2018-03-26, 18:35
Medlem
orrtupps avatar
Ni får inte missa detta guldkorn från dagens Studio ett!

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6918804

En avspänd Widar Andersson debatterar nyktert mot en fullständigt verklighetsfrånvänd Anders Lindberg
Ardalan Shekarabis invandringsutspel.

Widar tycker att S bör gå hela vägen och öppet erkänna att 7 partier hade fel och att SD hade rätt hela tiden vilket får en falsettpipande Lindberg att svamla så mycket att programledarna verkar förvånade och att en skrattande Widar frågar i vilket samhälle Anders har levt i. Mot slutet undrar programledaren vid ett tillfälle om Widar är kvar och får svaret "självklart är jag kvar, det här kan man inte slita sig ifrån!"

Den här debatten bör ju vara ytterligare en spik i Lindbergs karriärs kista. Man kan nästan höra hur svetten sprutar från A L.
Senast redigerad av orrtupp 2018-03-26 kl. 18:38.
Citera
2018-03-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

En avspänd Widar Andersson debatterar nyktert mot en fullständigt verklighetsfrånvänd Anders Lindberg

Widar tycker att S bör gå hela vägen och öppet erkänna att 7 partier hade fel och att SD hade rätt hela tiden vilket får en falsettpipande Lindberg att svamla så mycket att programledarna verkar förvånade och att en skrattande Widar frågar i vilket samhälle Anders har levt i. Mot slutet undrar programledaren vid ett tillfälle om Widar är kvar och får svaret "självklart är jag kvar, det här kan man inte slita sig ifrån!"

Den här debatten bör ju vara ytterligare en spik i Lindbergs karriärs kista. Man kan nästan höra hur svetten sprutar från A L.

Lyssnade på inslaget. Ett haveri från Lindbergs sida, men han håller den obegränsade migrationens fana högt inslaget igen.

Jag är uppriktigt imponerad av hur han retoriskt får till figuren att Socialdemokraterna närmar sig verkligheten men absolut inte Sverigedemokraternas politik.

Men lyssnar man på Lindberg så ser man hur politikens kommer att utformas efter valet om han skulle få bestämma. Innan valet ska det av taktiska skäl ljugas och hycklas. Sedan ska det med hjälp av V, MP och ev. C bli öppna gränser och obegränsat med PUT igen.
Senast redigerad av Ottokar 2018-03-26 kl. 20:05.
Citera
2018-03-26, 20:42
Medlem
fasligts avatar
Citat:

Underbart. "Men Anders, du är alldeles för politrukig här, och det stöter bort många." Intressant hur man nu skickar fram blattealibin i frontlinjen. Grunden till dagens debatt är sossarnas blattealibi Ardalan Shekarabi och vad han pratade om i lördagsintervjun, att sosseriet anpassat sig till verkligheten vad gäller massinvandringen.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=3071

Liberalernas blattealibi, Robert Hannah, talar också klarspråk i dagens Expressen om en annan invandringspolitisk skamfläck, den huvudlösa favoriseringen av afghanska män utan skyddsskäl.
Citat:
Kristna assyrier får avslag i Sverige eftersom myndigheterna har funnit att det finns interna skyddsalternativ för irakiska medborgare inom det kurdiska självstyret KRG. Trots att assyrier och yezidier har utsatts för folkmord av ISIS - det värsta brottet mot människor kan tvingas utstå – så har de inte ansetts ha skyddsskäl. Jag har alltid respekterat myndigheternas beslut eftersom samma lagar gällt för alla - oavsett var man kommer ifrån är det skyddsskälen som Migrationsverket har bedömt.

Men med regeringens nya förslag om gymnasiestudier för ensamkommande, som i praktiken är en förtäckt amnesti för afghanska män och pojkar, så gäller inte likhet inför lagen längre.

Regeringen skapar gräddfil för ensamkommande
Regeringens förslag ser ut att stöttas av Centerpartiet och Vänsterpartiet. De skapar gemensamt en gräddfil för ensamkommande från Afghanistan att få stanna i Sverige trots att de saknar skyddsskäl enligt svenska myndigheter.

