Citat:
Svaret ligger i synkroniseringen. Dumheten är slumpmässig, den globalt synkroniserade utrullningen av "narrativ" är det inte.
Däremot är ordet "konspiration" felvalt, eftersom det inte är något som sker i lönndom. Det senaste exemplet är kampanjen mot "fake news". Det är inget som sker i det fördolda, utan aktörerna är öppna med att de är engagerade i kampen, men samtidigt är det glasklart att det inte är osanna nyheter som är målet som skall bekämpas.
Det var ingen "konspiration" att DDR bekämpade fascism, men däremot visste varje tänkande människa att deras definition av fascism var ekvivalent med politisk opposition.
Ja, och om media hade lyckats kväva internet och fått behålla informationsmonopolet så hade dessa aldrig släppts fram.
Däremot är ordet "konspiration" felvalt, eftersom det inte är något som sker i lönndom. Det senaste exemplet är kampanjen mot "fake news". Det är inget som sker i det fördolda, utan aktörerna är öppna med att de är engagerade i kampen, men samtidigt är det glasklart att det inte är osanna nyheter som är målet som skall bekämpas.
Det var ingen "konspiration" att DDR bekämpade fascism, men däremot visste varje tänkande människa att deras definition av fascism var ekvivalent med politisk opposition.
Ja, och om media hade lyckats kväva internet och fått behålla informationsmonopolet så hade dessa aldrig släppts fram.
Den kollektiva dumheten kan förklaras av masspsykos, se följande inlägg av chicksdigit:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Här finns ju förstås en mycket intressant fråga: HUR kunde denna dårskap uppstå från första början och HUR har den kunnat bli så utbredd?
Det är en gåta och jag försöker förstå. För min del började alltihop med att jag stötte på en helt dysfunktionell vårdapparat där företrädarna var fullständigt omöjliga att resonera med. De visade ett klart sektliknande beteende. Jag blev väldigt förbryllad av detta och kom slutligen fram till en förklaringsmodell, se mitt inlägg här:
Sedan såg jag exakt samma faktaresistens och beteende hos PK-etablissemanget i flyktingfrågan.
Alltså, jag ser samma irrationella beteende i flera olika sammanhang. Förklaringen kan ju vara så enkel som det jag tar upp i följande inlägg:
Citat:
Det tycks som att många är av uppfattningen att det är Sveriges skyldighet att hjälpa flyktingar punkt slut. Tanken är alltså inte djupare än så – det praktiska får ”någon annan” lösa.
Deras ”nationella lojalitet” är alltså att hjälpa främlingar och det är denna lojalitet som de försvarar.
Eftersom det är en irrationell lojalitet så går den inte att försvara med rationella argument. Det är därför mörkandet, lögnerna, argumentationsfelen och härskarteknikerna behövs – det finns inget annat att ta till. Förutom att helt gömma sig bakom tystad.
Deras ”nationella lojalitet” är alltså att hjälpa främlingar och det är denna lojalitet som de försvarar.
Eftersom det är en irrationell lojalitet så går den inte att försvara med rationella argument. Det är därför mörkandet, lögnerna, argumentationsfelen och härskarteknikerna behövs – det finns inget annat att ta till. Förutom att helt gömma sig bakom tystad.
Vi är eniga i att det är en kampanj som förs och att den är skadlig för Sverige och hela västvärlden. Jag känner mig dock inte alls säker på vad som ligger bakom.