2017-04-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ann Heberlein skriver idag en omvänd artikel på ledarsidorna.

https://ledarsidorna.se/2017/04/ann-...asiktspoliser/
Det ser nästan ut som en kommentar till Ingrid och Conrads pod igår där de kritiserar Ann för precis samma sak.
https://www.youtube.com/watch?v=6eTutRvsrpg Från 27:25.
Citera
2017-04-15, 16:22
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Trådkändisen Isobel Hadley-Kamptz är inne på ett liknande resonemang i en något förvirrad ledare:

http://www.dt.se/opinion/ledare/isob...svenskarna-gor

Slutklämmen:

Återigen verkar man missa att "kultur" är mer än högtider, maträtter och folkdräkter. Kan man verkligen vara intregrerad om man lever i en medeltida mellanösternkultur?

Sedan har vi det där med utfallet av livsval. Hur har vänstern tänkt hantera att ett "svenskt" levnadssätt med största sannoliket ger större framgång än t.ex. ett somaliskt.

Jag tycker att du gör en lättvindig tolkning av detta.

Jag skulle vilja påstå att den främsta tanken med nedanstående text, är att allt annat än subtilt se till att hånfullt smeta in budskapet att folkutbytet är avklarat, och det är inte ett piss du (vi, jag) kan göra åt saken.
Citat:
Ursprungligen postat av Isobel Hadley-Kamptz
Oavsett vad vissa må vilja lever vi i dag i ett mångkulturellt samhälle.

Alla svenskar är inte längre lika.

Alla som bor här vill inte ens enbart vara svenskar.

Det är ingenting som i sig är dåligt.

Utmaningen är att hitta och hålla fast vid gränsen mellan när enskildas val skadar eller inte skadar andra.

Ingen säger att det är lätt, men det är det enda rätta.
Citera
2017-04-15, 16:49
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Mycket tokigt har skrivits av opinionsjournalisterna på Expressen sedan majoriteten av dessa gick full Arnstad efter terrordådet.

Dagens pärla av Jenny Strömstedt är dock extra fascinerande i sin hånfulla idioti.

”Godhetsknarkarna” fortsätter att samlas
http://www.expressen.se/kronikorer/j...er-att-samlas/

Strömstedt ger i sin text uttryck för något symptomatiskt för hela den svenska journalistkåren, dvs oförmågan att skilja på intention och utfall.

För Strömstedt är att vilja gott det samma som att göra gott.

Strömstedts rent ut sagt anti-intellektuella stupiditet består i oviljan att se att världens alla terrorister begår sina handlingar djupt övertygade om sin egen godhet.

Akilov godhetsknarkar när han mejar ner civila med lastbil.

Den somaliska modern godhetsknarkar när hon könsstympar sin dotter.

Den svenska miggan godhetsknarkar när hen släpper in den 25-åriga ensamkommande lögnaren på HVB-hemmet.

Fridolin och Reinfeldt godhetsknarkade när de gav en Uzbekisk IS-sympatisör möjlighet och medel att uppehålla sig i landet.

En god intention leder således inte per automatik till goda handlingar, eftersom måttet på en människas godhet är hur gott hon gör, inte hur god hon känner sig.
Och verklighetens facit visar med all önskvärd övertydlighet att det svenska PK-etablissemangets maniska godhetsknarkande lett till obeskrivlig ondska.
För mig verkar hon vara på defensiven, tonen är den anklagades, formuleringarna vädjande, hon skriver mer för att stärka sig själv än att övertyga någon annan.

Förmodligen smyger sig kritiken nu in bland släkt och vänner. så här skulle väl ingen skriva före 2015? Då var man segerviss och skoningslös mot motståndarna som man aldrig behövde möta i verkligheten eftersom dom höll tyst om sina åsikter.
Citera
2017-04-16, 00:06
Medlem
För ett enstaka inhopp i denna eminenta tråd så tänker jag ta upp ett ämne som sällan berörs vilket inte handlar om vad som sägs. Utan hur det sägs. HUR ni journalister (som jag förmodar läser med tanke på 9 mille träffar) adresserar mig (o alla jag känner).

