2017-05-31, 10:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Nalin Pekgul tar sig vatten över huvudet här:
http://www.expressen.se/kultur/ide/h...-pa-studenten/

Citat:
Flaggorna utrycker någonting annat än att man är stolt över att ha rötterna i en annan kultur.
De demonstrerar ett avståndstagande från Sverige. Bakom de flagginsvepta ungdomarna står föräldrar och släktingar som stolt kan visa upp att barnen har ärvt deras hemlängtan.

Men föräldragenerationen kan inte lastas för alla strömningar som rör sig i den unga generationen.
Många ungdomar som är födda här odlar sin etniska identitet långt mer än vad som är försvarbart och de gör det tillsammans. Jag har sett exempel på hur man i kurdiska debattforum inte angriper
meningsmotståndarens argument utan ifrågasätter hens kurdiskhet. Här växer alltså en nationalism som kan vara svår för unga människor att stå emot. Om du inte anammar det nationalistiska språkbruket utesluts du ur gemenskapen. Det är inte bara bland unga kurder som sådan nationalism odlas utan i flera andra folkgrupper också. Dessutom är det ofrånkomligt att ett allt för starkt upphöjande av det egna folket innebär ett förakt för andra folk, det vill säga rasism.

Det paradoxala är att dessa unga nationalister är starkt kritiska mot Sverigedemokraterna och deras nationalism och rasism – utan att se några paralleller.

En framväxande kurdisk nationalism. Även bland andra folkslag. Även bland svenskar. Vad har då förstemångkulturalist Nalin för recept mot detta? Jo...

Citat:
I vårt mångkulturella samhälle finns som tur är saker som skiljer oss åt men det måste också finnas några saker som är gemensamt. Dit hör det svenska språket, den svenska flaggan och vårt gemensamma demokratiska system.

Språket, flaggan och "demokratiska systemet". Här finns ingen folkgemenskap, ingen samhörighet,
ingenting av det den gode Nalin vill stoppa. Mångkulturalisternas parallellsamhällen gör att
en växande parallellnationalism växer fram. Och sen ska vi "enas" runt flaggan?

Utan folkgemenskap, utan samhörighet ska vi vifta med samma flagga. Den totala mångkulturella
tomheten är svaret på framväxande nationalism. Till den matchen kan mångkulturalisterna lika
gärna lämna walk-over.
Citera
2017-05-31, 10:12
Medlem
longbow4ys avatar
Här är ett svensk politiskt parti som verkligen förstått detta med kultur och kulturkrig.
Citat:
Skillnaden mellan kultur och civilisation
...
Kultur är idéer om hur livet ska levas.
...
Civilisation är däremot materiella former, dvs. kunskap om hur saker fungerar,
...
Det är stor skillnad på jeans och demokrati. Den första är en materiell form som är universell, medan den andra är en uppfattning som strider emot Islam.

Ooops: Islam?

Ja de har med lite mer i samma text:
Citat:
När man definierar kultur som en samling värderingar, så framstår det därför som naturligt att endast den islamiska kulturen ska vara vår kultur, dvs. vår enda referenspunkt och källa. Det är därifrån vårt synsätt på livet kommer. Och det är också därifrån våra bedömningar om vad som är gott och ont kommer. Det är endast den islamiska kulturen som bestämmer vad som är rätt och fel
aj då. Kulturkrig.

Citat:
Kultur är idéer om hur livet ska levas. Och på den punkten ska endast Islam vara referenspunkten.
Oj då. Kompromisslöst.
http://hizb-ut-tahrir.se/index.php/k...h-civilisation

Partiet heter Befrielsepartiet, Hizb ut-Tahrir och har en svensk hemsida:
http://hizb-ut-tahrir.se/index.php/om-oss

Undrar hur stort det partiet blir i nästa val.

Kulturkrig. Men ännu inte i medierna.
Senast redigerad av longbow4y 2017-05-31 kl. 10:47.
Citera
2017-05-31, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Nalin Pekgul tar sig vatten över huvudet här:
http://www.expressen.se/kultur/ide/h...-pa-studenten/

En framväxande kurdisk nationalism. Även bland andra folkslag. Även bland svenskar. Vad har då förstemångkulturalist Nalin för recept mot detta? Jo...

