2017-04-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
I sak vill jag ge Heberlein rätt i att människor måste få förändras, inse att de haft fel och kunna accepteras som en ny människa. Men allt har grader och det kan inte betyda att man står fri från ansvar från sina handlingar (och för sakens skull ska jag betona att jag inte tycker att det betyder att de ska dingla i lyktstolpar eftersom jag inte tror på våld som politisk metod).

Förutom att förändringen inte verkar riktigt genuint menad när, så som du skriver stigmatisering och ohållbar identitetspolitik, fortsätter förhärska deras ageranden så finns det många andra filosofiska problem värda att beakta.

Även om vi antar att förändringen skulle varit genuin så måste man fråga sig hur det kunde komma sig att flera politiker och journalister basunerade ut saker som att vi tjänar på invandring och att det inte finns någon gräns för hur många flyktingar vi kan ta emot snabbt ändrade ståndpunkt. I vissa frågor som sagt bara på ett par månader.

Det måste innebära att de vid sina första uttalanden antingen inte visste vad som gällde eller att de visste men sa motsatsen. I det första fallet har vi alltså politiker och journalister som inte är insatta i det de uttalar sig om (och i politikerns fall beslutar om) och i det andra fallet har dom medvetet ljugit. Jag kan inte anse att det kan finnas någon tredje förklaring som skulle verka förmildrande på vad som måste vara ett högst klandervärt beteende, särskilt för deras position i samhället.

För det andra ser jag inga ursäkter eller förklaringar. Något jag tycker måste höra till deras förändringsprocess för att den ska vara trovärdig. Förvisso hade dom enligt egen utsago "varit naiva" men det tycker jag inte räcker. Det väcker bara frågan hur naiv man får vara som makthavare i Sverige? Vilka krav har vi? Är det okej att Bah Kuhnke ljuger i tv och sedan av statsministern ursäktas med orden "det blev lite fel där".

Cirkeln är sluten och vi är tillbaka i att ingen egentlig förändring har skett. Bah Kuhnke "gjorde lite fel" och Löfven är lite "naiv" som köper och slätar över detta. Ingen egentlig förändring har skett annat än på några av verkligheten framtvingade åtgärder. Samtidigt är naiviteten fortfarande allerstädes närvarande och skapar morgondagens kappvändning när verkligheten återigen knackar på dörren.

Och det är symbiosen mellan media och politiker som gjort det möjligt att det blivit så här. Media borde varit de som ställt de kritiska frågorna för att pressa politikerna till att vara insatta och tala sanning. Avsaknaden av detta har lett till att politiker under många år har kunnat vänja sig vid att inte behöva vara särskilt insatta, vid att kunna säga (nästan) vad som helst. Det har fostrat en generation av politiker som helt enkelt inte håller måttet.

Dessutom tycker jag man kan minnas handlingar och hålla någon som ansvarig för dessa konsekvenser även om vederbörande förändrats. Låt oss säga att Breivik eller Akilov 3 månader in i häktningstiden skulle deklarera "jag var naiv, sorry liksom". Ska vi då anse att han inte längre behöver ställas till svar för sina handlingar? Att vi några år senare skulle sluta älta hans gamla "naivitet"?

Så i sak ger jag Ann Heberlein rätt. Vi måste få tillåta människor att ändra ståndpunkter, och vi måste ta oss till ett samhälle som tillåter en debatt, där en dialog kan föras. Men först behöver vi kanske reda ut om de verkligen har förändrats och väcka frågorna om hur naiva journalister och politiker får vara. Och där tjänar ju deras historik som exempel. Hur skulle det vara om en journalist bestämde sig för att verkligen fråga ut våra ministrar om hur de tänkte när slängde ur sig vad som helst? Bad dom förklara sig, hur tänkte de då? Varför tänker dom annorlunda nu? Varför ska vi lita på dom nu?

Det finns ett gammalt begrepp som heter "bot och bättring". De två leden hör ihop.

"Bot" betyder att man uppoffrar eller tvingas att uppoffra något. Utsätts för någon form av obehag. I pluralis heter det "böter" = ekonomiska sanktioner.

Boten kan visserligen innebära något så meningslöst som att man bestraffar sig själv fysiskt, som att gå på knä till Canossa, eller gisslar sig själv med ett gissel, eller bär en tagelskjorta. Fysiskt straff kan också utdömas av andra, vilket förekom i Sverige för länge sedan, och även numera i många icke-västliga länder.

