2017-11-29, 16:28
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Norge är ännu mer Palestina-vänligt än Sverige (i regel). Denna tråd började 2011, långt innan Morgot tillträdde. Kort sagt: teorierna håller inte för minsta lilla granskning och de känns dessutom off-topic.

Norge har inte erkänt Palestina. En stor skillnad.
Länken var från 2009 inför valet 2010. De var redan då irriterade på Bild.
Och det blev inte bättre 2014 med margot. (råkade skriva fel årtal tidigare, editerat nu)

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
(2014). OK, nu börjar det likna nåt. Israel har stört sig på Sverige sedan Palmes dagar för att han brukade mysa med Arafat så nu ska Sverige själva få smaka på hur kul det är med MENA-invasion. Tja, det är åtminstone en sammanhängande berättelse. Den har dock några brister, eftersom den första asylchocken som Sverige fick var från Chile efter kuppen, den andra var mestadels bulgarienturkar vilket till slut triggade Luciabeslutet, och den tredje och dittills största var Jugoslavien. Så det är ju inte som att Sverige var helt normalt ända tills MENA knackade på dörren på allvar under 00-talet. Sjuklöverns galenskap etablerades långt, långt innan det.

Nota bene: Att Sverige lider av migrationsgalenskap alldeles på egen hand står naturligtvis inte i motsatsförhållande till förekomsten av "puppetmasters", båda sakerna kan vara sanna samtidigt. Men med tanke på hur vi hanterade chilenare, assyrier, bulgarienturkar, bosniaker/kosovoalbaner etc när dessa knackade på dörren så kan det inte ha krävt särskilt mycket ansträngning eller påtryckningar för att få oss att fortsätta som förut...

Det krävs väl ingen MENA invasion för att etablera mångkultur? Det går väl bra med "vanlig" mångkultur om den finns tillgänglig. Mångkulturen spikades på 70 talet. Efter påtryckningar "från du vet vem"
Och du kan gå tillbaka till tiden före Palme:
Folke Bernadotte. Mördad i Jerusalem i en aktion godkänt av ingen mindre än Yitzhak Shamir.
Citat:
Många israeler ansåg att Folke Bernadottes medlarförsök var till nackdel för Israel. Man menade att Bernadotte stod i vägen för ett Storisrael, eftersom han tänkte sig att det vid sidan om den judiska staten också skulle finnas en palestinsk stat, och att de palestinska flyktingarna skulle få återvända. Sternligans ledning beslöt i augusti 1948 att Folke Bernadotte skulle mördas

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte

Allt går igen. Mål och medel.
Senast redigerad av longbow4y 2017-11-29 kl. 16:30.
Citera
2017-11-29, 16:49
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
Eh? För att jag skrev filmtiteln på engelska? OK, "Det mörka hotet" då, om du är så petnoga med att använda svenska titlar. Annars tycker jag både originaltiteln och den svenska översättningen suger apa.

Nej, för att du jiddrar bort och "inte kan förstå dig på" kärnan i samtalet.
Det hela är enkelt som en plätt, och du är skarp som fan, så jag undrar vad som saknas dig vad gäller JQ och liknande?
Citera
2017-11-29, 16:52
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
(2014). OK, nu börjar det likna nåt. Israel har stört sig på Sverige sedan Palmes dagar för att han brukade mysa med Arafat så nu ska Sverige själva få smaka på hur kul det är med MENA-invasion. Tja, det är åtminstone en sammanhängande berättelse.

Fel. Israel har stört sig på Sverige sedan Folke Bernadottes dagar. Folke Bernadotte, som tilhörde den svenska kungafamiljen, mördades av Sternligan vars medlemmar bland andra var Yitzhak Shamir som sedermera blev premiärminister i Israel. Att kronprinsessan Victoria och prins Daniel döpte deras förstfödda till Estelle kanske kan ses som en pik gentemot Israel? Vad vet jag?!

Pikant är Bonnierägda mediers agerande så fort som Israel hetsar upp sig på nåt som Margot Wallström har gjort. Agerar Bonnierägda medier då som proxy åt utrikesdepartementet i Israel eller ej?

