2017-07-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Kompani halt! Föreslår tillfälligt uppehåll i debatten om denna fråga.
Saken har ju en egen tråd, men om man läser Mattias Albinssons artikel idag så är det precis så illa som man kan befara.

https://nyheteridag.se/hovrattsradet...ndlagsskyddet/

Hoppas alternativmedia fortsätter hålla i blåslampan här för MSM kommer inte att göra det. De vet att deras egna granskningar aldrig kommer fällas i våra politiserade domstolar, men att man nu för första gången kan få juridiska vapen i kampen mot konkurrenterna i den alternativa median. Om alt media kan skjuta ner det här förslaget så har man bevisat att man är den nya riktiga median. För att göra det bör man pressa de politiska partierna (läs L och C) hur de ställer sig i frågan för dessa kommer vara regeringspartier efter nästa val.
Citera
2017-07-06, 15:21
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg släpper fram journalisten Jan Scherman som har ett och annat att säga om synkronmedia. Krönikan får svenska journalister att likna vid prinsessan på ärtan eller vad sägs om detta?

Eller som Jan Scherman själv skriver, media uppför sig likadant som makten man är satt att granska.

"De flesta minns väl SvD:s prisbelönta granskning från år 2015. Och för lika många har säkert bilden etsat sig fast av den mäktige företagsledaren Sverker Martin-Löf, som tvingades avgå efter alla excesser i jaktstugan Henvålen.
Det var pikanta detaljer om ett liv i lyx som avslöjades: influgna kockar från utlandet, sprittransporter med helikopter, förfalskade fakturor och inte minst en bortglömd plånbok som fick åka jetflyg i ensamt majestät till de älgjagande direktörerna. Just plånboken blev en symbol för en sluten kultur av rikingar som gjorde vad de ville med bolaget SCA:s pengar. Men problemet är, att även om granskningen träffade rakt in i ett beteendemönster som i högsta grad är relevant att granska, så innehöll rapporteringen uppgifter som i en del fall var direkt felaktiga och i andra fall tveksamma.
"

"SvD skrev ett 100-tal artiklar om SCA-skandalen. Dagens Industri skrev inte lika många, men en ansenlig mängd. Relevansen i granskningen motiverades lätt. De påstådda excesserna kunde vara olagliga – trolöshet mot huvudman och även mutbrott. Det luktade osund, lyxig och instängd brukspatronkultur lång väg. Samtidigt är det här som problemet uppstår. Rätt eller fel enligt lag, eller bara grovt omoraliskt så krävs det rakt igenom hållbara fakta i målet.

Jens B Nordström, som från början inte avsett att skriva sin bok om mediernas agerande, halkade snabbt in i det mediala ämnet då han kunde konstatera att bärande uppgifter inte stämde. SCA:s jaktstuga i Henvålen påstods i SvD stå på ofri grund, det vill säga SCA ägde inte marken, för denna mångmiljoninvestering. Fel, SCA ägde marken. Den chefskock SCA anlitade, Torbjörn Fernaeus, dementerade alla uppgifter om influgna stjärnkockar från utlandet. Och helikopterförare tillbakavisade att det flugits ut sprit till jägarna. Den där plånboken som blev symbolen för lyxlivet i sus och dus, hur var det med den? Transporterades den i tom flygmaskin upp till Härjedalen och Henvålen? Nej, den uppgiften är enligt Nordströms alla efterforskningar en skröna.
Hur reagerade då den kritiserade medie-makten på Jens B Nordströms grävande journalistik om grävandet om SCA?
"

"I den nya pocketutgåvan ger Jens B Nordström nya uppgifter som pinsamt mycket påminner om hur den makt media granskar, brukar agera. SvD väljer företrädesvis att svara på Jens B Nordströms frågor via mail, och ibland inte alls. En av tidningens reportrar, Carolina Neurath, vägrade sätta sig bredvid Jens B Nordström på middagen när Stora Journalistpriset delades ut förra året. Neurath krävde högljutt ny bordsplacering, varvid DN:s Martin Jönsson fick ta Neuraths plats bredvid den illa sedde Jens B Nordström. Det började spridas rykten om Nordström på temat att han var kompis med den sparkade direktören Sverker Martin-Löf, och att han gick hans ärenden. SvD-journalisten Jan Almgren skrev på Facebook att Nordström och Martin-Löf ”snyftar nästan ikapp” i boken Tronstriden. När SvD efter flera påstötningar från Jens B Nordström ändrade uppgiften om äganderätten till marken där SCA:s jaktstuga står så användes ordet ”förtydligande”, i stället för att utan omsvep säga att man haft fel."

http://www.aftonbladet.se/kultur/a/Q...etaggarna-utat
Till det där skulle jag vilja tillägga att när media har framställt själva älgjakten som något oerhört lyxigt och exkusivt, då "glömmer" man att varenda arbetslös eller pensionerad låginkomsttagare i norrland har råd att jaga älg!

