2017-06-10, 14:55
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
[...] Prat, prat, prat. Problemformuleringarna börjar bli klara men kommer det någon handling? Vem blir först med att säga stopp? Vem blir först från politiskt håll att säga vi måste återta kontrollen över vårt land? På allvar. Vem kommer släcka autopiloten för medborgarskap baserat på vistelsetid i landet?

Ja vem?

Om ett hus brinner, vad gör man? Tar man en kopp kaffe till och diskuterar lågornas formationer? Naturligtvis inte. Varje normalt funtad människa försöker släcka branden. När Anna Hedenmo viftar med servetten för att uppmärksamma Helin på att han låtit det brinna bra länge nu, blir han störd i sitt kaffedrickande, men inte mer än så. Agendan är klar, huset ska brinna upp. Hur ska journalister inom MSM kunna debattera, problematisera och ställa politiker till svars när de endast är tillåtna att göra det på "rätt sätt"? Mångkulturexperimentet ska försvaras till varje pris, även om det resulterar i att svenskarna och den svenska kulturen går förlorade.

Innan de som befinner sig högst upp i mediehierarkin (Karén, Stjärne, Zachrison, Helin, Wolodarski, Mattsson, Olsson Olsén & Co) tvingas avgå, kommer ingen förändring att ske. Direktiven är tydliga, att fortsätta på den inslagna vägen.

Ett aktuellt exempel är att våldtagna inte får traumavård, för att tortyr-och krigsskadade migranter ska prioriteras. Varför det? Är det en naturlag att migranter ska skuffa undan svenskar (som betalar skatt)? Ja, det verkar så, tabu att ifrågasätta på djupet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...med-traumavard
Senast redigerad av Passepartout 2017-06-10 kl. 15:16.
Citera
2017-06-10, 15:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Siegfrid anmärkte på detta tidigare idag. Trots sin ilska över vänsterns hets mot kritiker talar hon ändå i detta kaos om välkomnande av flyktingar. Är hon helt av banan? Man behöver inte en meteorolog för att märka vart vinden blåser och än så länge har Teodorescu inte sagt något som inte vi har gjort här sedan bra länge. Det är uppenbart att såväl Teodorescu och Dahlbergs förändrade syn på invandring följer folkopinionen och färgar den med liberal ideologi. Märkvärdigare än så är det inte.

En stor tänkare karaktäriseras av att tänka nytt. Inte bara referera vad andra sagt tidigare. Liberala tankar om invandringen som Teodorescu och Cwejman för fram har just andra sagt tidigare. Långt tidigare. Därför klingar deras kritik mot vänstern ihåligt. Dessutom är det ju så att en intelligent liberal genast skulle sluta med att vara liberal. Och det av två skäl: dels för att att dagens liberaler inte är liberaler och dels för att man inte ideligen kan reproducera gamla ideologier i ett föränderligt samhälle.

Det säger sig självt att en intelligent människa samtidigt är intellektuell. Det senare förutsätter inte det första. Kännetecknande är att den intelligente är antiintellektuell på ett intelligent sätt. De liberala ledarsidornas kritik mot förd invandringspolitik gör tvärt om. Man är intellektuell på ett ointelligent sätt. Det blir så när man inte menar vad man säger. Dahlberg, Teodorescu och Cwejman har en vision om fri rörlighet men de säger att det inte går just nu. Men hur kan man ha en vision som aldrig har eller kommer att fungera? Nu kan någon invända att en intelligent människa inte alltid har rätt. Visst, men den personen skulle inte driva sin hjärtefråga om den vore direkt felaktig i sak. Alexander Bard är intelligent och han är för generös invandring. Men han har inte invandring som sin stora grej. Istället är det åsiktsfrihet och frihet i största allmänhet och där brukar han aldrig ha fel.

Deras *grundläggande* värderingar är det avgörande - inte deras intelligens. Därför tror jag tyvärr, att de menar vad de säger.