"I egenskap av Rödakorsman fick Folke Bernadotte i uppdrag att medla i Palestina av FN:s generalförsamling 21 maj 1948. Efter ett första förslag, som handlade om en union, kom Bernadotte med ett förslag om två oberoende stater. Detta senare förslag hade som sju grundprinciper:

Det måste åter bli fred i Palestina och varje möjligt steg måste tas för att säkerställa att fientligheter inte återupptas och att harmoniska relationer mellan araber och judar i slutändan återupprättas.
En judisk stat kallad Israel finns i Palestina och det finns inga vettiga anledningar att antaga att så inte kommer att vara fallet även i fortsättningen.
Denna stats gränser måste slutgiltigt avgöras antingen genom en formell överenskommelse mellan parterna ifråga eller, om en sådan överenskommelse inte kan nås, av Förenta Nationerna.
Det måste hållas fast vid principen om geografisk homogenitet och integration, som skall vara ledande när det gäller uppdragande av gränser, och tillämpas lika för arabiska och judiska territorier, vars gränser därför utan eftergift skall kontrolleras av vad som avses i resolutionen daterad 29 november.
Rätten för oskyldiga, som ryckts bort från sina hem av den rådande terrorn och krigets brandskattningar, att återvända till sina hem, skall erkännas och innebörden sättas i verket, med garantier för korrekt kompensation för det ägda till dem som händelsevis väljer att inte återvända.
Staden Jerusalem skall, på grund av sin religiösa och internationella betydelse och komplikationsgraden hos inblandade intressen, behandlas för sig själv och på speciellt sätt.
Internationellt ansvarstagande skall tillämpas, i de fall där det är önskvärt och nödvändigt, och ges i form av internationella garantier som ett medel för att undanröja existerande farhågor, framför allt rörande gränser och mänskliga rättigheter.
Detta andra förslag innefattade bland annat följande delförslag:

Situationen skulle stadgas genom en formell fred eller åtminstone ett vapenstillestånd.
Gränserna mellan de arabiska och judiska territorierna skulle, i frånvaro av en överenskommelse mellan araber och judar, bestämmas av Förenta Nationerna.
Negev skulle vara arabiskt territorium.
Gränsen skulle gå från Faluja nordnordöst om Ramleh och Lydda (som båda skulle innefattas i arabiskt territorium).
Galileen skulle vara judiskt territorium.
Haifa skulle vara en fri hamn, och Lydda flygplats skulle vara fri flygplats.
Staden Jerusalem, därmed menande det område som fastslås i generalförsamlingresolutionen daterad 29 november, skall avhandlas separat och skall placerad under kontroll verkställd av Förenta Nationerna, under maximalt möjlig autonomi för dess arabiska och judiska samhällsorganisationer, med garanterat skydd av och tillträde till de heliga platserna och fri religionsutövning.
Förenta Nationerna skall upprätta en rådskommission för Palestina.
Rätten för de arabiska flyktingarna att återvända till sina hem i judiskkontrollerat territorium skall fastslås av Förenta Nationerna, och deras återhemvändande, återbosättning och ekonomiska och sociala rehabilitering, och erhållande av betalning som ersättning för egendom till dem som väljer att inte återvända, skall övervakas och assisteras av Förenta Nationernas upprättade rådskommission.
Detta Bernadottes andra förslag upprättades i konsultation med brittiska och amerikanska sändebud. I vilken omfattning dessa sändebud påverkade förslaget, är inte känt, men deras och Bernadottes åsikter var till stor del överensstämmande enligt vad samtliga senare uttalat. Förslaget offentliggjordes strax före det amerikanska presidentvalet och blev besvärande för president Harry S. Truman som reagerade med en starkt pro-sionistisk deklaration. Detta, tillsammans med att ett framförhandlat vapenstillestånd inte respekterades, bidrog till att förslaget föll i FN.

Folke Bernadottes ersattes efter sin död av sin assistent, amerikanen Ralph Bunche, som så småningom lyckades förhandla fram en vapenvila.

