2017-07-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förvisso funkar storstäder som drivhus för varsomhelstare, men plantorna tycks kunna gro i vilken jord som helst...
Som sagt, jag uttryckte mig kort, kanske för kort. Det var det här med "livlina eller beroende" som jag antydde. På något sätt har man sin utkomst och gruppidentitet, nuvarande eller önskad, via centralmaktens sätesort. Det kan vara lokalpolitikern som måste vara lojal med partiledningen för en eventuell riksdagsplats, det kan vara landsbygdsredaktören som aspirerar att komma till det tunga vänsterliberala organet i Tjockhult, eller landstingsbyråkraten som suktar efter GD-posten på ett nystartat statligt verk.

Men jag tror vi är ense(?) Det jag avser är att de vänsterliberala multikulti-idéerna inte kan överleva stand-alone utanför den kosmopolitiska storstaden. Gro och drivas upp, ja, men inte överleva. No way, José. Alla sociala nätverk behöver sina ryggdunkar, och vänsterliberalernas finns i storstaden.

Jag tror det skulle vara intressant om de mediala aktörerna och deras texter analyserades från denna synpunkt i den här tråden. Personligen är jag ganska trött på att se dessa litanior om etnotribalism och "skuld" florera i tråden, och tror att mycket av skiljelinjerna mellan mediaaktörer går via geografisk plats och yrkesmässig stratifiering.

Men okej, det är väl också en slags tribalism. För att ta oytos begrepp "allmänprimatlig" så är jag övertygad att det handlar mest om inpissade revir, makt och social status. Typiskt allmänprimatliga karaktärsdrag hos den nakna apan Homo Sapiens.
Citera
2017-07-02, 15:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Det jag avser är att de vänsterliberala multikulti-idéerna inte kan överleva stand-alone utanför den kosmopolitiska storstaden. Gro och drivas upp, ja, men inte överleva. No way, José. Alla sociala nätverk behöver sina ryggdunkar, och vänsterliberalernas finns i storstaden.
En kufig uppväxt med lite mobbing, följt av en flytt till storstan & upplevelsen av att man gjort en klassresa är närmast förutsättningen för att den här typen av människor & idéer skall blomma upp.

Dessa människor upptas ju alltid av tanken att dom "lyckats komma bort", bort från småstaden, bort från känslan av att vara utanför. Istället aggregeras dom i storstäderna & känner att den samhällsutveckling som "räddat" dom undan småstaden måste vara något oerhört bra.

Dessa är ofta helt historielösa & nostalgi för dessa innebär återblickar till tiden när dom flyttat in i en sketen andrahandslägenhet i Enskede & satt bland flyttkartonger, åt pizza & lyssnade på när Kent sjöng något om hur det är att flytta till Stockholm.

Det är bland dessa vi hittar fotfolket bland mediakrigarna på Metro, SVT & DN.
Det är inte bara stadens ryggdunkar som driver dom utan också vetskapen av att allt detta kan tas ifrån dom direkt om dom avviker från vad som är godkänt att tycka & säga. Då blir det till att flytta hem till Skövde igen & börja jobba på hemtjänsten. Den typen av incitament är väldigt effektiva när man inte har familjens skyddsnät i närheten & när man är bolånetorsk utan marginaler.
Citera
2017-07-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En kufig uppväxt med lite mobbing, följt av en flytt till storstan & upplevelsen av att man gjort en klassresa är närmast förutsättningen för att den här typen av människor & idéer skall blomma upp........Det är bland dessa vi hittar fotfolket bland mediakrigarna på Metro, SVT & DN.
Ja. Helt korrekt. Det är det undermedvetna minnet av att ha varit utanför, och letandet efter att få komma in i värmen och en social gemenskap som driver behovet att följa det som är "inne". Att behaga stammens eller flockens alfahannar och alfahonor är det superbatteri som driver dessa Duracell-kaniner.

