poängen var att SD berövades allt politiskt inflytande i den hypotetiska frågan). Vimur konstaterade att
Den dag Petter Larsson känner sig nödtvungen till en politisk exil har nog fruktansvärt mycket förändrats till det bättre i vårt arma land.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...raga-som-helst
Det ovan citerade tolkar jag som att Petter har insett att slaget om folkets attityd till massinvandring har förlorats, han förstår att SD vann den striden, då försöker han vända striden till att handla om vanligt folk och det öppna samhällets framtid.
Vi ska förmås tro att det inte handlar om oreglerad massinvandring eller ej.
Valet vi skall ställas inför är antingen oreglerad massinvandring eller förföljelse av oliktänkande, fri press, oberoende forskning och förtryck.