2017-10-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Aha, "lomforsdoktrinen" alltså?

Tillägg: Växte tydligen upp i Polen. Finns väl inget urpolskt då heller, förstås.
Tog bara en googling på namnet för att konstatera att han är Polens svar på Masoud Kamali. Han verkar störa sig på det mesta som är typiskt svenskt. Dessutom är han en högst medioker skribent. Hans halvexotiska bakgrund torde vara enda skälet till att han bereds spaltutrymme.

Citat:
http://www.na.se/kultur/gregor-flaki...-nationaldagen

Jag har sett någonstans uppgifter om att Sverige är ett av de länder i välden som har den högsta per capita konsumtionen av glass. Det kan eventuellt förklaras av att svenskar, i likhet med till exempel ryssar men olikt de flesta andra folk, äter glass även på vintern. Men hur förklarar man att vi är världsledande i innehav av cabrioletbilar? I det här klimatet?!

Det är nog helt enkelt så att när de första solstrålarna tittar fram och temperaturen kryper upp förbi tiogradersstrecket cabbar vi ner och på med glass i stora lass – FÖR NU ÄR DET SOMMAR!
Den där låga stilistiska nivån brukar man annars bara hitta i lokala gratistidningar där man upphöjt klenbegåvade insändarpensionärer till krönikörer.
Citera
2017-10-21, 17:25
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Schibsteds egen lilla kinapuff talar samhällskontrakt och landar i den givna slutsatsen att,
Citat:
Ett gott och tillitsfullt demokratiskt samhälle bygger på att det finns eliter som det går att känna respekt för. Där man vet att ämbetsmän är oförvitliga, lagens företrädare är färgblinda och de folkvalda ickekorrupta. Där nyhetsmedierna rapporterar objektivt och konsekvensneutralt. Att samhällssystemet bygger på meritokrati och inte börd. Det är eliternas ansvar. Misslyckas vi med att skydda dessa värden, förtjänar vi att kastas ut ur slottet.

https://www.svd.se/eliternas-ansvar-...atin/i/senaste

Den artikeln visar att de inte förstått någonting. Absolut ingenting av sin samtid.
Det är värre än vi trodde är väl slutsatsen man kan dra.

För att man är ämbetsman, lagens företrädare eller folkvald är man ingen elit.
Så var det förr. Idag är arbetsuppgifterna i många fall i kategorin "enklare jobb". Knapptryckarkompani.

Journalister är ingen elit i samhället. Det är bottenskrapet. De värsta av de värsta som inte säger ifrån ens för sexuella övergrepp så länge de själva gagnas av PK-tystnaden. Jävla patrask.

Vanligt folk har idag i många fall långt mycket bättre utbildning och bildning än de fån till patrask som kallar sig elit för att de knullat sig till en position på ett propagandainrättning.

En sak kan jag hålla med om.
De lever i ett slott. Ett luftslott som just nu imploderar
Mycket beroende på att frågan om mångkultur aldrig förstods i hovet på slottet.
De verkade mest vara intresserade av att hänföras av olika Rasputins i hovet som de själva vill kalla eliten.
Det när alla andra ser ner på patrasket.

VAKNA!!!
Citera
2017-10-21, 19:05
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Den artikeln visar att de inte förstått någonting. Absolut ingenting av sin samtid.
Det är värre än vi trodde är väl slutsatsen man kan dra.

För att man är ämbetsman, lagens företrädare eller folkvald är man ingen elit.
Så var det förr. Idag är arbetsuppgifterna i många fall i kategorin "enklare jobb". Knapptryckarkompani.

Journalister är ingen elit i samhället. Det är bottenskrapet. De värsta av de värsta som inte säger ifrån ens för sexuella övergrepp så länge de själva gagnas av PK-tystnaden. Jävla patrask.

Vanligt folk har idag i många fall långt mycket bättre utbildning och bildning än de fån till patrask som kallar sig elit för att de knullat sig till en position på ett propagandainrättning.

En sak kan jag hålla med om.
De lever i ett slott. Ett luftslott som just nu imploderar
Mycket beroende på att frågan om mångkultur aldrig förstods i hovet på slottet.
De verkade mest vara intresserade av att hänföras av olika Rasputins i hovet som de själva vill kalla eliten.
Det när alla andra ser ner på patrasket.

VAKNA!!!
Jag vill inte vara otrevlig, men det här är nog första gången i flashbacks historia som en journalist har haft rätt och en flashback-användare har haft fel. Ordet elit är helt rätt använt av Lifvendahl här. Elit i det här sammanhanget betyder ungefär makthavar-klass. Det betyder inte att dessa människor är särskilt duktiga eller kompetenta.