Teodorescu, Dahlberg, Cwejman m.fl anser inte, att bara för att fri rörlighet aldrig har fungerat - om möjligheten att resa, t.o.m. resa från en kontinent till en annan, är så *enkel* som idag - så innebär det inte, att deras "vision" om fri rörlighet aldrig kommer att fungera.

Vi, som skriver här, är skeptiker... skeptiker är nästan alltid också empiriker. Om något aldrig har fungerat, så väger det TUNGT för oss.

Men personer med "visioner" är *inte* primärt några empiriker.
Citera
2017-06-10, 15:49
Medlem
densistasovjets avatar
Till pudelns kärna, mediakriget om mångkulturen. En stor spik i kistan är när kritiken kommer vänsterifrån istället från något random högertroll som media kan avfärda som rasist. I denna intervju så får Göran Adamson lägga ut texten om mångkulturens baksidor eller som han uttrycker det multikulti. Min tro är att Ann Heberleins och Göran Adamsons användande av detta uttryck istället mångkulturen är för att undvika att bli anklagade för att gå högertrollens ärende.

Bra är det i alla fall och Göran Adamson kommer komma med en bok snart.

https://www.youtube.com/watch?v=TZl2ocZ65dg&t=12s

Snart finns det inga intellektuella som försvarar mångkulturen. Kvar står Virtanen, Arnstad och Lindberg som inte fattat att tåget gått.
Citera
2017-06-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Deras *grundläggande* värderingar är det avgörande - inte deras intelligens. Därför tror jag tyvärr, att de menar vad de säger.

Jag tror det här kommer vara en av ämnena som framtida historiker kommer grubbla över och som jag också kämpar med. Jag utgick förr från att allt var fejk, att när de ljög om allt annat så rimligen är övertygelsen också en lögn för att passa in. Men den förklaringen håller inte i längden. Man märker att många verkligen tror på vad de säger. Det är antagligen en väldigt komplex psykologisk process där man både tror och inte tror. Det avgörande får väl sägas vara hur de agerar, och sett till hur långt de är beredda att gå så måste jag nog säga att de flesta antagligen tror på sina lögner.
Citera
2017-06-10, 16:45
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Jag tror det här kommer vara en av ämnena som framtida historiker kommer grubbla över och som jag också kämpar med. Jag utgick förr från att allt var fejk, att när de ljög om allt annat så rimligen är övertygelsen också en lögn för att passa in. Men den förklaringen håller inte i längden. Man märker att många verkligen tror på vad de säger. Det är antagligen en väldigt komplex psykologisk process där man både tror och inte tror. Det avgörande får väl sägas vara hur de agerar, och sett till hur långt de är beredda att gå så måste jag nog säga att de flesta antagligen tror på sina lögner.

Det är lättare att övertyga andra, om man först övertygar sig själv. George Orwell sa:

“There are some ideas so absurd that only an intellectual could believe them.”

PS

Citera
2017-06-10, 17:20
Medlem
Citat:
Kokar vi ned Cwejmans förändring är den knuten till att han inte känner sig som svensk, bejakar det, men nu insett att invandrarna knappast heller är hans allierade. Detta gäller ju även Teodorescu. Den senare skriver så här:

Citat:
Ursprungligen postat av Alice Teodorescu
När Fredrik Reinfeldt...talade om öppna hjärtan och gränslöshet borde journalisterna ha ställt de svåra följdfrågorna om målkonflikterna, om påverkan på statsfinanserna och om inverkan på välfärdssystemet; inte 2015 när situationen kollapsade, utan för 15-20 år sedan. Det var då som vi skulle vi ha fört ett proaktivt resonemang om vad som är möjligt och till vilket pris. Då hade vi sluppit 2015 års reaktiva panikåtgärder som gjorde att människor som sökt sig hit fick vända i dörren.
http://www.gp.se/ledare/teodorescu-u...ling-1.4355331

