2018-03-17, 15:55
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Precis.

https://kvartal.se/

Någon som är imponerad av de inbjudna intellektuella giganterna?

Någon som är imponerad över deras val av ämne?

Nej, trodde inte det heller.

Hmm och var är "Bonnier-gate"?

Alltså kanske inte imponerad hittills, men jag tror ändå att Kvartal har potential att flytta debatten till att vara mer mångkulturkritisk. ”Bonnier-gate” borde förstås ha varit med i dag, men både då det gäller ämne och ton så behöver Kvartal fortfarande skapa bredd i bland de opinionsbildare som kan tänkas ta plats i deras produktioner. De har ju inget för att skrämma bort tänkbara röster. Även om jag är förbannat otålig på att få ta del av klartext har jag förståelse för om det är lite startsträcka.

Jag har alltså fortfarande föhoppningar om att Kvartal kan bli en betydande spelare, men antagligen ingen V2:a.
Citera
2018-03-17, 16:04
Medlem
longbow4ys avatar
Det finns tre sorters människor:

¤ De som får saker att hända.

¤ De som ser på medan saker händer.

¤ Och de som undrar vad som hände.

Och var placerar vi Kvartal.se idag?
Citera
2018-03-17, 16:42
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Alltså kanske inte imponerad hittills, men jag tror ändå att Kvartal har potential att flytta debatten till att vara mer mångkulturkritisk. ”Bonnier-gate” borde förstås ha varit med i dag, men både då det gäller ämne och ton så behöver Kvartal fortfarande skapa bredd i bland de opinionsbildare som kan tänkas ta plats i deras produktioner. De har ju inget för att skrämma bort tänkbara röster. Även om jag är förbannat otålig på att få ta del av klartext har jag förståelse för om det är lite startsträcka.

Jag hade hoppats mycket på Kvartal men har blivit besviken. Jag orkade inte höra det senaste trepartssamtalet. Efter 5 minuter klickade jag på off. På nåt sätt känns det som om det inte spelar någon roll vad någon säger eller inte säger längre. Även om det är bra och klarsynt. Landets öden ligger inte längre i svenska folkets händer. Framförallt inte den politiska vägen. Det lär heller inte bli några diskussioner om ansvar för haveriet förrän det är försent. Sedan tror jag offentligheten kommer att tunnas ut allt mer i takt med demografins förändring. Vid en viss tidpunkt upphör diskussionerna på grund av någon sorts förbistring. För att inget längre har den betydelse vi tror. Kanske är vi redan där.
Senast redigerad av stevenstills 2018-03-17 kl. 16:45.
Citera
2018-03-17, 23:00
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det finns ju inget "liberalt" med dem. De är intoleranta, makthungriga och auktoritetsdrivna. De drivs av relativist-marxism, och för dem existerar inget som får utmana den. Allt måste vara köns, identitets, kultur, religion och moral relativism. Det hela blir så absurt när fakta och rationalitet måste censureras och förbjudas. Det här är en fight de aldrig kan vinna utan att spela fult. Och spela fult är precis vad de gör.

Nej, jag vet det och det var därför jag skrev "liberalt" med citationstecken. Nu handlar det enbart om naken maktutövning. Alla hot mot den rådande maktordningen måste motarbetas med alla tillgängliga medel.

Intresset för Sverige i våra grannländer fortsätter men det är inte den uppmärksamhet som svenska journalister och politiker önskar sig.

Citat:
Sverigebilden fick sig en rejäl törn i tisdags när rapparen Ken Ring medverkade i norsk tv och pratade om den allt värre situationen i Sverige.

– Jag tror att det är kört, säger han.

– Så no go-zonerna är inte bara en myt? frågar programledaren.

– Nej, det existerar, det existerar i många områden, svarar Ken Ring.