Jag citerar från wikipedia för att det är enkelt: "In political and sociological theory, the elite (French élite, from Latin eligere) are a small group of powerful people that control a disproportionate amount of wealth, privilege or political power in a society."
Citera
2017-10-21, 19:15
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Jag vill inte vara otrevlig, men det här är nog första gången i flashbacks historia som en journalist har haft rätt och en flashback-användare har haft fel. Ordet elit är helt rätt använt av Lifvendahl här. Elit i det här sammanhanget betyder ungefär makthavar-klass. Det betyder inte att dessa människor är särskilt duktiga eller kompetenta.

Jag citerar från wikipedia för att det är enkelt: "In political and sociological theory, the elite (French élite, from Latin eligere) are a small group of powerful people that control a disproportionate amount of wealth, privilege or political power in a society."

Prova med att söka på elit i svensk ordlista. Hon skriver på svenska.
https://svenska.se/tre/?sok=elit&pz=1
SAOL: "de bästa inom visst område. "
SO: "(liten) grupp som innefattar de bästa eller skickligaste personerna i större grupp"
SAOB: "1) urval, de(t) bästa, ”grädda(n)”, ”blomma(n)” (av en grupp människor l., mindre ofta, föremål); ofta i fråga om soldater."
(numera knappast br.) person som (i ett visst avs.) tillhör eliten (i bet. 1). Stammen .. bildar liksom en trupps urval, dess kärntrupp, dess eliter. Hazelius Förel. 26 (1839).

Jo jag kan köpa att de är en utvald elit fotsoldater. Problemet är att de går i fiendens sold.

Men att de är de bästa och duktigaste? Kanske på Södermalm men inte i landet.
Senast redigerad av longbow4y 2017-10-21 kl. 19:18.
Citera
2017-10-21, 23:18
Medlem
Passepartouts avatar
Huitfeldt lämnar skyttegraven och rusar mot Thomas Gür & Co. De tar emot honom med öppna armar. Vad ska hända nu? Ompositionering på Kvartal, ska svensken äntligen få upprättelse? Om så sker, är det försent? Når det ut till de uppgivna medborgarna? Många frågor, inga svar.

Citat:
– Jörgen Huitfeldt är en av landets mest erfarna och skickliga journalister. Vi är väldigt glada över att ha rekryterat honom till Kvartal, säger Thomas Gür, styrelseordförande i den insamlingsstiftelse som äger Tidskriften Kvartal. Jörgen Huitfeldt kommer att ha en viktig roll i den pågående omgörningen av tidskriften, och inom kort kommer vi även att presentera en ny chefredaktör och fler redaktionella medarbetare.

– Kvartal ska fortsätta att ge ett faktabyggt och seriöst underlag till diskussionen om angelägna samhällsfrågor. I en turbulent tid ställs särskilda krav på god journalistik, och Kvartals uppgift är att bidra till det offentliga samtalet om vår tids stora frågor med expertkunskap, analys, och genom att visa målkonflikter och belysa vägar framåt, avslutar Gür.
https://kvartal.se
Senast redigerad av Passepartout 2017-10-21 kl. 23:20.
Citera
2017-10-21, 23:21
Medlem
S.Kandals avatar
Det absolut jobbigaste i detta mediekrig är frustrationen över att veta att man själv sitter på svaren. Att blivit matad med trams och osanningar år ut och år in tär på psyket. Tillslut infinner sig en uppgivenhet över människors totala avsaknad av logiskt tänkande och förmåga att ta in hela bilden. Hade det funnits någon rättvisa i världen hade Sverigedemokraterna i detta nu ståtat med 79% i opinionsmätningarn....men de backar. De backar eftersom övriga partier nu tar ansvar för Sverige, jag mår fysisk illa.

Teodorescu ledare rörande socialdemokraternas kovändning i migrationsfrågorna rör inte gemene väljare i ryggen. De vill/kan inte förstå och detta gör mig tom, svensken är en dum och lättlurad idiot i mina ögon.

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-h...appa-1.4752438

Citat:
Löfven: "Nu måste vi bestämma oss vilket Europa vi ska vara. Mitt Europa tar emot flyktingar. Mitt Europa bygger inte murar.", för att sedan i november samma år lägga om de svenska asylreglerna till EU:s miniminivå i syfte att strypa den stora invandringen till Sverige.

