Citat:
'Falsk ekvivalens'?
Njä. Just på den punkten får vi nog ge medieetablissemanget rätt tycker jag.
Visst fanken handlar det om samma grundläggande skiftningar i narrativ och prioriteringar.. Sen visst, vi kan starta femton trådar om alla sätt som företeelserna (Trump,LePen,SD, Farage, Wilders..) skiljer sig åt.
Njä. Just på den punkten får vi nog ge medieetablissemanget rätt tycker jag.
Visst fanken handlar det om samma grundläggande skiftningar i narrativ och prioriteringar.. Sen visst, vi kan starta femton trådar om alla sätt som företeelserna (Trump,LePen,SD, Farage, Wilders..) skiljer sig åt.
Ja, media applicerar samma narrativ på objektivt annorlunda fenomen.
Ungefär som om man skulle likställa svenska mäns beteende med talibaner.
Citat:
Det är svårt att genomföra politisk förändring i en demokrati om man alienerat folket och potentiella bundsförvanter. Trump verkar vara expert på detta, vilket jag bedömer som utomordentligt klantigt av en politiker.
Fullt möjligt att jag har fel. Det märker vi på sikt.
Citat:
Det som skiljer Trump är egentligen inte hans plumphet eller "ickeakademiskhet". Inte heller att han "egentligen inte är politiker". Nej, det är en enda sak som är helt avgörande och den stora skillnaden: Trump gör klart att han under inga som helst omständigheter solidariserar sig med media- och politikerkasten. Och kastmedlemmarna förstår det, känner det, lever med det, räds det. Pöbeln satte en man på kaptensposten, som inte bara vägrar vara en av kastens förtrogna, utan aktivt förtalar och motarbetar dem.
Det är samma fenomen när Schyffert, professor Schultz och resten av (oh the irony) intelligentian gör narr av pöbelns stöd till Peter Springare och gör så, i en för ändamålet dedikerad facebookgrupp. Roar sig kungligt åt allmogens stavfel, multipla utropstecken och versalanvändning. När så en fellow aristokrat, likt en gång Olof Palme (och om honom tycker jag inte), som Tino Sanandaji, vägrar kliva in i den kamratliga folkuppfostringssfären, så vänder man sig även mot honom. Med metoder som man bara dagen före ville bränna meningsmotståndare på bål för att ha använt sig av.
Det är samma fenomen när Schyffert, professor Schultz och resten av (oh the irony) intelligentian gör narr av pöbelns stöd till Peter Springare och gör så, i en för ändamålet dedikerad facebookgrupp. Roar sig kungligt åt allmogens stavfel, multipla utropstecken och versalanvändning. När så en fellow aristokrat, likt en gång Olof Palme (och om honom tycker jag inte), som Tino Sanandaji, vägrar kliva in i den kamratliga folkuppfostringssfären, så vänder man sig även mot honom. Med metoder som man bara dagen före ville bränna meningsmotståndare på bål för att ha använt sig av.
Att i motreaktion sänka sig till, eller under, PK-haveristernas nivå tror inte jag är en framgångsrik strategi.