...
Många israeler ansåg att Folke Bernadottes medlarförsök var till nackdel för Israel. Man menade att Bernadotte stod i vägen för ett Storisrael, eftersom han tänkte sig att det vid sidan om den judiska staten också skulle finnas en palestinsk stat, och att de palestinska flyktingarna skulle få återvända. Sternligans ledning beslöt i augusti 1948 att Folke Bernadotte skulle mördas."

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte
Citera
2017-11-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Norge har inte erkänt Palestina. En stor skillnad.
Länken var från 2009 inför valet 2010. De var redan då irriterade på Bild.
Och det blev inte bättre 2014 med margot. (råkade skriva fel årtal tidigare, editerat nu)

Det krävs väl ingen MENA invasion för att etablera mångkultur? Det går väl bra med "vanlig" mångkultur om den finns tillgänglig. Mångkulturen spikades på 70 talet. Efter påtryckningar "från du vet vem"
Och du kan gå tillbaka till tiden före Palme:
Folke Bernadotte. Mördad i Jerusalem i en aktion godkänt av ingen mindre än Yitzhak Shamir.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte

Allt går igen. Mål och medel.

En central fråga.

Deltagarna i tråden är väl i stort sett ense om vilka det var som dels kampanjade för mångkulturens införande och dels försåg aktivisterna med tillgång till de nödvändiga mediala megafonerna för att kunna få igenom beslutet. Det finns ju till och med en akademisk avhandling som beskriver förloppet och vilka som var aktiva. Om detta råder det väl inga tvivel längre.

Men nu kommer den springande punkten. Vad är det som säger att man upphörde att driva agendan bara för att mångkulturen fick sitt första lagstöd?

När det gäller aktivism är ju lagstiftning enbart en första glipa, en fast punkt där man kan ta spjärn med spettet för att verkligen börja bända.

Vad talar för och vad talar emot?
Senast redigerad av Ottokar 2017-11-29 kl. 17:00.
Citera
2017-11-29, 17:03
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
(2014). OK, nu börjar det likna nåt. Israel har stört sig på Sverige sedan Palmes dagar för att han brukade mysa med Arafat så nu ska Sverige själva få smaka på hur kul det är med MENA-invasion.
Det finns ett mönster.
Folke Bernadotte upplevs som ett hot mot storisrael. Mördad 1948. Mördarna blir hjältar

Olof Palme: Skakade hand med Arafat redan 1972. Mördad.

Anna Lindh: Kritiserade Israel.
Citat:
Israels förre ambassadör Zvi Mazel, går till våldsam attack mot regeringen och Svenska kyrkan.

»Det var dagar när det kändes som hela det svenska samhället var emot oss. Svenskar struntar i allmänhet i utrikespolitik och i Europa, men de bryr sig om Israels beteende i Mellanöstern. Ibland undrar jag om de inte helst skulle vilja att vi begick kollektivt självmord och försvann från kartan.«
...
»Anna Lindh var värst. Hon brukade fördöma oss, säga att vi skapade extremism eftersom det finns en risk att palestinierna förlorar allt hopp. Att Israel var en demokrati som balanserade på en väldigt tunn linje. Hon var väldigt arrogant. Vad fick henne att tro att hennes eget land var så fantastiskt? Jag protesterade så klart, men fick kalla handen.«
https://www.fokus.se/2006/02/sverige...-antisemitism/
Hon blir mördad.

En säkerhetsvakt begår självmord genom att skjuta sig själv i magen i Reinfeldts bostad när Reinfeldt besöker Aftonbladet 2012. Ni hör hur dumt det låter? I Magen. Självmord? Ingen är så dum.