I Sverige kommer politiker undan med lögner, bara de är trovärdiga i väljarens ögon.

Citat:
I politik är förtroende hårdvaluta. Den som inte uppfattas som trovärdig kommer inte att lyckas vinna, eller behålla, väljarnas förtroende.

Den uppenbara slutsatsen är att:

EN MAJORITET AV VÄLJARKÅREN ÄR PRINCIPLÖS

Citat:
Det skiljer bara tre månader mellan dessa förändringar av socialdemokratisk politik. Har Stefan Löfven ställts mot väggen av den svenska journalistkåren? Har media ifrågasatt kappvändningen? Hur många socialdemokratiska väljare har förlorat tilliten till partiledaren och statsminister Stefan Löfven? Sannolikt ingen om man kan lita på de svenska opinionsmätningarna.

http://mobil.thoralf.bloggplatsen.se...ar-principlos/
Citera
2017-10-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det absolut jobbigaste i detta mediekrig är frustrationen över att veta att man själv sitter på svaren. Att blivit matad med trams och osanningar år ut och år in tär på psyket. Tillslut infinner sig en uppgivenhet över människors totala avsaknad av logiskt tänkande och förmåga att ta in hela bilden. Hade det funnits någon rättvisa i världen hade Sverigedemokraterna i detta nu ståtat med 79% i opinionsmätningarn....men de backar. De backar eftersom övriga partier nu tar ansvar för Sverige, jag mår fysisk illa.

Teodorescu ledare rörande socialdemokraternas kovändning i migrationsfrågorna rör inte gemene väljare i ryggen. De vill/kan inte förstå och detta gör mig tom, svensken är en dum och lättlurad idiot i mina ögon.

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-h...appa-1.4752438

I Sverige kommer politiker undan med lögner, bara de är trovärdiga i väljarens ögon.

Den uppenbara slutsatsen är att:

http://mobil.thoralf.bloggplatsen.se...ar-principlos/
Det här är på samma tema, SD politik är OK om det är moderaterna som driver den,men var vad Anna när SDs politik hade kunnat rädda landet, med lite liberalt stöd? Det är äcklande.

Citat:
Moderaterna har rätt om flyktingpolitiken

Men vem hade och har fortfarande mest rätt gällande invandringspolitiken, ANNA För helvete.

https://www.expressen.se/ledare/anna...tingpolitiken/
Citera
2017-10-22, 00:23
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det Eva Burman företräder har klart sektliknande mekanismer och agerandet påminner om masspsykos.

Tyvärr är inte hög intelligens eller ens omfattande erfarenhet något vaccin mot masshysteri.

Ett sätt att ta sig ur masshysterier är att enbart hålla sig till hårda fakta, och inte göra några resonemang eller dra några slutsatser alls. På så sätt oskadliggörs kognitiv bias, på bekostnad av att man inte kan se framåt, men man ser nutid klart. Dessutom talar fakta för sig självt. Efter ett tag får man en kognitiv bias mer inriktad på hårda fakta.
Citera
2017-10-22, 07:08
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det absolut jobbigaste i detta mediekrig är frustrationen över att veta att man själv sitter på svaren.

Sverige är som ett stort tacokladdigt fredagsmysvardagsrum. MSM journalisterna ser sig själva som de modiga ädla företrädarna som springer ut i världen, den stora oförståerliga, mörka, skrämmande världen och hämtar små urklippta fragment av verkligheten utanför det tacokladdiga fredagsmysvardagsrummet. Men det måsta klippas ner och omvandlas och presenteras på rätt sätt, så att det blir strömlinjeformat och inte upprör någon.

När man som jag läst den här tråden några år så förstår man att fredagsmysvsrdagsrummet Sverige faktiskt har en balkongdörr. Vi i den här tråden går ut på balkongen och hämtar frisk luft tidvis, och ser vad som händer utanför vardagsrummets neddragna persienn. Jag tycker fler ska göra som mig, jag har sutat läsa MSM helt, utan följer den här tråden för att den fungerar bättre än svensk MSM - och jag kan berätta för hugade tråddeltagare - den där balkongen den ligger faktiskt på nedre botten - så det är inte alls svårt att ta sig ut.

Ta dig ut i det fria. Skit i det tillrättalagda fredagsmystacokladdiga. Det är jobbigt att inse att du och jag kanske har blivit lurade ett helt liv. Andra världskriget, Koreakriget, Dag Hammarsköld, Vietnamkriget, JFK, 9/11 - men det är bara att andas frisk luft och inse att förruttnelsen och förljugenheten är med djupgående än vi alla trodde.

