Ångående mångkulturen i Sverige och tribalismen. Hur tribalismens mekanismer kan ta sig konkreta uttryck. Ett enda exempel på en kortare ordväxling mellan en assyrier och en kurd som båda är väletablerade i Sverige räcker för att illustrera tribalismen.
Assyriern Afram Yakoub från Södertälje lät den 15 februari 2015 publicera en debattartikel på SVT Opinion. I artikeln kan märkas viss indignation men på det stora hela är den vad som i sammanhanget skulle kunna kallas civiliserat hållen. I artikeln klagar assyriern på att statligt stöd från Sverige inte går till bland annat assyrierna i norra Irak. Istället går allt militärt och humanitärt stöd till andra grupper, bland annat till den kurdiska de facto-staten. Assyriern menar att kurderna inte hjälper assyrierna. Tvärtom ska kurdiska styrkor hellre ha flytt fältet "med svansen mellan benen" än stanna och försvara assyrier och yazidier. Assyriern avslutar med att lägga ansvaret för biståndsfrågan på svenska staten och påstå att biståndet i Irak måste leda till att minoriteternas ställning stärks och att vi med nuvarande bistånd går över huvudena på bland annat assyrierna. Assyrierns uppfattning är att vi svenskar inte kan hävda att vi värnar minoriteterna med vår biståndspolitik.
Två dagar senare svarar kurden Kurdo Baksi. Tonläget skruvas genast upp flera snäpp. Assyriern kallas Bagdad-Bob. Enligt kurden gör assyriern inget annat än att återkommande kritisera kurderna. Assyriern sägs också avkurdifiera yazidierna som enligt kurden är urkurder. Assyriern anklagas också för att isolera begreppet kurd till att bara gälla den muslimska befolkningen i norra Irak. Detta isolerande sägs av kurden vara utstuderat och rasistiskt samt vara samma taktik som Sadam Hussein använde sig av. Kurden redogör i sitt svar till assyriern också för Kurdistans fantastiska demokratiska utveckling och hur väl regeringen i Erbil behandlar minoriteter som turkmener, assyrier och kaldéer och det byggs kyrkor överallt och de nämnda får använda sina egna språk i skolorna. Den kurdiska välviljan går till och med så långt att några av ledamotsplatserna i det kurdiska parlamentet är vigda åt minoriteterna i Kurdistan. Ja kurderna och Kurdistan påstås av kurden faktiskt vara de enda som
Citat:
... skyddar de kristna i Irak och det gör dem på palts med sina liv som insats. Jag kräver ingen tacksamhet från de kristna, men i kampen mot IS hade jag velat att Assyriska Riksförbundet oroade sig mer för IS framfart och hot än att håna kurder.
Kurden avslutar sitt svar med att syrligt hoppas att
Citat:
Assyriska riksförbundet snart får bättre representanter än Bagdad Bob-kopior i Södertälje.
Assyriern svarar snabbt. Och förebrående. Kurden antyds vara omogen och osaklig och benägen att använda härskateknik genom att förminska och förlöjliga. Kurden påstås också blanda ihop korten och läsa in saker som som assyrierna aldrig skrivit. Assyriern beskyller kurden för att vara kurdisk extrem-nationalist. Assyriern menar också att assyrierna är ursprungsbefolkning i norra Irak - som assyriern kallar irakiska Assyrien - och hänvisar till kyrkor, kloster och otaliga fornlämningar. Han tar också upp rapporter från människorättsorganisationer som Amnesty International, Human Rights Watch och andra som sägs innehålla
Citat:
... dyster läsning full av dokumenterade fall av övergrepp, tvångskurdifiering och ett lågintensivt förtryck av minoriteterna i syfte att marginalisera dessa.
Kurderna i det Assyriska Irak sägs också ägna sig åt organiserat undergrävande av minoriteters oberoende, valfusk och rent våld. Även konfiskeringar av mark sägs förekomma. Assyriern beskyller kurden för att av-etnicifiera assyrierna och tvångskurdifiera yezidierna och på så sätt försvaga dessa folkgruppers krav på etniska rättigheter. Assyriern får här verkligen fart i sitt svar till kurden och tar i från tårna.
Citat:
Turkiet kallade länge kurderna för bergsturkar för att ”trolla bort” det kurdiska folket och dess krav på etniska rättigheter. Jag har svårt att tro att Kurdo Baksi eller andra kurder uppskattade den turkiska policyn.
Assyriern tar som sista spik i kistan upp folkmordet 1915 för att slutligt begrava kurdens argumentation, och avslutar sedan snärtigt med förhoppningen att
Citat:
För [svensk-kurdernas] skull hoppas jag att [de] snart får representanter som kan stå upp för allas lika rättigheter och som kan debattera utan att sjunka till sandlådenivå.
--- --- ---
Vad ska man då säga när man tar del denna korta ordväxling mellan två nysvenskar? Min första reaktion är följande.
