2018-03-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Har för mig att hon skrev på Ledarsidorna.se förut. Helena alltså.

Apropå det, förr skrev även Helene Bergman och Chris Forsne på Ledarsidorna, vad hände?

Ledarsidorna är ju bara avpixlats salongfähiga släpvagn.
Citera
2018-03-21, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
SVTs rapport gör ett inslag som vurmar för att svarta flyttar till afrika från USA. Rashomogen omgivning lyfts fram som en mycket positiv aspekt av flytten bland de som intervjuas. Det ska bli intressant att se om återmigrering framhålls som något positivt i SVT framöver.
Inga siffror som jämförde antalet svarta som flyttar till USA med antalet som flyttar från landet presenterades.

Kan väl instämma med en del kommentarer i tråden, men samtidigt var inslaget på det hela taget ett positivt inslag i mediakriget om mångkulturen. Jag såg det och läste ut följande:

- Även afrikaner som bott i generationer i USA har en längtan hem. Det går alltid att flytta hem igen.

- De trivs bättre och ser bättre framtisutsikter i ett land där majoriteten är av samma etnicitet som de själva.

- Afrika har en ljus framtid.

Narrativet har inte så stor betydelse sett ur det perspektivet. Allt har ju en spinn mot Trump om det inte handlar om Ryssland och Putin. Ser det som ett framsteg att den regimkontrollerade kanalen tar upp frågan som något positivt för de enskilda individerna.

Vad vackert! Tänk att vända hem till sin kontinent efter så lång tid. Alla borde ha ett Vakanda.
Senast redigerad av Ottokar 2018-03-21 kl. 11:18.
Citera
2018-03-21, 18:12
Medlem
De besuttna klassernas white-flight

Ett möjligt genombrott i Focus av Jenifer Wegerup som presenterar den första flyttfågelartikeln i finare media. Det som medelklassen oavbrutet pratar om på middagar, men som ingen vill kännas vid i offentligheten.

Normalt brukar den övre medelklassens white flight bara kopplas till den mer neutrala och vackra drömmen om att pensionera sig och flytta till solen. Att få dricka sitt vin på en restaurang vid piazzan eller se solen sjunka ned i havet från den egna terrassen. Nu har Wegerup tagit upp den konkreta solkiga bakgrunden till en del av flyttdrömmarna.

Det ska hon ha heder för.

Citat:
För bara sju, åtta år sedan såg jag tiggare på utländska städers gator som något förnedrande, främmande, beklämmande. Nu är de inventarier också på svenska gator.

I vårt bostadsområde hade vi 35 inbrott på en vecka.

I förorten bilbränder. Gängmord. Handgranater. Parallellsamhällen. Hederskultur. Fattigpensionärer. Sjukvårdsköer. Biblioteksbråk. Kaosskolor. Gruppvåldtäkter. Mina döttrar som inte kommer att kunna röra sig så fritt som jag i unga nätter. Den tanken ger ingen ro.
Mycket är fortfarande bra i Sverige, men mycket har också blivit sämre, på kort tid. Så frågan växer: Kan utvecklingen vändas? Om inte, kan och vill jag på sikt stanna här? Betala mer och mer för mindre och mindre. Jag är inte ensam att undra. När ett samhällskontrakt bryts blir till sist bara de mest arma kvar, de som inte kan lämna.

Jag har aldrig varit den som ger upp dem jag älskar. Men insikten om livets korthet växer och med den en längtan att dra. Bli kvar på heltid där problemen inte är mina på riktigt och solen värmer mina tankar. Den tanken kastar alltmer ankar inom mig, när jag till bilradions mörka inrikesnyheter står och sammanbitet skrapar bort vindrutans isrosor.

https://www.fokus.se/2018/03/should-...r-should-i-go/
Citera
2018-03-21, 18:59
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Ett möjligt genombrott i Focus av Jenifer Wegerup som presenterar den första flyttfågelartikeln i finare media. Det som medelklassen oavbrutet pratar om på middagar, men som ingen vill kännas vid i offentligheten.

Normalt brukar den övre medelklassens white flight bara kopplas till den mer neutrala och vackra drömmen om att pensionera sig och flytta till solen. Att få dricka sitt vin på en restaurang vid piazzan eller se solen sjunka ned i havet från den egna terrassen. Nu har Wegerup tagit upp den konkreta solkiga bakgrunden till en del av flyttdrömmarna.

