Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Om man inte är i en position att hålla på med att neka utrymmesgivande, likt DN, så som du önskar dig så bör man heller inte göra det det. I stället för att diskvalificera sig som en seriös tidsskrift p.g.a. det så anser jag motsatsen: detta är ett bra val. Låt Wästberg babbla på. Isen han promenerar på (resonemangsmässigt) är så tunn att det räcker med lite väl valda ord för att han ska trilla i.
Vi har ett helt helt etablissemang som i ett par decennier fått hålla sig på den tunna isen, och aldrig behövt känna risken att trilla eller igenom i. Och tyvärr, det lär inte ske med Kvartals hjälp heller. En curlad långsam dekapitering, intellektuellt sätt, men sen inget mer.
Då känner jag en betydligt större respekt för det som Westerholm på Ledarsidorna gör och förmedlar. Han är ilsken, men det minskar inte hans logiska rationella slutsatser, och förmåga att iskallt leda till ansvar. Hans uttryck/metod kan ställas mot Huvifedlts glada lätt scout-sofistiska metod att med frågor (som aldrig blir de is-rämnare de kanske var tänkta som när han skrev ner dem i reportageblocket) få sina intervjuoffer att komma ut på något tunnare is. Men dessa intervjuoffer är inte födda igår, utan håller sig vid strandkanten, där isen är tjock. Och så slutar det oftast där, man grillar tillsammans korv i strandlinjen. Till Huvidfeldts försvar: Nu är det ju alltid jobbigare att vara rättmätigt ilsken verbalt än i skriftlig form (man riskerar en äkta smocka), men just här skulle Hvuvidfeldt kunnat kapat åt sig en alldeles unik och nyttig nisch. Tyvärr blev det inte så.
Heberlein, Ganman, Janouch, Uwell och Westerholm är ilskna. Det enda rätta med Ekeroth var att han var rättmätigt ilsken. Jimmie är ofantligt för lite ilsken, kan bara bli lite indignerad när nazistanstrukningar antyds. Han orkar inte vara så ilsken som man måste vara för att komma någonstans på riktigt. Framtiden tillhör dock den som orkar, och inte är rädda för den initialt dåliga medelklasstämningen, det är jag övertygad om. (Utan fradgatuggande men det har heller aldrig varit på tapeten - utom för Heberlein, men det klär henne å andra sidan).