Citat:
Skribenten i GP verkar tro att Svenska modellen endast handlar om lönebildning:
Det visar väl att skribenten antingen saknar bildning eller också har ett syfte att med ledaren förstöra den svenska modellen. Ett modell som är samhällskontraktet som de flesta av oss refererar till där lönebildningen endast är en liten del av hela modellen.
Det visar väl att skribenten antingen saknar bildning eller också har ett syfte att med ledaren förstöra den svenska modellen. Ett modell som är samhällskontraktet som de flesta av oss refererar till där lönebildningen endast är en liten del av hela modellen.
Varför ansågs denne hopplöse Max Sjöberg lämplig som sommarvikarie på GPs ledarsida? Är han släkt med Peter Hjörne??
Så här presenterar Max sig själv:
Citat:
Jag är född och uppvuxen i Alingsås men bor numera i Uppsala där jag pluggar juridik. Innan dess har jag bland annat sysselsatt mig genom att jobba på bemanningsföretag inom tillverkningsindustrin, vara chaufför åt Postnord i Hisings Backa och plugga nationalekonomi. När jag inte pluggar njuter jag av studentlivet, går på popkonserter eller stand-up och försöker förstå världen genom att läsa och lyssna på andra som vet mer än jag själv om saker och ting.
[---]
Ekonomistudenten i mig vill skriva om hur göteborgarna kan få bättre valuta för sina skattepengar och den framtidsoptimistiske liberalen i mig vill skriva om hur Sverige fortsätter vinna på globalisering och öppenhet mot omvärlden. Inte helt oväntat tror jag att dessa två ämnen går hand i hand.
[---]
Ekonomistudenten i mig vill skriva om hur göteborgarna kan få bättre valuta för sina skattepengar och den framtidsoptimistiske liberalen i mig vill skriva om hur Sverige fortsätter vinna på globalisering och öppenhet mot omvärlden. Inte helt oväntat tror jag att dessa två ämnen går hand i hand.
http://blogg.gp.se/ledarbloggen/2017...hakan-och-max/
Max Sjöberg är alltså en student (!) med noll (0!) erfarenhet av att skriva ledare i dagspressen. Med få undantag så har hans texter (föga förvånande) varit obeskrivligt infantila och/eller gymnasialt snusförnuftiga.
GPs andre sommarvikarie var den erfarne och inte sällan lysande Håkan Boström, som har mångårig erfarenhet som ledarskribent. (Boström har tagit en paus från att skriva ledare och doktorerar f.n. i ekonomisk historia i Uppsala)
Alice Teodorescu har deklarerat att det är skickligheten som är avgörande, för att få uppdraget att skriva ledare för GP - inte etnisk bakgrund eller ngr andra faktorer. Så vad hade studenten Sjöberg för dolda förtjänster?
Är han släkt med Peter Hjörne? Är Håkan Boström homosexuell och det här är hans lilla toyboy, som han lade ett gott ord för som sommarvikariere? Deras vägar kan ju ha korsats i Uppsala.. (Jag spekulerar vilt, har inte en susning om Boströms sexuella läggning.)
------
I dagens pinsamma epistel konstaterar Sjöberg, att de migranter, som svenska politiker har importerat "ofta inte är tillräckligt produktiva för att kunna konkurrera" på arbetsmarknaden.
Han avslutar: " om den svenska modellen slutar leverera vad ekonomin behöver så kan den behöva kasseras eller åtminstone reformeras".
Baserat på den allmänna nivån på Sjöbergs övriga ledare i GP (jag har läst samtliga), så tror jag tyvärr, att Max Sjöberg inte begriper att det STORA, samhällsekonomiska problemet med lågproduktiv arbetskraft inte är, att en lågproduktiv arbetskraft inte kan konkurrera på Sveriges postindustriella och kunskapsintensiva arbetsmarknad; det stora problemet är att en sådan arbetskraft inte är förmögen att *producera* i en tillfredsställande utsträckning. En lågproduktiv arbetskraft levererar inte vad en ekonomi behöver för att blomstra - oavsett hur modellen för lönebildning ser ut.
En lågproduktiv arbetskraft producerar helt enkelt väldigt lite. Ekonomistudenten Sjöberg kanske missade det kapitlet i kursboken?