SR är värst. Sluta vänligen tala till mig som jag var minderårig. Ständigt denna smågulliga lätt handikappade ton. Genomled Godmorgon Världen där någon Ola Larsmo med flera i en lallande ton för minderåriga förklarade att "vi människor tycker om symboliska handlingar". Lägga blommor vid katastrofer o sånt ni vet. Jo människan har olika symbolhandlingar vid sådana tillfällen. VI VET DET.

Vad tror ni att ni har för målgrupp på P1? Vem tror ni överhuvudtaget lyssnar på P1? Femåringar?

Den här tonen går igen i alla s.k. seriösa program. USA podden där man konsekvent spenderar de första 10 minuterna på internt skitsnack. "Men vad kul Kalle, Petter, Lisa du är saknad och oj vad det blåste och var du på middagen vad roligt Lisa att du är tillbaka o fniss här o skitsnack där" JAG VILL INTE VETA ERT INTERNA PLADDER ELLER ERA INTERNA RELATIONER.

Jag vill inte. Så ge mig ett break. Ni skapar ingen samhörighet om det var det ni trodde. Ni skapar en obehaglig krypande känsla av irritation. Jättekul att ni har kul och känner varandra.
Men jag vill inte leka med er. Jag vill att man direkt går in på seriösa ämnen och analyser för att se om man kan hitta något guldkorn. Det är därför man lyssnar. Guldkornen brukar lysa med sin frånvaro men härdar man ut länge nog så kan en minut av femtio vara intressant.

Förstår inte vad det är med SR. Är det något policydokument som säger att måste ha den här smågulliga gosiga tonen? I precis alla samhällsprogram?

Snälla skriv om det där policydokumentet. Börja med att - majoriteten av våra lyssnare på P1 är troligtvis hyfsat välutbildade ligger i åldersspannet minst 35 + är omvärldsorienterade och tar del av ett flertal nyhetskällor också internationellt. Målgruppen behöver inte tröstas, gullas med eller delges fullständiga självklarheter. Femåringarna har sina program och vi vuxna vill ha våra program. Enkelt och lätt som en plätt. För alla inblandade.

Måtte detta ske redan imorgon (en from önskan hittade ingen emoj för from önskan men hoppas budskapet gick fram)
PS: Låt sedan gärna expertpaneler som sägs bestå av "olika åsikter" representera just det istället för att alla har samma åsikt. Egentligen. Oj förlåt det där var överkurs. Jätteglad om ni slutar med det där gulliga lallandet först. Tacksam lyssnare.
Senast redigerad av VemKom 2017-04-16 kl. 00:12.
Citera
2017-04-16, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
För ett enstaka inhopp i denna eminenta tråd...
Ett "eminent" inhopp. Tack för det!

Ann Heberlein har skrivit ett inlägg i debatten om ansvarsutkrävande, men jag vet inte vilka hon apostroferar i sitt inlägg, om det är den här tråden och oyto eller om det är Ingrid och Conrad som jag länkade till tidigare (från 27:25). I vilket fall så vill hon inte ta på sig något ansvar utan är stridslysten och kritiserar dem som inte accepterar att människor kan byta åsikt.

För att vara schyst mot oyto så var det dock inte riktigt det han sa, utan:
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Att ha fel är en mänsklig erfarenhet och att ompröva övertygelser kan vara hedervärt. Men att delta i en bred konsensus som straffat ut dem som hela tiden visste bättre och tänkte före, är inte något som görs ogjort bara genom tysta medgivanden i efterhand.
Har man deltagit i sådant nedsvärtande av andra människor med moraliska argument så fordrar hedern att man i efterhand, när man insett sitt misstag i den mån det är möjligt försöker minimera skadan och förklara att det är man själv som haft fel. Så ungefär tolkar jag oyto.