Teodorescu har på sig de finaste glasögonen, de som gör att man ser allting kristallklart i backspegeln. Så borde minsann journalisterna ha gjort för 15-20 år sedan (hon är själv fri från skuld i detta tidsperspektiv). Men vilken blek ledare detta är eftersom en ledares uppgift är att visa på handling nu, för framtiden. Vad bör vi göra idag, för att inte stå om 15-20 år och få samma floskler om vad vi borde ha gjort serverade från en äldre Teodorescu. Den enda debatten som förs om Sverige i framtiden 20 år från nu förs på dissidenternas bloggar, Flashback och alternativa medier. Teodorescu behöver följa sitt eget recept för att bli intressant.

Vad ska vi göra idag för att undvika 2035 års panikåtgärder, Alice Teodorescu?
Citera
2017-06-10, 17:20
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Teodorescu, Dahlberg, Cwejman m.fl anser inte, att bara för att fri rörlighet aldrig har fungerat - om möjligheten att resa, t.o.m. resa från en kontinent till en annan, är så *enkel* som idag - så innebär det inte, att deras "vision" om fri rörlighet aldrig kommer att fungera.

Vi, som skriver här, är skeptiker... skeptiker är nästan alltid också empiriker. Om något aldrig har fungerat, så väger det TUNGT för oss.

Men personer med "visioner" är *inte* primärt några empiriker.

Givetvis menar de vad de säger, men det är inte äkta och har landat i någon väl genomtänkt idé.

Låt mig ge följande förklaring till vad jag menar. I Kina och Japan finns åtskilliga berättelser om personer som ansökt om att bli elev vid ett tempel. Den ansökande knackar varje dag på porten och frågar om att bli antagen. Men blir nekad varje gång. Den som ansöker bosätter sig intill templet och fortsätter att varje dag knacka på och får samma svar. Efter tre år knackar personen på för att sista gången lämna en gåva till mästaren och be om ursäkt och lovar att inte besvära mer. Då blir den som ansöker inbjuden att beskåda templet. Väl där inne får personen sitta med på en meditation. Mästaren reser sig och säger till alla i lokalen: låt mig presentera för er vår nya elev. Dahlbergs och Teodorescus kritik mot vänsterns massinvandringspolitik är inte byggd på några sådana uppoffringar eller ett gediget tankearbete, utan endast en känsla för vad som sker kollektivt just nu. Det är en enkel väg att gå. Låt vara att man är bra på just det. Men det är inte något som är gångbart för att skapa mer stabila och kvalitativa idéer om hur vi ska gå vidare.

Trots det tror jag mig tala för de flesta i tråden att vi gillar Teodorescu och Dahlberg. Porslinsdockan är skicklig retoriker (och intelligent) och når fram med kritikernas ifrågasättande av mångkulturprojektet oavsett kritikernas hemvist.
Senast redigerad av TheLucky 2017-06-10 kl. 17:23.
Citera
2017-06-10, 17:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Givetvis menar de vad de säger, men det är inte äkta och har landat i någon väl genomtänkt idé.

Låt mig ge följande förklaring till vad jag menar. I Kina och Japan finns åtskilliga berättelser om personer som ansökt om att bli elev vid ett tempel. Den ansökande knackar varje dag på porten och frågar om att bli antagen. Men blir nekad varje gång. Den som ansöker bosätter sig intill templet och fortsätter att varje dag knacka på och får samma svar. Efter tre år knackar personen på för att sista gången lämna en gåva till mästaren och be om ursäkt och lovar att inte besvära mer. Då blir den som ansöker inbjuden att beskåda templet. Väl där inne får personen sitta med på en meditation. Mästaren reser sig och säger till alla i lokalen: låt mig presentera för er vår nya elev. Dahlbergs och Teodorescus kritik mot vänsterns massinvandringspolitik är inte byggd på några sådana uppoffringar eller ett gediget tankearbete, utan endast en känsla för vad som sker kollektivt just nu. Det är en enkel väg att gå. Låt vara att man är bra på just det. Men det är inte något som är gångbart för att skapa mer stabila och kvalitativa idéer om hur vi ska gå vidare.