I den forna svenska kulturen var ekonomiska sanktioner vanligt. Om man dödade en man ur en annan familj fick man som första alternativ betala pengar eller kanske överlämna en gård.

"Bättring" är sedan en uppfordran till att, efter att man har sonat brottet genom någon bot, ändra sitt handlingssätt eller sina tankegångar, så att brottet inte upprepas.

I det här fallet lovar politikerna visserligen bättring. Men utan att ha gjort bot. Det stöter rättskänslan.
Citera
2017-04-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Då är det nog Ingrid och Conrad som är den aktuella måltavlan för Ann, även om jag ju skrivit mycket om klander, ansvarsutkrävande och förlåtelse som något högst hypotetiskt innan ursäkten ens är given. Den citerade kommentaren kom dock med anledning av Heberleins text och inte tvärtom.

[...]

Nu skriver hon förstås inte om oss som länge känt den rättmätiga vreden som bär långsinthetens autencitet inom sig. Som aldrig tvekat om vad som varit rätt och fel, som konsekvent kritiserat brunsmetning och auktoritär åsiktsrepression både mot och från SD. Utan om de som är arga efter terrordådet på Drottninggatan.

[...]

Att inte åberopa moraliska principer är inte förtjänstfull neutralitet så mycket som bristande övertygelse och stridslystnad.[/b] För att vinna en debatt mot ett moraliserande paradigm som objektivt kostat liv och elände relativt en förnuftig politik - så måste man klandra.

Och klandras ska det, Ann, för att vrida politiken i rätt riktning mot det moralisk rätta, det demokratiskt och mänskligt goda.
Ann Heberlein ser överlevnadsvärdet i vreden, och den potentiellt fredsskadade, alexityme, domesticerade svenske dronten hos den som vänder andra kinden till; slutklämmen i hennes krönika som du länkar till:

Citat:
Att vända andra kinden till och förkunna godhet och kärlek kan tyda på en helgonlik karaktär. Det kan också vara tecken på en förslavad och underordnad personlighet – en personlighet som lider av en skriande brist på respekt för sig själv, sina rättigheter, för andra människors värde. Kanske är oförmågan att uppleva vrede och bitterhet också ett uttryck för en civilisation som förflyttat sig så långt ifrån det ursprungligt mänskliga att den förlorat självbevarelsedriften? En destruktiv domesticering att jämföra med befriade minkars oförmåga att hantera sin frihet? Har vi i vårt land levt i fred och harmoni så länge att vi förlorat förmågan att identifiera hot? Är vi så invaggade i en idé om trygghet att vi tror att död, våld och ondska bara är fiktioner?

Många har, efter terrordådet den 7 april, varnat för att rädslan ska splittra människor och leda till ett ”vi och dom tänkande”. Jag är inte ”vi” med dem som inte respekterar andra människors värde och rätt till liv, med mördare och terrorister. De kommer alltid att vara ”dom” i min värld. Bitterheten och vreden är det känslomässiga beviset på att vi tar oss själva, våra och andras rättigheter på allvar. Vreden kan ge oss kraft och energi att agera – och bitterheten innefattar hopp, hoppet om en fredlig värld där barn inte blir dödade av terrorister på väg hem från skolan.

Jag tvivlar på att det fanns tusentals "helgonlika karaktärer" på Sergels torg den 9/4.

En anekdot av Patrik Engellau:

Citat:
Häromdagen var jag på middag hos ambassadören för ett sydeuropeiskt land. Till kaffet fick jag tillfälle att prata med ambassadören, som visade sig vara en intelligent och nyfiken kvinna. Det framgick snart att vi båda hade erfarenhet från u-landsbiståndsbranschen och jag berättade engagerat historien om hur jag förstört ett helt land (historien berättas även här).

När hon plötsligt förstod att jag inte bara stod och skröt, utan faktiskt haft åtminstone delat ansvar för ifrågavarande lands förstörelse blev hon alldeles paff, men inte för att jag haft fräckheten att förstöra landet, utan för att jag tog på mig i alla fall en del av skulden. ”Jag har aldrig förut träffat en svensk som erkänt minsta förseelse”, sa hon. Hon hade bott fyra år i Sverige, talade svenska och hade aldrig stött på en svensk som ansåg sig någonsin ha gjort fel. Hon menade att svenskarna i det avseendet troligen innehar europeiskt rekord.

https://detgodasamhallet.com/2017/04...gas/#more-6876

Per Gudmundson:

Citat:
Någon har också avgått i kraft av egen övertygelse – Mikael Odenberg (M) kunde inte acceptera nedskärningarna i försvaret. Slutligen har vi också statsråd som tvingats bort efter övertramp i tjänsten. Laila Freivalds (S) var visserligen länge hårt ansatt efter hanteringen av tsunamin, men det var när hennes tjänstemän lät släcka ner en hemsida tillhörig ett oppositionsparti som hon fick avgå.