Nog är det ett mediekrig alltid. Mål och medel.

edit: Riksdagsfråga 2003
Citat:
av Yvonne Ruwaida (mp) till utrikesminister Anna Lindh om israeliska säkerhetspolisen Mossad

Enligt internationella medier, citerade i DN den 20 januari 2003, så har israeliska säkerhetspolisen Mossad fått lov att döda dem som man betraktar som "fiender" var som helst i världen.
...
Mossad har fått kraftigt ökade anslag, ny chef @ och möjlighet till "preventiva operationer", det vill säga mord, även i vänskapligt sinnade länder som USA, Storbritannien och Australien, förklarar före detta agenter.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...mossad_GQ11418

Är det agendasättning, mediekrig eller bara krig?
Senast redigerad av longbow4y 2017-11-29 kl. 17:10.
Citera
2017-11-29, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droidlife
Nej, för att du jiddrar bort och "inte kan förstå dig på" kärnan i samtalet.
Det hela är enkelt som en plätt, och du är skarp som fan, så jag undrar vad som saknas dig vad gäller JQ och liknande?
"Kärnan i samtalet"? Nej, vad jag sa att jag inte kunde förstå är varför man vill ge 7K-politiker ansvarsfrihet genom att göra dem till hjälplösa verktyg som inte ville ha mångkultur egentligen, de bara lydde order. Som att Bengt Westerberg gråter sig till sömns varje kväll för att han egentligen ville vara bästa kompis med Bert och Ian och stoppa invandringen, men piskades att öppna gränserna av nån judisk Tengil/Sauron/Moses/Darth Vader/whatever. Jag tror personligen att Westerberg myser och är nöjd som fan och runkar det som är kvar av hans gamla skinnflik i upphetsning över att ha missbrukat Sverige som nån jävla livbåt för hela världen.

Om man anser att det finns betydligt fler skyldiga än 7K-politikerna själva så är jag fine med det. Man får dra hela mänskligheten inför skranket för mitt vidkommande. Men kom bara inte dragandes med att Palme, Westerberg, Reinfeldt, Leissner, Gahrton etc är hjälplösa offer som inte ville ha massinvandring egentligen, för det köper jag då fan inte.
Citera
2017-11-29, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det enkla svaret är att vi är det mest amerikaniserade landet och det enda landet i västvärlden där det inte finns ett enda större av globalisterna icke kontrollerad media. Korrigera mig om jag har fel, men svensk media ägs i princip av tre spelare (Staten undantagen).

Ber er notera att det verkliga vansinnet bokstavligt talat satte in när Schipstedt fått kontrollen över SvD.

Jag tycker ju om att citera mig själv så jag kan ju fortsätta med det.

Min uppfattning är att svenskarna befinner sig i en kniptång där två "block" driver parallella delvis samverkande agendor:

1. EUs centrala tjänstemannastyrda organ som driver den långsiktiga agendan att Europas Förenta Stater ska bildas.

2. Globalisterna i form av inkarnationer som Soros som vill spräcka nationalstaterna i Europa pådrivna dels av kommersiella intressen och dels av idealistiska skal.

Globalisterna är inte synonymt med guds egendomsfolk men en oproportionellt stor andel av dem tillhör folket. Och ja - de har systematiskt köpt upp medias megafoner för att kunna driva sin agenda.

Sen finns ett oöverskådligt myller av NGOs, politiska aktivister, idealister och karriärister som mer eller mindre medvetet driver de här spåren.

Mångkulturen är egentligen inte målet i sig utan ett verktyg för att bryta upp nationalstaterna. Att det kommer att leda till ett sämre liv för svenskarna är en trist bieffekt. Men som Lenin ska ha sagt - Man kan inte göra en omelett utan att knäcka ägg!
Senast redigerad av Ottokar 2017-11-29 kl. 17:31.
Citera
2017-11-29, 17:35
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
"Kärnan i samtalet"? Nej, vad jag sa att jag inte kunde förstå är varför man vill ge 7K-politiker ansvarsfrihet genom att göra dem till hjälplösa verktyg som inte ville ha mångkultur egentligen, de bara lydde order. Som att Bengt Westerberg gråter sig till sömns varje kväll för att han egentligen ville vara bästa kompis med Bert och Ian och stoppa invandringen, men piskades att öppna gränserna av nån judisk Tengil/Sauron/Moses/Darth Vader/whatever. Jag tror personligen att Westerberg myser och är nöjd som fan och runkar det som är kvar av hans gamla skinnflik i upphetsning över att ha missbrukat Sverige som nån jävla livbåt för hela världen.

