2017-07-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om jag tolkar dig rätt, så vill du vill lansera ett positivt begrepp för återvandring/repatriering... och du har fastnat för "kretsloppsmigration". Men, problemet med det begreppet är, att som regel innebär ett kretslopp-någonting inte bara ett (1) varv.

"Kretsloppsmigration" framkallar bilden av hur samme migrant regelbundet kretsloppar till Sverige för t.ex. sina sjukvårdsbehov. Förmodar, att det inte är så, du hade tänkt dig det hela?

Som jag ser det bör det vara möjligt att tillåta arbetskraftsrekryteringar utomlands där de arbetssökande skriver på åtagande om återflytt när arbetet upphör och obligatoriska årliga besök i hemlandet för att personen inte ska förlora kontakten med sin egen kultur och sitt hemland. System likande Förenade Arabemiraten.
Citera
2017-07-17, 00:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Intressant artikel i Svenska Dagbladet idag, troligtvis den största "jag kryper till korset"-artikeln jag någonsin sett i svensk media. Lars O Ericsson omvärderar The clash of civilizations.

https://www.svd.se/utskalld-bok-hade...likt-med-islam

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ytterligare ett tecken i tiden? Clash of the Civilizations hade rätt. Vilket även en skribent på SvD kultur kan erkänna.

https://unvis.it/svd.se/utskalld-bok...likt-med-islam

Och Bonnier och PK djupaste krafter anser fortfarande att det bästa sättet att främja svensk utveckling och ekonomisk trygghet för svenskarna är i princip obegränsad MENA invandring? Hmm eller vad det precis det som man inte ansåg/anser? Så man kan fråga sig, vad ville man uppnå?

I sanning ett tecken i tiden. Jag minns när CoC kom på 90-talet, och hur utskälld den blev. Min intuitiva tanke var då att så utskälld blir bara en skrift som kommer farligt nära en farlig sanning. Sedan rätt länge har jag varit övertygad om att Huntington har mer än bara litet rätt i sina iakttagelser. Boken är inte invändningsfri, men definitivt närmare sanningen är skönanden Fukuyamas önskedrömmar.

CoC kan mycket väl anses vara en intellektuell förelöpare till denna tråd, emedan den tidigt gav upphov till en form av mediekrig, med mångkulturproblematiken i centrum. Att denna bok efterhand kommer att få upprättelse är tämligen givet, och det blir intressant att följa från vilka håll, och i vilken ordning, som upprättelserna kommer. I svensk massmedia sitter detta hårt åt, och det är givetvis ingen slump att SvD är tidigt ute i detta ärende.

Så, kommer det ett motangrepp på Ericssons artikel de närmaste dagarna, tro?
Citera
2017-07-17, 00:27
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu skrivs det om på nätet att följande artikel av Thomas Gür måste delas och då får vi väl göra det i det här sammanhanget. Ja, Gür pratar klara verba om vad som måste göras i landet på ett sätt som knappast hade varit möjligt bara för ett år sedan i MSM:

Ett etniskt utanförskap

med inledningen:

Allt talar tyvärr för att vi, även med drastiskt minskad invandring, kommer att ha en mycket stor grupp som under en generation kommer att leva i utanförskap, skriver sommarkolumnisten Thomas Gür.

och utan krusiduller talar han till oss läsare om den bistra verkligheten:

och ekluten som väntar oss:

inga fler ungdomsgårdar:

Artikeln bör läsas i sin helhet:

http://www.gp.se/ledare/ett-etniskt-...skap-1.4444695

Nu får vi se hur reaktionerna blir; om artikeln tigs ihjäl eller blir bemött på det vanliga tarvliga sättet i övrig MSM.

Tigas ihjäl känns som ett safe bet.
Citera
2017-07-17, 00:37
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Han slår fast:

Och åskådliggör därmed konflikten mellan "realisterna" i migrationsdebatten - och verkligheten.

För - vad är hans recept annat än fromma förhoppningar om att Sverige efter en generations försörjning av 800 000 VUXNA, på något sätt ska passera en punkt där tingen blir bättre, istället för gradvis sämre?

Var finns hans empiri, hans förlagor? När börjar Malmö eller Detroit, under demografisk och politisk hegemoni av en icke-vit, icke-europeisk befolkning, sin resa mot välstånd och stabilitet?

