Citat:
Där avslöjade han sig grovt - i recensionen 2013 - den eljest sluge rabbinen och folklivsforskaren, som han brukar kalla sig.Dan Korn recenserade Arnstberg och Sandelins Invandring och mörkläggning.
Inte så jättebra recension. Bland annat ställde han denna fråga:
http://magasinetneo.se/artiklar/inva...-morklaggning/
Inte så jättebra recension. Bland annat ställde han denna fråga:
Citat:
Varför är det fel att den svenska etniciteten är hotad?
http://magasinetneo.se/artiklar/inva...-morklaggning/
Några rader längre ner:
Citat:
Jag har ägnat en stor del av mitt liv åt att dokumentera just svensk etnicitet, men å andra sidan bor jag i Manchester, en stad som fått nytt liv efter den engelska tekoindustrin och kolgruvornas död just tack vare invandringen.
Undrar vad han tycker om jihadistattentatet i Manchester förra månaden, eller det i London (med den muslimska borgmästaren som tycker att terrorism hör till en storstad) denna månaden. Också frukter av invandringen. Den muslimska invandringen. Vad är det för fel att den brittiska etniciteten är hotad, kanske han undrar? På andras vägnar.
---
Dan Korn i GP idag:
Citat:
I en tid med stor invandring är de krafter i samhället som skapar en känsla av gemenskap viktigare än någonsin. Integration är ett ord på allas läppar, men få verkar ha någon tanke på hur den skall gå till. Inkludering är ett honnörsord, men vem vill inkludera någon i det man skäms för? Om vi inte förmår känna glädje över det som Sverige står för, lär vi inte heller kunna bli inbjudande. Om vi förnekar svenskheten, hur skall då andra kunna bli en del av den? I stället har mångkultur blivit ett ideal och det är just idealet, inte mångkulturen i sig, som är problematiskt. Alla är vi olika och ett samhälle där alla stöps i samma form är inget att sträva efter. Men däremot behöver varje samhälle en gemensam identitet, som man kan ansluta sig till i större eller mindre grad. En sak är att vi är olika, en annan sak är att hylla olikheten som ideal. I vissa avseenden är vi lika, i andra olika. När vi bygger en gemenskap gäller det att se det som förenar, inte det som skiljer.
Artikeln utmynnar iallafall i betonandet av en, som jag förstår det, majoritetsnationalism som en nödvändighet för både integration av minoriteter och för överstatliga institutioner. Han ondgör sig över mångfald som ideologi men vinnlägger sig om att hitta minsta gemensamma nämnare, för att mångfalden ska kunna samsas. Varför då sträva efter värdegrundens mångfald? Ett nödvändigt ont i en s k global värld? Mot bakgrund av vad han slugt och fräckt skrivit tidigare, är det svårt att läsa detta på annat sätt än betonandet av svenskheten som en nödvändig kärna - inte i egen rätt, men som ett instrument för att sluka massinvandringen och fortsatt kunna mata mångfaldens gökungar.