Ju mer och noggrannare jag betraktar nutid och närhistoria, ju mer jag granskar politiska beslut, ju mer jag tar del av vad de nya svenskarna tycker och tänker och hur de praktiskt agerar, ju mer jag läser mer eller mindre vilset, alternativt förvillande, opinionsmaterial i tidningar, detso större har inte en egentlig vilja men väl ett behov börjat växa inom mig, att ibland bara ställa mig upp och vråla att det här landet är mitt, det här är mitt hem, det här är Sverige och jag är svensk. Ett behov jag aldrig tidigare känt och ett agerande jag tidigare alltid föraktat. Att bara ställa mig upp och vråla: Ut ur mitt ... ! Dra åt ... med er ... ! Åk ...!
För betänk. Assyriern är vad då? Andra eller tredje generationens så kallad svensk? Kanske det men skrapar man bara lite, lite på ytan tittar nationalist-assyriern fram. På kurdens yta behöver man inte ens skrapa. Han går i försvar för det kurdiska folket utan att ens ha blivit tilltalad. Och dessa så kallade svenskar talar om sig själva, när talet kommer direkt ur hjärtat, helt utan hämningar om de egna folkens rättigheter och förträffligheter som de värsta n... ja ni vet vad, skulle vi svenskar tala om oss själva på samma sätt. Och svenskar är de då definitivt inte.
När det kommer till kritan är dessa så kallade svenskarna alltså inget annat annat än fullblodsnationalister. Och de är inte ensamma, nej det är de inte. Det Nya Sverige är fullt av nysvenskar. Och detta är alltså grunden för det mångkulturella samhället, grunden för det mångkulturella Sverige. Dessa båda och många andra är inte här för att bli en del av Sverige, de är inte här för att bli svenskar, de är här för att bevara sina egna särarter, för att här i Sverige leva bland annat som assyrier och kurder. Hur ska detta kunna vara ens en liten del i ett stabilt samhällsbygge? Jag bara undrar.
Och samtidigt sägs jag svensk inte finnas. Och finns vi är vi bara ett slags kuliss för nysvenskarna. Den scen varpå de fortsätter sitt osköna mellanösterska spel. Ett spel de ägnat sig åt i minst två tusen år i sina hemtrakter. Då där och nu här. Med ungefär samma resultat på båda ställena.
I den mångkulturella debatten på ledarsidorna i våra svenska tidningar har jag aldrig sett någon ta upp dubbeltänket som finns i det mångkulturella Sverige. Den dubbelhet som finns i att nysvenskarna inte bara tillåts, utan också uppmuntras och finansieras av svenska staten, till att vara allt annat än svenskar. Samtidigt som det svenska förlöjligas och förhånas och föraktas helt öppet. Eller helt enkelt sägs inte finnas alls. Att detta inte berörs direkt, eller ens indirekt, beror så klart på att skulle vi svenskar börja tala och agera som till exempel assyrier och kurder gör, skulle det svenska mångkulturella bygget mycket snart braka samman. Ett av de bärande elementen, ett av fundamenten, en av grundbultarna i det mångkulturella bygget är nämligen svenskens icke-existens. För att Det Nya Sverige ska kunna ta form och fungera ens hjälpligt, krävs att svenskarna gör avkall på de rättigheter till ett eget land, självbestämmande, särart med mycket mera, som alla nysvenskar ser som självklarheter kommer det till dem själva. Man kan beskriva oss svenskar och vårt land som den tablå varpå de många färgerna från den mångkulturella paletten stryks. Ett mer rättframt sätt att beskriva det är att tala om kolonisation istället för invandring och inkräktare istället för invandrare.
Jag skulle vilja se någon ledarskribent beröra det ämne jag bara skrapat på ytan på; svenskens självklara rätt att finnas till och slippa inblandning av andra när det gäller allt det som rör honom, sånt som hans historia, hans språk, hans kultur och inte minst hans land. För min alldeles bestämda uppfattning är att denna fråga måste upp på bordet på riktigt, inte vara förvisad bara till Internets stormiga hav. Min uppfattning är nämligen att menar man allvar med byggandet ett mångkulturellt Sverige, går det inte att bortse från mig svensk och inte heller att bortse från nysvenskarnas uppenbara ointresse för allt annat än sig själva och de sina. För hur ska det gå till att bygga ett väl fungerande samhälle och en väl fungerande stat när byggstenarna till viss del består av grupper som inte alls kan komma överens och där smockan hänger i luften hela, hela tiden och där själva grunden för hela bygget utesluts ur alla kalkyler, tänks bort, medvetet glöms eller göms? Jag tror inte det kommer att gå så bra och det är inte seriöst av hederliga människor att ens påstå att det är möjligt. Än mindre hederligt är det att faktiskt agera som vore det möjligt. Tyvärr görs båda sakerna.
Det bär mig emot att skriva sånt här. Jag ogillar de flesta av natiolismens uttryck, men jag drivs ju för tusan till att bli nationlist, svensk nationalist, när jag betraktar nysvenskarna, medias hantering av det mångkulturellla Sverige, politikers lagstiftande och myndigheters beslutsfattande. Och vill våra kära jounarlister, politiker och så kallade svenskar och mycket annat löst folk har riktiga, på riktigt riktiga, svenska nationlister med allt vad det innebär, ja då är det bara att fortsätta på den inslagna vägen. Även om jag inte gillar att säga det, så är det ändå en ganska spännande utveckling. Tycker jag som svensk i Sverige. Inte en utveckling jag egentligen önskar men som är spännande på sitt sätt.