Hur, Thomas Gür, kommer den metamorfosen gå till? Hur mycket kommer de där 800 000 i en generation att ha kostat i ekonomiskt och socialt kapital?

Att jämföra med de 30 miljarder/år 800 000 afghanska statstjänstemän med familjer kostar - till ingen extra kostnad i Sverige. Bara som en fast mätpunkt att illustrera kostnadsläget.

I ena vågskålen ligger i princip Sveriges extrapolerande undergång. I den andra möjligheten att "motivera" en återvandring med alla till buds stående politiska styrmedel - genom ett ekonomiskt nollsummespel där varje satsning - hur "from" förhoppningen än är - betalas av huset. Kostnaderna har vi ju ändå, utfallen är i båda fallen osäkra. I ena fallet är problemet dock kategoriskt löst, för Sveriges vidkommande.

Thomas Gür tänker fel, tänker halvt och statiskt. En mycket omfattande återvandring sker i flera steg och kommer vara en dynamisk process av push/pullfaktorer i synergi:

Kan-stadiet. Mycket viktigt att etablera att individer kan återvända, att kretsloppsmigration är en möjlig process med många vinnare. Sverige och svenskarna vinner förstås - men även t ex Somalia och den specifika utanförskapsfamiljen med söner på drift i kriminalitet och missbruk.

Det är detta jag tror många här vänder sig emot - det känns för mycket som att jag vill sälja in en kravlös belöning för lycksökare. För snällt. Det handlar dock om det ovärderliga att uppnå:

Bör-stadiet. Om det visar sig att en betydande diaspora-diaspora kan etableras i ursprungsländerna, kommer kvarvarande bidragsberoende och kriminalitet, religiös fanatism bli mindre acceptabel i Sverige. Ett uppfordrande, ett krav på att göra rätt för sig får ett naturligt och nödvändigt alternativ. "Om du inte anstränger dig - vad gör du här?"

I den mån samhället sedan förfaller i etnisk oro och separatism, finns instrumentet etablerat. Hellre än inbördeskrig, religiös fanatism, kriminalitet och flergenerationellt bidragsberoende ska du återvandra. Det finns etablerad mottagning och sammanhang för dig. Hej då.

Möjligen kan det vara så att en gammal, rätt creddig systemkritiker som Thomas Gür lider av samma tankens låsning och "realistiska" brist på vision vi ser i tråden? Jag tror som sagt att jag skulle ha lättare att övertyga en oförstörd generation av unga miljöpartister och moderater.

Att införa ett än mer kvävande skattetryck, förstöra den globala biosfären, att sluta hjälpa solidariskt på plats, vägra värna arbetarklassen och försörja människor så ekonomiskt ineffektivt som möjligt - för att få etnisk oro, kriminalitet och ett ruinerat Sverige - det är INTE realistiskt. Sedan får Thomas och Tino säga vad de vill.

Dystopiska vildpannor och fantaster är fortfarande vildpannor och fantaster.

Jag tror att debattörer som trycker på korridorens väggar ofta vet vad som behöver göras men förståndigt nöjer sig med en korrekt och skrämmande verklighetsbeskrivning parad med en kostsam/svår lösning som ligger i linje med den officiella msm-viljan.

Det viktiga är att avslöja trams, lögner, feghet och drömmerier.

Den typen av debattörer är viktiga i det avseendet. Initierade vet vad som egentligen behövs.
Citera
2017-07-17, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Det finns definitivt en tendens att diskutera ords mening från journalister och politiker. När diskussionen om problem med stenkastning mot utryckningsfordon i förorter var som hetast diskuterades själva problemet, dess orsaker och eventuella lösningar väldigt lite. Istället fokuserade man på att det vedertagna begreppet för kritiker kommit att bli "nogo-zoner" och att det inte fanns några zoner i Sverige som man inte kunde "gå i". Ungefär. Det handlade i alla fall om semantik istället för problemet.

Det är som jag ser det en medveten strategi för att man vet att det finns ett problem, och man vet också att man inte vill diskutera problemet eftersom dess orsaker går stick i stäv mot den egna ideologin. För att avleda uppmärksamheten och kväsa debatten lindar man in sig i definitioner och hårklyverier så att man kommer att diskutera semantik istället för sakfrågan. Samma gäller med pratet om vem som är "svensk".