Men när ett helt politikområde fullständigt havererar, reses inte ens frågan.

”Hade utvisningarna fungerat skulle dådet aldrig skett”, skrev Sveriges kanske tyngste politiske kommentator, K-G Bergström i Expressen. Den man som har erkänt attacken befann sig olovligen i landet.

Enligt Patrik Engström, chef för gränspolisen, finns det nu 12 500 utvisningsärenden där personerna har avvikit. Av dem som polisen får i uppdrag att utvisa, avviker mer än 75 procent. De kommande åren väntas 50000 personer gå under jorden när de får sina avslag.
Citat:
I många andra länder skulle ett statsråd med ansvar för ett politikområde som misskötts känna sig tvunget att avgå. Men inte i Sverige.

I Sverige bes det inte om ursäkt längre. En ann är så god som en ann. När inkompetensen är generaliserad och politikerklassen månar om sitt innanförskap. Eller för att låna från Lenin: varje kokerska kan styra staten. Lika goda kålsupare. Ikaros + Jante = sant.
Senast redigerad av Kinuski 2017-04-16 kl. 15:38.
Citera
2017-04-16, 17:00
Medlem
The Economist har läst Alexander Betts och Paul Colliers bok Refuge: Transforming a Broken Refugee System; kretsloppstänkande för återuppbyggnad av hemländerna genom återvändande migranter, EU:s förmåga att urskilja flyktingar från välfärdsmigranter och skattegynnade zoner för att hålla migrerande arbetskraft sysselsatt i mer närbelägna länder är några idéer som tas upp - och Sverige får ett rapp över fingrarna:

Citat:
THE European migration crisis of 2015 quickly turned into a morality play. Liberals lined railway platforms to welcome refugees, while their nativist foes warned of chaos and terrorism.

Citat:
The big argument of “Refuge” is that refugees should be given jobs rather than coddled as victims, and that governments should harness the forces of globalisation and capitalism to help.

The authors’ Eureka moment came in Jordan in 2015, when they were shown a low-tax “special economic zone” (of the sort popular in parts of Asia) near Zaatari, a refugee camp. The camp “reeked of lives on hold”, while the zone needed workers. The answer seemed obvious: alongside nationals, refugees should be put to work.

Citat:
The authors are on steadier ground when they note the high price of European generosity. Sweden, for example, has diverted half its foreign-aid budget to pay for refugees at home; thus the world’s poorest are in effect subsidising their more fortunate brethren in Sweden’s expensive asylum system.

http://www.economist.com/news/books-...rove-prospects

Den som väntar på en offentlig ursäkt för den förda politiken, det etiskt undermåliga tankebygget bakom den illusoriska och hycklande humanitära stormaktsrollen, eller det moraliskt klandervärda att ta från utlandsbiståndet och ge till det välfärdsindustriella komplexets entreprenörer här hemma, och spela med i teatern rörande tiotusentals ensamkommande skäggbarn, väntar förgäves. Kappvänderierna står som spön i backen sedan jihadistattentatet den 7/4, men någon offentlig avbön? Nej.

Helena Edlund:

Citat:
Efter år av bortförklaringar, relativiseringar och demonisering av samtliga kritiska röster, så gick det inte längre. Morden på Drottninggatan är svensk migrationspolitiks Waterloo. Det system som under decennier försvarats alltmer frenetiskt av samtliga partier förutom SD har visat sig ha varit ett gigantiskt misslyckande.

Vinden har vänt, och den vände snabbt.

Det vi nu bevittnar, är ett politiskt kappvändande av aldrig skådat slag. Det är ironi i den högre skolan att de politiker som vill hålla Sverigedemokraterna utanför terrorismdiskussionerna plötsligt hörs upprepa exakt samma argument och ståndpunkter som Kent Ekeroth sedan 2014.