Så illa har det blivit i Sverige att den kända rapparen nu funderar på att flytta till Afrika. Han ser framför sig att det bara kommer att bli värre framöver.

https://nyheteridag.se/inom-20-ar-ha...n-for-sverige/

Se inslaget här:

Citat:
”Inom 20 år har vi öppet krig” – Ken Ring om invandringen och framtiden för Sverige

https://www.youtube.com/watch?v=ahXgRG-SCqU

Det är inte så lätt att anklaga Ken Ring att fiska i grumliga vatten. Han har nog ingenting personligt att vinna på att prata om Sveriges utveckling. Nu när han själv har barn är det visst inte lika roligt att hänga i hooden längre.
Citera
2018-03-18, 00:05
Medlem
Citat:
Precis.

Tycker nog att M Kyeyune är den mest konstruktive, men han drunknar en del i de övriga som känns som förebilder för Christopher Lasch, inte minst Heimersson och Neuding. De ser värden med turistens ögon. Heimersson känns som någon som redan som ung såg sig som ”för stor” för det ”provinsiella” Sverige, och blev ”världsreprotern” som från det ena ”Hilton” hotellet till det andra. Från det perspektivet fungerar Libanon och multikulturen hur bra som helst.

De ojar sig över Trumps uttalande om att han hade rätt om Sverige, ganska mild ”pay back” efter vad Löfven vräkt ur sig om Trump. Självklart är Trump informerad om sådant om de som får audiens hos imperiets ledare.
Citera
2018-03-18, 00:41
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Precis.

Kvartals veckopanel har verkligen inte varit lyckad. Upplägget funkar inte; det blir varken hackat eller malet.

Det verkar, som Kvartal eftersträvar en panel, som består av 1 vänsterist och 1 icke-vänster plus 1 utagerande flamspelle. Flamspellen=inte den skarpaste kniven i lådan ska väl "lätta upp" programmet, förmodar jag.

Förra veckan var flamspellen Kajsa Ekis-Ekman; i veckans program var flamspellen Staffan Heimersson. Båda var rätt så prövande för lyssnare med fler än två hjärnceller. Heimersson var nog värre än Ekis-Ekman, eftersom han var mer expansiv.
Citera
2018-03-18, 09:14
Medlem
Anna Dahlberg på Expressen har förekommit i tråden tidigare och varit populär. Nu bekänner hon färg om muslimska böneutrop och islams plats i det svenska samhället:

Citat:
Säg ja till böneutrop - på det lagom svenska viset

Någon kanske invänder att det är ett sluttande plan. Först begär moskéerna tillstånd för fredagar, men snart handlar det om att få ropa ut muslimska böner fem gånger om dagen med hög volym som tränger in i bostadsområden. Men att döma av hur ärendena har hanterats hittills finns det inget stöd för den farhågan. Skulle det visa sig att ordningslagen är för tandlös är det väl inte värre än att en kommande regering får justera den.
...
Men då [när starka islamistiska krafter vill radikalisera Sveriges muslimer] måste islam ges en legitim plats i det svenska samhället. Om motståndet växer mot alla uttryck för islam i det offentliga rummet – moskéer, böneutrop och huvuddukar - riskerar samhället att spela islamisterna i händerna.
https://www.expressen.se/ledare/anna...svenska-viset/

Argumentationen är fylld med Bamse-snällism att vara svenskt "lagom" och gå med på en kompromiss, och låtsas inte om att motparten är kompromisslös och dessutom fientligt inställd till vår svenska kultur och vårt sätt att leva.

Argumentationen om att motstånd spelar islamisterna i händerna är ett känsloargument. Skulle någon acceptera samma argumentation mot t.ex. nazister? "Om motståndet växer mot alla uttryck för nazism i det offentliga rummet – stövlar, uniformer och svastikor - riskerar samhället att spela nazisterna i händerna. " Nej, då ser alla igenom argumentet för den dårskap det är. Islam är inte endast en religion, utan precis som nazismen är islam också en politisk rörelse som är farlig för västerländsk demokrati.
Citera
2018-03-18, 09:35
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag hade hoppats mycket på Kvartal men har blivit besviken. Jag orkade inte höra det senaste trepartssamtalet. Efter 5 minuter klickade jag på off. På nåt sätt känns det som om det inte spelar någon roll vad någon säger eller inte säger längre. Även om det är bra och klarsynt. Landets öden ligger inte längre i svenska folkets händer. Framförallt inte den politiska vägen. Det lär heller inte bli några diskussioner om ansvar för haveriet förrän det är försent. Sedan tror jag offentligheten kommer att tunnas ut allt mer i takt med demografins förändring. Vid en viss tidpunkt upphör diskussionerna på grund av någon sorts förbistring. För att inget längre har den betydelse vi tror. Kanske är vi redan där.