Till skillnad från Ann så vill jag bekänna min skuld. Jag röstade på Alliansen 2006 vilket jag nu är ledsen för. Det värsta är att jag redan då visste att SD var det bästa alternativet men jag trodde inte de skulle komma in (korrekt) och ville därför inte kasta bort min röst. Om alla som resonerade som jag hade röstat på SD så hade de kommit in med bred marginal och därmed hade vi inte förlorat fyra år.

Det är plågsamt att tänka på att samtidigt som jag kastade min röst så föddes Ebba Åkerlund. När jag överlämnade mina tre röstkort till valförättaren så startade jag därmed en kedjereaktion som 11 år senare ledde till hennes död. Det är något som jag och alla andra skyldiga får leva med.
Citera
2017-04-16, 10:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Tråden uppmärksammar oftare och lättare alltmer desperata argumentationer för mångkultur.
Argumenten är dåligt underbyggda, fyllda av faktafel, och rent av skamligt dåliga.

Ändå används de. Allt oftare. Och helt skamlöst.
Detta får ses som en kombination av att "predika för de redan trogna" men även "alltid lurar det någon".
Citera
2017-04-16, 11:06
Medlem
fasligts avatar
Citat:
För ett enstaka inhopp i denna eminenta tråd så tänker jag ta upp ett ämne som sällan berörs vilket inte handlar om vad som sägs. Utan hur det sägs. HUR ni journalister (som jag förmodar läser med tanke på 9 mille träffar) adresserar mig (o alla jag känner).

SR är värst. Sluta vänligen tala till mig som jag var minderårig. Ständigt denna smågulliga lätt handikappade ton.
/.../
Jag vill inte. Så ge mig ett break. Ni skapar ingen samhörighet om det var det ni trodde. Ni skapar en obehaglig krypande känsla av irritation.
/.../
PS: Låt sedan gärna expertpaneler som sägs bestå av "olika åsikter" representera just det istället för att alla har samma åsikt. Egentligen. Oj förlåt det där var överkurs. Jätteglad om ni slutar med det där gulliga lallandet först. Tacksam lyssnare.

Den ständiga infantiliseringen av alla samhällsområden tror jag faktiskt börjar nå sin kontraproduktiva slutstation. Som du så riktigt påpekar är vuxna (åtminstone fram till de sk millenials) i allmänhet inte infantila fån som behöver mediers lallande tröst genom tillrättalagda resonemang som inte ska vara stötande för någon (utom högerpopulister i vid bemärkelse förstås). Folk ser och hör allt möjligt som inte medierats genom allmänna medier eller utbildningsväsendet, och folk drar slutsatser av det som ses och hörs. Slutsatser dras även utifrån diverse känslor som inte nödvändigtvis samorkestrerats genom regimtrogna kanaler. Känslan av otrygghet skapar slutsatser liksom rädslan för att man själv eller någon närstående ska falla offer för våldsbrott. Känslan av vanmakt inför vad samhällssektorerna vård, skola och omsorg kan tänkas bidra med (eller inte bidra med) om ytterligare ett år eller två leder till slutsatser. Osäkerhet på arbetsplatser där tidigare allmänt kända och förstådda samverkanskoder inte längre gäller, leder också till slutsatser och ställningstaganden. Rädslan att säga, göra, tänka och känna på fel sätt ligger som en blöt och kvävande brandfilt över dagens offentlighet och för att undvika trampande på någon ymnigt förekommande öm tå blir det väl enklast att, oavsett område, att lägga sig på så beskedligt barnslig nivå som möjligt samtidigt som ingen kritik mot annat än "västerländskt", "vitt" och "män" ses som riskfritt att överhuvudtaget föra fram. Säkrast i alla sammanhang är förstås att avstå kritik helt och ägna sig åt handhjärtan och kärleksbombning av dem som genom sitt störande beteende utmanar vår nutida tappning av berättelserna om den ädle vilden och Davids kamp mot Goliath.