Om man anser att det finns betydligt fler skyldiga än 7K-politikerna själva så är jag fine med det. Man får dra hela mänskligheten inför skranket för mitt vidkommande. Men kom bara inte dragandes med att Palme, Westerberg, Reinfeldt, Leissner, Gahrton etc är hjälplösa offer som inte ville ha massinvandring egentligen, för det köper jag då fan inte.

Politiker är tards.
De drivs av ideologi, som kommer uppifrån / utifrån.
Det "goda" är att släppa in noggers och araber som "flyyyr för sina liiiv", right? Ja, det är det universellt goda hos den cuckade nu-vita människan. Det var inte så under kolonialismen. Då svassade "Literally Hitler" runt med självförtroende och tog hand om andra kulturer och folk balls deep. Så vilka är då ideologierna, och vilka står bakom respektive ideologi, och vilka tankemönster och motivationer ligger till grund för dem? Här hittar du "old beef" som den mellan bofasta och kringvandrande. Vad gäller JQ så är det hela snorenkelt. En part har varit evigt subversiv och klängig, den andre har varit reserverad och frånstötande, typ 300 gånger. Idag lever vi i en slags hyperverklighet där dessa gamla mönster når sin kulmen igen, genom modern teknik. Allt på den politiska spelplanen har med dessa gamla konflikter att göra, och om man förstår det så kan man förstå vad som motiverar spelarna kring brädet, och deras diverse pjäser och running dogs. Därefter kan dessa element isoleras och pekas ut och tas itu med.

Löfven är vänster, och ser till "den lilla människan", vilken efter det att internationalen kukade ur blev blatten, istället för LortKalle ute i Skethöle socken. Bakom det "rättvisemomentum" som driver vänstern finns en solidaritet som har hijackats av främmande, mycket inflytelserika folkslag.

Vita nationer kan rocka vilket styrelseskick som helst, inklusive det som libertarianerna drömmer om. Politik är oviktig i en sådan homogen miljö, men den är ett vapen emellan grupper. Tidigare fanns det starka motsättningar emellan klasser inomgruppsligt, men detta är inte så starkt idag eftersom vi vita har rett ut den värsta fattigdomen, och alla glider ganska skön, globalt sett. Nu för tiden handlar det om en slags kvarvarande psykos ifrån "old beef", där rädsla och maktanspråk styr. Rasismen är top tier vad gäller våra samhällen, men vita tillåts inte vara rasistiska längre. BLM är ok. Araber är ok. Asiater är, meh.
J*dar är front & center, alltid, men samtidigt orörbara.

Konflikten idag handlar om "vilken värld vi vill ha", där en, pgr av sitt kynne, vill ha en global sådan, där alla kan hänga med, medans den andre vill pumpa på bromspedalen.

Det pågår ett inbördeskrig inom j*denheten nu, där ett segment kallar på besinning, och ett annat (hela msm bland annat) är SJW tier. Psykologin styr här, som allt annat. Gammal, gammal psykologi, och bollen rullar tills den blir stor och stark som nuvarande hysteri och polarisering.

Vad som skall fram de kommande decennierna, för att besinning skall nås, är rasrealism, JQ och den bakomligande psykologin. Utan att dessa saker är förstådda och drivande i debatten så kommer man fortsätta att famla runt med "color of your skin" och antisemitism tills j*darna har kört firma "Västvärlden Inc" i botten. J's är inte ledarmaterial. Det skulle kunna vara vedertagen grundinfo om inte WWII hade fuckat och cuckat upp sinnet på våra folk.
Citera
2017-11-29, 18:01
Medlem
Skulle vilja parkera själva frågan om medias krig mot svenskarna vid vägkanten en stund, med noteringen att statskontrollerad media i vissa delar försiktigt verkar vilja byta vikt på fötterna och att Bonniers släppt på tyglarna för Expressen så att det inte ska verka alltför uppenbart att en agenda drivs.

Ska istället söka lyfta fram det andra kanske lite förbisedda ledet i trådens ämne, dvs. mångkulturen i sig. Vi drivs ju framåt som får av en ganska liten klick människor med agendor och tillgång till samhällets kommandoposter och megafoner. Vi drivs mot det utopiska lyckoriket mångkultur som till alla lycka bär.

