Men vad i hela friden har vi här? En solskenshistoria om invandrad företagsamhet som går både i moln och ner. Det ser vi inte ofta minsann. Federico Moreno berättar i Expressen historien om Sularpsfarmen. Sju invandrade bröder och deras far har byggt upp en verksamhet som blivit vida berömd och prisad i alla upptänkliga tonarter. Sularpsfarmens fanbase är enorm och kritiska röster möts av hatfyllda och hotfulla utfall. Moreno själv blev hotad innan han ens hunnit ställa en enda kritisk fråga.
Citat:
En Säpobil bromsar in i en liten skånsk by mellan Södra Sandby och Lund.
Ut stiger Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson.
/.../ Politikern tar i hand. Den andre går ett steg längre och omfamnar SD-ledaren.
Han som kramar är Nabil Fakhro, mannen bakom framgångssagan och sociala medie-fenomenet "Sularpsfarmen". På Facebook hyllas han och resten av företaget som eldsjälar.
Citat:
Ryktet sprids om dess stora samhällsengagemang. Företaget har en sida på Facebook som gillas av 34 649 följare. Det är nästan dubbelt så många som exempelvis Sveriges Radios Ekot har. Trogna supportrar och hyllande kommunpolitiker. Det har även en fanclub, "Vänner som gillar Sularpsfarmen".
Citat:
Många är frälsta i Sularpsfarmen.
Men inte alla.
En tid efter att lanthandeln öppnat sin verksamhet dimper ett brev från boende i Hardeberga Stationsby ner hos kommunen.
Grannarna skriver att Sularpsfarmens djur är i bedrövligt skick. Döda får har påträffats.
Hanteringen av djur och fågelbajs är undermålig.
Dessutom anklagas entreprenörerna bakom Sularpsfarmen för att ha byggt utan lov.
Vid flera tillfällen har räddningstjänst inte kunnat köra i området.
Typiska klagomål från trångsynta grannar som inte gillar förändringar, resonerar många på sociala medier när de får reda på klagomålet. Det får de via ett inlägg som Sularpsfarmen gör på Facebook:
"KRAFTER KÄMPAR FÖR ATT VI SKALL STÄNGA SULARPSFARMEN FÖR GOTT!", lyder rubriken.
Bland följarna på sociala medier är den stora majoriteten enig: det handlar om avundsjuka.
Och rasism.
Citat:
Omkring tusen människor kommenterar, med kritik mot de som klagar på företaget.
Exakt vilka det är som klagat får de veta direkt. Sularpsfarmen lägger nämligen ut deras namn och adresser på sin Facebooksida.
Citat:
En påskdag 2016 kliver en kvinna in i en delikatessbutik i ett köpcentrum i Lund. Hon går rakt fram till kassan där Sularpsfarmens granne Katarina Larsson står.
Sedan lutar hon sig fram och säger att Ola Larsson, kassörskans man, ska akta sig för att vara ute och springa på nätterna. Är han ute i natt så är det inte säkert att han kommer in igen.
Citat:
Händelsen inträffade i samma veva som Sularpsfarmen hade lagt ut Ola Larsson och några av de andra grannarnas namn och adress på Facebook. Efter att de skickat klagomål till kommunen.
En tid efter att Sularpsfarmen öppnat kände Ola Larsson att det inte fungerade. Man hade inte fixat med parkering, butikens kunder stod på deras tomter, det var kaotiskt.
– De skaffade sjuttio får, lamor, alpackor. Det var bisarrt, för det är ju ingen farm eller gård. Djur kunde stå på grannarnas tomter, säger han.
Citat:
Snart fick grannarna via medier veta att lanthandeln skulle starta en helt annan verksamhet. Ett HVB-hem för ensamkommande.
Grannarna bad kommunen om ett informationsmöte för att veta vem som skulle ha ansvaret. Då fick de höra att de inte kunde hantera information .
/.../ Enligt paret hade de inga problem med att ensamkommande skulle bo i närheten. De ville bara veta hur HVB-hemmet skulle skötas.
Citat:
När Sularpsfarmen lade ut de klagande grannarnas namn och adresser på Facebook började det ringa oavbrutet.
Ibland var det tyst på andra sidan luren. Andra var tydliga med att de var arga över deras klagomål mot företaget. "Ge fan i Sularpsfarmen", kunde de skrika.
– De hade framför allt pekat ut oss och en annan granne. Folk skrev väldigt allvarliga saker. "Skicka Ola och Johan på en kista till Afghanistan", exempelvis. Grannen är ju FN-officerare, säger Katarina Larsson.
Citat:
De hatar oss, men har ingen aning om vår situation.
På sociala medier fortsätter attackerna mot de som klagat på Sularpsfarmen.
Många anser att företaget, med sina samhällsengagerade inlägg på Facebook, är orättvist behandlat. Vid upprepade tillfällen har folk gått in till de kritiska grannarnas tomter och svurit, hotat och spottat.
Citat:
På bara två år har verksamheten blivit så populär att Nabil Fakhro nu siktar på att en dag bli statsminister. "Sveriges förste statminister uppvuxen i Rosengård", sa han när Jimmie Åkesson kom på besök efter att Fakhro skrivit ett öppet brev till partiledaren på Facebook.
Citat:
Men Sularpsfarmen är ett företag.
Som dock inte verkar ha anställda.
Inga inkomster deklarerades 2013 och 2014.