Trots det tror jag mig tala för de flesta i tråden att vi gillar Teodorescu och Dahlberg. Porslinsdockan är skicklig retoriker (och intelligent) och når fram med kritikernas ifrågasättande av mångkulturprojektet oavsett kritikernas hemvist.

Malcolm Kyeyune problematiserar det här med uppoffringar:

Citat:
Vilka är det som ska offras?

[---]

Nästan alla människor som har möjligheten att köpa sig fria från de negativa konsekvenserna av invandring (för att ta blott ett exempel) gör det: de byter bostad, de flyttar sina barn till en fungerande skola, och så vidare. »Var inte rädda!«, skanderar Henrik Schyffert, men så fort en terrorattack sker på svensk mark så inser han (och erkänner) att inte ens Henrik Schyffert klarar av att följa uppmaningen.

Nästan alla som har möjligheten – och plånboken – att fly det öppna samhällets värnplikt gör det, alltså. I de områden som inte lider illa av globaliseringens effekter ojar man sig över vita kränkta arbetarklassmän; i de områden som inte har havererande skolor och där människor avrättas på öppen gata ojar man sig över huruvida själva nyheterna om detta kommer att »gynna SD:s berättelse« eller inte.

Rent konkret: Vem är det egentligen vi kräver ska offra saker i dag, och för vems skull ska den göra det? Är det menat att den anonyma massan människor som inte tjänat en endaste ynka krona på att skriva för en liberal ledarsida eller tankesmedja ska axla den börda och göra de uppoffringar i sina vardagliga liv som våra stora ideologer själva sällan klarar av? Är det meningen att de som inte kan köpa sig fria från liberalismens avigsidor, som inte kan segregera sig eller flytta barnen till en privat skola, ska ha modet och den ideologiska övertygelsen som krävs för att exempelvis inte vara »rädda« i dag, när Henrik Schyffert själv, trots alla hans ekonomiska och sociala privilegier, inte klarar av samma sak? ...

https://www.fokus.se/2017/06/vilka-a...om-ska-offras/
Citera
2017-06-10, 18:33
Medlem
Citat:

Det säger sig självt att en intelligent människa samtidigt är intellektuell. Det senare förutsätter inte det första. Kännetecknande är att den intelligente är antiintellektuell på ett intelligent sätt. De liberala ledarsidornas kritik mot förd invandringspolitik gör tvärt om. Man är intellektuell på ett ointelligent sätt. Det blir så när man inte menar vad man säger. Dahlberg, Teodorescu och Cwejman har en vision om fri rörlighet men de säger att det inte går just nu. Men hur kan man ha en vision som aldrig har eller kommer att fungera?

Jag köper detta resonemang som förklaringsmodell till mitt eget privata uppvaknande (om än på tok för sent) kring den sanna naturen hos firma Anna & Alice. Jag kunde liksom inte få in i min arma skalle hur två så till synes vettiga och insiktsfulla människor, som vecka ut och vecka in, år efter, år på ett ärligt, modigt och förtjänstfullt sätt redovisat Mångkulturens alla dramatiska nackdelar trots det skulle "av princip" vara för massinvandring men inte just nu eftersom samhällskollapsen lurar runt hörnet, uppkommen enbart genom den massinvandring de "av princip" förespråkar. It just doesn't make sense.
Ingen kan få mig att tro att damerna inte är till hundra procent ärliga i sin mångkulturella problembeskrivning och sina mångkulturella farhågor. Men så kan det bli när man (som jag) utgick från att till synes intelligenta människor också tänker och agerar på ett intelligent och rationellt sätt. Så är inte alltid fallet tydligen.
Citera
2017-06-10, 18:48
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Men varifrån ska Israel kunna få hjälp om de etniska västerländska staterna har fallit ihop?