Lyssnade också på Kvartal. Ett mycket tamt samtal, rent av sövande. Märks att Dahlberg inte är med i matchen längre. Idag är hon för böneutrop. Detta genom ett samtal med Nalin Pekgul. Böneutrop är alltså okej bara för att Pekgul säger det. Helt sanslöst. Huitfeldt levererar inte heller. Tekniskt skicklig som programledare men det är som p1 och liksom där får floskler stå utan motargument eller i vart fall utelämnas motfrågor. Heimersson menar att Moderaterna, socialdemokraterna och sverigedemokraterna är främlingsfientliga partier. Varför alls ha med sådan gubbe? Dessa tre partier utgör nästan 80 procent av väljarna och med tanke på att alla invandrare också är främlingsfientliga, rent av extrem i det fallet, blir det inte många kvar som är de goda.

Sedan är det väl som du säger att det gemensamma mer eller mindre håller på att försvinner. Muslimerna är idag så många att de gör som de vill idag. Tiggarna är kvar och lär bli det. Invandringens konsekvenser går alltså inte att hejda längre. Därmed spelar det ju ingen roll vad som sägs.
Senast redigerad av TheLucky 2018-03-18 kl. 10:12.
Citera
2018-03-18, 10:06
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Anna Dahlberg på Expressen har förekommit i tråden tidigare och varit populär. Nu bekänner hon färg om muslimska böneutrop och islams plats i det svenska samhället:

https://www.expressen.se/ledare/anna...svenska-viset/

Argumentationen är fylld med Bamse-snällism att vara svenskt "lagom" och gå med på en kompromiss, och låtsas inte om att motparten är kompromisslös och dessutom fientligt inställd till vår svenska kultur och vårt sätt att leva.

Argumentationen om att motstånd spelar islamisterna i händerna är ett känsloargument. Skulle någon acceptera samma argumentation mot t.ex. nazister? "Om motståndet växer mot alla uttryck för nazism i det offentliga rummet – stövlar, uniformer och svastikor - riskerar samhället att spela nazisterna i händerna. " Nej, då ser alla igenom argumentet för den dårskap det är. Islam är inte endast en religion, utan precis som nazismen är islam också en politisk rörelse som är farlig för västerländsk demokrati.

Dahlbergskan svänger väldigt mycket. Hon är också för lägre lägsta löner vilket hon inte var för några år sedan. Eller, först var hon för, blev sedan emot och nu är hon tillbaks till för igen. Men varför ska vi liksom böneutrop acceptera lägre lägsta löner? Alltid denna jävla förmildring av konsekvenserna, eller att nu ska vi hjälpas åt. Det är dock inte hennes lön hon talar. Det är alltid andra som ska betala.
Citera
2018-03-18, 10:09
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Skulle någon acceptera samma argumentation mot t.ex. nazister? "Om motståndet växer mot alla uttryck för nazism i det offentliga rummet – stövlar, uniformer och svastikor - riskerar samhället att spela nazisterna i händerna. " Nej, då ser alla igenom argumentet för den dårskap det är.
Just den där dubbelheten stör mig så enormt mycket, ni vet, så fort en högerextremist flippar ut så är det ideologin (läs SD) som ligger bakom men när en islamist gör något så har islam INGENTING med saken att göra, gärningsmannen är en knäppgök som har missförstått islam.

När en islamist eller illegal invandrare begår brott så förbjuder media folk att göra politik av saken, men när en skolskjutning inträffar i USA då j-vlar avkrävs Trump ansvar!