Språket, flaggan och "demokratiska systemet". Här finns ingen folkgemenskap, ingen samhörighet,
ingenting av det den gode Nalin vill stoppa. Mångkulturalisternas parallellsamhällen gör att
en växande parallellnationalism växer fram. Och sen ska vi "enas" runt flaggan?

Utan folkgemenskap, utan samhörighet ska vi vifta med samma flagga. Den totala mångkulturella
tomheten är svaret på framväxande nationalism. Till den matchen kan mångkulturalisterna lika
gärna lämna walk-over.

Ändå följer hon mallen för något jag både efterlyst och förutspått: Den goda minoritetsrepresentanten. Den goda kurden, i det här fallet.

Som jag händelsevis skrev för halvannan vecka sedan:

Citat:
För den som ärligt vill verka mot identitetspolitik i ett etniskt fragmenterat samhälle finns en gyllene regel: Kritisera bara tribalismen som fenomen om du inkluderar och betonar din egen ingrupp som exempel. Det gäller även om det bara är den identitet du tillskrivs av andra och själv inte påstår dig känna. Bara genom att markera illojalitet mot det centrifugala, partikulära kan trovärdigt betygas lojalitet mot det centripetalt universella.

Detta med anledning av Adam Cwejman som diskuterade avigsidorna med identitetspolitik i media med udden riktad mot den "etnokulturella entreprenören" Alexandra Pascalidou - genom att tala om kurdisk överrepresentation i media.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Adam, you're doing it wrong.

Om du är genuint bekymrad över etnisk urvalsprocess och preferens i anställningen av människor i media, är det rent kontraproduktivt att inte nämna det alla tänker. Rasifierade tänker det, turkar tänker det, nyare generationer svenskar med internetvana tänker det. Och när du uppmanar dem att inte tänka på det, tänker de på det mer än om du tigit still. Se Streisand-effekten.

Ja, genom att nämna kurder som en överrepresenterad grupp inom media har du slagit in en liten, liten kil mellan gruppen du av dem uppfattas tillhöra och deras eget etniska gravitationsfält av sympati. Tror du en enda av dessa "media-kurder" inte saw what you did there, Adam?

Istället är det en Naomi Abramowicz etnokulturella entreprenörskap du ska kritisera, när hon kräver att just hennes grupp ska omfattas av en särskild, synliggörande omsorg. När det inte riktigt duger för henne att vara en allmängiltig, identitetslös INGEN ("ingen ska förstås råka ut för hat i Sverige") utan hon via en plattform som ägs av medlemmar av samma ingrupp som hon, insisterar på att vara en synliggjord NÅGON som ska skyddas. Att propagera för att detta är annat än identitetspolitik är - identitetspolitik av mest etnohierarkiska sort.

Det finns alltså två nivåer här: Är det principiellt anständigt att kritisera en sorts identitetspolitik, medan annan accepteras eller rent av utövas av en själv?

Men också: Är det i en mångkultur ens en vettig form av opinionsbildning att påtala ANDRAS identitet, tribalism och snöda egenintresse? Är man inte själv identitetspolitikens nyttiga idiot när man inte börjar med att dekonstruera sin egen grupp och kritiserar Pascalidou men inte Abramowicz?

Detta är två fall av agendaparadox: När Pekgul antagligen ärligt vill hålla ihop samhället och följer den gyllene regeln att kritisera sin egen ingrupps tribalism så belyser hon samtidigt fenomenet och legitimerar genom principen om lika människo-/klandervärde svensk tribalism som beklaglig, men förståelig och allmänmänsklig.

Cwejman å andra sidan förbryter sig mot den gyllene regeln och kritiserar alltid någon annan på ett så klumpigt sätt att hans upplevda ingrupps etnobeteende ändå kommer i fokus, en tendens vi sett ett antal väl belagda exempel på i tråden på kort tid.