Samma M som stoppade Reva, kräver nu ökade kontroller av illegala invandrare. Samme Gustav Fridolin som krävt flyktingamnesti för papperslösa, kräver nu utvisning av papperslösa. Samma Anna Kinberg Batra som sedan regeringen Reinfeldt motsatt sig ökade resurser för att utvisa personer som befinner sig illegalt i landet, kräver nu att personer som befinner sig illegalt i landet ska utvisas. Samma Aftonbladet som för mindre än ett år sedan beskyllde Ebba Busch Thor för ”unken nationalism” när hon talade framför svenska flaggan, hyllar nu Stefan Löfven eftersom han talat framför en svensk flagga. Samma Annie Lööf som motsatte sig identitetskontroller vid gränserna, menar nu att de som befinner sig illegalt i landet skulle ha utvisats. Samma sjuklöver som tidigare motsatt sig kriminalisering av engagemang i terrororganisationer vill nu (med undantag av V) kriminalisera engagemang i terrororganisationer. Så kan vi hålla på i oändlighet.

https://detgodasamhallet.com/2017/04...akt/#more-6886

---

I läsandet av recensionen av Refuge ovan, kommer jag att tänka på Houellebecqs Refug (La Possibilité d'une île); här en recension rörande den senare:

Citat:
De kloner som bildar denna nymänsklighet konkurrerar på sikt ut de vanliga människorna (ett tema Houellebecq också berör i Elementärpartiklarna). Överbefolkning och naturkatastrofer har vid det laget förstört Jorden i omfattande grad (det är typiskt för Houellebecq att den framtida klon som beskriver detta skeende nämner massinvandringen som en faktor bakom miljöförstöringen. När befolkningsökningen äntligen började avta, upprätthölls den artificiellt genom massinvandringen till Europa under flera decennier). Nymänniskorna har utvecklats utan många av de mänskliga känslorna, de lever ensamma och har inte behov vare sig av sex eller kärlek.

https://motpol.nu/oskorei/2009/05/24/houellebecq-refug/

Man kan fråga sig om marknadens krafter, eller dess ägare, vill att befolkningsökningen (marknadens tillväxt av konsumenter) ska avta. Incitamentet att marknaden växer är underförstått, och enklast genom befolkningstillväxt. Konsumenterna ska ha råd att köpa varor och tjänster, som samtidigt ska produceras så billigt som möjligt för att ge vinstmarginal. Alltså måste robotisering till, segregering mellan tillverkande låglönefolk och medelklassiga och rika konsumenter upprätthållas; vilket skapar incitament för välfärdsmigration och pressen att avveckla de generella välfärdssystemen. Det välfärdsindustriella komplexet är dock, i likhet med USA:s militärindustriella komplex, en stor organism med en egen agenda, ett eget självberättigande för att legitimera sin existens. Politikernas hållhake på befolkningarna är beskattningen och omfördelningen. Med en växande andel klienter i välfärdssystemet - genom massinvandringen - knyts bandet mellan prekariatet och politikerna, som räds medelklassen som gör det hela möjligt.

Klas Eklund, senior economist, SEB, angående världsekonomin (Privata Affärer, #4, 2017):
Citat:
Produktivietsökningen är svag, investeringarna tröga, befolkningsökningen är långsam och det tar tid att beta av skulderna från finanskrisen.
Citera
2017-04-16, 17:08
Medlem
fasligts avatar
Ytterligare ett steg på tillnyktringens väg tar Malin Lernfet i DT. Nu gäller det, för somliga, det så förhatliga sökarljuset på vad som försiggår i "orten".
Citat:
Hon [Viktoria Kawesa] kallade dem som lyfte den jämställdhetsproblematik som finns inom vissa grupper för "kulturrasister". I debatten som följde fanns även de som hävdade att det är omöjligt att särskilja kulturer eftersom varje människa har sin egen uppfattning om vad som är rätt och fel och att det är inkorrekt att koppla detta till ursprung och uppväxt.
[...]
För det första existerar olika kulturer i allra högsta grad – i ständig utveckling och förändring och är omöjliga att exakt avgränsa, men kultur i bemärkelsen traditioner, språk, mat och sedvänjor är det som i mångt och mycket bygger upp våra identiteter.
Den kulturella gemenskap vi delar med andra skapar kontinuitet och knyter samman generationer. Den förser oss med normer och värderingar.
För det andra så måste vi våga se att det inom alla kulturer finns uppfattningar och beteenden som är mindre trevliga. Om vi inte erkänner detta kommer vi aldrig på ett fungerande sätt att kunna ta tag i allvarliga samhällsproblem.
Hedersförtryck förekommer inte i samma utsträckning i hela landet eller i alla grupper. Patriarkala strukturer är klart starkare i förorter där det skapats enklaver präglade av kulturella mönster med ursprung i Mellanöstern och Afrika.
På samma sätt återfinns en osund alkoholkultur oftare i kulturellt svenska – och för den delen finska – miljöer.
I själva verket är det allra mest rasistiska att relativisera likt Kawesa eftersom det i förlängningen leder till att människor i vårt land ges olika rättigheter.
[...]
Då är det problematiskt med partiledare som hävdar att olika kulturer inte finns eller att alla traditioner är lika bra.
http://www.dt.se/opinion/ledare/leda...atervandsgrand