Att ett skogsbolag bjuder på älgjakt är ingen ekonomisk uppoffring eller förlust, man äger ju marken och på sätt och vis även älgarna som ska skjutas i vilket fall som helst, vare sig det är av en gäst eller av en lokal kille eller tjej på sin fritid!
Citera
2017-07-06, 15:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det skulle vara jättepraktiskt om de vore synkroniserade. Då kunde man koncentrera motelden till en enda svag punkt. Ungefär som Star Wars I: The Phantom Menace. Om man neutraliserar det stora kontrollskeppet i skyn så slocknar alla battledroids nere på marken och sen kan alla jubla och fira segern.

Tyvärr förminskar du problemet med det synsättet. Det är mycket värre än så. Som Tino sa i samma klipp: "bland makthavare och eliten handlar det om en sekulär religion, en sekulär puritanism". Predikanter behöver ingen synkronisering för att sprida samma evangelium, de behöver bara dela samma grundtro. En pingstpastor i Ystad måste inte sitta i telefonkonferens med en pingstpastor i Haparanda varje vecka och bah "det är viktigt att vi håller SYNKEN, broder!". Det finns ingen PK-höna du kan hugga huvudet av och vänta på att den ska sluta springa runt. PK-religionen är autonom, den bor i varje individuell fjäder på hönan.

En ytterligare och ännu mer skrämmande aspekt av problemet är att PK är en religion där även dess påvar tror på den. Det är inte som scientologi där L Ron Hubbard och åtminstone det översta ledet av chefer som löd direkt under honom visste mycket väl att alltihop bara var en cynisk scam. PK-religionens översta överkuckus i Sverige sitter inte som Hubbard och skrockar "hahaha, suckers!" i Rolls-Roycen på vägen till banken, de sitter själva på kammaren och ber på blodigaste allvar till PK-gudarna i skyn "O Allaslikavärde, allsmäktiga värdegrund, förbarma dig över oss, fräls oss ifrån dödsknarkarnazisterna i SD, låt vår vänsterliberala godhet stråla som en fyrbåk i ondskans mörker och må locktonerna från vår änglakör dra till sig all världens utsatta på det att de må finna lyckan i djupet av den varma outsinliga källa som är svenska skattemiljarder".

Så fundera istället över hur man ska göra för att dränera PK-religionen på hela dess magiska kraft, så att varje enskild troende tappar tron. Så att den "avfrälsning" som Marteus och Birgersson genomgått sprider sig lika snabbt som rockringen, jojon, kuben och fidgetspinnern. Vi har bevisligen lyckats "av-rella" Sverige förr. Vi har besegrat både väckelserörelsen och nykterhetsrörelsen. Då ska vi väl kunna brotta ner allaslikavärdegrundrörelsen också, borsta av oss och gå vidare. Två puritanska rörelser down, one to go.

Bra skrivet (som alltid) och instämmer helt i att det är en destruktiv pseudoreligion... men det utesluter väl inte, att det även tas en del centrala beslut och finns synkroniserade initiativ?

För dryga tre år sedan undrade jag, vilket nätverk/organisation som hade beslutat, att Jan Tullbergs bok "Låsningen" skulle tigas ihjäl? Marika Formgren skrev:

Citat:
Under påskhelgen läste jag Jan Tullbergs bok "Låsningen", och skrev sedan en krönika om boken. För en dryg vecka sedan sände Svenska Nyhetsbyrån (SNB) ut krönikan till sina kundtidningar, som själva väljer vilka ledare, krönikor och debattartiklar från SNB de publicerar.

Vad jag har kunnat se har ingen av SNB:s cirka 30 kundtidningar valt att publicera min krönika (min fetstil)

http://www.marikaformgren.se/#post60

Citerar mig själv:

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är imho uteslutet att samtliga svenska tidningar - var och en på sin kant - skulle ha beslutat tiga ihjäl Tullgrens bok.

