2017-09-26, 16:52
Medlem
Samtidigt som Vivallamoskén brinner i ankdammen Sverige så flyttas positionerna fram ordentligt i EU-sammanhang:

Macron vill ha flyktingregler och ID-kort på EU-nivå.

http://www.euronews.com/2017/09/26/w...u-reform-plans

Citat:
In a sweeping speech on his vision for Europe, Macron said Tuesday that Europe must better protect its borders.
http://www.dailymail.co.uk/wires/ap/...ense-plan.html
Citat:
På migrantsidan varnar han för att Europa inte kan stå helt ensamt.
– Vår framtid är kopplad till Mellanöstern och Afrika, betonar Macron som hoppas att EU-länderna inom ett år ska kunna enas om den gemensamma asylpolitik som det länge rått oenighet om.
– Vi måste skapa en gemensam europeisk asylbyrå, som snabbar på och harmoniserar procedurerna. Det är bara genom EU som vi effektivt kan skydda våra gränser, välkomna dem som behöver skydd på ett värdigt sätt och skicka tillbaka dem som inte kan få asyl, säger Macron.
http://tt.omni.se/b5c6af731669ad41ad...4a7bec18abe234

Macron vill också ha en gemensam EU-underrättelsetjänst och EU-militär, med EU-budget. Pest och kolera, på samma gång.

I termer av mediekrig så är det mest intressanta att notera det närmast totala ointresset bland svenska ledar- och kultursidor för Macrons förslag.
Citera
2017-09-26, 17:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidHume
Framför allt blir man nyfiken på hur Lomfors tänker sig att alla (i hennes tycke) godkända, existerande kulturer gjort för att undgå att influeras av andra kulturer i närområdet. Finns de olika folkgrupperna i mellanöstern överhuvudtaget, med tanke på den begränsade geografiska ytans sannolika inverkan på det kulturella utbytet? Om villkoret "noll yttre påverkan" måste vara uppfyllt för att en kultur skall vara genuin, finns det då någon kultur alls som är genuin?

Eller är det i vanlig ordning på det viset att hon - liksom många andra - är så uppfylld av självhat att villkoret som möjliggör förnekelsen av den egna kulturen inte behöver vara uppfyllt av de andras kulturer? Jag funderar allvarligt på om det är det Nordiska klimatet som skapar människor som henne: vintermörkret leder till depression, och depressionen leder till självhat, förnekelse, vilja att riva ner och förstöra; viljan att fly, viljan att bli någon annan. Problemet är, att även om bärarna av den svenska kulturen decimeras och bärare av "spännande" nya kulturer flyttar in, så kommer hon snart att tvingas inse att grundproblemet fortfarande finns kvar: vintern kommer fortfarande att vara lång och mörk, depressionen kommer fortfarande att komma med det första höstlövet, men nu finns även problemet att skolorna har tvingats införa metalldetektorer samt att även de svenska kvinnorna i kvarteret tvingas bära huvudduk för att inte bli sexuellt trakasserade av männen som styr i området.

Hade det alls funnits något att mediakriga om, om människor som Lofors hade erbjudits medicinering eller ekonomisk hjälp till nystart i varmare trakter?

Eh... skulle Ingrid Lomfors, generalsekreterare för Judiska församlingen i Stockholm 2013 - 2015, vara uppfylld av självhat?

http://dagensseglora.se/2013/02/21/l...-forsamlingen/

TILLÄGG
– I Kibbutzen förstod jag att jag hade ett kulturarv och en familjehistoria som var en del av mitt liv. Under åren i USA började jag gå i synagogan och lärde mig att leva som en judinna. ... Judar är ett folk.
http://www.expressen.se/gt/kultur/ja...alva-mitt-liv/
Senast redigerad av Meiji 2017-09-26 kl. 17:06.
Citera
2017-09-26, 17:06
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det fanns en "Dagens Hitler"-tråd tidigare där dessa nazi-artiklar listades. Dags att återuppväcka den kanske nu när valet närmar sig.