[...]

Snarare kommer det vara att allt som kommer från SD eller någon som någon gång haft samröre med SD per definition kommer att vara fel på grund av budbäraren och inte innehållet i det som sägs. För det passar ideologin bättre.
S k språkvård är givetvis något regimmedierna är drillade i. "utanförskapsområden" signalerar ett offerskap, som ska bemötas med "mer resurser" och omfördelningen, skattehöjningen, legitimeras genom "bättre integration", "jämlikhet", "inkluderande samhälle".

Gunnar Myrdal, en av den svenska välfärdens och den sociala ingenjörskonstens främste arkitekter, skrev i I stället för memoarer (1973) att han, inte speciellt framsynt eller unikt, att befolkningstillväxten är en stor klimatpåfrestning och att den globala befolkningen vid millennieskiftet skulle uppgå till ca 7 miljarder människor och att det sen, pga stor eftersläpning i effekt av åtgärder (om åtgärder för befolkningskontroll alls sätts in, vill säga) i underutvecklade länder med deras höga fertilitet och utseende på befolkningspyramiden, skulle fortsätta öka. Så snart är de 10 miljarder, kanske 15 miljarder... Detta är gammal kunskap och det måste politikerna och journalisterna befatta sig med, genom frågor, vilja och politik. 'Vad innebär detta för Sveriges migrationspolitik?' bör de fråga sig.

Redan terminologin kring "utvecklingsländer" är suspekt enligt Myrdal ("språkets fällor") eftersom det förutsätter att det endera pågår en utveckling, progression, eller ens finns en sådan vilja. Han ifrågasatte den "liberalistiska tesen om en 'naturlig' intresseharmoni". Man kan alltså ta horderna ur djungeln, hyddorna eller ökentälten, men dessa horder naturaliseras inte till åsiktspryda svenskar så snart de plankat sig över gränsen.

Däremot såg han en "skapad harmoni" i utvecklade s k välfärdsstater. Jag uppfattar det som hans bedömning var att välfärden i sig, eller den sociala ingenjörskonsten bakom denna, sörjde för en sådan skapad harmoni. Han hade också en vision om "den universella välfärdsstaten":

Citat:
I en framtid tror jag emellertid, att människornas värderingar kommer att föra oss mot en välfärdsstat som inte stannar vid nationsgränserna. De värderingar som i de rika länderna har lett in oss på vägen mot välfärdsstaten, och på vilka vår inhemska socialpolitik har grundats, kommer att föra oss mot den universella välfärdsstaten. [...]
Av detta skäl bör vi inte vara pessimistiska ifråga om förutsättningarna för dessa internationella relationer att steg för steg fortsätta på den väg som våra nationella välfärdsstater har beträtt.

Han såg dock att det fanns delvis egoistiska motiv bakom den acceptans för utlandsbistånd som de utvecklade länderna enats kring, på kort tid efter Andra världskriget. Så politiska förändringar kan ganska snabbt leda till en trendriktning som kan bli svår att reversera, men lättare att bara fortsätta på, så snart de inledande stegen tagits. Min egen kommentar till detta, med tanke på bristen på konsekvenstänkande bland politikerna, öppen debatt eller relevanta frågor bland journalisterna, saktfärdigheten varmed elementära sanningar erkänns, är att det krävs en krasch för att reversera felspår i politiken. Innan dess är inte signalen tillräckligt stark eller den investerade prestigen i projektet för stor. Tillräckligt med tid förflyta, tillräckligt med folk bytas ut eller en tillräckligt stor komplementär lögn torgföras.

Vad det gäller utlandsbiståndet så skrev han något intressant:

Citat:
Men när det gäller de underutvecklade länderna motiveras hjälpen fortfarande vanligen som något som ligger i de utvecklade ländernas eget intresse. Till och med nationalekonomer av facket, och inte bara populära skribenter och politiker är överens på denna punkt: att underutvecklade länder måste få hjälp i syfte att bevara freden i världen.
Detta är en fullständigt grundlös rationalisering av hur folk som har det bra tror att de skulle känna och handla, om de levde i elände och inte såg något hopp om en förbättring.
Kända fakta lämnar inga bevis för denna rationalisering. Och det hör till karaktären hos denna typ av lättvindiga generaliseringar om den mänskliga naturen att de förutsätts vara uppenbart sanna och inte behöva bevisas genom empiriska undersökningar av mänskligt beteende.
Om någon generalisering kan göras, skulle det snarare vara att människor blir otåliga och upproriska när de håller på att få det litet bättre men inte fort nog.