På pricken av Jennifer Wegerup. Ja, should I stay or should I go? Vem går inte och dras med existentiella problem i dessa tider. Flytta eller inte flytta? Kommer den svenska skutan att räta upp sig? Den kalla våren och Benny Fredrikssons självmord som en följd av #metoo-drevet och när man läser att Svenska Scoutförbundet uppmuntrar unga scouter att hålla arbetsgrupper i vit privilegiekritik gör att längtan bort blir en attraktiv lösning även om man inte kan bli kvitt sin egen skugga. Och är det vettigt att fly i stället för att stanna kvar och kämpa.? All cred ändå till Jennifer Wegerup.
Senast redigerad av stevenstills 2018-03-21 kl. 19:05.
Citera
2018-03-21, 19:46
Medlem
Sillberts avatar
Citat:

Nåja, massinvandringen nämns bara indirekt och hon idealiserar samtidigt Neapel, vilket är det närmsta MENA-kaoz vi har från etniska europeer.

Fast å anda sidan - om valet står mellan varmt lågbeskattat MENA-kaoz i Neapel eller kallt högbeskattat MEA-kaoz i Sverige blir ju valet rätt.
Citera
2018-03-21, 19:57
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
På pricken av Jennifer Wegerup. Ja, should I stay or should I go?
...
Och är det vettigt att fly i stället för att stanna kvar och kämpa?

Fly?
Det handlar om en temporär exil i väntan på revolutionen. Kunde Lenin kan också vi andra.
Betänk att Lenin radikaliserades i sin exil.

Historien har en tendens att upprepa sig. Med en liten twist.
Citera
2018-03-21, 20:37
Medlem
fasligts avatar
Bra kommentar av Smålandspostens Fredrik Haage till historikern Gunnar Wetterbergs debattinlägg om att Sverige behöver en ny Lindbeckkommission. Något saknas dock i Wetterbergs annars så insiktsfulla analys, och det saknade är skadan på landet som orsakats av massinvandrad mångkultur.
Citat:
Wetterberg noterar i Expressen (19/4) flera trender som på ett oroande sätt påminner om situationen för trettio år sedan: ”Ekonomin går som tåget, men produktiviteten är låg och de strukturella bekymren har hopat sig. Fastighetspriserna har rusat – den gången på kommersiella fastigheter, nu för bostäder.” Till detta adderar han observationen att även bnp per capita håller sig på en oroväckande låg nivå, till och med under nivån för stagnationsåren på sjuttiotalet.

Således: en ny kommission, som gör en fackmannamässig och övergripande samhällsanalys och spaltar upp förslag till reformer.
[...]
Det är konstruktivt tänkt. Även om det kan nämnas att Wetterberg missar ytterligare likheter och likaså skillnader mot sjuttio- och nittiotalets kriser, fast på annat plan än det ekonomiska. Liksom på sjuttiotalet finns idag till exempel en påfallande svärta i samhällsstämningen. Tanken att jorden skulle gå under antingen medelst kärnvapenkrig eller miljöförstöring vilade som en tung skugga över Sverige. Framtidsoptimismen var över huvud taget låg – även då.

Men vad som inte lät sig märkas då och endast fanns som vagt bakgrundsackord under nittiotalet var dagens föreställningar om att kulturella motsättningar hotar sammanhållning och välstånd. I vilken mån de har fog för sig är en sak för sig, men finns, det gör de, och präglar atmosfären. Och i sak är det svårt att bortse från en samhällsaspekt som saknas i Wetterbergs uppräkning av reformpåkallade områden. Det är effekterna av den migrationspolitik som har förts och som allt förre politiker vill kännas vid men tvingas förhålla sig till.

Skall en ny Lindbeckkommission tillsättas vore det i den änden inte trovärdigt att blunda för de kostnader som migrations- och integrationspolitiken inneburit och kommer att innebära.

Inte minst vore det välgörande för debattklimatet om hela detta känsliga frågekomplex underställdes en öppen och saklig genomgång av en kommission med mandat och kompetens.
http://www.smp.se/ledare/fram-for-ny...eckkommission/
Citera
2018-03-21, 21:07
Medlem
Gabriel2017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag kastade mig över SvT Play för att bevittna denna historiska mediala händelse, men konstaterade att "push-faktorerna" rasism och Trump framhölls som orsaken till Rwanda-flytten för de två negresserna. Min tolkning av inslaget är därför inte lika positivt.

