Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Att Lindberg gav vatten på kvarn var precis det som var bra med intervjun. Lindberg var tvungen att berätta hur han tänker när han skriver som han gör. Han är dock inte helt av banan i alla ämnen. När det gäller debatten om sjukpenning är Lindberg faktiskt insatt. Finns andra ämnen också. Men i just migrationsfrågan är han helt körd. Han erkände också att han tycker frågan är oviktig. Det ger en förståelse till varför han och säkert andra inom vänstern för en så skruvad debatt kring invandring. Man saknar helt enkelt bollkänsla i den frågan.
Lindberg närmare sig alltså migrationsfrågan på samma sätt som frågan om försämrad sjukpenning. Jag är också insatt i den senare och menar att man hamnar väldigt fel om båda frågarna drivs på samma sätt. Att kritisera försäkringskassan när de friskförklarar personer med stora och kroniska funktionsnedsättningar kan inte ses på samma sätt som tiggeriförbud eller begränsad invandring. Orsaken torde vara uppenbar och det är detta som Lindberg och andra migrantvänner inte förstår. Det gör att motdebattörer tvingas förklara självklarheter eller diskutera sådant som inte har med saken att göra.
Lindberg är förstås inte "dum" och alla har inte fel i allt och kan ha väldigt rätt i en del saker. Han har nog rätt i det om sjukpenning, jag kan inget om det i detalj. Nyligen hörde vi om de stora tandvårdsbehov som fanns hos sk nyanlända invandrare, jag frågar mig hur det ser ut generellt för sjukvårdsbehov och anledningar till sjukskrivningar när de har jobb.
Men han beskrev väl varför han har den inställning till invandringen, hans och ledarredaktionens inställning till sk globalisering och det gränslösa samhället. De lever i drömmen om utopin.
Lyssnade på intervjun med A Hedenmo
Hedenmo är skärpt, hon har den del rätt men hon är förstås inte där hon är om hon inte i bottnen har rätt värdegrund. Och förstår att navigera som ”opartisk”.
Om ansvarsutkrävande av journalister.
”
– Jag riskerar mycket. Jag skulle kunna förlora mitt jobb. Inte min anställning, men mitt uppdrag. Allt står på spel. Så upplever jag det.”
Det är ”hårt” på toppen i SVT, men man riskerar inte sin försörjning om det skulle utkrävas ”ansvar”.
Varför väljer vi (journalister) en viss vinkel på verklighetsbeskrivningen?
AH: ”
Vi journalister är så lika, kommer från samma miljöer. Rent generellt så är vi väldigt lika vi har jättekul ihop trivs ihop och garvar åt samma grejer för att vi är lika”
Mångkultur och ”vi gillar olika” är för populasen, inte journalister, de förstår att värdesätta fördelarna med den homogena kulturellt lika gruppen. Mångkultur är något som man kan tillfälligt besöka som turist och fascineras av som åskådare.