2017-04-24, 18:40
Medlem
Med hög regelbundenhet graviterar tråden tillbaka till frågan om kappvändarnas framtida status. Av intresse är också ödet för de stollar som surrat sig så hårt vid rodret att de kommer att gå till botten med multikultiskutan. Visst, det är lite kittlande att fantisera om något slags Nürnbergrättegångar, men någon realism kan knappast ligga bakom dessa våta drömmar.

Allt är naturligtvis avhängigt av vilka kategorier människor som kommer att sitta på den politiska och mediala makten, säg år 2025, då det mångkulturella lapptäcket säkert har hunnit knäcka välfärdssystemen som vi känner dem idag. Om vi är optimistiska och antar att den politiska makten - ej blockerade av en vänsterliberal media som idag - börjat det hårda jobbet med att återställa tillståndet i landet, så får vi på goda grunder anta att många s k kappvändare kommer att finnas kvar i maktställning. Dessa har naturligtvis en besvärlig ryggsäck att bära på, inkluderat arvet från deras tidigare förebilder (Reinfeldt m fl) och kommer att göra allt i sin makt att förringa sin roll i den stora oredans tid.

Det mest näraliggande är givetvis att skylla sakernas tillstånd på yttre faktorer. FN, EU och flyktingkonventioner är de givna syndabockarna, liksom "länderna som inte tog sitt ansvar". Det blir alltså något slags variant av att "man bara lydde order" och följde de byråkratiska systemen som riksdagen tillsammans hade beslutat. Politiker kommer att skylla på tjänstemän, och tjänstemän kommer att skylla på politiker. Allt kommer att grumlas, och det kommer inte gå att hitta någon övergripande ansvarig. Sedan kommer det naturligtvis att finnas tydliga citat som uttalats och dokumenterats, men då rör det sig nyttiga idioter som Virtanen, Ernman och Arnstad som inte haft vett att gömma sig under en politisk skyddande "ringbrynja". Politiskt korrekt kanonmat helt enkelt.

Nej, fantasier om folktribunaler och lyktstolpar med dinglande halalhippies och chefredaktörer är våldsförhärligande opiumhallucinationer som inte kommer att bli verklighet. Det här är Sverige, fyllda med docila och fogliga svenskar som inte gör en fluga förnär.

Om jag själv får lansera en skruvad hypotes, så är det "the populist made me do it". På något sätt så kommer man att försöka lägga skulden för mångkulturhaveriet på SD. Hur det ska gå till rent praktiskt är svårt att tänka sig, men jag gissar att man kommer att hävda att de hårda tag som krävs måste ske på ett värdegrundsbaserat sätt, eller något liknande. Fel sorts populism genomfört på rätt sätt för att "inte gynna mörka krafter" eller någon dylik variant.

Tillägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Festligt som vanligt när kappvändarna nu går 180° mot vad dom tyckte innan så är det väldigt viktigt för dom att motivera att dom tycker som sina tidigare fiender, fast nu av "rätt" orsaker. Dom har vänt helt om, men vill fortfarande bli betraktade som "goda".

Ett bra exempel på vad jag menade med mitt sista stycke! Hårdare tag förklädda i humanistisk kapprock.
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2017-04-24 kl. 18:52.
Citera
2017-04-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
När all form av samtal är uteslutet, måste man till slut antingen falla in i galenskapen eller bara vara otrevlig och elak. Precis som den man försöker samtala med är. Antingen välja att vara lika galen eller lika oförskämd.
Nej, det håller jag inte med om. Syftet med dessa tuppfäktningar är inte att vinna argumentstriden och få den andre att medge att han har fel. Det är som du skriver helt omöjligt.

Det handlar om att förminska sin motståndare och framför allt slipa på och förädla sina egna argument. Därmed kan man vinna över människor till sin egen åsiktsfalang. Det gör man inte genom att kalla människor för fula och dumma.

Värdighet och intellektuell hederlighet är ett måste, såvida du inte står och käftar med någon dyngrak i baren klockan 2 på natten.
Citera
2017-04-24, 19:07
Medlem
Osäker på vad jag ser här. Kan det vara djupaste ironi att publicera något så urbota dumt som det som säkerhetsstrategen i Järva säger i intervjun nedan, enligt SVT. Reportaget handlar om att narkotika säljs helt öppet i Järvaområdet av allt yngre personer. Sedan följer intervjun nedan. Inte kan väl SVT vilja avslöja att den nuvarande politiken är naken?