NB: mina fetningar ovan.

Det är mycket i politiken och debatten som svänger sig med högaktade fördomar, status av axiom rent av. (I de fall det inte rör sig om groteska lögner, som t ex fredens religion.) Jag tycker också att den sista citerade meningen är träffande, för det är den lilla men förekommande välståndsökningen i de fattigare länderna som möjliggjort mobiliseringen av den pågående och upptornande folkvandringen till Europa, vars lejonpart är välfärdsmigration.
Senast redigerad av Kinuski 2017-07-17 kl. 01:52.
Citera
2017-07-17, 07:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu skrivs det om på nätet att följande artikel av Thomas Gür måste delas och då får vi väl göra det i det här sammanhanget. Ja, Gür pratar klara verba om vad som måste göras i landet på ett sätt som knappast hade varit möjligt bara för ett år sedan i MSM:

Ett etniskt utanförskap

med inledningen:

Allt talar tyvärr för att vi, även med drastiskt minskad invandring, kommer att ha en mycket stor grupp som under en generation kommer att leva i utanförskap, skriver sommarkolumnisten Thomas Gür.

och utan krusiduller talar han till oss läsare om den bistra verkligheten:

(---)
Artikeln bör läsas i sin helhet:

http://www.gp.se/ledare/ett-etniskt-...skap-1.4444695

Nu får vi se hur reaktionerna blir; om artikeln tigs ihjäl eller blir bemött på det vanliga tarvliga sättet i övrig MSM.

Den artikeln hade definitivt varit "otryckbar" i MSM för ett eller två år sedan. Bara tesen att Sverige "sedan mer än två decennier har överskridit sin potential" för att ta emot nya migranter, och att denna potential dessutom växlar mellan olika länder och över tid - dvs argumentet "de kunde ju ta emot många miljoner fattiga européer i USA för hundratrettio år sdan, alltså kan vi" är inte giltigt - det är kätteri utifrån den gamla åisktskorridoren i de här frågorna.
Senast redigerad av HepCat-X 2017-07-17 kl. 07:46.
Citera
2017-07-17, 10:53
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den artikeln hade definitivt varit "otryckbar" i MSM för ett eller två år sedan.
- det är kätteri utifrån den gamla åsiktskorridoren i de här frågorna.
Ändå är det bara självklarheter.
Det är väldigt skrämmande hur så många kunde vallas av så få, så länge och så långt ut till vänster i vanföreställningarnas åsiktskorridor.
Senast redigerad av longbow4y 2017-07-17 kl. 11:09.
Citera
2017-07-17, 11:39
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det är väldigt skrämmande hur så många kunde vallas av så få, så länge och så långt ut till vänster i vanföreställningarnas åsiktskorridor.

Vilka är "de få" som vallat så många?

Och var har vänstern sitt ursprung? Bolsjevism, kommunism, sionism.

När började media användas för att destabilisera Sverige egentligen?
Citera
2017-07-17, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Jovisst. Man kan ju t ex ställa frågan varför Thomas Gür - eller t ex Hans Zetterberg - inte kunde talat tydligt om denna "överskridna integrationspotential" redan omkring årtusendeskiftet, men vi vet ju allesammans vilket ramaskri det hade utlöst och vilka följder det kunde ha fått för den som yttrade sig så.

Det postmoderna Sveriges egenart blir tydligt gripbar först nä man jämför med debattklimatet i andra länder, t ex Danmark, England eller Frankrike. Eller med Sverige under det kalla krigets årtionden. Men eftersom de som präglar media idag oftast är under 45 (vi har väldigt få "old lions" som fortfarande skriver bra och ofta, och påverkar dagsdebatten) och de som kommer in i skribentledet är typ 25-30 år gamla (födda efter 1985-1990). så har de ingen verklig erfarenhet av hur tidnngar och tv såg ut innan åsiktskorridoren murades upp. Eller hur medievanorna såg ut innan internet slog igenom.