Bra där. Svenska alkisalibit bjuder vi på.
Citera
2017-04-16, 19:41
Medlem
fasligts avatar
Och där kom den! Svenskar är ett folk som alla andra, svensken har en kulturell identitet som är skyddsvärd, svensken besitter såväl kultur som kulturarv. Det var på tiden. Lars Anders Johansson var det som blev först, det tycker jag vi tar och lägger på minnet. Budoarstämning på twitter
Citat:
Men förnekandet av den egna kulturen handlar inte enbart om en missriktad välvilja.

I den kulturradikala världsåskådningen ligger att kämpa för en upplösning av historiska och spontant framvuxna gemenskaper som familjen eller nationen.

Hyckleriet hos företrädarna för denna åskådning blir uppenbart när de å ena sidan med emfas förnekar att det skulle finnas någon svensk kultur och å andra sidan energiskt förespråkar exempelvis kurdernas och palestiniernas rätt till nationalstater grundade på kulturella gemenskaper.

Alla folk tycks ha en egen kultur utom just svenskarna, som istället är kulturellt neutrala, vars enda gemensamma nämnare är medborgarskapet.

Detta är naturligtvis kvalificerat trams, men blir problematiskt när det blir utgångspunkt för den statliga kulturpolitik som ska värna kulturarvet.

Att Miljöpartiet vägrar att nominera unikt svenska företeelser som nyckelharpsmusik till Unescos lista över immateriellt kulturarv innebär naturligtvis inte slutet för vare sig nyckelharpsmusiken eller det svenska kulturarvet, de klarar sig bra utan politiska listor.

Men det säger något om de ideologiska utgångspunkterna hos det parti som ansvarar för kulturdepartementet.
http://www.jp.se/article/ledarkronik...turens-fiende/
Citera
2017-04-16, 23:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ann Heberlein har skrivit ett inlägg i debatten om ansvarsutkrävande, men jag vet inte vilka hon apostroferar i sitt inlägg, om det är den här tråden och oyto eller om det är Ingrid och Conrad som jag länkade till tidigare (från 27:25). I vilket fall så vill hon inte ta på sig något ansvar utan är stridslysten och kritiserar dem som inte accepterar att människor kan byta åsikt.

Ann Heberleins text: "Bland vindflöjlar och åsiktspoliser" (på ledarsidorna.se 15/4) är, som flera påpekat, ett försvarstal för henne själv. Hon har ju varit en stridbar förkämpe för svenska politikers unika invandringspolitik, kanske kan man t.o.m. säga att hon själv har varit en hängiven "åsiktspolis". I samband med kampanjen mot REVA skrev hon den här artikeln i DN (22 febr 2013):

Citat:
Ann Heberlein: Människorna som söker skydd och trygghet hos oss är inte farliga

Jakten på papperslösa gör alla medel tillåtna: Poliser stormar in vid borgerliga vigslar, gör razzior i skolmatsalar, id-kontroller på arbetsplatser och i tunnelbanan, på gatan och cykelbanor. Projektet ”Reva” – ”Rättssäkert och effektivt verkställighetsarbete” har gett polisen större befogenheter att kontrollera människors identitet.

Detta ”rättsäkra och effektiva verkställighetsarbete” är ett samarbete mellan polisen, kriminalvården och Migrationsverket, och dess ambition är att öka antalet verkställda utvisningar.

Redan projektets namn – ”rättssäkert och effektivt verkställighetsarbete” – får mig att rysa.

Ingenting, inte ett ord, inte en stavelse, antyder att det är människor det handlar om, riktiga män, kvinnor och barn med drömmar, rädslor, viljor, ja en hel massa liv. Det där ”verkställighetsarbetet” handlar om människors liv. Om att människor, ännu en gång, får sitt liv raserat och drömmar krossade, på ett ”rättssäkert och effektivt” sätt.