"Den senaste tiden har förvaltningarna i stadsdelarna i Järva, satsat på att ha medborgarvärdar och fältassistenter, för att stävja den öppna narkotikahandel

– Vi kan inte gå in i de miljöerna och jobba eftersom det är för farligt för oss. Vi kan påverka situationerna, genom att göra det svårare att åka in med bilen och genom att lysa upp platser, säger Per Granhällen, säkerhetsstrateg, Rinkeby-Kista

Droghandeln pågår inte bara i trapphus utan också på gator och torg i Tensta, Rinkeby och Husby.

– Nöten att knäcka är nog att alla barn som går ut i våra grundskolor ska ha godkända betyg så de har en framtidstro, säger Per Granhällen.

Tycker ni att ni har lyckats hittills?

– Det har vi inte gjort eftersom det ser ut som det gör, säger han."
Citera
2017-04-24, 19:22
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Gür är vettig. Men han borde kanske inte svarat Lindström. Det finns nämligen ett tredje sätt att svara de galna hundarna och de medvetet illasinnande - med tystnad. Låt dem skrika sig hesa. På Expressen, Dagens Nyheter, Aftonbladet och Sveriges Televisions samhällsredaktion. I Riksdag och regering. Det Nya Sverige talar för sig själv, om man säger så. Det räcker egentligen så.
Tyvärr gör det inte det. Den metoden har fått alla dessa mediokra tänkare att tro att alla håller med dem eftersom kritik aldrig uppstår (förutom på "hatsajterna" vilket givetvis garderats med "haters gonna hate" etc...). En sådan som Lindström hajar till först när han plockar upp sina egna tänder från gatan och lägger dem i en liten påse. Han förstår givetvis inte var hans logik brister, men som den hund han är förstår han smärta och kommer instinktivt att undvika att hamna i den situationen igen.
Senast redigerad av beyond 2017-04-24 kl. 19:28.
Citera
2017-04-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Ett eventuellt framtida "kappvändande" av SmP, inte att de gjort eller behöver göra. Allt annat vore väl förmätet; att bergfast utgå från en osviklig förmåga till korrekt analys och den långsiktigt bästa slutsatsen. Poängen är att om en annan opinion drivs så grundar den sig på ledarredaktionens argument, baserade på en bättre förståelse av sakförhållandena och samhällsutvecklingen, inte pga den principlösa ombytlighet som utmärker Sjuklövern - ju mer verkligheten nalkas och deras tidigare hållnings misslyckande och förljugenhet uppenbaras.

Mja, jag är nog benägen att hålla med i SmP´s lite höga svansföring här. De har hållit en mycket bättre nivå på ledarsidan än riksmedia. Jag gissar att man får ett antal träffar med exempel på bra ledare om man söker på SmP i den här tråden t ex. Landsortsmedia i allmänhet och SmP i synnerhet har inte riktigt fogat sig i värsta bästa klappmongogänget som är Stockholmsbaserade tidningar.
Citera
2017-04-24, 20:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Om jag själv får lansera en skruvad hypotes, så är det "the populist made me do it". På något sätt så kommer man att försöka lägga skulden för mångkulturhaveriet på SD. Hur det ska gå till rent praktiskt är svårt att tänka sig, men jag gissar att man kommer att hävda att de hårda tag som krävs måste ske på ett värdegrundsbaserat sätt, eller något liknande. Fel sorts populism genomfört på rätt sätt för att "inte gynna mörka krafter" eller någon dylik variant.
Det har vi ju sett efter terrordådet i på Drottninggatan. Narrativet att "SD & IS vill egentligen samma sak" har ju desperat försökts säljas in. Men framgången känns än så länge begränsad.
Citera
2017-04-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klorex
Mja, jag är nog benägen att hålla med i SmP´s lite höga svansföring här. De har hållit en mycket bättre nivå på ledarsidan än riksmedia. Jag gissar att man får ett antal träffar med exempel på bra ledare om man söker på SmP i den här tråden t ex. Landsortsmedia i allmänhet och SmP i synnerhet har inte riktigt fogat sig i värsta bästa klappmongogänget som är Stockholmsbaserade tidningar.
Jag tror att jag håller på att bli missförstådd beträffande SmP. De har enligt min uppfattning helt rätt. Jag hittar ingen vettigare röst inom MSM. Med NWT som god runner-up. Diskussionen som utgick från dagens ledare i SmP var den befogade kritiken av den"politiska psykopatin" som Sjuklövern ägnar sig åt (möjligen undantaget V som verkar ganska principfasta i dårskapen), med sitt impulsiva kappvändande.
Citera
2017-04-24, 21:54
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:

Detta är verkligen ingen skruvad hypotes utan gängse förklaringsmodell för många människor som vill minska invandringen inom arbetarrörelsen. En närmast visceral avsky mot SD -- oavsett om det är förtjänt eller ej -- har hämmat de realistiska krafterna.

För övrigt ber jag tråddeltagarna att hellre diskutera den bästa vägen till det bästa möjliga Sverige än lämpliga konsekvenser för "skyldiga". Alla som röstat i allmänna val och undvikit att ta upp de viktiga frågorna under de senaste 25-30 åren har viss kollektiv skuld (även om vi inte fick de fakta som vi hade behövt för optimala demokratiska beslut).
Citera
2017-04-24, 23:18
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Poängen är ju inte att övertyga fanatikern utan att platta till honom inför publik. Lindström är den som bör välja tystnaden som svar för han har inte en chans mot Gür. Tidigare kunde såna skräpmänniskor som Lindström härja fritt och angripa folk utan svar. Nu har Gür en publik som sprider även hans facebooksvar. Det bästa svaret hade varit att tiga, men Gürs första text var så pass provokativ för Lindström att han inte kunde låta bli att svara och göra bort sig.

Citat:
Nej, det håller jag inte med om. Syftet med dessa tuppfäktningar är inte att vinna argumentstriden och få den andre att medge att han har fel. Det är som du skriver helt omöjligt.

Det handlar om att förminska sin motståndare och framför allt slipa på och förädla sina egna argument. Därmed kan man vinna över människor till sin egen åsiktsfalang. Det gör man inte genom att kalla människor för fula och dumma.

Värdighet och intellektuell hederlighet är ett måste, såvida du inte står och käftar med någon dyngrak i baren klockan 2 på natten.

Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Tyvärr gör det inte det. Den metoden har fått alla dessa mediokra tänkare att tro att alla håller med dem eftersom kritik aldrig uppstår (förutom på "hatsajterna" vilket givetvis garderats med "haters gonna hate" etc...). En sådan som Lindström hajar till först när han plockar upp sina egna tänder från gatan och lägger dem i en liten påse. Han förstår givetvis inte var hans logik brister, men som den hund han är förstår han smärta och kommer instinktivt att undvika att hamna i den situationen igen.

Det Nya Sverige talar för sig självt. Det räcker. Att gå i polemik med tokdårarna nyttar föga. Annat än möjligen för att stärka det egna självförtroendet. Och. Att vara ärlig är nog det sämsta man kan vara i en politisk diskussion i Det Nya Sverige.

Men vi tycker uppenbarligen olika. Och det är ju helt ok att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just det där narrativet om "nazister", som varit så vanligt i mediakriget, kan vi bara glömma. Dessa tillhör en svunnen tid & kommer aldrig mer tillbaka. Det är inte "nazister" som kommer att utkräva hämnd. Det är förmodligen inte heller deltagarna i den här tråden, vi visste vartåt det barkade. Själv tillhör jag globaliseringens vinnare & har råd att köpa sjukvård till mig & min "klan".

De som däremot kommer att träda fram som "hämnare" är snarare de som spelat med & försökt vara "goda". När dessa medelklassmänniskor till slut fattar att dom blivit rövknullade så kommer hämndbegäret att växa. Så länge man har familj & barn att ta hand om så är man ju bakbunden. Men när din fru blivit våldtäksmördad av Afghaner eller din dotter dött av en sjukdom som vi hade råd att bota för 10 år sedan. När du insett att du blivit grundlurad. Då är det lätt att det brister.