När Lagrådet bedömde den ursprungliga propositionen menade de att lagförslaget skulle leda till en kaotisk situation, att lagen skulle bli märklig och att förslaget var godtyckligt. Det är kritik som seriösa politiker måste ta åt sig av.

Det är inte värdigt Sverige att skapa godtyckliga förtäckta amnestier. De riksdagspartier som röstar för denna lag kommer gör det lättare för afghanska ungdomar att få stanna i Sverige än folkmordsutsatta yezidier och assyrier. Jag kräver att Annie Lööf, Stefan Löfven och Gustav Fridolin svarar på frågan: Är afghanska ungdomar mer skyddsvärda än folkmordsdrabbade yezidier och assyrier?

Det är helt uppenbart att regeringen, Vänsterpartiet och Centerpartiet stöttar en lag som är specialskriven för en särskild flyktinggrupp som saknar skyddsskäl. Det är inte värdigt Sverige att införa sådana lagar. Vi ska vara en demokratisk förebild som bygger på likhet inför lagen.
https://www.expressen.se/debatt/unga...is-far-avslag/

Nu verkar visserligen Hannah själv vara kristen assyrier och talar således delvis i egen sak, men det förtar ju inte riktigheten i hans kritik mot det övermåttan klandervärda hyckleri s, mp, v och c uppvisar i den migrationspolitiska sakfrågan kring de olyckssaliga barnlajvarna som eventuellt har någon form av koppling till Afghanistan där de hursomhelst inte riskerar att utsättas för folkmordisk etnisk rensning om de nu skulle utvisas dit.

Det börjar bli spännande.
Citera
2018-03-26, 21:13
Medlem
fasligts avatar
Widar verkar börja toppa valrörelseformen. Dagens ledare i Folkbladet:
Citat:
Det går just nu tretton på dussinet av dystra utsagor om den västerländska demokratins problem. Dagens Nyheters ledarsida som ofta - med viss rätt i mina ögon - betraktar sig själv som den liberala demokratins flockledare konstaterade till exempel att "Demokratin kan dö av brist på kärlek" (23/3). På samma tidnings debattsida skriver fem personer (som DN lustigt nog utnämner till "experter på mänskliga rättigheter") att demokratin i Sverige kan avskaffas på ett och ett halvt år. (25/5)

På både ledarsidan och debattsidan är det slemma "populister" och/eller "hatisk högerpopulism" som är bovarna i dramat.

Så lite bekymrad Jan Scherman i statstelevisionens demokratihotsbevakarsatsning och en desillusionerad Juholt på Island.
Citat:
Det finns emellertid mer intressanta demokratidiskussioner att relatera till.

Arvid Åhlund är journalist på Dagens Industri och en beläst och modern tänkare om demokrati. I senaste numret av Axess Magasin begåvar Åhlund oss med en imponerande översikt av den internationella demokratidebatten som tagit ordentlig fart i och med valet av Donald Trump, Brexit och genom framgången för partier som till exempel AfD i Tyskland och SD i Sverige. Åhlunds långa text mynnar ut i något som jag läser som en antydan om att kärnan i demokratin är "skepticism." Det känns tilltalande och rimligt. Rätten och dygden att förhålla sig skeptisk - inte likgiltig eller ignorant utan just skeptisk - är något som borde kunna förena oss alla som inte har våra tankerötter i de gamla totalitära läror som gång på gång krossat just demokratin.