Tecken på att rådande infantilitetskonsensus börjar utmanas (än sitter den hårt i offentlighetens väggar) dyker upp allt oftare, vilket är glädjande. Insikten att vi alla snart kommer att faktiskt vara beroende av dessa verklighetsoförberedda infantilitetsfostrade autokränkta människor för vår överlevnad börjar väl ticka in. När flockens existens är hotad faller individerna in i ledet bakom den resursstarke som blir ledare. I tider av existentiell oro lyssnar vi till husbondens röst. För vissa tillhör husbondens röst någon galen imam eller klanledare, för vissa kommer den från regeringen och andra lyssnar till kapitalisten som förvaltat den gren vi sitter på trots ihärdiga försök från diverse identitetspolitiskt motiverade att såga av den.

GP har senaste veckan publicerat Håkan Boströms "Dessa satans medlöpare" och David Eberhards "Gaphalsarnas skrik kantrar debatten", båda viktiga då de på olika sätt belyser hur extremistisk relativisering och infantilt tillrättaläggande i kombination med en sansad, men tyst, majoritet kan åstadkomma i fråga om auktoritärt samhällsklimat.
http://www.gp.se/ledare/dessa-satans...pare-1.4231459
http://www.gp.se/ledare/eberhard-gap...tten-1.4235779

Den riktiga tungviktaren i sammanhanget är Wall Street Journal, vars redaktionsledning verkar ha vaknat upp inför faran med en helt oanställningsbar autokränkt generation. Nyligen har de publicerat långa intervjuer med såväl Ayaan Hirsi Ali angående faran med lättkränkta särrättighetskrävande islamister som med Jonathan Haidt angående den närmast automatkränkthetsodlande, närmast religiösa, vänsterhegemoni som styr och styrt den akademiska aktiviteten under lång tid men som nu börjat bli så pass absurd att den sansade men tysta majoriteten nu faktiskt börjat harkla. En av de utlösande faktorerna till harklandet är att våldsyttringar gentemot föreläsare med uppfattningar som ansetts bryta mot studenters (och univeristetsledningars) värdegrund begåtts vid amerikanska universitet. Haidt ger en förklaring till hur det kan komma sig att antivåldsbesatta sjw:are faktiskt tar till våld gentemot oliktänkande. Sjw:arna ser allt annat än försvar av och hyllning till, av sjw:arna utsedda utsatta minoritetsgrupper, som våldshandlingar och den som utsatts för våld anses då ha rätt att ta till våld, även fysiskt aggressivt, i självförsvar. Helt sjukt. Båda artiklarna är absolut läsvärda i sin helhet.
https://www.wsj.com/articles/jonatha...age-1491000676
https://www.wsj.com/articles/ayaan-h...ate-1491590469

Ps. Som illustration kan nämnas att den utskämda islamistorganisationen Sveriges Förenade Muslimer som sannolikt ser fram emot en tillvaro utan skattefinansiering använder just den tankefigur som jämställer kritik i medier av en förment utsatt grupps aktiviteter med våld, medialt våld.
http://sverigesmuslimer.se/wp-conten.../SFM170410.pdf
Citera
2017-04-16, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ett "eminent" inhopp. Tack för det!

Ann Heberlein har skrivit ett inlägg i debatten om ansvarsutkrävande, men jag vet inte vilka hon apostroferar i sitt inlägg, om det är den här tråden och oyto eller om det är Ingrid och Conrad som jag länkade till tidigare (från 27:25). I vilket fall så vill hon inte ta på sig något ansvar utan är stridslysten och kritiserar dem som inte accepterar att människor kan byta åsikt.

För att vara schyst mot oyto så var det dock inte riktigt det han sa, utan:

Har man deltagit i sådant nedsvärtande av andra människor med moraliska argument så fordrar hedern att man i efterhand, när man insett sitt misstag i den mån det är möjligt försöker minimera skadan och förklara att det är man själv som haft fel. Så ungefär tolkar jag oyto.

Till skillnad från Ann så vill jag bekänna min skuld. Jag röstade på Alliansen 2006 vilket jag nu är ledsen för. Det värsta är att jag redan då visste att SD var det bästa alternativet men jag trodde inte de skulle komma in (korrekt) och ville därför inte kasta bort min röst. Om alla som resonerade som jag hade röstat på SD så hade de kommit in med bred marginal och därmed hade vi inte förlorat fyra år.

