2017-03-31, 02:12
Medlem
Media123s avatar
Viss vänster väcker hopp
Attacaren America Vera-Zavala

"Så här 15 år senare tycker hon att det var bra att Hillary Clinton förlorade presidentvalet. Clinton pekas ut som medansvarig till att anti-globaliseringsrörelsen från vänster tystades.

– Alla de krig som har medfört den instabilitet vi ser i världen i dag – från och med 11 september 2001 och fram till i dag – har Hillary Clinton antingen stått bakom eller stått i täten för. Bombningarna av Irak, Afghanistan, Libyen, Syrien. Det är en krigshetsare. Jag hade varit mycket mer förkrossad att vakna upp med henne som president än med Trump, säger America Vera-Zavala."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ve...ump-an-clinton
Publicerad:26 november 2016 12.00
Uppdaterad:27 november 2016 22.30
Citera
2017-03-31, 03:28
Medlem
Media123s avatar
"Författaren Lena Andersson
Hon tjänar miljoner och drar storpublik
Di Weekend gjorde ett hembesök i lägenheten i Tensta

Söder är inget som lockar dig?
Nej. Det finns väl inget mer klichéartat än en författare och DN-skribent som bor på Söder? Det är ju lite paradoxalt att många på Söder är så positiva till mångkultur, men bor i ett område där det nästan inte finns någon mångkultur alls. Om man menar allvar med att samhället behöver mer integration så kanske man ska göra något åt sin egen situation.

http://weekend.di.se/intervjuer/tankaren-fran-tensta
Citera
2017-03-31, 09:03
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Media123
Viss vänster väcker hopp
Attacaren America Vera-Zavala

"Så här 15 år senare tycker hon att det var bra att Hillary Clinton förlorade presidentvalet. Clinton pekas ut som medansvarig till att anti-globaliseringsrörelsen från vänster tystades.

– Alla de krig som har medfört den instabilitet vi ser i världen i dag – från och med 11 september 2001 och fram till i dag – har Hillary Clinton antingen stått bakom eller stått i täten för. Bombningarna av Irak, Afghanistan, Libyen, Syrien. Det är en krigshetsare. Jag hade varit mycket mer förkrossad att vakna upp med henne som president än med Trump, säger America Vera-Zavala."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ve...ump-an-clinton
Publicerad:26 november 2016 12.00
Uppdaterad:27 november 2016 22.30

Hon är intressant som ett exempel på hur vänstern bytte fot under 00 talet genom att gå från globaliseringsmotstånd till att omfamna mångkulturalismen. Hon var en ledande person i Attac och även nu som dramatiker har hon satt upp en pjäs på Dramaten om hijab. Inte vassaste kniven i lådan men helt klart om man ska utnämna en person som personifierad skiftet i Sverige så ligger hon bra till.
Senast redigerad av densistasovjet 2017-03-31 kl. 09:08.
Citera
2017-03-31, 11:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det verkar finnas en röd tråd för Ekdals val av intervjuobjekt...
Förutom det faktum att Richard Swartz inte är judisk på något sätt. Släkten är ursprungligen värmländsk.

Hmmm... jag har inte betvivlat uppgifterna om någon judisk anförvant i släkten pga Richard Swartz intresse/beundran för judar och samtidiga nedlåtande inställning till svenskar t.ex:

Citat:
...mycket mer än denna välfärdsstat har vi ju inte att erbjuda: i stället för att känna oss förolämpade borde vi försöka förstå flyktingar som klagar över mörker, kyla, barrskog, oätlig mat, så kallade städer utan människor och med två bilar som på gatan långsamt rör sig i motsatt riktning.

Något vi själva står ut med – ”av födsel och ohejdad vana” – men i längden förmodligen ingen annan halvvägs normal människa.

Och de stackars flyktingarna har ju ändå kommit hit för att stanna.

https://unvis.it/dn.se/ledare/kolumn...tatens-vantrum

https://unvis.it/dn.se/ledare/kolumn...verige-behover

https://www.svd.se/franzos-radlos-i-...-ingenmansland

Givet Ekdals val av intervjuobjekt för att skildra nationalismen i Europa, så ska det bli intressant att se, hur hans berättelse kommer att se ut.
Citera
2017-03-31, 12:01
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Helt klart läsvärt av nån som heter Peter Kadhammar. Okänd för mig, trots att jag ofta surfar in på pajastidningen Aftonbladets hemsida.