Det skulle förvåna mig storligen om Reinfeldt, Wolodarski, Helin & andra kommer att dö av hög ålder & detta kommer inte att ha något som helst med "nazism" att göra.

Mycket möjligt att det blir som du skriver. Och hade det varit vi som skriver här ibland som är nazister på riktigt, hade det redan varit så. Förmodligen är det till och med så, att flera som skriver här, blir ditt scenario verklighet, blir de främsta i försvaret av dem du nämner. De som ihärdigast förespråkat det Sverige vi har i dag, det Sverige som komma skall, kan mycket väl komma att i praktiken visa sig vara ena blodtörstiga jävlar. Och varken skriva, prata, diskutera eller resonera. Utan bara handgripligen försvara sig själva och sitt eget. Och det enda försvar Wolodarski och de andra har då, det är oss principfasta tokdårar från Flashback. Sicken ironi det är! Nästan ett slags komedi.

Så jävla sjukt är dagens Sverige. Så sjukt. En riktig cirkus. Med bara pajasnummer.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2017-04-24 kl. 23:23.
Citera
2017-04-25, 00:06
Medlem
fasligts avatar
Ytterligare ett verklighetsbaserat klargörande angående det multikulturella debaclet:
Citat:
Det svenska skolsystemet står inför en gigantisk utmaning i form av låga skolresultat. Allt färre når gymnasiebehörighet efter grundskolan. Västra Götalandsregionens avdelning för regional utveckling har tittat närmare på kommunerna i vårt område för att analysera orsakerna och peka på förbättringsområden. Av denna analys följer att den huvudsakliga anledningen till dåliga siffror är att nyanlända invandrarbarn i mycket stor utsträckning inte klarar av grundskolan. Av alla dem som anländer i högstadieåldern är det bara runt 30 procent som har lyckats få gymnasiebehörighet efter att skolplikten har upphört.

Dessa barngrupper är i dag så stora att det får genomslag i den övergripande statistiken. I Trollhättan saknar nu en fjärdedel av samtliga avgångselever gymnasiebehörighet. I Färgelanda är det hälften.

Efter att skolplikten har upphört finns bara frivilliga alternativ i gymnasiets regi. Gymnasiets språkintroduktionsprogram har nu blivit så stort att det är landets största gymnasieprogram, större än såväl S- som N-programmet. 57 000 elever går ett introduktionsprogram. Resultaten från introduktionsprogrammen är tyvärr också nedslående. Tanken är att de ska förbereda eleven för vanliga gymnasieprogram. Efter två år är det dock bara 30 procent som har gått vidare till ett nationellt program, och nästan hälften har hoppat av gymnasiet helt. Vart de tar vägen är det få som vet, men det är svårt att tänka sig en bättre rekryteringsbas för kriminalitet.
Citat:
Istället används de låga skolresultaten som en hävstång för att sälja in de politiska lösningar som man redan bestämt sig för att driva, huvudsakligen då angrepp på det fria skolvalet. Få kan ha undgått att Skolkommissionens huvudförslag är att upphäva principerna om närhet och syskonförtur, och istället fördela platserna på de mest populära kommunala skolorna genom lottning. Denna idé framförde kommissionens ordförande Anna Ekström redan 2015, med glatt instämmande från Gustav Fridolin. Allt tal om bred politisk förankring och att lyssna på forskningen har således varit rökridåer.

En huvudsaklig anledning till de låga skolresultaten för nyanlända, är att dagens riktlinjer från Skolverket inte har kunskaper som utgångspunkt. Skolverkets riktlinjer har istället ”inkluderande integrering” som mål, det vill säga att nyanlända elever redan från början ska placeras i en vanlig klass svarande mot elevens ålder, helt oavsett elevens förkunskaper. Detta betyder att en 14-årig somalisk analfabet som utgångspunkt ska placeras i en vanlig högstadieklass. Vad det får för resultat för kunskapsinhämtningen kan vilket barn som helst räkna ut. Att skylla detta på det fria skolvalet är inget som har med verkligheten att göra.
Citat:
Den inkluderande integreringen är ren ideologi, baserad på en föreställning om social rättvisa. Denna dogm får uppenbarligen inte ifrågasättas, trots att alla ändå innerst inne måste förstå att den nuvarande situationen inte är hållbar i praktiken.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt...267?pack=33243