Hela samhällsdebatten har varit, är, och kommer att drivas av cykler. Reaktion och motreaktion. Den vänsterliberala globalismen har frodats efter järnridåns fall, Kinas uppbyggnad samt efterspelet till 9/11. Nu håller den på att rämna, likt nationalismen 1948, konservatismen 1968 eller planekonomin 1982. Något nytt är snart inne, och jag gissar på att nationalismen gör comeback.

Det man måste komma ihåg är att vi är biologiska varelser med en komplex blandning av individualism och kollektivism som drivkrafter. Piska och morötter. Några kulturer i världen är starkt kollektivistiska, som de klankulturer som vi importerar. I skärningspunkten med en starkt individualistisk kultur, som den sekulära västerländska urbana kulturen, uppstår intressanta konflikter som vi nu kan beskåda live.

Överlagrat vår individuella narcissistiska var-som-helst-kultur finns också ett täcke kvar av kollektivistisk etnocenterarad kultur hos oss svenskar (kanske ännu mer hos judar, danskar, norrmän osv) som gör den här mångkulturella smältdegeln till en riktig häxbrygd.

De flesta aktörerna i det s.k. "mediakriget" tillhör den individualistiska var-som-helst-kulturen, både alfaindividerna såväl som mobboffren, och jag tror att deras publika skriftliga och verbala utfall ska genomskådas mer som just individualistiska än som något annat. Trådskribenterna här tar ofta till för mycket teoretiserande och läsande mellan raderna istället för att inse att mediakrigarna slåss för sina egna positioner och sociala status.
Citera
2017-07-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förvisso funkar storstäder som drivhus för varsomhelstare, men plantorna tycks kunna gro i vilken jord som helst. Det är ju bara att kolla på centerpartisternas bakgrund, inte minst partiledaren själv som är en bonnläpp från en småländsk by med 70 invånare. Deras rendezvous-punkt må ha vara Stureplan men det är alltjämt små byhålor som Arnäsvall, Högsjö och Maramö som är de primära inkubatorerna för de centerpartistiska frökapslar som utomjordingarna planterar.

Vissa är helt enkelt predisponerade att bli vänsterliberala kosmopolitwannabes, och sticker därför till drivhuset i storstan kvickt som attan så fort de blir myndiga, ungefär som bögar som föds i konservativa småstäder i amerikanska bibelbältet har eld i baken att packa väskan och dra till San Francisco. Jag skulle rent av påstå att vi som är någonstansare visste redan när vi satt i skolbänkarna vilka som skulle bli varsomhelstare. Det var inte de populära personerna och inte mobboffren, det var ingensärskild-personerna som på något mystiskt sätt existerade i ingenmansland utanför hierarkin. De där vars namn ingen kunde komma på när man räknade alla på bussen och konstaterade att någon fattades.

Här kan jag för att travestera på Fänrik Stål ge besked - ty jag var med. I vart fall nära och vid sidan av. Jag hade då en närstående som var inblandad i Centerpartiets rörelse mot libertarianismen. Man kan kort sammanfatta förloppet med att centerpartiet "kapades" av ett antal inflytelserika unga nyurbana partimedlemmar. De hade rötterna i landsbyggdscentern, men fann som jag tolkade det då, att centerns traditionella budskap var irrelevant för dem som då bosatt sig i Stockholm. Några särskilt framträdande var gruppen Centerekonomerna som studerat på Handelshögskolan i Stockholm. De var verksamma kring skiftet mellan 80/90-tal. Det fanns även några framträdande gayaktivister som drev frågor som rätt till adoption för homosexuella mm. Sett i backspegeln så var det frågan om att partiet och den stora partikassa som uppstod efter försäljningen av centerns tidningsrörelse "kapades" av de då inte lika unga nyurbana centerpartisterna som mot slutet av 1990-talet satt sig på tunga positioner i partiapparaten.
Citera
2017-07-02, 20:58
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd utbruten:
(FB) Centerpartiets Maria Kristoffersson gör en mörkrädd