Kadhammar ställer sig frågan, när vänstern blev idioter. En vänstersnubbe som sett sig själv i spegeln på morgonen? I dagen efters kranka blekhets ljus? Kanske det. Hur som helst är det läsvärt.

http://www.aftonbladet.se/a/WPGEL/na...erresonemanget
https://unvis.it/aftonbladet.se/a/WP...nstern-idioter

I korthet går resonemanget ut på att vänstern förmodligen borde börja fundera över vad fan man håller på med. Det är ju inte så att man växer sett till anhängare. Särskilt inte i Sverige.

Istället växer de hemska högernationalistiska Sverigedemokraterna. Och starkare och starkare blir också olika etniska och religiösa särintressen som till och med hos självaste socialdemokraterna gjort det partiet till mer ett parti för särintressen än ett parti för oss svenskar och utlänningar som bara vill leva ifred. Ett parti inte alls för Sverige. Inte för att Kadhammar skriver om just detta sista, men det ligger i förlängningen av det han skriver. Av att han med sin franka frågeställning bara konstaterar att den svenska vänstern blivigt inget annat än rena idioter. Pajaser. Clowner. Pajasclowner.

I övrigt. Länge leve Sverige och oss svenskar. De utlänningar som inte gillar oss och vårt land kan dra åt helvete. Och snart kommer det, tro mig, att vara helt ok att säga just så. Säga just så. Kanske till och med att politiskt praktiskt agera så. Vem vet? Vem vet? Bäva månde mångkulturalisterna! Söärskilt de som huserar på våra ledarsidor.

Överdriver som vanligt. Men det måste man göra ibland. För att driva hem poängen.

Det Kadhammar gör här är att sprida konspirationen om kulturmarxismen. Något som vi foliehattar på Flashback gjort i många, många år.

Han nämner den inte vid namn men beskriver mycket riktigt hur vänstern började applicera marxismen på våra normer och kultur efter att den ekonomiska marxismen kollapsade 1989. Därav orden "kultur" och "marxism".

Själv är jag en ännu större foliehatt och menar att kulturmarxismen är designad för att förstöra den västerländska och fria världen inifrån, speciellt nationalismen då den står i vägen för ett globalt kommunistiskt maktövertagande, eller det vi idag kallar "Globalism". Kina och EU har aldrig stått närmare varandra än idag, och båda är militanta motståndare till patrioten Trump. Man kanske inte vill ha en värld som den Stalin förespråkade men definitivt den värld Miljöpartiet förespråkar, vilket egentligen är samma sak: noll ekonomisk tillväxt och där bara gigantiska monopolföretag kan tjäna pengar. De gröna partierna är de nya kommunisterna och totalitära. Med islam har de mycket gemensamt, särskilt när det gäller yttrandefriheten och viljan att styra minsta lilla detalj i samhället. Inte konstigt att de gröna partierna och islam tenderar att söka sig till varandra.

Har jag fel? Kanske, men tänk om jag har rätt.
Citera
2017-03-31, 12:12
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det Kadhammar gör här är att sprida konspirationen om kulturmarxismen. Något som vi foliehattar på Flashback gjort i många, många år.

Han nämner den inte vid namn men beskriver mycket riktigt hur vänstern började applicera marxismen på våra normer och kultur efter att den ekonomiska marxismen kollapsade 1989. Därav orden "kultur" och "marxism".

Själv är jag en ännu större foliehatt och menar att kulturmarxismen är designad för att förstöra den västerländska och fria världen inifrån, speciellt nationalismen då den står i vägen för ett globalt kommunistiskt maktövertagande, eller det vi idag kallar "Globalism". Kina och EU har aldrig stått närmare varandra än idag, och båda är militanta motståndare till patrioten Trump. Man kanske inte vill ha en värld som den Stalin förespråkade men definitivt den värld Miljöpartiet förespråkar, vilket egentligen är samma sak: noll ekonomisk tillväxt och där bara gigantiska monopolföretag kan tjäna pengar. De gröna partierna är de nya kommunisterna och totalitära. Med islam har de mycket gemensamt, särskilt när det gäller yttrandefriheten och viljan att styra minsta lilla detalj i samhället. Inte konstigt att de gröna partierna och islam tenderar att söka sig till varandra.

Har jag fel? Kanske, men tänk om jag har rätt
.

Jag tror vi båda får vira ett extra varv folie i våra hattar, för jag tror att du har träffat huvudet på spiken. All verksamhet som Miljöpartiet driver har som mål att minska den ekonomiska tillväxten. Därför lierar man sig med kommunister och med islamister. Säg det kommunistiska eller islamistiska samhälle som har ekonomisk tillväxt? Oavsett vilka av dessa två som tar makten når Miljöpartiet sitt mål.