Det lär behövas. Medierna har verkligen en osund relation till nazism o dyl. Men det är väl i linje med vänsterns ambition, som tycks vara att skapa det som man varnar för; att med retorikens kraft frambesvärja en fiende, en antites till sig själv.
Citera
2017-09-26, 17:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Eh... skulle Ingrid Lomfors, generalsekreterare för Judiska församlingen i Stockholm 2013 - 2015, vara uppfylld av självhat?

TILLÄGG
– I Kibbutzen förstod jag att jag hade ett kulturarv och en familjehistoria som var en del av mitt liv. Under åren i USA började jag gå i synagogan och lärde mig att leva som en judinna. ... Judar är ett folk.
http://www.expressen.se/gt/kultur/ja...alva-mitt-liv/

+1

Nej, att Ingrid Lomfors skulle anse att judar och svenskar som nationer/kulturer ska mätas med samma måttstock finns inte ens på kartan.

Dubbla måttstockar finns det väl många som använder, det störande är när de blir en del av ett offentligt hyckleri.
Citera
2017-09-26, 17:15
Medlem
DavidHumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Sorry, slarv från min sida - troligtvis orsakat av ett alltför svenskklingande namn för att trigga bakgrundscheck. Självhat bör således ersättas med svenskhat, och egna kulturen med svenska kulturen. Min fråga gällande huruvida hon kan hävda att kulturerna tillhörande de olika folkgrupperna i mellanöstern faktiskt finns sett till den begränsade ytans sannolika påverkan på det kulturella utbytet blev plötsligt än mer relevant.
Citera
2017-09-26, 17:31
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Sorry, slarv från min sida - troligtvis orsakat av ett alltför svenskklingande namn för att trigga bakgrundscheck. Självhat bör således ersättas med svenskhat, och egna kulturen med svenska kulturen. Min fråga gällande huruvida hon kan hävda att kulturerna tillhörande de olika folkgrupperna i mellanöstern faktiskt finns sett till den begränsade ytans sannolika påverkan på det kulturella utbytet blev plötsligt än mer relevant.
Se följande intervju, den förklarar hennes bevekelsegrund i ett nötskal. Alla som läser tråden bör se detta klipp.

https://www.youtube.com/watch?v=vfWIi8ZqxiA
Senast redigerad av sherm 2017-09-26 kl. 18:00.
Citera
2017-09-26, 18:08
Medlem
Citat:
Framför allt blir man nyfiken på hur Lomfors tänker sig att alla (i hennes tycke) godkända, existerande kulturer gjort för att undgå att influeras av andra kulturer i närområdet. Finns de olika folkgrupperna i mellanöstern överhuvudtaget, med tanke på den begränsade geografiska ytans sannolika inverkan på det kulturella utbytet? Om villkoret "noll yttre påverkan" måste vara uppfyllt för att en kultur skall vara genuin, finns det då någon kultur alls som är genuin?
Lustigt det där, om det ursprungliga eller äkta skulle förutsätta en alldeles orörd, isolerad kultur. Utan influenser. Det låter som antitesen till mångkultur. I så fall är den sortens äkthet det fula; det som står i motsats till mångkulturens ideologi om uppblandning - eller åtminstone beblandning. I annat fall gäller inte mångkulturen för alla. Vilket kan få en att undra över skillnader i skyddsvärdhet, eller hyckleri, bland ideologer och aktivister som gör anspråk på kulturernas syften och att värdera deras halt. Eller är det så att mångkultur ska berika genom parallellsamhällenas segregering? Ljusgivande scintillationer mellan separata kulturlager. Om assimilationen är total, hypotetiskt, så råder ingen mångkultur längre. Mångkulturen fordrar en mix av olikheter. Vad säger att det är bättre än ett mer homogent samhälle? Kan inte en mix av lånade, approprierade kulturyttringar och idévariation leva utan etnisk mångfald kanske? Inte minst i tider av internet, globalt åtkomliga medier och resor jorden runt. Dessutom utan etniska värdegrundsmotsättningar och friktion. Det är detta homogena, ursprungliga eller intakta, som blir åtråvärt, när västvärlden alltmer tar form som en internationell flygplats. Åtminstone för någonstansare. Och förmodligen även för välbeställda varsomhelstare, om sanningen ska fram. Förr eller senare vill nog de flesta komma till något slags ro, en hemvist att känna igen sig i.
Citera
2017-09-26, 19:56
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Detta precis i den stund då USA:s identitet börjar kollapsa: den kulturella identiteten (anglo-amerikanska) är inte längre homogen och kristendomen är svagare än tidigare, och USA har bara kvar sitt ideologiska credo. Problemet är att det inte går att hålla samman multietniska imperier med enbart ideologi. Få länder har enbart definierats av politiska principer, där ideologin användes för att förena eller separera folkgrupper. De mest uppenbara exemplen är Sovjetunionen, Jugoslavien, Tjeckoslovakien, Östtyskland och Nordkorea. Ja, Nordkorea finns ju kvar, men kanske inget idealsamhälle. De övriga finns inte längre, utan har ersatts av länder som definieras av etnisk tillhörighet. Ett USA, ett EU eller ett Sverige som försöker använda ideologi som förenande kitt kommer att märka att det inte räcker. Man kan notera att kommunistideologins förfall i Kina inte har inneburit något hot mot stabiliteten i ett land med en kärnkultur av Han-kineser (90%) sedan tusentals år.