För att denna minoriteternas frätande icke-reciprocitet i den bästa av världar ska reformeras, måste den beskrivas. Vilket inte kan bli annat än ett alibi för svensk tribalism under processen. Om ingrupperna däremot underlåter att kritisera den egna bristen på ömsesidighet visavi svenskarna, är det istället en förhärdande lektion i hur ett mångetniskt samhälle fungerar i praktiken.

Vi fick alltså läsa "vi kurder måste"-artikeln. Min poäng är att vare sig vi får läsa om vad "vi judar/rasifierade/muslimer måste" , så är ett budskap förmedlat. Tystnaden kring "svennehoran" blir till slut dånande.
Citera
2017-05-31, 12:08
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vi fick alltså läsa "vi kurder måste"-artikeln. Min poäng är att vare sig vi får läsa om vad "vi judar/rasifierade/muslimer måste" , så är ett budskap förmedlat. Tystnaden kring "svennehoran" blir till slut dånande.

Vi kommer inte att få läsa "vi rasifierade måste" eller "vi judar måste" artiklarna. I det första fallet med "rasifierade" är identitetspolitiken deras livsluft, och med judarna så har Cwejman redan visat hur den ingruppen beter sig. Den senare ingruppen har en självhävdad rätt att definiera sig själva lite som det passar dem och deras intressen. Ibland jude, ibland svensk, allt enligt egen definition. Men när andra grupper gör den definitionen så blir det ett jävla liv.

Jag tror precis som du att Pekgul vill hålla ihop landet, men det lär inte lyckas eftersom nationalism tilltalar folk på ett allmänmänskligt plan.

Det som måste till tror jag är att de olika fördelar som olika minoritetsgrupper åtnjutit måste tas bort för att komma bort från att vissa grupper anser sig ha särrättigheter. Tystnaden i media för svenskars vidkommande kommer att bestå i MSM.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-05-31 kl. 12:12.
Citera
2017-05-31, 13:00
Medlem
longbow4ys avatar
Nalin Pekgul har fått rätt.

Citat:
Jag utmanar starka krafter
Hon går i sin farfars spår när hon utmanar vänstern, media och Mehmet Kaplan. Och Nalin Pekgul bryr sig inte om vreden hon väcker. ”Om några år får jag upprättelse.”
...
Miljöpartiets ledning har avfärdat hennes ifrågasättande som svammel och trams. Och i en artikel på Dagens Samhälles debattsajt har hon av Muslimska mänskliga rättighetskommittén beskrivits som ”en marginaliserad socialdemokratisk politiker som har avslöjats med att ljuga så många gånger att hon inte har någon trovärdighet kvar att förlora” .
...
I texten bemöter hon framför allt två av dem som dragit ut till Mehmet Kaplans försvar: MP:s före detta språkrör Maria Wetterstrand och väns*terdebattören Per Wirtén, som båda avfärdat Pekguls kritik som en personlig vendetta. Hon konstaterar att hon lever i ett annat samhälle än de två kritikerna.

”I det Sverige jag känner står moralpoliserna utanför samlingslokaler och hindrar människor från att gå in när ungdomar försöker ordna fester med musik. När jag försöker berätta detta i Maria Wetterstrands och Per Wirténs Sverige möts jag av härskarteknikens hela arsenal.”
Från okt 2014
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/...-krafter-11659

Kulturkrock. Kulturkrig. Men också alltid kurd. I Sverige. Men hon levererade redan då ett iskallt budskap:
Citat:
Vem är mest representativ för muslimer i Sverige; hon själv eller Mehmet Kaplan? (Svaret kommer utan någon som helst tvekan.)

– Jag skulle säga att 70 procent av alla muslimer i Sverige delar min uppfattning; man har sin tro, man försvarar sin religion och lever efter den, man firar ramadan och man betalar zakat (allmosa). Men man vill inte blanda ihop det med politik.

En tredjedel av muslimerna i Sverige är islamister.