Som någon uttryckte det: Sverige är stort nog för att ha två eller flera samtal pågående samtidigt i nyhetsmedia (tidningar, tv, radio, facklitteratur osv) men dagens mediechefer tycks inte ens eftersträva något sådant.
Citera
2017-07-17, 12:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Jag minns att den främsta kritiken mot Huntington var att konflikten mellan civilisationer lätt kunde bli en självuppfyllande profetia, och att Huntington anklagades för att vilja driva politiken i den riktningen. Jag har inte kunnat hitta något som stödjer den tesen.
I den genompolitiserade akademiska världen så låter det ju alltid så när någon forskar & kommer fram till något som strider mot postmarxistiska önsketankar.

1. Seriös Forskare: Genom att logiskt analysera & titta på all känd empiri så kommer de studerade företeelserna att leda till den obehagliga följden X.

2. Postmarxist (indignerat): Jaha, du vill alltså att X skall inträffa. Du är ond/rasist/fascist/reaktionär & nu skall vi se till att du förlorar ditt jobb.

Vi lever verkligen i ett postintellektuellt tidevarv.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2017-07-17 kl. 13:31.
Citera
2017-07-17, 13:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I den genompolitiserade akademiska världen så låter det ju alltid så när någon forskar & kommer fram till något som strider mot postmarxistiska önsketankar.

1. Seriös Forskare: Genom att logiskt analysera & titta på all känd empiri så kommer de studerade företeelserna att leda till den obehagliga följden X.

2. Postmarxist (indignerat): Jaha, du vill alltså att X skall inträffa. Du är ond/rasist/fascist/reaktionär & nu skall vi se till att du förlorar ditt jobb.

Enoch Powell gjorde samma observation 1968:

"Above all, people are disposed to mistake predicting troubles for causing troubles and even for desiring troubles: "If only," they love to think, "if only people wouldn't talk about it, it probably wouldn't happen."

Han fortsatte: "Perhaps this habit goes back to the primitive belief that the word and the thing, the name and the object, are identical."

Postmodernismen tar väl ytterligare ett steg och anser, att det finns inga ting... det finns enbart ord och berättelser.

Imo så framstår det som ett närmast vidskepligt och magiskt tänkande.

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Senast redigerad av Meiji 2017-07-17 kl. 13:51.
Citera
2017-07-17, 13:57
Moderator
Meijis avatar
Uppsala Nya Tidning har idag två recensioner av Ann Heberleins bok. (Tidningen har tidigare låtit två olika personer läsa ett par andra böcker t.ex. Johanna Langhorst bok).

Den ene recensenten är Richard Sörman, tidigare helt okänd för mig. Richard Sörman presenterar sig själv så här:

Citat:
Jag är docent i romanska språk och arbetade fram till 2015 som lektor i franska.
I många år älskade jag mitt jobb som forskare och lärare men med tiden kom jag att plågas allt mer av universitetsvärldens intellektuella trångsynthet och undermålighet. Den nevrotiska detaljstyrningen av undervisningen gjorde inte saken bättre och hjälpte mig att inse att universitetet inte längre var min plats....

Jag hade också tröttnat på ändlösa diskussioner om definitioner och vetenskaplighet rörande ämnen som naturligtvis förtjänar en rationell undersökning men som uppenbarligen inte har mycket att erbjuda för den som kräver empiriskt belagd kunskap. ...

Det finns en strömning av anti-intellektualism i Västerlandets idéhistoria som tilltalar mig mycket. Det handlar inte om mysticism men om en rationalitet som vänder sig mot intellektualismens tendens att tala utan ha något att säga. Den traditionen vill jag knyta an till och samtidigt öppna upp det humanistiska bildningsperspektivet mot ett mer praktiskt förhållningssätt gällande de eviga frågorna om hur vi ska leva och hur vi blir lyckliga.

https://richardsorman.wordpress.com/om-mig/

Den andra recensenten är Lisa Bjurwald, förmodligen (ö)känd för de flesta läsare och skribenter i tråden.