Det är plågsamt att tänka på att samtidigt som jag kastade min röst så föddes Ebba Åkerlund. När jag överlämnade mina tre röstkort till valförättaren så startade jag därmed en kedjereaktion som 11 år senare ledde till hennes död. Det är något som jag och alla andra skyldiga får leva med.

Då är det nog Ingrid och Conrad som är den aktuella måltavlan för Ann, även om jag ju skrivit mycket om klander, ansvarsutkrävande och förlåtelse som något högst hypotetiskt innan ursäkten ens är given. Den citerade kommentaren kom dock med anledning av Heberleins text och inte tvärtom.

Intressant dock på Ledarsidorna, från Johan Westerholm:

Citat:
Det enda rimliga som bör ske nu, i omvändelsens tid, är att de som nu kommer sjunga de skärpta lagstiftningarnas lov ber sådana som varnat tidigt, som Staffan Danielsson, om ursäkt.

Alla har rätt att ändra åsikt när nya fakta kommer på bordet men ingen har rätt att bete sig som svin. Ber dessa inte framför allt Danielsson om ursäkt så är de svin. Svin har, som bekant, inget i Sveriges Riksdag att göra då kreatur inte är valbara.

Omfattar den svinigheten sådant som drabbat andra än etablerade partiers företrädare, Johan? Det tror jag du menar, men det förtjänar att uttalas.

Vidare ger sig Ann Heberlein idag själv in i debatten mot sin egen osympatiskt tondöva text och förklarar förtjänstfullt varför jag och andra vill ha den där upprättelsen: Självrespekt.

Citat:
Vrede och bitterhet kan benämnas som moraliska känslor, vilket innebär att de är bärare av normer och värderingar. De uppkommer som reaktioner på att grundläggande moraliska värden blivit kränkta genom en avsiktlig handling – som att döda människor med hjälp av en stulen lastbil. Berättigad bitterhet och moralisk vrede är uttryck för individens respekt för sig själv, sina medmänniskor och samhällets gemensamma moral.

Det finns alltså goda skäl att vara både bitter och vredgad efter en oförrätt. Det är sunda, naturliga och moralisk riktiga reaktioner på våld och ondska – så länge som de inte går till överdrift. Om bitterheten och vreden inte står i proportion till kränkningen, om våra känslor driver oss att utkräva hämnd eller ta lagen i egna händer har gränser som inte ska överträdas överträtts. Bitterheten är, som Robert Solomon skriver ”the passion of justice denied”. Bitterhet, vrede och hämndgirighet fyller en viktig funktion i människans psykologi och i vår moral. Moral är nämligen något mer än ett försanthållande av principer. Moral är något vi bryr oss om.

Nu skriver hon förstås inte om oss som länge känt den rättmätiga vreden som bär långsinthetens autencitet inom sig. Som aldrig tvekat om vad som varit rätt och fel, som konsekvent kritiserat brunsmetning och auktoritär åsiktsrepression både mot och från SD. Utan om de som är arga efter terrordådet på Drottninggatan.

Märker ni hur det finns en hierarki, en såpat sluttande plan som gör det svårt att värja sig mot moralisk uppfordran, när man åberopar moraliska principer?

GIVETVIS kommer Johan Westerholm hålla med om att även SD förtjänar del i ursäkten till Danielsson och GIVETVIS skulle Ann Heberlein aldrig förvägra mig och andra rätten att känna självrespektens bitterhet, vrede och hämndgirighet riktad mot ett åsiktsrepressivt, konformistiskt, korkat jävla tyckargille som är mig både intellektuellt och moraliskt underlägsna i sam- och framtidens viktigaste fråga.