Att vara skeptisk är ett utmärkt, uppfordrande och krävande demokratiskt förhållningssätt. Dags att sätta fart.
http://www.folkbladet.se/opinion/en-...om5127470.aspx

Ja, och skeptiska demokrater är just skeptiska till det multikulturella experimentet, EU-byråkratisk överstatlighetsiver, yttrandefrihetsbegränsningar, statsfinansierade näthatsangiveriarméer, globaliserad oligarkekonomisk rovdrift på suveräna folks självstyrelse, normkritiskt hudfärgs- och könsattackerande exekutionsplutoner m.m. Och vi har börjat kräva svar från maktens lakejer.
Citera
2018-03-26, 21:19
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Om S skulle erkänna att SD hade rätt måste man även säga att mainstreammedia hade fel. Det kommer inte att hända. Men Widar har rätt i att om man inte säger detta så kommer folk uppfatta det som att man ändrat sig under galgen och det är ju precis den invändningen Sd kommer att använda. Men det viktiga Widar sa var att om man fortsätter att klistra negativa epitet på sd kommer partiet att påpeka att det var precis den strategin som gjorde att 7klövern blev förlamad i invandringsfrågan.
Citera
2018-03-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Men det viktiga Widar sa var att om man fortsätter att klistra negativa epitet på sd kommer partiet att påpeka att det var precis den strategin som gjorde att 7klövern blev förlamad i invandringsfrågan.
Samma som vanligt, med andra ord. I flera år har Sjuklöveretablissemanget och dess medlöpare återkommande rapat om att SD har tagit "ensamrätt" på "invandringsfrågan" eller "integrationsfrågan". När det i själva verket är så att det lämnats walk over; makthavarna har s a s vågat "vägra ta debatten".
Ömsom kokett tigande och ömsom gränslöst vurmande.
Citera
2018-03-26, 22:38
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Men lyssnar man på Lindberg så ser man hur politikens kommer att utformas efter valet om han skulle få bestämma. Innan valet ska det av taktiska skäl ljugas och hycklas. Sedan ska det med hjälp av V, MP och ev. C bli öppna gränser och obegränsat med PUT igen.
Just detta anser jag var mest intressant.
I partiet som avses här så var det mycket nära att den mentalsjuke Lindberg höll på att försäga sig, att det spelar ändå ingen roll för vi ska bara säga vad folk vill höra och sen köra det berömda Folkpartistiska språktestet.
Han snubblade och stakade sig in i nåt trams om "triangulering" och de PK-hjon han hade i studion såg förstås inte till att hugga på hans klavertramp.
Citera
2018-03-26, 23:00
Medlem
fasligts avatar
I Danmark ska inte slöa invandrare få tolkhjälp vid sjukvårdskontakter längre än tre år efter ankomst till landet. Har den invandrade inte lyckats lära sig bemästra det nya hemlandets språk under den tiden får den invandrade vid behov själv ordna med och betala för tolktjänster. Mycket bra initiativ. Och den danska invandringsministern Inger Stöjberg vill gå längre än så. Hon är inte ett dugg imponerad av debattgråterskornas gnöl och gny över utlänningars utsatthet för hemsk diskriminering i det av egen vilja utvalda nya hemlandet.
Citat:
I Danmark har det indtil nu været helt modsat. Vi har i vores naivitet beredvilligt stillet livslang offentligt betalt tolk til rådighed. Men når vi gør det, så tror da pokker, at folk ikke lærer sproget.

Tag f.eks. damen fra Vollsmose, der i TV2 Nyhederne mildt sagt gjorde sig uheldigt bemærket ved ikke at kunne gennemføre et interview på et forståeligt dansk efter 19 år her i landet. Hun har haft alle muligheder for at lære dansk - endda (med stor sandsynlighed) helt gratis, men hun har ikke gjort det i tilstrækkelig grad til at lære ordentligt dansk. Hvorfor ikke? Formodentlig fordi vi ikke reelt har stillet krav om, at hun skulle, men i stedet har sendt en offentligt betalt tolk, når det gik op for os, at hun ikke mestrede sproget tilstrækkeligt.

I mit hoved er det relativt logisk, at når vi nærmest belønner dovenskab med gratis tolkning til tusindvis af kroner, så snart en udlænding ikke magter at gennemføre en kontakt til det offentlige, ja, så skal det gå galt.

Derfor ændrer regeringen nu reglerne, så man efter tre år i Danmark selv skal betale for tolkning, hvis man ikke mestrer sproget og skal til læge. Jeg ønsker, at vi skal indføre samme princip alle de steder, hvor det er relevant.