"Till exempel fick han för ett år sedan publicera en artikelserie i sex delar på Smålandspostens ledarsida" skriver Formgren.

Det är extremt osannolikt, att tidningar, som tidigare tagit in artiklar från Jan Tullberg, spontant skulle anse, att när Tullberg skriver en bok, så bör boken inte uppmärksammas. Tullberg tigs ihjäl, eftersom man centralt har beslutat, att hans bok inte ska uppmärksammas.

"Man" (som tagit detta beslut) är kanske samma "man" som beslöt om den s.k. nazistuthängningen den 30 november 1999. Då samarbetade fyra Stockholmstidningar (DN, SvD, Aftonbladet och Expressen) med gemensamt material.

Några år senare rapporterade MSM, att tre andra tidningar hade avböjt att delta. Väljarna fick däremot aldrig veta, vare sig vilja tidningar som avböjt - eller HUR och i vilket sammanhang, som "nazistuthängningen" hade tillkommit och organiserats.

-----

TILLÄGG

Här vittnar en av de frälsta - Fredrik Strage:

Citat:
Birgitta Ohlsson visar att godheten inte är någonting banalt

[---]

Birgitta Ohlsson är det socialliberala hoppet i ett parti som nästan bara pratar om tvång och förbud. Hon är den som skulle kunna ena mittenpartierna mot extremisterna. Hon står för frihet, solidaritet och globalisering. ...

Journalister bör inte bli imponerade av politiker och framstå som partiska. Därför skäms jag över mina fanreaktioner i DN-tältet. Jag lyckas i alla fall undvika att tjoa ”yes we can” när Birgitta Ohlsson talar om liberalismens framtid. I ett par minuter känner jag mig hyfsat seriös. Men när hon går av scenen kan jag inte låta bli att highfivea henne.

I slutet av krönikan berättar Strage, att han hör musik men upptäcker till sin fasa, att djävulen finns närvarande i Visby: "Hamnplan 5 - en nattklubb som abonneras av Sverigedemokraterna ... Jag sjunker ner på en bänk – paralyserad av chocken – och funderar på om SD:are njuter extra mycket av att kidnappa afroamerikanska klassiker."

http://www.dn.se/kultur-noje/fredrik...onting-banalt/
Senast redigerad av Meiji 2017-07-06 kl. 16:42.
Citera
2017-07-06, 16:00
Medlem
David Eberhard skärper tonläget:

Citat:
Det finns så många exempel på bisarra saker som sker i Sverige. Att det inte bara handlar om rena gaphalsar utan faktiskt personer med en ondsint agenda tycks mig uppenbart...

...Men i ärlighetens namn är det ju bisarrt att ge försörjningsstöd till de som vistas i landet illegalt. Ungefär lika bisarrt som att en människa som kommer till Sverige med barn har rätt att få retroaktivt barnbidrag i flera år.

Att sådana saker är absurda vet naturligtvis de allra flesta medborgarna i Sverige. Men ingen har vågat säga det eftersom denna högljudda minoritet har agerat moraliska poliser och hängt ut den som, på detta sätt, påtalar att svenska myndigheter och makthavare är naiva idioter och att kejsaren är naken. Denna hållning har under lång tid tystat all sund debatt. Då måste man ju undra över agendan bakom. Det kan väl inte bara vara så att denna minoritet är obegåvade. De utgörs ju till stor del av erkända journalister och ledarsidor. Så vad har de för agenda? Varför –för att använda deras egen vokabulär – fiskar dessa människor i så grumligt vatten? Det är dags att vi får reda på det.

http://eberhard.se/asiktspoliserna-skapar-utanforskap/
Citera
2017-07-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
David Eberhard skärper tonläget:http://eberhard.se/asiktspoliserna-skapar-utanforskap/
Egentligen skulle inte stackars bloggare på sin fritid behöva peka på PK-hydran. Det skulle delar av det politiska etablissemanget samt delar av pressen, glatt göra på betald arbetstid. Inte minst för att PK är odemokratiskt och ett hot mot landets säkerhet. Men så funkar det inte. Vad gäller trådens ämne, media, finns ju ett flertal teorier varför media mangrant ställt sig på förtryckarna och mobbarnas sida.