Här finns hackordningens och överbudslogikens redskap som både Jimmie Åkesson och Staffan Danielsson gjorde fel i att inte försvara sig med när de demoniserades. Att inte åberopa moraliska principer är inte förtjänstfull neutralitet så mycket som bristande övertygelse och stridslystnad. För att vinna en debatt mot ett moraliserande paradigm som objektivt kostat liv och elände relativt en förnuftig politik - så måste man klandra.

Och klandras ska det, Ann, för att vrida politiken i rätt riktning mot det moralisk rätta, det demokratiskt och mänskligt goda.
Citera
2017-04-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Den ständiga infantiliseringen av alla samhällsområden tror jag faktiskt börjar nå sin kontraproduktiva slutstation.

Ja, jag tror slutstationen nåddes när berättelsen krockade helt med verkligheten efter terrordådet. Det gick att prata om hippiedrömmar, om "kärlek segrar över allt", när det inte ställs mot något reellt, men när man ordnar en manifestation för kärlek efter ett terrordåd och får det vinklat i tv, då vaknar folk till.

För den vanliga svensken har vansinnet gått för långt där. Den barnsliga "fred på jorden"-retoriken blir genast något väldigt skrämmande: "Är det så här vi hanterar terrordåd? Genom att inget göra och hålla armkrok och sjunga kumbaya!" Jag är övertygad om att medias och politikers hantering av dådet upplevdes som betydligt allvarligare än själva dådet. Terror är hemskt, men det har varit för många liknande dåd i Europa att man blivit avtrubbad, och själva dådet var så väntat att det kändes självklart, nästan naturligt. Medias tramsiga och vinklande hantering däremot blev för uppenbar.

Och det är ju inte bara media det där går igen i. Nästan än tydligare i politiken. Symboliken i att ha en barnprogramledare som ansvarig för återvändande IS-terrorister är slående.

Jag tror att folk, precis som jag, är vettskrämd över vad det är för lågbegåvade människor som har makten i landet. Antagligen är det en rejäl tyst storm under ytan vilket fick Strömstedt att försöka "förklara" logiken med kärleksmanifestationer och kampanjer. T o m användandet av ordet "infantil" i texten skvallrar om hur kritiken låtit.

Peak mångkultur nåddes med det där väckelsemötet "hela Sverige skramlar", och peak infantil nåddes antagligen med manifestationen.
Citera
2017-04-16, 11:58
Medlem
Citat:
Som rätt ofta ägnar sig åt rent kremologiska (heter det så?) krumbukter i sina tolkningar av mediedebatten.
Det heter kremlologiska.
Citera
2017-04-16, 12:04
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Den ständiga infantiliseringen av alla samhällsområden tror jag faktiskt börjar nå sin kontraproduktiva slutstation. Som du så riktigt påpekar är vuxna (åtminstone fram till de sk millenials) i allmänhet inte infantila fån som behöver mediers lallande tröst genom tillrättalagda resonemang som inte ska vara stötande för någon (utom högerpopulister i vid bemärkelse förstås). Folk ser och hör allt möjligt som inte medierats genom allmänna medier eller utbildningsväsendet, och folk drar slutsatser av det som ses och hörs. Slutsatser dras även utifrån diverse känslor som inte nödvändigtvis samorkestrerats genom regimtrogna kanaler. Känslan av otrygghet skapar slutsatser liksom rädslan för att man själv eller någon närstående ska falla offer för våldsbrott. Känslan av vanmakt inför vad samhällssektorerna vård, skola och omsorg kan tänkas bidra med (eller inte bidra med) om ytterligare ett år eller två leder till slutsatser. Osäkerhet på arbetsplatser där tidigare allmänt kända och förstådda samverkanskoder inte längre gäller, leder också till slutsatser och ställningstaganden. Rädslan att säga, göra, tänka och känna på fel sätt ligger som en blöt och kvävande brandfilt över dagens offentlighet och för att undvika trampande på någon ymnigt förekommande öm tå blir det väl enklast att, oavsett område, att lägga sig på så beskedligt barnslig nivå som möjligt samtidigt som ingen kritik mot annat än "västerländskt", "vitt" och "män" ses som riskfritt att överhuvudtaget föra fram. Säkrast i alla sammanhang är förstås att avstå kritik helt och ägna sig åt handhjärtan och kärleksbombning av dem som genom sitt störande beteende utmanar vår nutida tappning av berättelserna om den ädle vilden och Davids kamp mot Goliath.