Ett mycket illustrativt aktuellt exempel på det amerikanska samhällets skörhet är knähuks-protesterna under nationalsången före NFL:s amerikanska fotbollsmatcher. USA har i dag så svagt förenande kitt att om det skall hålla ihop måste alla dyrka flaggan och grundlagen.

Amerikanska MSM hatar amerikansk fotboll (som symboliserar heartland) men älskar soccer (som symboliserar Mexiko, europeisk finess och utländska influenser i allmänhet).

När nu MSM eldat upp svarta spelare att protestera så uppnår MSM två saker: dels knäcker de det folkliga stödet för amerikansk fotboll och de ökar söndringen i landet i sann postmodernistisk anda. Samtidigt som de beskyller presidenten för att vara "divisive" när han säger att alla i landet bör hylla det amerikanska credot.
Citera
2017-09-26, 19:58
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
For the record. På Lomfors' powerpoint (eller egentligen bara en overhead) från den där temasändningen kan läsas "3. Det finns ingen inhemsk svensk kultur". Det är svårt att komma ifrån att detta i sammanhanget betyder att det inte skulle finnas någon kulturell kontinuitet som drivs av ett svenskt kulturarv, av svensk historia och med och av det svenska folket på svenska språket.

När hon diskuterar invandringen och kulturella förvandlingar så framställs Sverige mycket riktigt som ett passivt läskpapper som tar upp allt möjligt som kommer in och "skapas" av invandrarna.

Jag blir inte provocerad av sådana texter längre. I valet lär SD få 25+ och moderaterna har svängt 180 grader i sin migrationspolitik. I de flesta kommuner kommer SD att antingen bli störst eller det näst största. Som lägst det tredje största. På detta förvärras välfärdssystemen allt mer och vi väntar som sagt den riktiga krisen 2018, vilket många talat om. Fler och fler texter i media (ja faktiskt i msm) talar om att skattebetalarna måste få utdelning på insatt kapital, annars går det inte att ha så hög skatt. När det blir så uppenbart vilka som står för notan blir Lomfors löjlig även bland de idag migrantvänliga grupperna.

I Skånska dagbladet (i den fysiska) kan man läsa gällande staffanstorp:

Citat:
Staffanstorps kommun följer Socialtjänstlagen. Husvagnarna är vinterbonade, ligger nära såväl livsmedel som bussförbindelse och alldeles i utkanten av vår tätort.