Vad gäller den politiska upplysningsfunktionen finns det åtminstone en part och politisk kraft som både har en plikt och en stark önskan att peka på, och fördöma, PK (på skattebetald arbetstid). Vilket de har misslyckats kapitalt med. Naivt, eller pga av brist på kompetens, har SD gett upp slaget från start? Om inte ens de knappt vågar tala om det som det som styr Sverige på riktigt (till den grad att det blir dålig stämning), vem ska då göra det? Flashback?
Senast redigerad av Fnysington 2017-07-06 kl. 16:50.
Citera
2017-07-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Sven-Otto Littorin talar om att alla politiker vill komma till valet med julklappen och säga: "Det här är lösningen på våra samhällsproblem!". Varpå Ann Heberlein bekymrat konstaterar "att vi vid det här laget borde ha presenterat lösningen, men ingen gör det".

Hade Ann Heberlein följt den här tråden så hade hon vetat vad lösningen går ut på, nämligen att ändra invandringspolitiken från etablering i Sverige till återvändandepolitik. För om de siffror som Sanandaji rabblade om Malmö är riktiga så är det ju inte svenskarna som är problemet. Svenskarna i Malmö presterar som gemene svensk alltid har gjort medan invandrarna fortsätter med att underprestera årtionde efter årtionde. Då får man till sist säga "stopp och belägg. Nu räcker det! Ni får faktiskt flytta hem".

Problemet är att medierna med Bonnierägd press i spetsen under tre-fyra årtionden har skyfflat politikerna framför sig för att hålla gränserna öppna. Så nu finns det så många invandrare i landet att om "kretsloppsmigration" nämns i samhällsdebatten så utbryter det där inbördeskriget på riktigt som Sanandaji talar om. Det är därför Sven-Otto Littorin säger att framtida politiker bara har omfördelning av helvetet som uppgift. Det hade varit intressant om Sven-Otto Littorin hade berättat varför alliansregeringen som hade riksdagsmajoritet bakom sig den första mandatperioden ökade invandringen till Sverige. Vad var syftet med det?

Kanske nästa års rundabordssamtal kommer handla om hur man designar storskaliga återvändandeprogram för samhällskontraktets skull? För det här programmet andades ju inte riktigt nån framtidsoptimism.

EDIT: Hade Sanandaji stoppat fingrarna i myllan när han undersökte situationen i Malmö så hade han vetat att ensamhushåll med riktigt god inkomster under lång tid flyttat ut från fina lägenheter i centrala Malmö till ytterstadsläge med egna radhus. Långt bortom den kulturella berikningen av innerstaden. Naturligtvis bara svenskar som grannar.

Det hela var ändå en intressant avstämning mellan några av de fränaste systemkritikerna som befinner sig någorlunda i stugvärmen och vad jag betraktar som meningsfull opposition. Där satt de i tryggt sällskap och hade alla chanser i världen att tala fritt. Särskilt Tino borde ju talat om återvandring, om han sett det som annat än en marginanteckning.

Skulle det varit kontroversiellt att påpeka att svenska skattebetalare billigast försörjer en bidragsklass på hundratusentals människor där kostnadsfördelarna är enorma? I områden där de vips är integrerade och gör samhällsnytta bara genom sin köpkraft. Hade inte modfällde Littorin och bekymrade Heberlein tacksamt tagit emot den tillrättavisningen?

Man undrar ju hur det är ställt med Ledarsidorna, egentligen. Hur fan läser de Flashback och den här tråden?

Det är ju en sak att det finns en envis skara klentrogna även här - men diskussionen förs och bör refereras av den som låtsas ha pulsen på och numera ger eko till en hel del som skrivits här genom åren.

Jag misstänker nämligen att den typen av ångestfyllda, ångerköpta etablissemangsfigurer som Littorin och Heberlein representerar VILL ha svar på sina frågor. Och att resan från idealistisk mångkulturförespråkare till kretsloppsmigrationsentusiast kan vara kortare än från mångårigt uppgiven sanningssägare till hoppfullt framåtskådande pragmatiker.
Citera
2017-07-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag tror att det du säger på det mesta stämmer. Journalisterna har inte månatliga möten för att komma överens om vad man ska skriva nästa månad. Jag är dock inte helt säker på att inte ägarna har det (dock ej månatliga), även om det låter konspiratoriskt. Men kanske man är kompisar, ringer ibland, sitter i samma styrelse, träffas på samma regatta.