-------

Lisa Bjurwald har (föga förvånande) lyckats missa vad boken ytterst handlar om.

Ann Heberlein är moralfilosof. Hennes bok resonerar därför kring moral. Hon problematiserar 1. vad är godhet och 2. vad är en god människa.

Heberlein slår fast, att en handling inte är god, om den helt bortser från handlingens negativa konsekvenser. (fotnot)

Lisa Bjurwald inleder sin recension så här:

Citat:
Låt oss direkt ta itu med titeln: "Den banala godheten". Ska man parafrasera Hannah Arendts klassiker "Den banala ondskan", om rättegången mot den nazistiske krigsförbrytaren Adolf Eichmann, bör man ha ordentligt på fötterna för att inte trampa i klaveret.

Till skillnad från en rakt av och i chocksyfte kapad titel som Knausgårds "Min kamp", signalerar ju författaren Ann Heberlein här att hon funnit bevis för att samtidens naivitet kring “mångkultur, integration och svenska värderingar” (bokens undertitel) är lika förödande som, eller åtminstone jämförbar med, nazisternas banalbyråkratiska ondska.

Så, har hon ett case, i ett land där främlingsfientliga SD är tio gånger så stora som Feministiskt initiativ och tre av fyra stora dagstidningar är borgerliga snarare än övervintrad vänster?

En av Ann Heberleins bärande bjälkar (kanske t.o.m. den bärande bjälken) för bokens resonemang är, som sagt, att en handling inte är god, om den helt bortser från handlingens negativa konsekvenser (fotnot). Det här *principiella*, moralfilosofiska perspektivet har tyvärr helt undflytt Lisa Bjurwald.

Bjurwald skriver vidare:

Citat:
.. oroas man över IS, hedersvåld och ökad sexism stämplas man som rasist, hävdar Heberlein. Det är verkligen att ta i. Sara Mohammad, som kämpar mot hedersförtryck, har nyligen utsetts till hedersdoktor. Oräkneliga ledartexter ägnas åt hotet från IS. Och så vidare. ... Jag läser ut boken med en ny förståelse för konspirationsteorierna om åsiktskorridorer och munkavlar.

DNs och Aftonbladets angrepp på andra tidningars ledarskribenter som "apokalypsens ryttare" eller fenomenet "blattealibi" har tydligen också undgått Lisa Bjurwald.

Bjurwalds omnämner boken som "uppfriskande rättfram om än hårdvinklad" men hennes recension av boken bekräftar hur blinda the usual suspects är.

http://www.unt.se/kultur-noje/litter...r-4705582.aspx

-----

Richard Sörman skriver:

Citat:
I ”Den banala godheten” framför hon tesen att svensk integrationspolitik har formats av en oreflekterad välvilja, ett slags dumsnällhet, som inte velat veta av att våra resurser är begränsade eller att människor från andra kulturer behöver acceptera vårt samhälles grundvärderingar för att samhället även fortsättningsvis ska präglas av dessa grundvärderingar

Sörman ger en översikt av innehållet i boken och avslutar:

Citat:
Man kan också fundera över om inte Heberlein själv går i fällan att vilja framstå som god då hon aldrig i sin bok tar steget ut och säger att vi har tagit emot för många människor från länder med helt andra normer. Heberlein kommer in på ämnet då hon talar om människors förändrade attityder till flyktingmottagning, men man blir nyfiken på varför hon aldrig tar öppen ställning för en återhållsam immigration, vilket kanske hade varit logiskt med tanke på vad hon framför i sin bok.

Är det där gränsen går idag för det ”anständiga” eller det ”goda” i den svenska offentligheten?

Kritisera integrationspolitiken, ja, kritisera volymerna i flyktingmottagandet, nej.

Det är en intressant reflektion.

http://www.unt.se/kultur-noje/litter...r-4705592.aspx

----

Fotnot: Nota bene, att inte bortse från konsekvenserna är inte samma sak som konsekvensetik.

Konsekvensetiken ser *enbart* till konsekvenserna. Typexemplet som brukar anföras är, att konsekvensetikern tycker att det är rätt att döda någon, om dennes organ kan transplanteras och rädda livet på ett antal (dvs ett flertal) andra människor.
Senast redigerad av Meiji 2017-07-17 kl. 14:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in