Kulturkrig? Bring it on....
Citera
2017-05-31, 14:21
Medlem
När man förväxlar denna tråd med en ledare i etablerad MSM (låt vara att det är Smålandsposten vi talar om) känns det som en ordentlig islossning. Fredrik Haage måste rimligen ha kastat både ett och två getögon på tråden. Inte bara talas det i militäriska termer i form av massmediala artillerier, kanoner och reträtter, precis som sig bör i varje anständigt mediakrig när frågan om åldersbluffen av afghanska män är på tapeten. När jag kom till passagen nedan scrollade jag faktiskt upp för att förvissa mig om att det var Kinuski jag läste. Så övertygad (eller möjligtvis miljöskadad) om att det var tråden jag befann mig i var jag!

Citat:
Men vi har sett väldigt lite av detta. Alla dessa debattens frivilligkårer på sociala medier, gallervakterna, krypskyttarna, organisationernas hövitsmän och småkungar, den politiska klassens hästburna ädlingar som bakom rättfärdighetens skinande vapensköldar utropat att det är myter och skrönor att ensamkommande ljuger om åldern, kommer de göra något annat än att gömma sig i reträttens damm? Överraskningar kan ske, men vid det här laget sätter nog ingen goda odds.

Invandringspolitisk kritik med närmast poetiska anslag är vi sannerligen inte bortskämda med.

http://www.smp.se/ledare/stora-kanoner-som-nu-tystnar/
Citera
2017-05-31, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
När man förväxlar denna tråd med en ledare i etablerad MSM (låt vara att det är Smålandsposten vi talar om) känns det som en ordentlig islossning. Fredrik Haage måste rimligen ha kastat både ett och två getögon på tråden. Inte bara talas det i militäriska termer i form av massmediala artillerier, kanoner och reträtter, precis som sig bör i varje anständigt mediakrig när frågan om åldersbluffen av afghanska män är på tapeten. När jag kom till passagen nedan scrollade jag faktiskt upp för att förvissa mig om att det var Kinuski jag läste. Så övertygad (eller möjligtvis miljöskadad) om att det var tråden jag befann mig i var jag!

Invandringspolitisk kritik med närmast poetiska anslag är vi sannerligen inte bortskämda med.

http://www.smp.se/ledare/stora-kanoner-som-nu-tystnar/

Hitintills har det varit i stort sett förbjudet att i den svenska debatten framföra resonemang baserade på att migranterna ljuger för att skaffa sig förmåner. Denna fixpunkt i debatten har nu fått en rejäl torped under vattenlinjen.

Det kan bli högintressant den dag när någon drar slutsatser s a s i tangentens riktning. Om nu mellan 2/3 och 3/4 av "skäggbarnen" har ljugit skamlöst för att få plats i Sverige. Hur förhåller det sig med de övriga migranternas asylskäl?
Citera
2017-05-31, 15:10
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det kan bli högintressant den dag när någon drar slutsatser s a s i tangentens riktning. Om nu mellan 2/3 och 3/4 av "skäggbarnen" har ljugit skamlöst för att få plats i Sverige. Hur förhåller det sig med de övriga migranternas asylskäl?

Ännu intressantare är att fundera på vilken människotyp som gör sådana saker: bryter upp från sitt land och under falsk identitet kräver att andra ska försörja honom (honom, inte henne; inte heller hen).

Den människotypen är den skamlöse opportunisten.

Svenska politiker och "journalister" (dvs, propagandister) har fullt medvetet importerat skamlösa opportunister en masse. Måhända är det ett fall av kaka söker maka. I vilket fall är det inte en människotyp som är önskvärd i alltför stora mängder i något samhälle.
Citera
2017-05-31, 15:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ännu intressantare är att fundera på vilken människotyp som gör sådana saker: bryter upp från sitt land och under falsk identitet kräver att andra ska försörja honom (honom, inte henne; inte heller hen).

Den människotypen är den skamlöse opportunisten.

Svenska politiker och "journalister" (dvs, propagandister) har fullt medvetet importerat skamlösa opportunister en masse. Måhända är det ett fall av kaka söker maka. I vilket fall är det inte en människotyp som är önskvärd i alltför stora mängder i något samhälle.