[---]

Reva är ju bara den logiska konsekvensen av en omänsklig och ovärdig flyktingpolitik. Låt oss diskutera den. Låt oss agera som om vi på allvar tror på det där om alla människors lika värde och rätt till liv.

https://unvis.it/dn.se/kultur-noje/k...r-inte-farliga

Jag har sett ovanstående artikel uppmärksammad hos någons (möjligen fleras) Facebook, förmodligen bl.a. hos Thomas Gür (minns inte säkert var jag såg den).

Så det är möjligen den här fyra år gamla artikeln, som Heberlein åsyftar, när hon skriver:

Citat:
Vad är poängen med att posta en text någon skrev för fyra år sedan om ett då dagsaktuellt ämne och kräva svar nu? Leder det diskussionen framåt? Är det konstruktivt? Nej, inte ett dugg. Att människor omprövar tidigare uppfattningar är inte ett bevis på att de är vindflöjlar, utan på att de faktiskt är reflekterande varelser som lyssnar på andra och tar intryck av andra människors erfarenheter och argument.

https://ledarsidorna.se/2017/04/ann-...asiktspoliser/

Alla kappvändare är givetvis välkomna, men Ann Heberleins förklaring till sin helomvändning är tyvärr inte så värst förtroendeingivande. Man kan väl förmoda, att hon har tagit intryck av sin nya man... så var skulle hon landa, om hon skaffade sig en annan man med typ Fredrik Segerfeldts skrupelfria syn på migrationen till Europa, som hon "lyssnade och tog intryck av"?

Då hon skrev så pass utförligt om sin syn på "det etiska kravet som mötet med den andre ställer" utifrån sin tidigare övertygelse, så undrar man ju, hur hon idag resonerar kring det... om hon nu har reflekterat och omprövat.
Citera
2017-04-17, 10:43
Medlem
Reinfeldt befann sig några hundra meter från terrordådet på Drottninggatan. I Nyhetsmorgon beskriver han sina reaktioner, och tar upp den 11-åriga flickans död:

Citat:
Fredrik Reinfeldts tankar går till de döda, de skadade och deras anhöriga. Särskilt tänker han på elvaåriga Ebba Åkerlund – det yngsta av dödsoffren:
– Jag tror att alla tar till sig den här elvaåriga flickans död. Det är bland det svåraste man kan uppleva, att ett oskyldigt barn får sätta livet till. Det visar på priset för det öppna samhället och riskerna med religiös extremism i vår tid.
http://www.expressen.se/nyheter/jag-...eter-darifran/

Frågan är om han känner några skuldkänslor, som en normalt fungerande individ skulle göra.
Citera
2017-04-17, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Reinfeldt befann sig några hundra meter från terrordådet på Drottninggatan. I Nyhetsmorgon beskriver han sina reaktioner, och tar upp den 11-åriga flickans död:

http://www.expressen.se/nyheter/jag-...eter-darifran/

Frågan är om han känner några skuldkänslor, som en normalt fungerande individ skulle göra.
Idén om det öppna samhället utnyttjas flitigt av random debattör; positivt värdeladdat ska den sjunka in som en kniv i smör utan närmare eftertanke. Ungefär som att integration ska rättfärdiga allt och inget pris är för högt, eftersom alternativet antas vara något sämre. Sällan/aldrig definieras dessa begrepp eller synas konflikterna i sömmarna.

Citat:
Det öppna samhället och dess fiender (engelsk originaltitel: The Open Society and Its Enemies) är ett verk i två volymer av Karl Popper, publicerat 1945 i Storbritannien. De två volymerna översattes åren 1980–1981 till svenska.

I verket analyserar Popper den politiska filosofin hos Platon, Friedrich Hegel och Karl Marx, och menar att dessa tänkare har gemensamt att de förkastar det öppna samhället. Enligt Popper är "det öppna samhället" den samhälleliga motsvarigheten till ett öppet system: ett system som inte har något slutmål och som inte rör sig enligt bestämda lagar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_%C...h_dess_fiender

Jag tar fasta på "inte rör sig enligt bestämda lagar"... Kanske kan åtminstone det anses uppfyllt, med det svenska "öppna samhället". Begreppet nyttjas slappt och överslätande alla biverkningar, förbiseenden, motsättningar och underlåtenhetssynder. Snart är dess diffusa positiva värdeinnehåll förbrukat, liksom "mångfald", eftersom det tillåtit missbruk och utnyttjat politikernas och förvaltningarnas valhänthet, kontraproduktivitet och falska värdegrundspremisser.
Citera
2017-04-17, 11:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Idén om det öppna samhället utnyttjas flitigt av random debattör; positivt värdeladdat ska den sjunka in som en kniv i smör utan närmare eftertanke. Ungefär som att integration ska rättfärdiga allt och inget pris är för högt, eftersom alternativet antas vara något sämre. Sällan/aldrig definieras dessa begrepp eller synas konflikterna i sömmarna.