Tecken på att rådande infantilitetskonsensus börjar utmanas (än sitter den hårt i offentlighetens väggar) dyker upp allt oftare, vilket är glädjande. Insikten att vi alla snart kommer att faktiskt vara beroende av dessa verklighetsoförberedda infantilitetsfostrade autokränkta människor för vår överlevnad börjar väl ticka in. När flockens existens är hotad faller individerna in i ledet bakom den resursstarke som blir ledare. I tider av existentiell oro lyssnar vi till husbondens röst. För vissa tillhör husbondens röst någon galen imam eller klanledare, för vissa kommer den från regeringen och andra lyssnar till kapitalisten som förvaltat den gren vi sitter på trots ihärdiga försök från diverse identitetspolitiskt motiverade att såga av den.

GP har senaste veckan publicerat Håkan Boströms "Dessa satans medlöpare" och David Eberhards "Gaphalsarnas skrik kantrar debatten", båda viktiga då de på olika sätt belyser hur extremistisk relativisering och infantilt tillrättaläggande i kombination med en sansad, men tyst, majoritet kan åstadkomma i fråga om auktoritärt samhällsklimat.
http://www.gp.se/ledare/dessa-satans...pare-1.4231459
http://www.gp.se/ledare/eberhard-gap...tten-1.4235779

Den riktiga tungviktaren i sammanhanget är Wall Street Journal, vars redaktionsledning verkar ha vaknat upp inför faran med en helt oanställningsbar autokränkt generation. Nyligen har de publicerat långa intervjuer med såväl Ayaan Hirsi Ali angående faran med lättkränkta särrättighetskrävande islamister som med Jonathan Haidt angående den närmast automatkränkthetsodlande, närmast religiösa, vänsterhegemoni som styr och styrt den akademiska aktiviteten under lång tid men som nu börjat bli så pass absurd att den sansade men tysta majoriteten nu faktiskt börjat harkla. En av de utlösande faktorerna till harklandet är att våldsyttringar gentemot föreläsare med uppfattningar som ansetts bryta mot studenters (och univeristetsledningars) värdegrund begåtts vid amerikanska universitet. Haidt ger en förklaring till hur det kan komma sig att antivåldsbesatta sjw:are faktiskt tar till våld gentemot oliktänkande. Sjw:arna ser allt annat än försvar av och hyllning till, av sjw:arna utsedda utsatta minoritetsgrupper, som våldshandlingar och den som utsatts för våld anses då ha rätt att ta till våld, även fysiskt aggressivt, i självförsvar. Helt sjukt. Båda artiklarna är absolut läsvärda i sin helhet.
https://www.wsj.com/articles/jonatha...age-1491000676
https://www.wsj.com/articles/ayaan-h...ate-1491590469

Ps. Som illustration kan nämnas att den utskämda islamistorganisationen Sveriges Förenade Muslimer som sannolikt ser fram emot en tillvaro utan skattefinansiering använder just den tankefigur som jämställer kritik i medier av en förment utsatt grupps aktiviteter med våld, medialt våld.
http://sverigesmuslimer.se/wp-conten.../SFM170410.pdf

Ja, det är bra artiklar. Dock går de inte läsa (för mig) via dina länkar. Jag har märkt att om man går via Real Clear Politics kan man läsa dem.

Här är den om Haidt:

http://www.realclearpolitics.com/201...ge_406597.html
Citera
2017-04-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Det heter kremlologiska.

Tackar allra ödmjukast.
Lite snabb på tangenterna där och betydelsen av detta ord är enligt Wiki
"forskning om och spekulationer i inbördes styrkeförhållandena i en makthavande grupp"
Så trots allt kanske inte helt fel med viss kremlologi i en tråd som handlar om Mediekriget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in