Uppställningsplatsen är prydligt grusad med belysning och servicevagnar för matlagning och hygien finns. Det har talats om husvagnar ute på åkern, från media och opposition i något försök att ställa det hela i dunkel dager. Ja vår lösning är rationell och ganska billig, men det är väl bra?

Vi pratar om vuxna män, inte barnfamiljer. Vi pratar om ett land där det tar år att bygga pga segdragna och knepiga processer och lagar. Vi talar om en akut lösning som vi får ta till eftersom staten har tagit emot fler människor än vad våra välfärdssystem klarar av. Vi talar om en regering som nu överlåter till kommunerna att sköta det som staten beslutat om. Ska man då inte försöka lösa detta på samma sätt som alla andra åtaganden? Med så sunt förnuft för skattebetalarnas pengar som möjligt. Vuxna människor klarar av att bo på studentkorridor tillsammans, att göra militärtjänstgöring tillsammans och inom vissa yrken under arbetsveckor att bo hemifrån.

Självfallet är det inte optimalt att som nyanländ bo på en plats där man kommer en bit ifrån samhället. Det var inte på detta sätt vi arbetade fram tills det att Migrationsverket valde att börja anvisa människor direkt till rådhuset. Kommunen var tydlig med att vi saknade bostäder och att vi inte köper in bostäder eftersom det är djupt orättvist och ett risktagande med skattepengar. Vi uppför inte heller modulbostäder, eftersom det är vansinnigt dyrt och är en permanent struktur som inte skiljer sig särskilt mycket från vår tillfälliga med begagnade husvagnar.

Ja vi pratar om åkermark, men guess what! Hela Staffanstorp är byggt på åkermark. Vi har, i princip, mest åkerareal per capita, minst skog och vi saknar sjöar. Vi har Sveriges bördigaste jordar, något jag hellre är stolt över än använder som nedsättande epitet.

Och nej, det är inte kommunens ansvar att ordna med wifi, det går alldeles utmärkt att själv köpa ett mobilt internet.

De senaste dagarnas medieartiklar visar återigen att Sverige har en lång resa att göra.
Men jag vägrar att medverka i vansinnigheter och mitt mandat är att genom Moderaterna representera invånarna i Staffanstorps kommun. Inte att genom deras surt förvärvade skattepengar lösa statens problem på ett mer kostsamt sätt än vad Socialtjänstlagen kräver. Vill Staffanstorpsborna något annat så går det bra att i nästa års val till kommunfullmäktige rösta på andra partier än Moderaterna. Listan på dessa partier kan göras lång.

https://www.facebook.com/thomas.gur....79?pnref=story

Vellinge har infört tiggeriförbud och Hultsfred vill sätta stopp för utbetalning av socialbidrag. Det kommer mer i år och nästa år kan vi redan nu utgå från att det lär hända rätt mycket där kommuner konkret agerar för att de har fått nog.
Citera
2017-09-26, 20:11
Medlem
fasligts avatar
Citat:

Eller är det i vanlig ordning på det viset att hon - liksom många andra - är så uppfylld av självhat att villkoret som möjliggör förnekelsen av den egna kulturen inte behöver vara uppfyllt av de andras kulturer? Jag funderar allvarligt på om det är det Nordiska klimatet som skapar människor som henne: vintermörkret leder till depression, och depressionen leder till självhat, förnekelse, vilja att riva ner och förstöra; viljan att fly, viljan att bli någon annan. Problemet är, att även om bärarna av den svenska kulturen decimeras och bärare av "spännande" nya kulturer flyttar in, så kommer hon snart att tvingas inse att grundproblemet fortfarande finns kvar: vintern kommer fortfarande att vara lång och mörk, depressionen kommer fortfarande att komma med det första höstlövet, men nu finns även problemet att skolorna har tvingats införa metalldetektorer samt att även de svenska kvinnorna i kvarteret tvingas bära huvudduk för att inte bli sexuellt trakasserade av männen som styr i området.