Man kan jämföra med en annan yrkesgrupp. Låt oss till exempel tänka på åkeriägare i Norrland. Är det någon som tror att de träffas på hemliga möten och synkroniserar sina åsikter? Är det någon som tror att de har radikalt olika åsikter om saker som priset på drivmedel, eftersatt vägunderhåll, möjligheten för utländska chaffisar att jobba i Sverige till extremt låga priser, synen på hur politikerna i Stockholm hanterar region Norrland?

Deras politiska åsikter färgas av var de bor, vilka de umgås med och vad som är viktigt för att de ska kunna förtjäna sitt levebröd. Det gör antagligen att det råder en mycket större samstämmighet mellan deras åsikter än vad som råder hos befolkningen i stort. På samma sätt är det med ledningen för medieredaktionerna, de rör sig i samma kretsar och alla tongivande personer bor i vissa delar av Stockholm. Samt att de lär springa på varandra hela tiden på olika evenemang. Om några av dom går på ett evenemang som handlar om flyktingar till exempel, så går alla därifrån med liknande tankar och uppslag i huvudet, en del av dom sannolikt också småpratande med varandra och några som fortsätter diskussionen över en öl. Nästa morgon presenterar några av dom väldigt lika idéer för sina redaktioner.

Dessutom är många journalister lata och det gäller nog inte minst ledningen. PR-företag skriver gärna färdiga artiklar och skickar till alla mediebolag. Lite omskrivningar bara så kan man enkelt publicera. Eller detsamma för pressreleaser från företag, politiska partier och intresseorganisationer. Vips så publiceras väldigt lika artiklar på flera ställen samtidigt.

Någon stor konspiration tror jag inte på förrän tydligare bevis dyker upp. Men det behövs liksom inte. Åkeriägarna i Norrland säger fortfarande var för sig ungefär samma saker om vad de tycker är skit med Sverige när de har grillfest för släkt eller grannar i trädgården. Skillnaden är att mediebolagen når ut så mycket längre. Men principen är densamma.
Citera
2017-07-06, 20:15
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
David Eberhard skärper tonläget:

http://eberhard.se/asiktspoliserna-skapar-utanforskap/

Retroaktivt barnbidrag får inte nyanlända. Jag funderade på hur viktigt det är att som invandringskritiker ha absolut korrekt fakta.

Jag lutar åt att det inte är speciellt viktigt.

Oavsett så pratar pkisten semantik.

Redan på 80-talet... flyktingar/invandrare
Citera
2017-07-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Retroaktivt barnbidrag får inte nyanlända. Jag funderade på hur viktigt det är att som invandringskritiker ha absolut korrekt fakta.

Jag lutar åt att det inte är speciellt viktigt.

Oavsett så pratar pkisten semantik.

Redan på 80-talet... flyktingar/invandrare
Precis, det är retroaktiv föräldrapenning som gäller, för "nyanlända". Bisarrt det med.
Citera
2017-07-06, 20:53
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Man kan jämföra med en annan yrkesgrupp.
....
Någon stor konspiration tror jag inte på förrän tydligare bevis dyker upp.
...
Skillnaden är att mediebolagen når ut så mycket längre. Men principen är densamma.

Du vet att många multinationella företag anklagats och fällts för otillåten kartellverksamhet i många branscher?
Jag VET av egen erfarenhet att detta sker i många branscher hela tiden. Över hela världen.
Att mediebranschen skulle vara ett unikt undantag tror jag inte ett ögonblick på.

Edit:

Och det med åsikter som det ändå är tillåtet att ha kartell om.
Citera
2017-07-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Skulle det varit kontroversiellt att påpeka att svenska skattebetalare billigast försörjer en bidragsklass på hundratusentals människor där kostnadsfördelarna är enorma?

Till Tinos försvar ska sägas att han sagt något liknande. (Men han verkar inte ha det som huvudtema, då det inte återkommer så ofta, står kanske i boken...?)

Jag har hört honom säga typ att det är bättre om flyktingar söker sig/styrs till mellanekonomiländer t.ex. Brasilien än "dyra" Europa. Där har vi kostnadsfördelar.