Men vad innebär själva mångkulturen?

Jag har inte läst allt i tråden, men medan medias ovilja att bedriva annat än ett krig mot svenskarna om mångkulturen verkar vara utförligt belyst, så är mångkulturen i sig ett ämne som inte verkar ha behandlats.

Gör därför detta försök att inleda ett utforskande av själva mångkulturen och dess inverkan på ett samhälle genom att plocka upp Robert Putnam - vars verk sällan lyfts fram längre. En liberal förkämpe för mångkultur som i förtvivlan över resultatet av sin forskning begravde den under flera år innan den dök upp. Då med förhoppningen att det blir nog bra på lång sikt även om mångkulturen just nu bara verkar leda till negativa konsekvenser.

Från Wikipedia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_D._Putnam

Citat:
Diversity and trust within communities[edit]
In recent years, Putnam has been engaged in a comprehensive study of the relationship between trust within communities and their ethnic diversity. His conclusion based on over 40 cases and 30,000 people within the United States is that, other things being equal, more diversity in a community is associated with less trust both between and within ethnic groups. Although limited to American data, it puts into question both the contact hypothesis and conflict theory in inter-ethnic relations. According to conflict theory, distrust between the ethnic groups will rise with diversity, but not within a group. In contrast, contact theory proposes that distrust will decline as members of different ethnic groups get to know and interact with each other. Putnam describes people of all races, sex, socioeconomic statuses, and ages as "hunkering down," avoiding engagement with their local community—both among different ethnic groups and within their own ethnic group. Even when controlling for income inequality and crime rates, two factors which conflict theory states should be the prime causal factors in declining inter-ethnic group trust, more diversity is still associated with less communal trust.
Lowered trust in areas with high diversity is also associated with:

Lower confidence in local government, local leaders and the local news media.

Lower political efficacy – that is, confidence in one's own influence.

Lower frequency of registering to vote, but more interest and knowledge about politics and more participation in protest marches and social reform groups.

Higher political advocacy, but lower expectations that it will bring about a desirable result.

Less expectation that others will cooperate to solve dilemmas of collective action (e.g., voluntary conservation to ease a water or energy shortage).

Less likelihood of working on a community project.

Less likelihood of giving to charity or volunteering.

Fewer close friends and confidants.

Less happiness and lower perceived quality of life.

More time spent watching television and more agreement that "television is my most important form of entertainment".

Putnam published his data set from this study in 2001[12][13] and subsequently published the full paper in 2007.[14]

Putnam has been criticized for the lag between his initial study and his publication of his article. In 2006, Putnam was quoted in the Financial Times as saying he had delayed publishing the article until he could "develop proposals to compensate for the negative effects of diversity" (quote from John Lloyd of Financial Times).[15] In 2007, writing in City Journal, John Leo questioned whether this suppression of publication was ethical behavior for a scholar, noting that "Academics aren’t supposed to withhold negative data until they can suggest antidotes to their findings."[16] On the other hand, Putnam did release the data in 2001 and publicized this fact.[17] The proposals that the paper contains are located in a section called "Becoming Comfortable with Diversity" at the end of his article. This section has been criticized[by whom?]for lacking the rigor of the preceding sections. According to Ilana Mercer "Putnam concludes the gloomy facts with a stern pep talk".[18]
In 2007 he briefly met Libyan leader Muammar Gaddafi to discuss the role of civil society in the Libyan political context.[19]

Några tankar från trådens giganter?
Citera
2017-11-29, 18:10
Medlem
Citat:
Några tankar från trådens giganter?

Putnams verk kan appliceras på mer än bara "mångkultur". Den kan lika väl appliceras på folkförflyttningar inom ett land. Ju mer folk förflyttar sig, desto mindre känner de sig hemma, desto mindre bekanta är de med sin omgivning och människorna i den. Detta förklarar attityden den typiska till-Stockholm-inflyttade mediapersonen har, den förklarar varför sociala problem omedelbart uppstod i miljonprogrammen trots att det nästan bara var svenskar (och lite finnar) där. Den förklarar den allmänna normupplösningen och det är i detta roten till våra problem finns -- inte i att en (1) jude skrev en (1) debattartikel på 70-talet. Mångkultur adderar (förvisso rejält) till mixen och ju mer rotlösa människor är desto mer accepteras mångkulturen också.