Jag tar fasta på "inte rör sig enligt bestämda lagar"... Kanske kan åtminstone det anses uppfyllt, med det svenska "öppna samhället". Begreppet nyttjas slappt och överslätande alla biverkningar, förbiseenden, motsättningar och underlåtenhetssynder. Snart är dess diffusa positiva värdeinnehåll förbrukat, liksom "mångfald", eftersom det tillåtit missbruk och utnyttjat politikernas och förvaltningarnas valhänthet, kontraproduktivitet och falska värdegrundspremisser.
Enligt den definitionen så är ju "det öppna samhället" oförenligt med det rådande värdegrundsbegreppet.
Citera
2017-04-17, 12:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

De, som lovordar det "öppna samhället" avser öppet för massinvandring och öppet för (alla) förändringar - t.ex. öppet för islam - eftersom allt (enl. dem) är lika bra. (fotnot)

Utöver axiomet att alla förändringar är lika bra, så har den politiskt korrekta sekten också en annan försvarslinje. Det har ju inte skett någon förändring! Ty det har alltid funnits invandring, våldtäkter, överfall, bostadsbrist, problem... osv etc. "Sverige har aldrig varit någon idyll", är en återkommande formulering. (Terrordådet i Stockholm krävde därför en annan berättelse, då tidigare dåd (Amalthea, Norrskensflamman) riktat sig mot specifika mål.)

-----

Fotnot: *I praktiken* anser de givetvis inte att allt är lika bra - lika lite som de i praktiken anser, att alla människor är lika mycket värda. Det rör sig om axiom, "ett självklart påstående vars sanningshalt inte kan betvivlas", som de presenterar som lika självklart som att vatten är vått... eftersom hierarkier är förbjudna.
Citera
2017-04-17, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Enligt den definitionen så är ju "det öppna samhället" oförenligt med det rådande värdegrundsbegreppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
De, som lovordar det "öppna samhället" avser öppet för massinvandring och öppet för (alla) förändringar - t.ex. öppet för islam - eftersom allt (enl. dem) är lika bra. (fotnot)

Utöver axiomet att alla förändringar är lika bra, så har den politiskt korrekta sekten också en annan försvarslinje. Det har ju inte skett någon förändring! Ty det har alltid funnits invandring, våldtäkter, överfall, bostadsbrist, problem... osv etc. "Sverige har aldrig varit någon idyll", är en återkommande formulering. (Terrordådet i Stockholm krävde därför en annan berättelse, då tidigare dåd (Amalthea, Norrskensflamman) riktat sig mot specifika mål.)

-----

Fotnot: *I praktiken* anser de givetvis inte att allt är lika bra - lika lite som de i praktiken anser, att alla människor är lika mycket värda. Det rör sig om axiom, "ett självklart påstående vars sanningshalt inte kan betvivlas", som de presenterar som lika självklart som att vatten är vått... eftersom hierarkier är förbjudna.
Lennart Bengtsson krönika om priset för den politiska korrektheten tangerar vår diskussion och Fredrik Reinfeldts skamlösa priset för det öppna samhället:

DEN POLITISKA KORREKTHETENS PRIS

Citat:
Dagens svenska samhälle har på senare tid alltmer dominerats av en strävan efter ett slags politisk korrekthet där samma värderingar delas av så många som möjligt. Den övergripande tanken är här egalitarismen, nämligen att alla människor på jorden har precis samma värde och att ingen skillnad skall finnas i vårt förhållningssätt till de allra närmaste och till dem som kommer från helt främmande kulturer långt bortifrån.

Detta är förvisso värderingar som hör den kristna himlen till men kanske inte riktigt något som passar de levande människornas verklighet. Där är det nämligen nödvändigt, som Karl Popper klargjorde, att man inte kan vara tolerant mot det intoleranta eftersom det i den verkliga världen finns såväl ondska och godhet. Ibland finns det därför ingen annan utväg än att ont med ont förgöra. Socialismens enkla tro – att om bara alla får det ekonomiskt lika bra så blir människorna plötsligt snälla och hyggliga – har ingen empirisk grund utan är bara ett naivt önsketänkande.