Och varför skulle inte en kollapsad stat utlösa inre strider mellan grupper, där judarna lätt kan komma att utpekas som de som orsakat kollapsen? Det om något kan väl utlösa pogromer.

Det kan väl vara så enkelt som att man gjorde en felbedömning när man antog att multikulti i västvärlden skulle utgöra bästa skyddet mot framtida pogromer. Ungefär som Tories missbedömde opinionen när de bestämde sig för att nyval i förtid skulle gagna dem och bygga en än mer stabil parlamentarisk majoritet än den de hade. Nu sitter de istället på minoritetshand och har gjort sig beroende av Belfast.

När det svenska multikultiprojektet drogs igång under Rikard Schwarz ledning var det uttalade målet att skydda den judiska minoriteten mot eventuella förföljelser genom att så att säga blända majoritetsbefolkningen med allehanda minoritetsspeglingar. Alla minoriteter skulle ha rätt att bevara sin gruppidentitet och tillförsäkras samma rättigheter som majoritetsbefolkningen. Det framstod säkert som ett mycket listigt drag då. Ingen begärde att någon särskild grupp skulle ha särskilda privilegier så alltså kunde ingen beskyllas för ränksmideri för egen vinning. Listigt, som sagt. Då, på 60-talet utgjordes de tänkta allierade av ester, finnar, samer och kanske ungrare och zigenare. Ingen av dessa grupper, eller för den delen svenskar, har i modern tid haft några ambitioner om världsherravälde och väl heller inte utmärkt sig särskilt för svårartad antisemitism.

Men så kom den massiva menamuslimska invandringen till de multikultipreparerade väsdemokratierna. Just det hade kanske inte 60-talssionisterna räknat med. Och om de hade räknat med att massinvandring av menamuslimer skulle bli resultatet hade de kanske ändå inte räknat med att dessa skulle hålla så styvnackat fast vid menamuslimska värderingar och traditioner, inklusive brinnande judehat. Sionisterna räknade kanske med att menamuslimerna skulle anamma det västerländska glittret med hull och hår, och definitivt inte vara listiga nog att finna sätt att mjölka ur glittret men behålla den menamuslimska värdegemenskapen och rent av förstärka denna på europeisk mark. Något som troligen inte föresvävade 60-talssionisterna var att drömmen om kalifatet skulle återuppstå på bred front och att tanken på jihad för att verkställa det världsomspännande kalifatet skulle komma att utöva sådan lockelse för de i moderniteten planterade muslimska sinnena. Men där är vi alltså nu.

Att världens enda judiska stat skulle vara för evigt vaccinerad mot världssamfundets kritik och fördömanden togs nog för givet. Men även i den frågan gjordes tydligen en katastrofal felbedömning och nu börjar det bli farligt för Israel och då vaknar en del upp och påbörjar en motoffensiv. USA, t ex, börjar markera kraftfullt i FN mot tilltagande Israel shaming.

Israels sverigeambassadör är en av dem som gått rejält på offensiven under senare tid, exempelvis här i gårdagens Barometern:
Citat:
Statsfinansierad propaganda
Den svenska statstelevisionen, SVT, har nu visat ytterligare en anti-israelisk dokumentär som ett led i ansträngningarna att indoktrinera den svenska allmänheten.

Nyligen, 21 maj, visade ”Dokument utifrån” en dokumentär om läget i Jerusalem och den palestinsk-israeliska konflikten. Dokumentärens grundtes framförs redan under de första sekunderna då det hävdas att i Jerusalems ”ockuperade östra del stiger spänningen i takt med att allt fler judiska bosättare flyttar in”.

Citatet sammanfattar tydligt dokumentärens utgångspunkter, tema och slutsatser. Den judiska närvaron i Jerusalem är orsaken till konflikten. Dokumentären radar upp det ena israeliska ”brottet” efter det andra utan att ge någon kontext, några israeliska mainstream-perspektiv eller förklaringar. Propagandistiska och oärliga påståenden från den palestinska sidan lämnas obesvarade.