Sommaren 2016 har man ännu inte redovisat några löner. Ingen skatt betalas.
Även om både Nabil Fakhro och Sularpsfarmens följare på sociala medier skyllt klagomålen på trångsynthet och rasism stämmer grannarnas kritik: flera byggnationer har gjorts utan bygglov.
När bröderna Fakhro köpte huset vid Hardeberga Stationsby byggde de lägenheter som hyrdes ut på blocket till 17 studenter.
– Vi läste om problemen med bostäder för studenter och ville bidra till samhället, sa Nabil Fakhro till Lokaltidningen.
Det bidraget nådde dock aldrig samhället. Enligt studenter som hyrde av Fakhro var de 17 stycken som betalade hyror på 4 000 kronor. Totalt rör det sig om en summa på 68 000 kronor i månaden. Men pengarna finns inte deklarerade.
Ett år efter att ha köpt tomten startade bröderna Fakhro Sularpsfarmen. Med försäljning av stora mängder frukt och grönsaker, växter, blommor och annat. Något tillstånd hade man dock inte till mer än "ytterst liten verksamhet" för livsmedelshantering.
Citat:
På studentboendet användes studenternas toaletter av både personal och kunder. Enligt studenter kunde mellan tio och femtio besökare per dag använda deras toaletter.
Efter att ha startat lanthandeln utökades verksamheten med en djurpark. Fåren gick fram till studentboendet och letade mat. En student som ville slippa se fåren svälta skötte djurens utfodring i ett halvår, utan ekonomisk ersättning eller avdrag på hyran.
Citat:
Något tillstånd att driva djurpark hade man aldrig. Länsstyrelsen förbjöd därför senare företaget att ha några djur överhuvudtaget. Vilket Sularpsfarmen återigen skyllde på de klagandes påstådda rasism.
I oktober 2015 gjorde Skatteverket en oanmäld razzia efter misstankar om omfattande skattefusk.
Då fick företaget stöd av en av Lunds tyngsta politiker, dåvarande ordförande i socialnämnden Sven-Bertil Persson (V) som skrev: "Fortsätt kämpa! Såna som ni behövs!", på Facebook.
Snart ett år senare fortsätter Lunds kommun att betala 1,5 miljoner kronor per år till Sularpsfarmens ägare för att ha ett HVB-hem för ensamkommande på tomten.
Citat:
Kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S) tittar på de papper vi begärt ut om Sularpsfarmen.
– Det ser sannolikt ut att det här inte skötts på rätt sätt. När vi tog beslutet om avtalet hade vi ingen anledning att tro att det skulle vara på det här sättet, säger han.
Anders Almgren påpekar att kommunen behövt fixa platser för flyktingboende snabbt.
– Efter domen när det är känt att de smiter från sina skatter och så... Jag visste inte det innan. Men utifrån det kan vi gå vidare och titta på det, säger han.
– Kommunens pengar ska inte gå till folk som inte gör rätt för sig, säger Anders Almgren (S). /.../ Han rycker på axlarna och säger att kommunen inte klarar sig utan att hyra lokalerna, där 15 barn bor.
Citat:
Tillbaka till Sularpsfarmen den där regniga dagen.
Nabil Fakhro berättar att han tänker ge sig in i politiken.
– Jag har lovat min mamma att en vacker dag ska hon se mig i riksdagen, högst upp. Nån kan tycka att jag är naiv. Men tyckare finns det gott om. När jag väl ger mig in så kommer jag ha en chans.
Citat:
Jag frågar var vi är någonstans. Om det är här han bor.
Nabil Fakhros får en allvarlig blick. Den charmiga entreprenören är som bortblåst.
– Vad är du ute efter? Om jag bor här eller..?
Rösten är arg och anklagande.
Jag förtydligar att jag bara vill veta var vi är någonstans.
– Är det det som är det intressanta eller?
Stämningen har snabbt och plötsligt gått från gemytlig till oväntat laddad. Inte en enda kritisk fråga har ännu hunnit ställas.
Citat:
Nabil Fakhro vill nu ha frågorna på papper. Han vill absolut inte svara på fler frågor innan han fått läsa dem.
Flera anställda på Sularpsfarmen kommer nu till platsen där vi står och pratar. De ställer sig runt omkring oss. Medan vi pratar med Nabil Fakhro visar en av männen något för honom med en mobil och flinar utan att säga ett ord. Vi vill gärna fortsätta intervjun ändå. Nabil Fakhro vägrar så vi sätter oss i bilen och kör därifrån.
Två veckor senare ringer Nabil Fakhro på mobiltelefonen.
– Jag längtar efter att få sätta dig på plats, säger han.
Citat:
Den 5 oktober meddelar Skatteverket att Nabil Fakhro är skyldig 696 458 kronor.
Citat:
29 oktober skriver Sularpsfarmen på sin Facebooksida:
"Det enda jag vill ha är fred på jorden".
"Tillsammans kan vi göra den där skillnaden, tillsammans är det vi som sprider ljuset ute i samhället! En för alla och alla för en, för i slutändan är we ändå one".
http://www.expressen.se/kvallsposten...g-att-spricka/
Kan inte påminna mig att jag läst någon så rättfram skildring av det typiska blattebeteende så många svenskar vid det här laget är allt för bekanta med. Än märkligare är att de drabbade svenskarna får komma till tals utan skuldbeläggande pekpinnar eller paternalistiskt tillrättavisande. Har det verkligen hänt något på allvar?