Någon upptining av SvT lär inte ske i första taget.

Såg reportaget i SVT och det som var ”lustigt” var att på hennes gym såg jag bara vita motionärer.
Citera
2018-03-21, 21:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Intressant ledare i Jyllandsposten som drar paralleller mellan Svensk nutid & Danskt 80-tal.
Tesen är att så som Danmark var på 80-talet, avseende medias lögner & propaganda om invandringen & mångkulturen, där befinner sig Sverige idag.

Tankeväckande att fundera på att Sverige befinner sig nästan 40 år efter Danmark i tillnyktringen efter vänsterpsykosen om mångkulturen.
Citat:
Ganske vist har vi mildt sagt ikke svenske tilstande, når det gælder debatten om islam og indvandring, men det havde vi engang. Og den fælles journalistiske front, som blev dannet dengang i 80’erne, har bestemt været medvirkende til den misære, vi står med i dag.

Citat:
De svenske medier har haft så travlt med at skjule sandheden, har man vidst, at der stak noget under. Iveren efter ikke at sige for meget og ikke at sige noget forkert har indimellem givet sig groteske udslag, og hvad værre er, ofte har man set voldtægtsofre bliver straffet dobbelt, fordi samfundet vendte dem ryggen og ikke ville vide af forbrydelsen, fordi den ganske enkelt ikke passede ind i det på forhånd bestemte verdensbillede. Mens et klask i bagdelen har været nok til at fælde magtfulde mænd, der har måttet løbe spidsrod gennem pressen og se deres karrierer lagt i ruiner af #MeToo-kampagnen, så har de – især mellemøstlige – mænd, der i grupper har voldtaget piger på gaden, været sært forskånet for kritik fra både medier og feminister.
https://jyllands-posten.dk/debat/led...vensk-tavshed/
Citera
2018-03-21, 23:04
Medlem
S.Kandals avatar
Bassam Al-Baghdady som titulerar sig såsom författare, boköversättare och poet kan bli en viktig spelare framöver.

http://www.bassam.nu/hets-mot-judar-...-vaxjo-mosken/

Citat:
Växjö Moskén som vill proklamera sin extrema ideologi över Växjö avslöjas idag med sina antisemitiska och hatiska meddelanden på sin officiella facebooksida. Bilderna kommer förmodligen tas bort snart och de kommer att misstänkliggöra min översättning. Jag står för översättning som kan också kontrolleras av flera oberoende källor.
Citat:
”Allmosorna för Alfiter kommer att samlas in i år för våra familjer i Palestina Gaza må Gud bevara, och svika judarna Guds fiender”

”Han låtar sin dotter klä sig vad hon vill av nakna och västliga kläder med motiveringen att hon är ung. När hon bli äldre kan han inte rätta till henne. Lär era döttrar att klä sig anständigt sedan barndomen”

På tvitter skriver Bassam följande:

"Nu har jag skickat min granskning av Växjö moskén till alla partiledare i Sverige. Växjös moské har gjort sig skyldiga till antisemitism och hets mot folkgrupp."

Hur länge kan media undanhålla massan detta frågar jag mig. I mina ögon är det ren dynamit.
Senast redigerad av S.Kandal 2018-03-21 kl. 23:11.
Citera
2018-03-22, 08:20
Medlem
Citat:

Och hon har tidigare jobbat på aftonbladet?
Citera
2018-03-22, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Nåja, massinvandringen nämns bara indirekt och hon idealiserar samtidigt Neapel, vilket är det närmsta MENA-kaoz vi har från etniska europeer.

Fast å anda sidan - om valet står mellan varmt lågbeskattat MENA-kaoz i Neapel eller kallt högbeskattat MEA-kaoz i Sverige blir ju valet rätt.

Tror att du finner en nyckel i följande ord från hennes artikel.

Citat:
Bli kvar på heltid där problemen inte är mina på riktigt

Är man expat i ett land så befinner man ju sig så länge man har de ekonomiska möjligheterna i ett behagligt limbo där det nya värdlandets problem inte riktigt angår den som är expat. En behaglig bubbla i en diasporagrupp.

Det finns ju små svenska diasporor på olika platser som franska Rivieran och spanska Solkusten. De lever på sitt sätt samma bubbelliv som somalier i Husby. De behöver bara umgås med värdlandets befolkning i praktiska frågor som när man handlar mat etc. Så länge man har pengar så fungerar livet bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in