När en invandrare begår brott så får vi inte bli rädda eller arga utan vi måste visa kärlek och förståelse men när en svensk begår brott mot en invandrare så blir det en tävling i avsky och avståndstagande.

Eller det som jag kom att tänka på efter att ha sett den norska debatten mellan tomten Ken Ring och feminazin Ida Östensson, när han eller någon annan talar om ökande våld, klyftor och utanförskap så är det svartmålning av vårt land men att i Metoo:s namn utmåla Sverige som ett helvete där förtryckta kvinnor våldtas och trakasseras av hela det manliga (infödda) svenska kollektivet så tycker hela etablissemanget att det är det bästa som har hänt och att feministerna snarare är för mjäkiga i sin beskrivning av landet!

Slutligen, jag förstod att mitt Kvartalinlägg skulle väcka ont blod men för mig som har varit en storkonsument av framförallt P1 så är Kvartal, DGS, Ledarsidorna mfl ett himmelrike.

Visst skulle även jag önska mig en skjutjärnsjournalist som läste lusen av makthavarna men jag kan inte se hur det skulle gå till i nuläget när kritiker till och med stängs av från internet.
Citera
2018-03-18, 10:44
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Just den där dubbelheten stör mig så enormt mycket, ni vet, så fort en högerextremist flippar ut så är det ideologin (läs SD) som ligger bakom men när en islamist gör något så har islam INGENTING med saken att göra, gärningsmannen är en knäppgök som har missförstått islam.

När en islamist eller illegal invandrare begår brott så förbjuder media folk att göra politik av saken, men när en skolskjutning inträffar i USA då j-vlar avkrävs Trump ansvar!

När en invandrare begår brott så får vi inte bli rädda eller arga utan vi måste visa kärlek och förståelse men när en svensk begår brott mot en invandrare så blir det en tävling i avsky och avståndstagande.

Eller det som jag kom att tänka på efter att ha sett den norska debatten mellan tomten Ken Ring och feminazin Ida Östensson, när han eller någon annan talar om ökande våld, klyftor och utanförskap så är det svartmålning av vårt land men att i Metoo:s namn utmåla Sverige som ett helvete där förtryckta kvinnor våldtas och trakasseras av hela det manliga (infödda) svenska kollektivet så tycker hela etablissemanget att det är det bästa som har hänt och att feministerna snarare är för mjäkiga i sin beskrivning av landet!

Slutligen, jag förstod att mitt Kvartalinlägg skulle väcka ont blod men för mig som har varit en storkonsument av framförallt P1 så är Kvartal, DGS, Ledarsidorna mfl ett himmelrike.

Visst skulle även jag önska mig en skjutjärnsjournalist som läste lusen av makthavarna men jag kan inte se hur det skulle gå till i nuläget när kritiker till och med stängs av från internet.

Det är väl lite som Meiji är inne på att det blir vare sig hackat eller malat. Varför alls ha med Ekis-Ekman och Heimersson? De tillför ingenting, snarare sänker nivån. Bjud istället in Aron Flam och Åsa Linderborg som varsina politiska meningsmotståndare.

Man bör helt skippa identitetsprofiler. De kommer med så sanslöst skruvade påståenden så att diskussionen kommer av sig. Ännu värre blir det när de höjer rösten och argt menar att det är sant bara för att de säger det.
Citera
2018-03-18, 11:09
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är väl lite som Meiji är inne på att det blir vare sig hackat eller malat. Varför alls ha med Ekis-Ekman och Heimersson? De tillför ingenting, snarare sänker nivån. Bjud istället in Aron Flam och Åsa Linderborg som varsina politiska meningsmotståndare.

Man bör helt skippa identitetsprofiler. De kommer med så sanslöst skruvade påståenden så att diskussionen kommer av sig. Ännu värre blir det när de höjer rösten och argt menar att det är sant bara för att de säger det.
Antagligen försöker de till skillnad från public service släppa fram olika åsikter men resultatet blir inte så bra som man skulle önska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in