Men knap er tanken om at stramme op tænkt, før hylekoret høres: Nu bliver udlændinge fejlbehandlet, nu bliver det den ti-årige dreng, der skal agere tolk for sin mor, når hun skal have sin kræftdiagnose, og nu undlader udlændinge at søge læge med de konsekvenser, det kan få.

Debatten er velkendt, men ærligt talt: Hvis vi endnu engang bliver blødsødne, ikke tør at stille krav og får ondt af udlændinge i Danmark, så får vi ikke rettet op på det alvorlige problem, at der er parallelsamfund i Danmark, hvor man hverken arbejder, taler sproget eller deler de danske værdier. Et godt sted at starte er at give ansvaret tilbage til de udlændinge, der er kommet hertil: Lær sproget eller betal selv din tolk.
https://www.bt.dk/blogs/inger-stoejb...nner-dovenskab
Citera
2018-03-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
I Danmark ska inte slöa invandrare få tolkhjälp vid sjukvårdskontakter längre än tre år efter ankomst till landet. Har den invandrade inte lyckats lära sig bemästra det nya hemlandets språk under den tiden får den invandrade vid behov själv ordna med och betala för tolktjänster. Mycket bra initiativ. Och den danska invandringsministern Inger Stöjberg vill gå längre än så. Hon är inte ett dugg imponerad av debattgråterskornas gnöl och gny över utlänningars utsatthet för hemsk diskriminering i det av egen vilja utvalda nya hemlandet.

https://www.bt.dk/blogs/inger-stoejb...nner-dovenskab

En svensk politiker skulle angående motsvarande fråga automatiskt tänka på de sannolikt tusentals mångkulturella tolkar som uppbär sin försörjning genom tolkuppdrag. De tolkar inom polis, rättsväsende, sjukvård, statlig och kommunal förvaltning mm. Ett sätt att sysselsätta och försörja många medlemmar av de olika diaspororna.

Men på sätt och vis ändå bra. Det är lättare att kunna återanpassa sig i hemlandet.
Senast redigerad av Ottokar 2018-03-26 kl. 23:59. Anledning: Fel
Citera
2018-03-27, 06:59
Medlem
Citat:

Lindberg gjorde en svag figur, han brukar kunna vara vassare än så. Mycket defensiv och tuggade om hela tiden när programledaren pressade honom om att nog hade Sd haft rätt i en del saker. Vilket nu de facto är erkänt av S. Men Sd har aldrig rätt på något sätt därför att deras totala position är fel.

Lindberg var minsann inte ensam om sin position, det fanns de i V, Mp och FI som tyckte som honom.

Varför är de sådana mähän på LO? När Pettersson slutade hade de en möjlighet att få in nytt blod på AB:s ledarredaktion. Men hade de satt Widar A där hade det blivit storbråk på AB:s ledarredaktion. Men nog kunde de hittat någon bättre än Lindberg.
Citera
2018-03-27, 17:13
Medlem
longbow4ys avatar
Från trådstarten:
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Jag är rätt säker på, utan tvekan, att vi kommer se avböner. Jag har tidigare sagt att kampen kommer först stå mellan liberalismen och multikulturalismen innan den står mellan liberalismen och nationalismen. Jag tror vi är i början av den kampen just nu. Men nu står det klart. Vi kanske kommer se ett öppet media-bråk bland journalisterna
....
Kriget har börjat - och det kriget, mina vänner, kommer Sverigedemokraterna inte delta i. Detta är inträdesporten till ett inbördeskrig i medierna. Ägarförhållandet och antalet ligger på vänsterliberalernas och de liberala multikulturalisternas sida - men frågan är om liberalerna kommer böja sig ändå? Vi får se.

Och dagens krigsrapport.
På ena sidan trådkändisarna Cwejman och Arpi som skrivit en bok om Identitetspolitikens problem.
Utgives på Timbro.
På andra sidan trådkändisen Göran Rosenberg som kopplar ihop detta med Jordan B Peterson. Och därmed kan förkastas. För lösningarna smakar illa.