Henrik Sundström (M) Västra Götaland

Smakprov på valrörelseretorik troligen. Inte bara regeringen har inga konkreta förslag på förbättrad integration, regeringen har misslyckats med integrationen, vi kräver krafttag mot segregation och utanförskap osv, utan även konkret problemformulering baserad på verkliga förhållanden. Somalisk analfabet hade varit otänkbart att nämna för andra än de mest frispråkiga bland SD:s kommunpolitiker för en kvart sedan eller så.
Citera
2017-04-25, 00:50
Medlem
Ännu en gammal "Stalinist" (well, Ok, MPare) som fallit till föga och gör en halv kappvändning. Blir rätt komiskt. Ingen självinsikt alls, ingen reflektion över personligt ansvar.

Jag skrattade gott efter detta, Look who's talking:

Citat:
På måndagskvällen valdes SVT:s profilerade programledare Anna Hedenmo till ny ordförande i Publicistklubben.

Hon vill bland annat lyfta frågan om journalisternas professionella roll.

– Vi måste bli bättre på att skilja mellan våra egna värderingar och vårt uppdrag som journalister, säger hon.

Och

Citat:
Citat:
Vad tror du ligger bakom den misstro mot etablerade medierna som vissa hyser?

– Det finns en berättigad misstro, eftersom vi beter oss ganska mycket som om vi har en åsiktsgemenskap. Och den som inte är med på den kan bli ganska hårt behandlad. Vi journalister beklagar oss ofta med rätta över nättroll och hård ton, men jag tycker även att det finns en ganska hård ton mellan journalister.

– Det här med åsiktsgemenskapen är i hög grad en fråga för arbetsgivare och chefer i mediehusen. Det är viktigt att föra en debatt med högt i tak, där en mängd infallsvinklar och åsikter kan rymmas. När vi bestämmer vilka ämnen och vinklar vi ska ta upp på våra morgonmöten måste vi fråga oss: Kan det vara tvärtom? Hur ser frågan ut från ett annat håll? Är det självklart att EU är den bästa av världar, är det verkligen sant att det inte finns svenska värderingar, vilket är barnets perspektiv i nya familjebildningar? Vi glömmer ofta bort de andra perspektiven.

http://www.expressen.se/kultur/journ...a-snarstuckna/
Citera
2017-04-25, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
För övrigt ber jag tråddeltagarna att hellre diskutera den bästa vägen till det bästa möjliga Sverige än lämpliga konsekvenser för "skyldiga". Alla som röstat i allmänna val och undvikit att ta upp de viktiga frågorna under de senaste 25-30 åren har viss kollektiv skuld (även om vi inte fick de fakta som vi hade behövt för optimala demokratiska beslut).
Tack, jag är av samma mening, men lindade in den i alltför mycket snömos i mitt inlägg. Jag tycker det är totalt meningslöst att spekulera i hur mycket skuld för samhällsutvecklingen olika personer som t ex Heberlein och Anna Dahlberg besitter. Det är inte förbjudet att ha skrivit korkade inlägg eller haft vansinniga åsikter. Jag röstade själv på Alliansen 2010 vilket jag bittert ångrar idag.

Sedan är det givetvis inte heller förbjudet att känna hat och ilska, eller uttrycka densamma på nätet anonymt. Åtminstone om dessa känslor skickas ut i cyberrymden från amerikanska servrar.

Inom ramen för ett demokratiskt samhälle kommer det aldrig att stiftas lagar som ålägger media att uttrycka en och samma politiska åsikt. Att media ändå agerat fullständigt konformt hittills under 2000-talet är moraliskt förkastligt, och de mest högprofilerade och envisa proponenterna och mobbarna kommer troligen att få betala ett pris genom social stigmatisering. Precis som andra på den mångkulturkritiska sidan hittills fått göra.

Framtiden i Sverige kommer troligen att bli ännu mer våldsam än idag, när den sociala sammanhållningen har spräckts och de ekonomiska konsekvenserna slagit igenom med full kraft. Vi får verkligen hoppas att den politiska makten klarar att upprätthålla ordningen och minimera antalet lynchningar, skjutningar och bombdåd som oundvikligt kommer att öka.

Pennan och tangentbordet är mäktigare än löpsnaran och bombbältet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in