Citat:
Här finns det tre möjligheter. För det första att fortsätta leva i en alternativ sekteristisk värld, vilket kanske går för en tid. För det andra, som många gör, att leva med båda samtidigt vilket är recept för frustration, stress och disharmoni ungefär som maken som härdar ut i det hopplösa äktenskapet. Eller för det tredje att ge upp den omöjliga gemenskapen och anamma den verkliga världen med dess frihet och inre ro men också ensamheten och verklighetens komplexitet.

En klassisk insikt bland filosofer, kända som okända; att husfriden kräver lögner eller avsevärt överseende och sanningssökandet ett stort mått av enskildhet. Ju större hushåll desto större lögner. Ju mer inkompatibla viljor, desto större överseenden. Men om inte dessa inneboende förutsättningar respekteras av alla medlemmar av hushållet? Eller om icke-medlemmar våldgästar hushållet?

Citat:
Att fly in i en sekteristisk drömvärld, som många i Sverige gjort, är därför inte bara djupt oansvarigt utan också omoraliskt. Vi är alla lika skyldiga att använda vårt bästa förstånd i vårt handlande som våra öppnade hjärtan och därför måste den spontana godheten, alla starka känslor till trots, hållas i strama tyglar.

https://detgodasamhallet.com/2017/04...ris/#more-6881

Jag vet inte hur spontan den "godhet" som manifesterades på Sergels torg var, eller på vilket sätt den kan sägas vara representativ för svenskarna, men det är i alla fall materialet för SVT och övriga MSM - hur Sverige och svenskarna anses stå upp för öppenheten och försonligt vänder andra kinden till. Eller snarare sticker huvudet i sanden. För att slippa nämna det obehagliga eller utkräva ansvar: peka ut islamisterna, politikerna och medierna som gör jihadismen möjlig i vårt land. Men det skulle ju innebära självkritik, och "stigmatisering", usch så obehagligt. Värdegrundsbygget kollapsar vid första inspektion.
Senast redigerad av Kinuski 2017-04-17 kl. 12:53.
Citera
2017-04-17, 14:18
Medlem
Vad Popper menade med ett "öppet samhälle" var ett samhälle som inte försökte stoppa förändringar, ett förändringsbenäget samhälle. Han illustrerade sin tes genom att kontrastera Aten med Sparta, där spartanerna hade lyckats skapa ett samhälle som stod stilla. För att lyckas med det krävs en enorm statlig kontrollapparat som kontrollerar medborgarna från födseln till döden, och det var här Popper såg fröet till de totalitära ideologier som präglade hans ungdom, kommunism och fascism.

Ingenting, så vitt jag kommer ihåg, sägs om invandring i Poppers bok, och för 30 år sedan var det ingen som associerade "det öppna samhället" med fri invandring utan det öppna samhället var det vi hade i Väst till skillnad från det mer spartanska Sovjetunionen. Sverige var ett öppet samhälle enligt Poppers definition innan vi började med massinvandring, och jag tror att Popper skulle hålla med mig om att Sverige är ett betydligt mindre öppet samhälle idag.

Behovet av ett slutet samhälle kom genom etniska motsättningar, och det är detta som gör vårt eget samhälle mer slutet för vart år. Sparta förslavade halva Peloponnesos och behövde alla män till krigsmakten. De återkommande slavupproren i Sparta motsvaras av våra upplopp i "orten" som vilken dag som helst kan eskalera till något betydligt mer allvarligt.

För att skydda oss krävs ökad social kontroll, som i Sparta. Vi får inte längre säga vad vi vill, för det kan skapa motsättningar. Polisen får inte lämna signalement för vi kan inte anförtros kunskapen om vilka som är ansvariga för de grövsta och vidrigaste brotten. Hela samhället måste genomsyras av en totalitär värdegrund som ingen får avvika ifrån för det kan leda till etniska motsättningar. Allt går ut på att undertrycka etniska oroligheter som i förlängningen kan leda till öppet krig.

Som sagt, för 30 år sedan var det ingen som trodde att Popper med "öppenhet" menade öppna gränser. Denna betydelseförskutning har politikerna och media medvetet stått för så att ordet idag betyder sin ursprungliga motsats. Poppers öppna samhälle är motsatsen till vårt "öppna samhälle".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in