Multikulturen och även klimatalarmismen, som dock inte är topic här, är bara verktyg för att skapa nolltillväxtsamhället.
Citera
2017-03-31, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Hon är intressant som ett exempel på hur vänstern bytte fot under 00 talet genom att gå från globaliseringsmotstånd till att omfamna mångkulturalismen. Hon var en ledande person i Attac och även nu som dramatiker har hon satt upp en pjäs på Dramaten om hijab. Inte vassaste kniven i lådan men helt klart om man ska utnämna en person som personifierad skiftet i Sverige så ligger hon bra till.
Hon beskriver själv hur hon bytte ämne för sin agitation, när det inte längre var comme-il-faut med antiglobalism. Finns det något hon inte är beredd att göra, för att få känna den friska luften i håret, stående på de imaginära barrikaderna?

Hennes artikel i DN (http://www.dn.se/kultur-noje/america...-ar-redan-har/ )om alla fasansfulla otidaktigheter som muslimer drabbas av i Sverige är läsvärd, som dokument över kondenserade PK-åsikter. Och det faktum att den får en helsida i DN säger att kulturredaktionen där har en bit att vandra, innan den kommer i kontakt med verkligheten. Det handlar om ljusår.
Citera
2017-03-31, 22:09
Medlem
RistoKarvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
KOA klargör:

https://morklaggning.wordpress.com/2...id/#more-16202

Kort klarifiering här, det är inte KOA själv som skrivit texten, det är (citat KOA) "en text av en av mina trognaste läsare, och kommentatorer. Eftersom han är ung, så måste han skriva anonymt. Det är nödvändigt för de flesta fria samhällskritiker, i dagens Sverige."

Mycket läsvärt, rekommenderas varmt.
Citera
2017-04-01, 00:52
Medlem
snusmumrik50s avatar
Jens Ganman sågar PK-journalistiken längs med fotknölarna i en intervju.
Mycket sevärd.

https://www.youtube.com/watch?v=IsLDTmQzjoo
Citera
2017-04-01, 02:40
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Helt klart läsvärt av nån som heter Peter Kadhammar. Okänd för mig, trots att jag ofta surfar in på pajastidningen Aftonbladets hemsida.

Kadhammar ställer sig frågan, när vänstern blev idioter. En vänstersnubbe som sett sig själv i spegeln på morgonen? I dagen efters kranka blekhets ljus? Kanske det. Hur som helst är det läsvärt.

I korthet går resonemanget ut på att vänstern förmodligen borde börja fundera över vad fan man håller på med. Det är ju inte så att man växer sett till anhängare. Särskilt inte i Sverige.

Istället växer de hemska högernationalistiska Sverigedemokraterna. Och starkare och starkare blir också olika etniska och religiösa särintressen som till och med hos självaste socialdemokraterna gjort det partiet till mer ett parti för särintressen än ett parti för oss svenskar och utlänningar som bara vill leva ifred. Ett parti inte alls för Sverige. Inte för att Kadhammar skriver om just detta sista, men det ligger i förlängningen av det han skriver. Av att han med sin franka frågeställning bara konstaterar att den svenska vänstern blivigt inget annat än rena idioter. Pajaser. Clowner. Pajasclowner.

I övrigt. Länge leve Sverige och oss svenskar. De utlänningar som inte gillar oss och vårt land kan dra åt helvete. Och snart kommer det, tro mig, att vara helt ok att säga just så. Säga just så. Kanske till och med att politiskt praktiskt agera så. Vem vet? Vem vet? Bäva månde mångkulturalisterna! Söärskilt de som huserar på våra ledarsidor.

Överdriver som vanligt. Men det måste man göra ibland. För att driva hem poängen.

Kadhammar berättar rätt hafsigt men korrekt att vänstern har kommit att domineras av intersektionalism och postmodernism. Liksom nyligen Åsa Linderborg sörjer han att vänstern därigenom givit upp klasskampen.

Än en gång, det är hos vänstern intressantare tankar mot mångkultur ses i dag.

Om vi rör oss till större tänkare inom vänstern får man en grundligare beskrivning över läget. Och dessa uttrycker inte i första hand sorgen över klasskampskapitulationen (klasskampen var trots allt en annan sorts identitetspolitik) utan hur det postmoderna tankegiftet håller på att utplåna vetenskaplig metod, förnuft och verklighetsförankring, inte längre bara inom humaniora utan också i samhällsvetenskaperna. I förlängningen hotas hela västvärldens upplysningsprojekt, individualism och äkta liberalism. Här förenar de sig med Haidt (som inte längre vill kalla sig vänster).