En sak är säker vi behöver inte lyssna på våra minoritetsalibin i svensk MSM längre. Alls. Dom är helt odugliga för att ge en korrekt bild på vad vi faktiskt har blivit utsatta för. Jag behöver inte "bröd och skådespel" längre.

Vi behöver inte svensk MSM längre. Dom är irrelevanta sedan åtmistone ett år tillbaka när allting rasade. Eller det var första träffen på fort MSM - nu rasar ohjälpligt bit för bit. En liten bit varje dag.

Det är det där som Snowden sa. Det går att välja en mycket bra tillvaro genom att underkasta sig samhällsutvecklingen. Det är bekvämt i fredagsmysvardagsrummet - bara inte så fritt och det luktar inte alltid så gott. Men det är bekvämt. Väljarna är bekväma, inte principlösa - eller vänta, det kanske är samma sak när allting kommer omkring?

Det är inte lika bekvämt utanför - men det är friare och att andas frisk luft är inte fel heller
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-10-22 kl. 07:17.
Citera
2017-10-22, 08:56
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Huitfeldt lämnar skyttegraven och rusar mot Thomas Gür & Co. De tar emot honom med öppna armar. Vad ska hända nu? Ompositionering på Kvartal, ska svensken äntligen få upprättelse? Om så sker, är det försent? Når det ut till de uppgivna medborgarna? Många frågor, inga svar.

https://kvartal.se
Hmm...jag har blandade känslor inför detta, visst är det på ett sätt bra att alternativmedia förstärks men samtidigt är det oroande att en av de få vettiga lämnar SR.

Nu lämnas fältet fritt för stollarna att svamla i studio ett när den enda förnuftiga personen tackar för sig och går till en för allmänheten förmodligen helt okänd tidskrift (till och med jag brukar glömma att den finns under långa perioder )

Kanske det är rätt folk som läser Kvartal och att dessa tar mer intryck och påverkas av tidningen pga en sådan förstärkning, jag hoppas det men vet ej.
Citera
2017-10-22, 09:09
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Hmm...jag har blandade känslor inför detta, visst är det på ett sätt bra att alternativmedia förstärks men samtidigt är det oroande att en av de få vettiga lämnar SR.

Jag har sett här och på andra ställen att Heuitfeldt anses som en "vettig" på P1; jag ställer mig frågan, om denne vettige journalist kan tänka sig att byta från P1 till en obskyr tidskrift "Kvartal", hur många är det egentligen som lyssnar på P1? Eller är det som du säger bara en fråga om "rätt folk" inte "hur många"?
Citera
2017-10-22, 09:28
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag har sett här och på andra ställen att Heuitfeldt anses som en "vettig" på P1; jag ställer mig frågan, om denne vettige journalist kan tänka sig att byta från P1 till en obskyr tidskrift "Kvartal", hur många är det egentligen som lyssnar på P1? Eller är det som du säger bara en fråga om "rätt folk" inte "hur många"?
Det slog mig plötsligt att denna passus i Ganmans långa rant om public service kanske handlar om Huitfeldt och Kvartal, Ganman skriver "hon" vilket fick mig att tänka i andra banor men det kan ju vara för att inte riskera att hänga ut Huitfeldt som Ganman beskriver journalisten som en kvinna.

Kanske det fetade är förklaringen?

Citat:
En morgon ringer telefonen när jag är i Stockholm och jobbar. Det är en av public service-koncernens populäraste programledare som hör av sig och, mycket artigt, undrar om jag vet hur en av landets största ”alternativa” opinionssajter finansieras?

”Ska ni göra ett knäck på dem?” undrar jag.

”Nej”, säger personen ifråga. ”Jag frågar för egen del.”

Programledaren berättar sen att den ”alternativa” sajten vill värva henne och att det verkar finnas ekonomiska förutsättningar för det hela. Hon vill dock veta exakt var pengarna kommer ifrån, men tycker sig inte få helt klara svar på den punkten (alltså av sajtägarna). Jag förklarar att jag har dålig koll på hur just den här sajten finansieras och sen säger jag det jag reflexmässigt känner:

Om nån som du, ett av företagets absoluta toppnamn, kan tänka dig att hoppa över till en ‘oberoende’ nyhetsförmedlare med betydligt färre läsare, tittare och lyssnare… då måste situationen på Sveriges Radio vara ganska outhärdlig?”

Reportern svarar med ett dystert:

Ja.”
Senast redigerad av orrtupp 2017-10-22 kl. 09:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in