Citat:
Det här tycker jag journalisten ska belastas för. Putte i Parken är gratis och i stort sett alla förövare var av utländska härkomst. Finns många fler exempel och artikeln har uppenbarligen en agenda. Man visste att experten skulle svara på det här viset men skriver som om man får till sig en slags sanning.
I somras riktade GP:s Cecilia Vaccari skarp kritik mot att Värmlandspolisen pekade ut invandrare som förövare. Vaccari hade givetvis en forskare som tyckte samma sak. Idéhistoriken Patricia Lorenzoni anlitades som en slags expert:
Polisen fick göra en slags avbön bara för att polismannen Peppe sedan twittrar om sanningen. Ivar Arpi noterar och twittrar också:
Nyligen har media rapporterat om våldtäkter på Finlandsfärjorna där man inte ljugit om männens härkomst.
Tydligen är media inte längre synkade på samma sätt. En artikel kan handla om forskare som menar att läget är som tidigare, bara för att man under har en artikel om terrorn i Europa och ännu mer bränder och upplopp i förorterna varvat med att polisen säger upp sig och en sjukvård som inte fungerar. Så har det väl varit länge men jag tycker mig se att media blir mer surrealistisk i sin rapportering. De pk-inriktade artiklarna dränks av andra rapporteringar om hur det egentligen förhåller sig, även om de förmodligen också håller tillbaka hela sanningen.
I somras riktade GP:s Cecilia Vaccari skarp kritik mot att Värmlandspolisen pekade ut invandrare som förövare. Vaccari hade givetvis en forskare som tyckte samma sak. Idéhistoriken Patricia Lorenzoni anlitades som en slags expert:
Polisen fick göra en slags avbön bara för att polismannen Peppe sedan twittrar om sanningen. Ivar Arpi noterar och twittrar också:
Nyligen har media rapporterat om våldtäkter på Finlandsfärjorna där man inte ljugit om männens härkomst.
Tydligen är media inte längre synkade på samma sätt. En artikel kan handla om forskare som menar att läget är som tidigare, bara för att man under har en artikel om terrorn i Europa och ännu mer bränder och upplopp i förorterna varvat med att polisen säger upp sig och en sjukvård som inte fungerar. Så har det väl varit länge men jag tycker mig se att media blir mer surrealistisk i sin rapportering. De pk-inriktade artiklarna dränks av andra rapporteringar om hur det egentligen förhåller sig, även om de förmodligen också håller tillbaka hela sanningen.
Det här att man använder "experter" som buktalardockor och proxies för den sanning man vill ha fram, de vinklingar man accepterar har alltid förekommit. Henrik Bachner t ex har behandlats som ett sanningsvittne i mängder av texter både på nyhets- och ledarplats trots att hans avhandling om vänsterns förmenta antisemitism hade markanta vetenskapliga svagheter (t ex bristen på en tydlig operativ definition av antisemitism, plus halvdan empiri) och många fackhistoriker tittar snett på boken. men eftersom han har doktorshatt och haft stöd av levande historia så beskrivs han som nån ny Moses som förkunnar den objektiva sanningen. Eller, i grunden handlar det om att Bachner sade det som många högerliberaler och högersossar ville höra, men som inte hade gått att få fram ur verkligheten, nämligen att stora delar av 60-70-talens vänster varit antisemitiskt besmittad och att det hänger med än idag när man har kritiska synpunkter på vad israeliska politiker sysslar med.
Så den här sortens modeåsikter lanserade av forskare via media har alltid funnits, skillnaden är väl att forskare och professorer idag mera öppet agerar som aktivister - som Lorenzoni, Madeleine Leijonhufvud, Mats Deland, Eva Lundgren m fl. Förr var man mer angelägen att skilja på rollerna och man skrev sällan "jag" i utredande vetenskapliga texter eller avhandlingar och skilde på normativa och beskrivande resonemang. Dessutom har ju kultursidor och tidskrifter backat ut från rollen som seriösa diskussionsfora där den här sortens spel och dubbeltänk har kunnat påpekas. Därmed blir det fritt fram för folk som Vaccari och Lorenzoni (som f ö troligen är både kompisar privat och ideologiska allierade), Henrik Arnstad och Katrine Marcal.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-08-03 kl. 15:32.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-08-03 kl. 15:32.