Dokumentären är 55 minuter lång men ordet terrorism nämns inte en enda gång. Inte heller omnämns Palestinska myndighetens antisemitiska propaganda, hur palestinska barn uppfostras till att tro att judar är onda, att mord på judar är något heroiskt och att hela Israel måste utplånas för att ge plats för en palestinsk stat från ”floden till havet”.
...
Enligt dokumentären är den enda orsaken till konflikten närvaron av judar på de så kallade “ockuperade områdena”. Dokumentären nämner inte att “ockupationen” inte på något sätt är resultatet av israelisk expansionism utan istället följden av det försvarskrig som påtvingades Israel av fem arabiska arméer 1967.

Genom att se denna dokumentär skulle en svensk tittare inte kunna komma till annan slutsats än att Staten Israel är något ont – och palestinierna i alla avseenden utan skuld.

Bachman ser den senaste anti-israeliska dokumentären som en del i ett svenskt mönster som upprepats under decennier, och han ser heller ingen ljusning i mörkret.
Citat:
Allt detta illustrerar i själva verket ett oerhört bekymmersamt, upprepat mönster i Sverige och att svenska skattebetalares pengar används för denna typ av indoktrinering är inget annat än skamligt.

Det förefaller heller inte som att det finns något att göra för att förändra svensk statsmedias negativa och obalanserade hållning mot Israel. Från ambassadens sida har vi försökt nå fram genom alla tänkbara kanaler men antingen avvisats eller helt och hållet ignorerats. Denna ensidiga rapportering har under årtionden tillåtits fortgå ostörd och med statlig finansiering, något som är en av huvudorsakerna till den negativa israelbilden i Sverige.

Genom att fullständigt frångå alla de krav som vanligen dikteras av god journalistisk sed och genom att framställa Israel – en demokrati av västerländskt snitt – som boven i dramat, bidrar SVT aktivt till ett undergrävande av fakta, till att sprida fake news och till den pågående demoniseringen av världens enda judiska stat, Israel.

Svenska skattebetalare borde känna stor oro inför SVT:s agerande och kräva förändring, en balanserad rapportering och ett slut på den skrämmande ensidiga och tvångsmässigt negativa rapporteringen om Israel.
http://www.barometern.se/debatt/stat...ad-propaganda/

Vår superfeministiska utrikesministers bravader på området icke heller att förglömma, de har kommenterats av Bachman på annat håll, liksom av den israeliska regeringen.

Jag tror de börjar bli rädda på allvar för sin säkerhet, och att man på sina håll fruktar att den stora pogromen är i nalkande. Det är nog ingen vågad gissning att Mossad betraktar utvecklingen hos oss med stort intresse.
Citera
2017-06-10, 18:50
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
It just doesn't make sense.

Tänk dig Teodorescu som en invandringsdyrkare på samma sätt som en chartersemestrande tonårstjej dyrkar solen.

Alice gillar att sitta och glänsa på beachen insmord i absurda mängder liberal Hawaiian Tropic-sololja och sippa på kalla liberala margaritas i solen. Nu har hon suttit där och sippat så länge så att hon har bränt sig lite. Eller inte lite, rätt mycket. Det svider i huden och den mentala tonåringen och soldyrkaren Alice känner obehaglig solfrossa. Nu säger hon att hon inte vill ha sol på ett tag. Men hon har ju inte slutat dyrka solen för den sakens skull.

Kozliberaler är och förblir mentala tonåringar.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-06-10 kl. 18:52.
Citera
2017-06-10, 19:19
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Till pudelns kärna, mediakriget om mångkulturen[/b]. En stor spik i kistan är när kritiken kommer vänsterifrån istället från något random högertroll som media kan avfärda som rasist. [b]I denna intervju så får Göran Adamson lägga ut texten om mångkulturens baksidor eller som han uttrycker det multikulti. Min tro är att Ann Heberleins och Göran Adamsons användande av detta uttryck istället mångkulturen är för att undvika att bli anklagade för att gå högertrollens ärende.