Detta är som jag försökt nämna tidigare i tråden ett perspektiv som nästan helt saknas i media-världen bland halvnyktra liberaler, halvnyktra sossar och tokvänster/tokliberaler.
Senast redigerad av experten10 2017-11-29 kl. 18:12.
Citera
2017-11-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Putnams verk kan appliceras på mer än bara "mångkultur". Den kan lika väl appliceras på folkförflyttningar inom ett land. Ju mer folk förflyttar sig, desto mindre känner de sig hemma, desto mindre bekanta är de med sin omgivning och människorna i den. Detta förklarar attityden den typiska till-Stockholm-inflyttade mediapersonen har, den förklarar varför sociala problem omedelbart uppstod i miljonprogrammen trots att det nästan bara var svenskar (och lite finnar) där. Den förklarar den allmänna normupplösningen och det är i detta roten till våra problem finns -- inte i att en (1) jude skrev en (1) debattartikel på 70-talet. Mångkultur adderar (förvisso rejält) till mixen och ju mer rotlösa människor är desto mer accepteras mångkulturen också.

Detta är som jag försökt nämna tidigare i tråden ett perspektiv som nästan helt saknas i media-världen bland halvnyktra liberaler, halvnyktra sossar och tokvänster/tokliberaler.

Det har du rätt i, men att svenskarna drevs från landsbygden genom miljonprogrammets variant av Det Stora Språnget var nog ett resultat av att Socialdemokratin blivit så kraftfull att den inte behövde stöd av Bondeförbundet längre. Det är naturligtvis mer komplicerat än så, men industrin skrek efter arbetskraft och sådan fanns fortfarande på landsbygden. Flyttade de till städerna blev de arbetare och röstade på S. De avkastade också mera skatt och blev produktiva. Ökad stadsbefolkning och kvinnor i arbetskraften ledde till ökade resurser för staten att forma politik. Ungefär så tror jag att det gick till när svenskarnas band till landet klipptes av, men det har inte med mångkulturen att göra. Det är ett separat förlopp.

Men vad det gäller aktivism i frågan om mångkultur så föreslår jag att du läser avhandlingen. Följ länken så hittar du vidare. Wickström är finlandssvensk så han har en helt annan agenda. Han är för mångkultur och ville sannolikt hitta möjligheter för sin minoritet i Finland.

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/...mangkulturellt
Senast redigerad av Ottokar 2017-11-29 kl. 18:27.
Citera
2017-11-29, 18:58
Medlem
Citat:
Men vad det gäller aktivism i frågan om mångkultur så föreslår jag att du läser avhandlingen. Följ länken så hittar du vidare. Wickström är finlandssvensk så han har en helt annan agenda. Han är för mångkultur och ville sannolikt hitta möjligheter för sin minoritet i Finland.

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/...mangkulturellt

Jag läste artikeln. Det slår mig att det skulle vara väldigt underligt om ester och judar inte skulle förfäkta någon sorts mångkultur. I synnerhet efter andra världskriget.

Det här anser jag vara nyckelmeningarna i texten:
Citat:
I samband med det andra världskriget flydde många människor, bland anna ttill Sverige och efter kriget öppnade landet sina gränser då man behövde arbetskraft. Rasbiologin och idéerna om de olika folkens olikhet var stendöd som vetenskap och politiskt omöjlig.

De svenska Socialdemokraterna hade inga problem att lämna den tanken bakom sig, för att istället pendla över i en universalism. Man ville assimilera människorna som kom till Sverige, men också minoriteter som redan levde i landet; tornedalsfinnar, romer och samer, de fick gärna bli goda folkhemssossar och följa med på resan mot framtiden, berättar Wickström.

Universalism - Värdegrunden, och så vidare. En ideologisk stat.

Jag kan inte låta bli att skratta åt frasen "behövde arbetskraft".
Nämn ett enda land i världen som inte behöver arbetskraft? Nä, tänkte väl det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in