Den välskrivande och -tänkande vänsterkvinnan ("liberal, in the old sense") Helen Pluckrose skriver i Areo om

Citat:
HOW FRENCH “INTELLECTUALS” RUINED THE WEST: POSTMODERNISM AND ITS IMPACT, EXPLAINED

Postmodernism presents a threat not only to liberal democracy but to modernity itself. That may sound like a bold or even hyperbolic claim, but the reality is that the cluster of ideas and values at the root of postmodernism have broken the bounds of academia and gained great cultural power in western society. The irrational and identitarian “symptoms” of postmodernism are easily recognizable and much criticized, but the ethos underlying them is not well understood. This is partly because postmodernists rarely explain themselves clearly and partly because of the inherent contradictions and inconsistencies of a way of thought which denies a stable reality or reliable knowledge to exist. However, there are consistent ideas at the root of postmodernism and understanding them is essential if we intend to counter them. They underlie the problems we see today in Social Justice Activism, undermine the credibility of the Left and threaten to return us to an irrational and tribal “pre-modern” culture.

[...]

Our current crisis is not one of Left versus Right but of consistency, reason, humility and universal liberalism versus inconsistency, irrationalism, zealous certainty and tribal authoritarianism. The future of freedom, equality and justice looks equally bleak whether the postmodern Left or the post-truth Right wins this current war. Those of us who value liberal democracy and the fruits of the Enlightenment and Scientific Revolution and modernity itself must provide a better option.

I det parti som jag utelämnade ges en bra sammanfattning av idéerna från Foucault, Derrida et al och hur de fick fäste i vänstern. Hon beskriver förvisso sig själv som hemmahörande till vänster (liberalismen är ju den ursprungliga vänstern) och därför ser hon också ett nytt, liknande hot från höger i trumpismen.

https://areomagazine.com/2017/03/27/...act-explained/

I samma anda vill jag också länka hennes mer personliga text där hon berättar varför hon inte längre vill är feminist:

https://areomagazine.com/2016/12/29/...as-a-feminist/
Citera
2017-04-01, 09:24
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Kadhammar kritiserar ett överdrivet fokus på identitetspolitik hos vänstern. Det är ingen ny tanke för Aftonbladet där inte minst kulturchefskan Åsa Linderborg länge kämpat den renlärige leninistens kamp på barrikaderna identitetspolitiska irrläror. Samhället kan endast bli jämlikt och rättvist gentemot alla raser, kulturer och identiteter under en fast styrning, helst under proletariatets diktatur och om det inte låter sig göras så kan man alltid höja skatten och dela ut pengarna så att alla blir snälla och ingen diskriminering längre förekommer. Eftersom källan till allt ont inklusive rasism och diskriminering är kapitalismens rovdrift som skapar elände och fattigdom, och de fattiga blir då automatiskt rasister, IS-terrorister och allt annat otyg.
Riktigt så korkad är inte Kadhammar att han driver resonemanget lika långt, men grundtanken är där. Bara vänstern återvänder till Den Rätta Läran så blir allt bra. I Kadhammars tolkning verkar det räcka med att folk röstar på Löfven.
Linderborg, Kadhammar och de andra låtsasfäktarna mot identitetspolitiken är alltså att likna vid falska profeter. De försöker använda både identitetspolitik och kritiken mot den för sina egna syften, att genomföra en slags vänsterkupp. Även om vänsterkuppen bara handlar om fortsatt styre för Stefan Löfven.
Citera
2017-04-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusmumrik50
Jens Ganman sågar PK-journalistiken längs med fotknölarna i en intervju.
Mycket sevärd.

https://www.youtube.com/watch?v=IsLDTmQzjoo
Mycket bra intervju som jag tycker alla borde se. Första gången på mycket länge som man känner att en svensk journalist är bildad och intelligent. Jag har tidigare trott att han var en av de vanliga dumskallarna, fast på rätt sida, men här märker man direkt att så inte är fallet. Tråkigt nog lät Engelau honom inte utveckla sina resonemang så mycket utan avbröt med instick och nya frågor. Men det är lätt att sitta här och kritisera.

För övrigt så undrar jag om inte regimen nu har gått över gränsen i och med granskningen av de här båda facebookgrupperna som skriver om missförhållanden i vården och polisen. Jag har inte sett någon enda som försvarar regimen i det här fallet, och många tycks istället ha vaknat och börjat fatta åt vilket håll vi är på väg när sådan här verksamhet betraktas som subversiv.

Fnordspotting skriver om det idag.

https://fnordspotting.blogspot.se/20...ar-spansk.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in