// mod
Citera
2017-07-02, 21:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Här kan jag för att travestera på Fänrik Stål ge besked - ty jag var med. I vart fall nära och vid sidan av. Jag hade då en närstående som var inblandad i Centerpartiets rörelse mot libertarianismen. Man kan kort sammanfatta förloppet med att centerpartiet "kapades" av ett antal inflytelserika unga nyurbana partimedlemmar. De hade rötterna i landsbyggdscentern, men fann som jag tolkade det då, att centerns traditionella budskap var irrelevant för dem som då bosatt sig i Stockholm. Några särskilt framträdande var gruppen Centerekonomerna som studerat på Handelshögskolan i Stockholm. De var verksamma kring skiftet mellan 80/90-tal. Det fanns även några framträdande gayaktivister som drev frågor som rätt till adoption för homosexuella mm. Sett i backspegeln så var det frågan om att partiet och den stora partikassa som uppstod efter försäljningen av centerns tidningsrörelse "kapades" av de då inte lika unga nyurbana centerpartisterna som mot slutet av 1990-talet satt sig på tunga positioner i partiapparaten.

Det skrevs en del i tidningarna för sådär tio år sedan om maktkampen inom LRF, där en falang av libertarianer och mer "storekonomiskt" inriktade aktivister - anförda av t ex Caroline Trapp -hade tagit över det gamla "bondefacket" under nertystat motstånd från många vanliga bönder och godsägare. Det var kanske en oundviklig utveckling eftersom arbetet som bonde idag handlar mycket om marknadsföring och företagande, det är inte lika fokuserat på att odla jorden eller föda upp djur längre - men det leder också till en mycket mer urlakad koppling til själva landsbygden, till hembygden.
Citera
2017-07-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det skrevs en del i tidningarna för sådär tio år sedan om maktkampen inom LRF, där en falang av libertarianer och mer "storekonomiskt" inriktade aktivister - anförda av t ex Caroline Trapp -hade tagit över det gamla "bondefacket" under nertystat motstånd från många vanliga bönder och godsägare. Det var kanske en oundviklig utveckling eftersom arbetet som bonde idag handlar mycket om marknadsföring och företagande, det är inte lika fokuserat på att odla jorden eller föda upp djur längre - men det leder också till en mycket mer urlakad koppling til själva landsbygden, till hembygden.
Och som vi har sett en mycket mer urlakad, för att inte säga frånvarande, koppling mellan storhjärnan och mundelar. Att nyliberalerna så enkelt kunde kapa C, och utan att någon protesterade offentligt, är väl att tydligt tecken på att den tidigare centern inte alls lyckade bevara den "rasstam" man tidigare sagt sig vill bevara, iaf vad gäller i.q. och omdöme - det var som att stjäla godis från barn. Urtypen för den nyttiga centeridioten måste ju vara Maud, som satte en intellektuell standard som sedan Annie mangrant följt. Har det det inte skrivits böcker om detta borde någon göra det. Blir nästan historien om Sverige.
Citera
2017-07-02, 22:23
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Som sagt, jag uttryckte mig kort, kanske för kort. Det var det här med "livlina eller beroende" som jag antydde. På något sätt har man sin utkomst och gruppidentitet, nuvarande eller önskad, via centralmaktens sätesort. Det kan vara lokalpolitikern som måste vara lojal med partiledningen för en eventuell riksdagsplats, det kan vara landsbygdsredaktören som aspirerar att komma till det tunga vänsterliberala organet i Tjockhult, eller landstingsbyråkraten som suktar efter GD-posten på ett nystartat statligt verk.

Men jag tror vi är ense(?) Det jag avser är att de vänsterliberala multikulti-idéerna inte kan överleva stand-alone utanför den kosmopolitiska storstaden. Gro och drivas upp, ja, men inte överleva. No way, José. Alla sociala nätverk behöver sina ryggdunkar, och vänsterliberalernas finns i storstaden.

Jag tror det skulle vara intressant om de mediala aktörerna och deras texter analyserades från denna synpunkt i den här tråden. Personligen är jag ganska trött på att se dessa litanior om etnotribalism och "skuld" florera i tråden, och tror att mycket av skiljelinjerna mellan mediaaktörer går via geografisk plats och yrkesmässig stratifiering.