Kommer inte ihåg i vilken intervju, men det var i samband med boksläppet.
Citera
2017-07-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Man kan jämföra med en annan yrkesgrupp. Låt oss till exempel tänka på åkeriägare i Norrland. Är det någon som tror att de träffas på hemliga möten och synkroniserar sina åsikter? Är det någon som tror att de har radikalt olika åsikter om saker som priset på drivmedel, eftersatt vägunderhåll, möjligheten för utländska chaffisar att jobba i Sverige till extremt låga priser, synen på hur politikerna i Stockholm hanterar region Norrland?

Deras politiska åsikter färgas av var de bor, vilka de umgås med och vad som är viktigt för att de ska kunna förtjäna sitt levebröd. Det gör antagligen att det råder en mycket större samstämmighet mellan deras åsikter än vad som råder hos befolkningen i stort. På samma sätt är det med ledningen för medieredaktionerna, de rör sig i samma kretsar och alla tongivande personer bor i vissa delar av Stockholm. Samt att de lär springa på varandra hela tiden på olika evenemang. Om några av dom går på ett evenemang som handlar om flyktingar till exempel, så går alla därifrån med liknande tankar och uppslag i huvudet, en del av dom sannolikt också småpratande med varandra och några som fortsätter diskussionen över en öl. Nästa morgon presenterar några av dom väldigt lika idéer för sina redaktioner.

Dessutom är många journalister lata och det gäller nog inte minst ledningen. PR-företag skriver gärna färdiga artiklar och skickar till alla mediebolag. Lite omskrivningar bara så kan man enkelt publicera. Eller detsamma för pressreleaser från företag, politiska partier och intresseorganisationer. Vips så publiceras väldigt lika artiklar på flera ställen samtidigt.

Någon stor konspiration tror jag inte på förrän tydligare bevis dyker upp. Men det behövs liksom inte. Åkeriägarna i Norrland säger fortfarande var för sig ungefär samma saker om vad de tycker är skit med Sverige när de har grillfest för släkt eller grannar i trädgården. Skillnaden är att mediebolagen når ut så mycket längre. Men principen är densamma.

Det här var en riktig iakttagelse. Tack Onda Gris.

Ägare, VD och ansvarig utgivare för en tidning/media har alla många frågor att fundera kring. Lönsamhet, lönesättning, konkurrens, anställda som blir alkoholister, presstöd, annonspriser, pressetik, feministerna på redaktionen som gnäller om orättvisor, behovet av att anställa araber, omlokalisering, rationalisering, teknikutveckling, hotet från Google och Facebook, status bland kollegorna. Dessa och bokstavligen tusen andra frågor som trycker på fast i olika former för olika inblandade.

Journalister som vill stå upp för det goda. Ofta unga idealister som kommer renläriga från Södertörns högskola fulla med det senaste av genustramset som man inte begriper, men som verkar vara det nya som kommer - och då måste man väl hänga på. Inte sticka av. Bokstavligt talat alla som gäller och Jonas Gardell, Angela Merkel, Obama, Reinfeldt med de 1 000 andra som betyder något säger att migranterna måste in. DE ÄR JU TOM VINSTMASKINER SÅ VAD VÄNTAR VI PÅ!

Någonstans här kommer också behovet av att vara god och ädel in. Vi vill väl alla vara goda och ädla. Den vite riddaren som slåss för något idealistiskt och gott. Enter PK och det där andra som låter bra och som får en att känna sig som en del av det goda. Den modige rakryggade utgivaren av Handels och Sjöfartstidningen i Göteborg under II världskriget som stod fast mot mörkrets krafter. Alla andra tycker ju det, t.om Reinfeldt och då måste det ju vara rätt.

Sen finns en enda klar och officiellt godkänd fiende och den fienden heter fascism/nazism/rasism som vi alla kan enas kring. Fienden inkarneras av SD och ett gäng galna konspirationsteoretiker på högerkanten som skriver på hatsajter som flashback och bloggar. De har f.ö säkert Dr. Martenskängorna kvar i garderoben så varför bry sig om vad de knäppgökarna tycker.

En ekokammare av godhet där alla förstärker varandras goda tankar och till slut bokstavligt skriker ut sin dygdighet och faktiskt kan känna att de deltar i något upphöjt och fint. Det är en ansträngning men det kommer att vara värt det. En fast publicisthand på rodret och vi kommer att rida ut stormen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in