Hade det alls funnits något att mediakriga om, om människor som Lofors hade erbjudits medicinering eller ekonomisk hjälp till nystart i varmare trakter?

Framförallt blir jag väldigt nyfiken på hur just Lomfors egen kulturella tillhörighetssfär kunnat hållas så oerhört intakt och skyddsvärd, diasporalevande som den huvudsakligen varit, och detta i tusentals år. Hur har det varit möjligt för just den kulturella gemenskapen att undgå upplösningskontaminering i kontakt med alla olika majoritetskulturer den utvecklats inom? Eller menar kanske Lomfors att alla kulturer poserar i lånta fjädrar och lögnaktig retorik? Varför ska man i så fall bry sig mer om jom kippur eller kurdisk nationalromantik än om en GAIS-match? Varför fästa större vikt vid halal och kosher än vid raggmunk och korv?
Citera
2017-09-26, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
(FB) Dagens Hitler: publiceringar om nazismen i svensk media

Jag tänkte på samma sak när jag skrev mitt inlägg. I den där tråden döptes SvD om till "svenska Hitlerbloggen" ett tag. Nu syftar ju hetsen till att göra NMR till det farligaste hotet, och frågan är om det biter eller slår tillbaka den här gången. Guilt by association-kladd fungerar ju kontraproduktivt har vi sett i SDs fall. Och jag är övertygad om att varenda jävla journalist har skrikit "Varg" en gång för mycket nu. Även om varenda redaktion snurrar fram Emerich Roth i holocaustrolodexen så kommer ingen att bry sig nämnvärt då heller.

Jag är kluven här. Å ena sidan köper jag din analys rakt av att det sannolikt har skrikits varg alldeles för många gånger och med alldeles för gällt tonfall för att det ska ge någon effekt denna gång heller. Å andra sidan känns det som att om MSM "vinner" i kriget gentemot NMR (marschrutten har ju redan kortats ned och är längre ifrån synagogan osv) så är jag rädd för en valrörelse som kan bli fullständigt outhärdlig.Ett år kvar och det känns som att den har tjuvstartat och en inledande "seger" för MSM kan ge en olidlig hybris bland dess representanter, även om jag delar din syn på det teflon som omger SD vad avser guilt by.association. Någon märkbar förändring på kommande valresultat för SD kan MSM se sig om i månen efter, det tåget har gått för åratal sedan. Dock har MSM, tror jag, fortfarande makten att placera SD i politisk karantän och allmänt förpesta samhällsdebatten och -klimatet. Det är illa nog.
Senast redigerad av Runningonempty 2017-09-26 kl. 20:26.
Citera
2017-09-26, 20:28
Medlem
Totiuss avatar
En klassiker från Granskning Sverige appropå Ingrid Lomfors:
Judar är ett folk, Svenskar är det inte
https://www.youtube.com/watch?v=9Mkv5AwZpQQ
Publicerades den 13 okt. 2015
Konstigt nog är det väldigt ofta judar som till exempel Levande Historias överintendent och huvudtalare på Sverige Tillsammans, Ingrid Lomfors, eller Lena Körösi som förut suttit på samma position, eller andra agendajudar så som Svenska Kommittén mot Antisemitisms Willy Silberstein eller Expo:s Jonathan Leman som är de mest energiska opinionsbildarna för att sverige skall vara öppet och inkluderande. De tycker också att frågan om svenska folket finns är ointressant medan det däremot är solklart att det judiska folket finns. Lomfors menar att det inte finns någon ursvensk kultur utan att Sverige är det det är, tack vare invandrarna. Judisk kultur finns dock enligt Lomfors. Resonemanget är nästan kusligt likt Golda Meirs resonemang om att Palestinier inte finns, och den sionistiska slogan "ett land utan folk till ett folk utan land". Vi får hoppas det inte går lika långt för det svenska folket som det gjort för det palestinska folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in