Men okej, det är väl också en slags tribalism. För att ta oytos begrepp "allmänprimatlig" så är jag övertygad att det handlar mest om inpissade revir, makt och social status. Typiskt allmänprimatliga karaktärsdrag hos den nakna apan Homo Sapiens.

Jag gissar att denna typ av psykologiska/sociala faktorer är mycket viktiga. Jag lämnade ett nästan någonstans (industristad med för den tiden stor invandring) för något annat, i likhet med alla studiebegåvade i min generation. Nu är jag utlandssvensk i en internationell och (vänster)liberal miljö, men där ursprungsbefolkningen ändå märks tillräckligt för att vi utlandssvenskar ska vara mer konservativa och anti-statliga/frihetliga än rikssvenska varsomhelstare.

Jag hoppas att beskrivningen är tiilräckligt vag för att inte avslöja min hemvist.
Senast redigerad av Gullegubben 2017-07-02 kl. 22:26.
Citera
2017-07-02, 22:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Och som vi har sett en mycket mer urlakad, för att inte säga frånvarande, koppling mellan storhjärnan och mundelar. Att nyliberalerna så enkelt kunde kapa C, och utan att någon protesterade offentligt, är väl att tydligt tecken på att den tidigare centern inte alls lyckade bevara den "rasstam" man tidigare sagt sig vill bevara, iaf vad gäller i.q. och omdöme - det var som att stjäla godis från barn. Urtypen för den nyttiga centeridioten måste ju vara Maud, som satte en intellektuell standard som sedan Annie mangrant följt. Har det det inte skrivits böcker om detta borde någon göra det. Blir nästan historien om Sverige.

Håller med, men eftersom centern och dess ledarinnor var själva grundbulten i Alliansen som politiskt bygge - utan c hade de aldrig uppnått majoritet i riksdagen, c var dessutom den mest uttalade medlaren i gänget - så blev Maud (och senare Annie) lika untouchable och behandlade med silkesvantar av journalisterna som Björn Rosengren under Perssons tid.
Citera
2017-07-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag vet inte det där om att lantbruket inte skulle vara lika fokuserat på odling och boskap, eftersom det ju är den ofrånkomliga kärnan. Självförsörjningsgraden beträffande livsmedel har iallafall minskat drastiskt det senast kvartsseklet, ner till ca 50%, och matlagren har tagits bort. Ur hand och i mun. Under förutsättningen att importen fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
C odlar närhetsprincipen i sitt politiska idéprogram; kanske kan det liknas vid EU:s subsidiaritetsprincip. Det bondförnuft som Thorbjörn Fälldin besatt är dock sen länge bortblåst från politiken - åtminstone rikspolitiken och merendels annorstädes. Och den sortens närhetsprincip som kan kallas kommunalt självbestämmande och folkvilja föll inte i god jord när t ex Sven-Olle Olsson (även han lantbrukare) uteslöts ur C och sedan häcklades som sjöbopartist med öknamnet "Svin-Olle".

KOA (PK-samhället, 2017):

Citat:
Finns det någon lokal gemenskap som i dag kan bjuda motstånd mot statliga övergrepp? På rak arm kan jag inte namnge en enda. Sjöbo var nog det sista starka motståndsfästet i Sverige. 1988 hade Sjöbo en folkomröstning och sa nej till att ta emot 15 flyktingar. Centerledaren Sven-Olle Olsson sa "Det förstår ni väl, kära sjöbobor, att libaneser som kommer från en våldskultur inte slutar vara kriminella över en natt." Sjöbo blev totalt nedsablat och "sjöboandan" blev ett skamligt begrepp.

Centerpartiet:

Citat:
Centerpartiet strävar efter öppna gränser, fri rörlighet samt en generös och human flykting- och invandringspolitik. För ett parti som bygger sina värderingar på alla människors lika rätt och värde finns inget annat logiskt ställningstagande än att verka för en värld där människor kan röra sig fritt över gränserna. Den ömsesidiga fria rörligheten inom EU bör utvidgas så att den omfattar hela världen.