Bra är det i alla fall och Göran Adamson kommer komma med en bok snart.

https://www.youtube.com/watch?v=TZl2ocZ65dg&t=12s

Snart finns det inga intellektuella som försvarar mångkulturen. Kvar står Virtanen, Arnstad och Lindberg som inte fattat att tåget gått.

Tyvärr tror jag att du önskedrömmer. Adamson jämför personer inom multikultiindustrin med hundmatstillverkare, att de inte bryr sig nämnvärt ifall företaget inte överensstämmer med deras egna åsikter. Jag tror han har fel. Människor triggas att gå med i multikultisekten för att arbeta för "saken", både inom media och intellektuella. De stora institutionerna mångkulturaliseras, en efter en. I förra veckan röstade riksdagen igenom en kulturarvsproposition vars uppgift är att idogt arbeta för integrationen.

Citat:
Den nya museilagen påstås vara ”positiv för jämställdheten mellan kvinnor och män och möjligheterna att nå de integrationspolitiska målen” och kulturarvet sägs vara en ”avgörande resurs i samhällsbygget”.

Det skaver när regeringen ger Statens museer för världskultur ett fortsatt uppdrag att motverka segregation och främlingsfientlighet – något som inte har med museernas samlingar att göra.

Likaså ska Statens historiska museer, Livrustkammaren, Skokloster och Hallwyllska bakas ihop i en våldsam hastighet. Redan till årsskiftet ska de utgöra en samlad myndighet för hela Sveriges historia. Detta nya Statens historiska museer uppmanas att jobba med områden som inte är kopplade till museernas samlingar eller ämnesområden, gärna sentida sociala rörelser och politiska konflikter.

Vitterhetsakademien sågar det förslaget med orden: ”Det normerande mångfaldsperspektivet som denna myndighet önskar åstadkomma löper stor risk att istället få en homogeniserande verkan där endast ett perspektiv blir rådande.” Räkna hur som helst med dysfunktion och förtvivlad personal à la polisreformen.

Citat:
I Riksantikvarieämbetets ”Vision för kulturmiljöarbetet 2030" handlar visionen inte om att myndigheten och de antikvarier som arbetar med att bevara fornlämningar, byggnader, miljöer och landskap på våra länsstyrelser och länsmuseer ska göra detta med målsättning att sprida kunskap om historia och humanistiska ideal. Istället ska kulturmiljöarbetet vara ett instrument för att ”förena människor”, ”träna förmågan att känna empati”, skapa hållbar utveckling och känslan av inkludering. Halleluja!

Myndigheten har bestämt att det är utestängande och fel att tala om ditt och mitt kulturarv. De är inte ens tillåtet att försöka avgränsa ett ”vi”, eftersom då kan man ”glömma att se och engagera sig för den andre”. Vi (ursäkta, jag använde ordet) ska ”dela på historien”. RAÄ villl använda ”senaste decenniets teorier om social rättvisa och utvecklingsetik” för att ”förbättra människors kapacitet och förmåga”, rapporterar de till regeringen.
Ola Wong i SvD, 12 maj, 2017 Regeringen använder museer för egna politiska mål (kan ej länka)

-----

Hur rosigt engagerad är inte kvinnan på Etnografiska museet som ivrigt ursäktar att de säljer en viss bok: "Den är gammal, skriven av en vit man, ja kolonial om du förstår hur jag menar, kanske inte så rolig att läsa" (hände för tre veckor sedan när jag frågade efter litteratur om en specifik plats). Här är det inte tal om någon hundmat, hon missionerade, och vem gav direktiven?
Senast redigerad av Passepartout 2017-06-10 kl. 19:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in