Kriget förs i den nya moderna plattformen Twitter. Frontrapport:
Göran Rosenberg
@gorberg
For the record: "Jag ser att Ivar Arpi (och Adam Cwejman) kommer med en bok om identitetspolitikens problem (på Timbro). Problemen är uppenbara och kritik nödvändig men en del av "lösningarna" är minst lika problematiska. Arpis guru (i flera artiklar i SvD) är Jordan Peterson."
Motelden:
Ivar Arpi
‏@Ivarpi

Nej, han är inte min guru. Jag har intervjuat honom två gånger. Jag hade skrivit om identitetspolitik i åratal innan jag stötte på Jordan Peterson.

Vore hederligt om du läste boken innan du dömde ut den på så vaga grunder.
...
Rosenberg igen:
Att förvränga andras utsagor är ett oskick som ni båda just nu excellerar i. Jag har inte sagt ett ont ord om er bok, däremot tagit mig friheten att lyfta fram en identitetspolitisk guru (jo, det är han nog) som Ivar Arpi givit stort utrymme. Nu ber jag att få avsluta.
Adam Cwejman svarar
@adamcwejman
Förvränga? Det är väl inte så konstigt att jag ställer fullständigt normala frågor om hur du kopplar samman en bok jag skrivit med en författare jag inte läst en mening av.
https://twitter.com/Ivarpi/status/978542933891846144

Helt öppet krig inom liberalismen.
Senast redigerad av longbow4y 2018-03-27 kl. 17:17.
Citera
2018-03-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Från trådstarten:

Och dagens krigsrapport.
På ena sidan trådkändisarna Cwejman och Arpi som skrivit en bok om Identitetspolitikens problem.
Utgives på Timbro.
På andra sidan trådkändisen Göran Rosenberg som kopplar ihop detta med Jordan B Peterson. Och därmed kan förkastas. För lösningarna smakar illa.

Helt öppet krig inom liberalismen.

Du kan ha rätt, men det är nästan som om en bok om problemen med identitetspolitik redan nu känns överspelad. Min uppfattning är att de framträdande identitetspolitikerna redan diskret har dragit sig tillbaka till skyddade ställningar i trängen eller permission i USA längt från mediakriget om mångkulturen. De gatusmarta alltså. De drog redan 2016 i samband med peak-mångkultur. Kvar att försvara ställningarna blev sådana som Kawesa och de som strök med i metoo utrensningarna (att jämföra med Stalins skåde rättegångar).

"Somliga försvann till skogs och somliga till torken" som Ola Magnell skaldade en gång i världen i den episka dikten Hos kuratorn.

Det är ju som med den radikala tredjevågs feminazismen. Min uppfattning är att den också är på väg att självdö i brist på eldunderstöd från media på samma sätt som de värsta HBTQ galenskaperna om gender mm. Till och med SvD har slutat elda på om radikalfeminism. Nu pratas lite mer vardagsnära om biologiska frågor som mensrörelsen eftersom kvinnor tydligen har ett kön och inte bara ett gender.

Kvar i den mångkulturella bunkern är nu ganska få. Anders Lindberg är en som troligen så hårdnackat försvarar bunkern att han får vara kvar eftersom han behövs som Sven Dufva i slaget vid Virta bro.

"Ett dåligt huvud hade han men hjärtat det var gott"

Men frågan om mångkulturens vara eller icke vara börjar segla upp vid horisonten. Engelaus krönika i veckan var en svala och när politikerna nu intensivare talar om svenska värderingar och integration med hårdare nypor så kan det vara att mångkultur och repatriering kan segla upp även i regimtrogen media.

Men globalisterna kommer at kämpa för att bevara sina landvinningar. Mångkulturens splittrande diasporor måste vara kvar. Ledaren för Nya Moderaterna har redan fått vittring på sina 30 silverpenningar. Ska ändå bli spännande att se vad som händer fram till valet.
Senast redigerad av Ottokar 2018-03-27 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in