Citat:
Sverige ska verka för starkare internationella överenskommelser när det gäller flyktingmottagandet.

Citat:
Det är en styrka att leva i ett mångkulturellt samhälle. Öppnare gränser minskar avståndet mellan människor och stärker kontakterna mellan olika delar av världen. Den tekniska utvecklingen har idag lett till en globaliserad värld där människor interagerar som aldrig förr, gränser suddas ut, kunskap sprids och förståelsen ökar. Individer rör sig längre sträckor, i större utsträckning och till fler platser än någonsin tidigare.

En viss försiktighet är påkallad, innan politiker går all-in att förändra demografin för gott, och innan rådanden problem späs på. Kan man tycka... Om "gränser suddas ut", kan det då inte finnas ett behov att på något vis inskärpa var gränserna går, men plikt och rättighet, mellan medborgarskap och icke medborgarskap? Samhällskontraktet.

Citat:
Sveriges integrationsutmaningar är de systemfel som finns idag. Vi måste bli bättre på att ta vara på den kompetens och företagsamhet som finns hos de människor som kommer till oss. Att snabbt kunna få tillgång till språk, utbildning eller arbete är en grundförutsättning. Arbetsmarknaden får inte systematiskt placera dem som har sämre språkkunskaper eller annan etnisk bakgrund, och som inte etablerat sig fullt ut i Sverige, i underläge. Det är inte gränserna som ska stängas, utan arbetsmarknaden som ska öppnas.

Långtidsutredningen har redan motbevisat politikernas myt om strukturell diskriminering på arbetsmarknaden. Tino Sanandaji m fl har också refererat till den. Varför går inte C all-in i sin nyliberalism och avskaffar alla integrationssatsningar som ständigt slår fel, missbrukas och blir rent av kontraproduktiva? Eller det kanske de vill, men inte känner sig mogna att yppa... Några omsorger om svenskarna verkar de iallafall inte angelägna om.

Citat:
Främlingsfientlighet är ett av de mest allvarliga hot vårt samhälle och vår demokrati står inför. Den bryter ned den ömsesidiga respekten och värdigheten människor emellan och underminerar de principer om öppenhet och utbyte med omvärlden som Sveriges välstånd vilar på. Främlingsfientlighet öppnar vägen för återkomst av ideologier vars utgångspunkt är att alla människor inte har samma värde.

Man kan förstås låta bli att rösta på C, den makten har man som myndig medborgare. Men deras dogmer om invandringen och mångkulturen, deras vision om hur samhället bör vara istället för att se hur det är och hur det blir med deras politik, delas i princip av hela Sjuklövern. Alla svenskar vill inte ha multikulti i massinvandringens förtappade tappning (faktum är att det aldrig funnits en majoritet för det heller). Och den miljon utomeuropéer, mestadels muslimer, som vällt in på ungefär ett decennium, med anhöriganslutning, och horderna afrikaner som är i begrepp att storma Sverige och resten av Europa, de kanske inte är eld och lågor av multikulti, de kanske söker något annat? Massor av dem iallafall. Importerade problem rotar sig för gott. Den självförvållade branden ska släckas med bensin, tycks det.
Senast redigerad av Kinuski 2017-07-02 kl. 23:07.
Citera
2017-07-03, 07:35
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag vet inte det där om att lantbruket inte skulle vara lika fokuserat på odling och boskap, eftersom det ju är den ofrånkomliga kärnan. Självförsörjningsgraden beträffande livsmedel har iallafall minskat drastiskt det senast kvartsseklet, ner till ca 50%, och matlagren har tagits bort. Ur hand och i mun. Under förutsättningen att importen fungerar.

C odlar närhetsprincipen i sitt politiska idéprogram; kanske kan det liknas vid EU:s subsidiaritetsprincip. Det bondförnuft som Thorbjörn Fälldin besatt är dock sen länge bortblåst från politiken - åtminstone rikspolitiken och merendels annorstädes. Och den sortens närhetsprincip som kan kallas kommunalt självbestämmande och folkvilja föll inte i god jord när t ex Sven-Olle Olsson (även han lantbrukare) uteslöts ur C och sedan häcklades som sjöbopartist med öknamnet "Svin-Olle".

