Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Ett "eminent" inhopp. Tack för det!
Ann Heberlein
har skrivit ett inlägg i debatten om ansvarsutkrävande, men jag vet inte vilka hon apostroferar i sitt inlägg, om det är den här tråden och
oyto eller om det är
Ingrid och Conrad som jag länkade till tidigare (från 27:25). I vilket fall så vill hon inte ta på sig något ansvar utan är stridslysten och kritiserar dem som inte accepterar att människor kan byta åsikt.
För att vara schyst mot
oyto så var det dock inte riktigt det han sa, utan:
Har man deltagit i sådant nedsvärtande av andra människor med moraliska argument så fordrar hedern att man i efterhand, när man insett sitt misstag i den mån det är möjligt försöker minimera skadan och förklara att det är man själv som haft fel. Så ungefär tolkar jag
oyto.
Till skillnad från Ann så vill jag bekänna min skuld. Jag röstade på Alliansen 2006 vilket jag nu är ledsen för. Det värsta är att jag redan då visste att SD var det bästa alternativet men jag trodde inte de skulle komma in (korrekt) och ville därför inte kasta bort min röst. Om alla som resonerade som jag hade röstat på SD så hade de kommit in med bred marginal och därmed hade vi inte förlorat fyra år.
Det är plågsamt att tänka på att samtidigt som jag kastade min röst så föddes Ebba Åkerlund. När jag överlämnade mina tre röstkort till valförättaren så startade jag därmed en kedjereaktion som 11 år senare ledde till hennes död. Det är något som jag och alla andra skyldiga får leva med.
Då är det nog Ingrid och Conrad som är den aktuella måltavlan för Ann, även om jag ju skrivit mycket om klander, ansvarsutkrävande och förlåtelse som något högst hypotetiskt innan ursäkten ens är given. Den citerade kommentaren kom dock med anledning av Heberleins text och inte tvärtom.
Intressant dock på Ledarsidorna, från Johan Westerholm:
Citat:
Det enda rimliga som bör ske nu, i omvändelsens tid, är att de som nu kommer sjunga de skärpta lagstiftningarnas lov ber sådana som varnat tidigt, som Staffan Danielsson, om ursäkt.
Alla har rätt att ändra åsikt när nya fakta kommer på bordet men ingen har rätt att bete sig som svin. Ber dessa inte framför allt Danielsson om ursäkt så är de svin. Svin har, som bekant, inget i Sveriges Riksdag att göra då kreatur inte är valbara.
Omfattar den svinigheten sådant som drabbat andra än etablerade partiers företrädare, Johan? Det tror jag du menar, men det förtjänar att uttalas.
Vidare ger sig Ann Heberlein idag själv in i debatten mot sin egen osympatiskt tondöva text och förklarar förtjänstfullt varför jag och andra vill ha den där upprättelsen:
Självrespekt.
Citat:
Vrede och bitterhet kan benämnas som moraliska känslor, vilket innebär att de är bärare av normer och värderingar. De uppkommer som reaktioner på att grundläggande moraliska värden blivit kränkta genom en avsiktlig handling – som att döda människor med hjälp av en stulen lastbil. Berättigad bitterhet och moralisk vrede är uttryck för individens respekt för sig själv, sina medmänniskor och samhällets gemensamma moral.
Det finns alltså goda skäl att vara både bitter och vredgad efter en oförrätt. Det är sunda, naturliga och moralisk riktiga reaktioner på våld och ondska – så länge som de inte går till överdrift. Om bitterheten och vreden inte står i proportion till kränkningen, om våra känslor driver oss att utkräva hämnd eller ta lagen i egna händer har gränser som inte ska överträdas överträtts. Bitterheten är, som Robert Solomon skriver ”the passion of justice denied”. Bitterhet, vrede och hämndgirighet fyller en viktig funktion i människans psykologi och i vår moral. Moral är nämligen något mer än ett försanthållande av principer. Moral är något vi bryr oss om.
Nu skriver hon förstås inte om oss som länge känt den rättmätiga vreden som bär långsinthetens autencitet inom sig. Som aldrig tvekat om vad som varit rätt och fel, som konsekvent kritiserat brunsmetning och auktoritär åsiktsrepression både mot och från SD. Utan om de som är arga efter
terrordådet på Drottninggatan.
Märker ni hur det finns en hierarki, en såpat sluttande plan som gör det svårt att värja sig mot moralisk uppfordran, när man åberopar moraliska principer?
GIVETVIS kommer Johan Westerholm hålla med om att även SD förtjänar del i ursäkten till Danielsson och GIVETVIS skulle Ann Heberlein aldrig förvägra mig och andra rätten att känna självrespektens
bitterhet, vrede och hämndgirighet riktad mot ett åsiktsrepressivt, konformistiskt, korkat jävla tyckargille som är mig både intellektuellt och moraliskt underlägsna i sam- och framtidens viktigaste fråga.
Här finns hackordningens och överbudslogikens redskap som både Jimmie Åkesson och Staffan Danielsson gjorde fel i att inte försvara sig med när de demoniserades.
Att inte åberopa moraliska principer är inte förtjänstfull neutralitet så mycket som bristande övertygelse och stridslystnad. För att vinna en debatt mot ett moraliserande paradigm som objektivt kostat liv och elände relativt en förnuftig politik - så måste man
klandra.
Och klandras ska det, Ann, för att vrida politiken i rätt riktning mot det moralisk rätta, det demokratiskt och mänskligt
goda.