Och kanske mest angeläget är det att fundera på vilken människotyp - bland svenska politiker och svenska s.k. journalister m.fl - som försvarar (!) skamlös oppurtunism och ohederlighet..

Journalister och andra aktivister (inkl chockerande många politiker) har åtskilliga artiklar framhållit som en självklarhet, att det är väl självklart att man ljuger, om det är till ens egen fördel... de påstådda "barnen" kan därför inte klandras, alla hade gjort likadant.

Vad säger det om den svenska journalistkårens och det svenska politikerskråets egen moral (läs avsaknad av moral).

-----

Här är ett blogginlägg på det temat av undersköterskan Fredrik Antonsson:

Citat:
..Vänner och bekanta i vårdsvängen har stött på ensamkommande flyktingpojkar som fått vård som barn fastän alla har sett att de är vuxna. Kirurger har tittat ner i magen på en kille som påstår sig vara 17 år men där kroppen, organen, skelettet signalerar att det är minst 10 år för lite. Ung, nyinskolad personal på vårdavdelningarna möter ”barn” som uppenbart är lika gamla eller äldre än de själva. Men på journalen står det något annat.

Ett godtroget land, ett land av naiva och rykten om en närmast kriminell dumhet som sprider sig bland de som söker ett nytt hem, en ny start. Att börja sitt nya liv med att ljuga om sin ålder är ju inte ”okej” som statsministern nog hade formulerat sig.

Men kan vi klandra dem för att våra politiker, våra myndigheter och våra tänkare och tyckare tror gott om allt och alla? Är det deras fel att de utnyttjar våra politikers dumhet, våra myndigheters naivitet? Våra tyckares godtrogenhet? ..

https://iotakt.se/author/iotakt/page/132/
Citera
2017-05-31, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Hitintills har det varit i stort sett förbjudet att i den svenska debatten framföra resonemang baserade på att migranterna ljuger för att skaffa sig förmåner. Denna fixpunkt i debatten har nu fått en rejäl torped under vattenlinjen.

Tycker liksom Oscar Wilde om att citera mig själv då det ger märg och must åt mina skriverier.

Detta förklarar sannolikt varför Miljöpartiets ledning så hårt stod fast vid sitt ställningstagande att partiet inte borde driva frågan om allmän amnesti för "skäggbarn". De hade fått förhandsinformation.
Citera
2017-05-31, 16:24
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Du missar helt det väsentliga, d.v.s. att en företrädare för judiska intressen (Öfverberg är ordförande i Samfundet Sverige-Israel) förnekar det svenska folkets existens och uttalar sig i förklenande ordalag om svensk nationalism, samtidigt som han otvunget talar om "det judiska folket" och om sionismen som en "lyckad nationell befrielserörelse". Poängen är att en sådan dubbelmoral är oacceptabel.

Öfverbergs kritik av "nationalpopulismen" har noll trovärdighet mot bakgrund av hans eget Israelvurmande.

Visst inte om han ledande roll i politiken. Jag håller med att man kan inte dömer ut svensk nationalism medan man stödjer Israels.
Citera
2017-05-31, 17:08
Medlem
Jag citerar ingen i detta inlägg men de som känner sig träffade,känner sig bekräftade.

Jag ber er att ta en titt i det svenska midsommarfirandet för att se hur den svenska nationalismen breder ut sig,firanden under hembygdsföreningar styvmoderliga överseende ,med enbart lintottar och en och annan inkvoterad.
När storstäderna jobbar för att inkludera mångkulturen söker sig etniska svenskar till "obskyra" hembygdsföreningar för att fira en traditionell svensk midsommar,befriade från multikultiskit.Dessa föreningar har ingen agenda mer än att de representeras av en svensk etnisk befolkning och bara det räcker för att folk från storstädernas mutikulturella miljöer söker sig dit för att deras barn ska få ta del av svenska traditioner utan att skuldbeläggas.
Alltså samma medelklass som skriker sig hesa om multikulturens välsingnelse,gör allt för att deras barn ska undslippa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in