KOA (PK-samhället, 2017):

Centerpartiet:

En viss försiktighet är påkallad, innan politiker går all-in att förändra demografin för gott, och innan rådanden problem späs på. Kan man tycka... Om "gränser suddas ut", kan det då inte finnas ett behov att på något vis inskärpa var gränserna går, men plikt och rättighet, mellan medborgarskap och icke medborgarskap? Samhällskontraktet.

Långtidsutredningen har redan motbevisat politikernas myt om strukturell diskriminering på arbetsmarknaden. Tino Sanandaji m fl har också refererat till den. Varför går inte C all-in i sin nyliberalism och avskaffar alla integrationssatsningar som ständigt slår fel, missbrukas och blir rent av kontraproduktiva? Eller det kanske de vill, men inte känner sig mogna att yppa... Några omsorger om svenskarna verkar de iallafall inte angelägna om.

Man kan förstås låta bli att rösta på C, den makten har man som myndig medborgare. Men deras dogmer om invandringen och mångkulturen, deras vision om hur samhället bör vara istället för att se hur det är och hur det blir med deras politik, delas i princip av hela Sjuklövern. Alla svenskar vill inte ha multikulti i massinvandringens förtappade tappning (faktum är att det aldrig funnits en majoritet för det heller). Och den miljon utomeuropéer, mestadels muslimer, som vällt in på ungefär ett decennium, med anhöriganslutning, och horderna afrikaner som är i begrepp att storma Sverige och resten av Europa, de kanske inte är eld och lågor av multikulti, de kanske söker något annat? Massor av dem iallafall. Importerade problem rotar sig för gott. Den självförvållade branden ska släckas med bensin, tycks det.

Tja, missmodet ökar för varje år då 7klövern och inte minst centern konsekvent bortser från migrationens negativa konsekvenser. Det finns numer åtskilligt med rapporter och undersökningar som visar att det bara går åt ett håll, nämligen h-e. Än mer provocerande är det då när 7klövern och mainstreammedia hävdar att kritikerna saknar kunskap och att vi inte ska lyssna på desinformation från högerpopulistiska rörelser.

Jag kan i detta läge känna att det är meningslöst att uppröras. Det måste uppenbarligen finnas en spärr inom 7klövern och stor del av media som gör att all fakta om invandringens negativa effekt inte fäster. Eller snarare att man inte bryr sig om det kaos som breder ut sig och att systemen krisar. Enligt statistik var det år 2007 11 kommuner som hade liknande ekonomiska situation som Malmö, År 2014 var det 40 och vid valet kommer det att vara över 60 kommuner. Sedan går det väldigt fort. Vid valet 2022 är det över hälften av alla kommuner som ser ut som Malmö och strax därefter Alla landets kommuner. Med den utvecklingen säger det sig själv att Malmö och åtskilliga andra kommuner inom snar framtid inte längre kan få sina sköna bidragsmiljarder. Vi är bara några år innan dess. Det är egentligen då som de verkliga problemen tar fart.
Citera
2017-07-03, 08:25
Medlem
Ska väl kanske inte enbart skälla på bönderna för sakernas tillstånd inser jag, med företagsledare som dessa, ja då är det inte så konstigt att allt brakar samman.

Jag är inte så säker på att jag riktigt tror på detta, om det mer är en iscensatt del i anti AKB-kampanjen, som är en del i den ständiga anti-SD kampanjen.

Om siffrorna stämmer är det bedrövligt.

https://unvis.it/svd.se/naringslivet...almedalen-2017

Citat:
52 procent av de tillfrågade säger att Anna Kinberg Batra ska avgå. Endast 32 procent uppger att de har förtroende för henne – ett ras med 14 procentenheter sedan februari i fjol.

Den överlägset populäraste partiledaren bland toppchefer är Centerns Annie Lööf. 67 procent säger att de har förtroende för henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in